לדלג לתוכן

מרטין שרייבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרטין שרייבר
Martin Schreiber
שרייבר, 1977
שרייבר, 1977
לידה 8 באפריל 1939 (בן 85)
מילווקי, ויסקונסין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא מרטין ג'יימס שרייבר
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל ויסקונסין ה־39
6 ביולי 19774 בינואר 1979
(שנה)
סגן מושל ויסקונסין ה־38
4 בינואר 19716 ביולי 1977
(6 שנים)
תחת מושל ויסקונסין פטריק לוסי
→ ג'ק אולסון
ראסל אולסן ←
חבר הסנאט של ויסקונסין מטעם מחוז הבחירה השישי
9 בינואר 19634 בינואר 1971
(8 שנים)
→ ויליאם ר. מוזר
מארק ליפסקומב הבן ←
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרטין ג'יימס שרייבראנגלית: Martin James Schreiber;‏ ‏נולד ב־8 באפריל 1939) הוא פוליטיקאי אמריקאי מוויסקונסין, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כחבר הסנאט של מדינתו בשנים 1963 - 1971, לאחר מכן ועד 1977 כסגן מושל המדינה, ולאחר מכן, מתוקף תפקידו זה, הושבע כמושל ויסקונסין ה-39 במקומו של המושל פטריק לוסי שהתפטר, וכיהן במקומו עד ינואר 1979.

ראשית חייו

[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטין שרייבר נולד במילווקי. אביו, מרטין א. שרייבר, היה חבר אספת המדינה של ויסקונסין מטעם המפלגה הרפובליקנית בשנים 1941 - 1944, ולאחר מכן ועד 1976 חבר מועצת העיר של מילווקי. שרייבר הצעיר השתתף בתוכנית ההנהגה והממשל של המדינה לצעירים ב-1956 כנציג שנבחר מטעם בית הספר התיכון הלותרני של מילווקי. הוא למד באוניברסיטת ולפראיסו ובאוניברסיטת ויסקונסין-מילווקי, שם הוא היה חבר באחוות טאו קאפא אפסילון, והגביר את לימודיו בלימודים עירוניים ואזוריים.[1]. ב-1964 הוא קיבל תואר במשפטים מאוניברסיטת מרקט.[2]

קריירה פוליטית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1963 - 1971 כיהן שרייבר כחבר הסנאט של ויסקונסין מטעם המפלגה הדמוקרטית. במהלך הקריירה הפוליטית שלו התמקד שרייבר בסוגיות חינוך, ילדים, הגנה על צרכנים, וזכויות העובדים והקשישים. שרייבר היה הסנאטור הצעיר ביותר בתולדות הסנאט של ויסקונסין כאשר נבחר בגיל 23.

ב-1970 נבחר שרייבר כסגן מושל ויסקונסין כשותפו למרוץ של המושל פטריק לוסי. ב-1972 הוא נבחר כיושב הראש הצעיר ביותר של אגודת סגני המושלים הלאומית.

מושל ויסקונסין

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 1977 בעקבות התפטרותו של המושל פטריק לוסי שקיבל על עצמו את תפקיד שגריר ארצות הברית במקסיקו, החליפו שרייבר כמושל ויסקונסין עד לתום תקופת כהונתו המתוכננת של לוסי. בבחירות של 1978 הוא ניצב בפני אתגר של בחירות מקדימות מפלגות מול דייוויד קירלי. בבחירות הכלליות, ניהל לי דרייפוס, שלא מכבר הגיע לפוליטיקה והיה רפובליקני פופוליסט ונואם מוכשר, מסע בחירות בלתי קונבנציונאלי ותקף את ההתנהלות של לוסי ושל שרייבר בתחום המיסוי ועל גודל הממשלה. שרייבר נוצח על ידי דרייפוס בהפרש של 54 אחוזים מול 44 אחוזים.

לאחר הבחירות עבר שרייבר לסטיבנס פוינט שבוויסקונסין כדי לשמש כסגן הנשיא של חברת הביטוח סנטרי. ב-1982 הוא התמודד שוב על משרת המושל מול טוני ארל, לשעבר ראש מחלקת משאבי הטבע של ויסקונסין. לא עלה בידו לנצח בבחירות המקדימות של הדמוקרטים, והוא שב לתפקידו בחברת הביטוח.[3]

ב-1988 ניסה שרייבר להתמודד בבחירות למשרת ראש עיריית מילווקי, אך הובס על ידי ג'ון נורקוויסט. באותה שנה הוא הקים משרד יעוץ ליחסי ציבור, והיה לשדלן מצליח.[4]

חיים אישיים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1961 נשא שרייבר לאישה את איליין תייני, ולשנייים נולדו ארבעה ילדים. שרייבר גם שימש כחבר בחבר הנאמנים של הספרייה הציבורית של מילווקי. רעייתו איליין הייתה מורה בבית ספר ציבורי במילווקי. היא הלכה לעולמה כתוצאה ממחלת אלצהיימר ב-25 באפריל 2022.[5]

פעילות בתחום הדמנציה ומחלת אלצהיימר

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2016 הוציא שרייבר לאור את סיפרו "שני האיליין שלי: למידה, התמודדות והשרדות כמטפל באלצהיימר", שבו הוא פירט את התנסויותיו כמי שטיפל ברעייתו, שהתמודדה עם מחלת אלצהיימר.[6] הוא סייע בהקמת "מרכז הסיוע למטפלים של איליין וחברים" והוא נואם לעתים קרובות בסוגיות הקשורות למחלה.

שרייבר סייע לאגודת האלצהיימר להפעיל את תוכנית המודעות שלה. הוא גם שיתף פעולה עם ממשלת ויסקונסין ועם קבוצות עסקיות כדי ליצור ארגז הכלים "מעסיקים ידידותיים לדמנציה", שבו נעשה שימוש על ידי מחלקות למשאבי אנוש ועל ידי תוכניות סיוע לעובדים.

לקריאה נוספת

[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרטין שרייבר בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]