רכבת לילה (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"רכבת לילה"
סינגל בביצוע משינה
מתוך האלבום משינה
יצא לאור 1985
סוגה פופ רוקסקא
שפה עברית
אורך 3:40
כתיבה אהוד בנאי
לחן שלומי ברכה

רכבת לילה (ידוע גם בשם רכבת לילה לקהיר) הוא סינגל שנכתב על ידי אהוד בנאי, הולחן על ידי שלומי ברכה ובוצע על ידי להקת הפופ רוק משינה. השיר זכה להצלחה גדולה ונחשב לאחד מלהיטיה הגדולים של הלהקה.

חיבור השיר ותוכנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוא בסגנונות פופ רוק וסקא.[1] הוא נכתב בהשראת השיר "Night Boat to Cairo" (סירת לילה לקהיר) של להקת הסקא-פופ הבריטית מאדנס, ששימשה מקור השראה עיקרי למשינה בראשית דרכה, מאלבום הבכורה שלה משנת 1979. השיר רכבת לילה שאב את הלחן והסגנון שלו מהשיר Night Boat to Cairo, אך המילים שונות מאוד.

שלומי ברכה כתב והלחין את השיר בתקופת שירותו הצבאי, עם מילים שונות מהגרסה המוכרת. ברכה לא היה שלם עם הטקסט, ולכן העביר יובל בנאי את השיר לבן דודו, אהוד בנאי, שכתב את מילותיו. מגרסתו המקורית של השיר נותרו בגרסתו המוקלטת רק שתי השורות הראשונות: "אני כל כך עצוב לי ושמש על העיר / ודיזנגוף נראה לי כמו רכבת לילה לקהיר".[2][3]

לדברי חוקר הזמר העברי נחומי הרציון, בשיר "ממלאת הרכבת משאלת לב חזקה של בריחה מכאן ועכשיו".[4] ואמנם, לימים סיפר יובל בנאי:

היו לנו מלא שירים שנגעו בעניין של לבנון... התותח מצלצל פעמיים, שיר על אחד שמשתחרר מהתותחנים והצלצולים באוזניות מפריעים לו לחשוב. כל השירים קשורים לדבר הזה, אפילו "רכבת לילה לקהיר": "אני כל-כך עצוב לי ושמש על העיר ודיזנגוף נראה לי כמו רכבת לילה לקהיר..." זו בדיוק הייתה ההרגשה שלי כשבאמצע המלחמה ראיתי את "עכברושי בום טאון" [Boomtown Rats][5] – שאנחנו כאילו באיזשהו מקום במלחמה ובינתיים החיים ממשיכים להם, כאילו דיזנגוף נשאר, רק לי הוא נראה רכבת לילה לקהיר. "בין כל הצלילים מחפש סימן, יושב בצד הדרך יושב בצד הזמן, בחדר הסגור בדידות מקיר אל קיר, ואם אצא החוצה המצב רק יחמיר..."[6]

במקור הקליטה הלהקה את השיר עם צעקת "One, two, three, four!" לפני הפזמון החוזר. בעצתו של יובל בנאי הוחלפה הצעקה לשתי שורות בפרסית, שאותן למד מבן דודו שמוליק בנאי (מוצאה של משפחת בנאי הוא בפרס). הקריאות, "גילה גילה בוצ'ה בודי" ו"גילה גילה צִ'י כָּאר כַּרְדִי", פירושן "גילה, איפה היית?" ו"גילה, מה עשית?".[2]

פרסום השיר והווידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר היה תקליט השדרים השלישי שהופיע מאלבום הבכורה של הלהקה, "משינה". הוא יצא בנובמבר 1985,[7] זמן קצר לפני צאת האלבום.

באותה שנה, עם פריצתה של הלהקה, היא הוזמנה להופיע בתוכנית האירוח המרכזית של הערוץ הראשון, "סיבה למסיבה" עם רבקה מיכאלי. ביצועם לשיר בתוכנית היה לקליפ אייקוני.[8] לימים, ב-2017, שחזרו חברי הלהקה באולפן ynet את הקליפ.[8]

הכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוצג כמועמד למצעד הפזמונים השבועי של רשת ג' ב-29 באוקטובר 1985 וצעד 12 שבועות, מהם שבוע אחד בראש המצעד (31 בדצמבר 1985). במצעד העברי השנתי לשנת תשמ"ו (1986) של רשת ג' הגיע השיר למקום הרביעי; באותו המצעד זכתה הלהקה לתואר "להקת השנה".[9]

בהמשך היה "רכבת לילה" השיר שפתח את אלבום האוסף "גבירותי ורבותי: משינה" (1989).

השיר משמש גם כשיר עידוד עבור קבוצת הכדורגל מכבי תל אביב והפזמון אף מושמע במשחקי הבית לאחר שהקבוצה מבקיעה שער.

ביצועים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1988 ביצעה משינה את השיר עם מאיר בנאי (בן-דודו של יובל) בפסטיבל ערד.[10] ביצוע חי של השיר נכלל בשני אלבומי הופעה של משינה: "מכונת הזמן: משינה בהופעה 1995" ו"משינה Live‏ 2003".

גרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הצלחת השיר של הלהקה הצעירה יצרו ארבעת השחקנים הוותיקים שמואל (מולה) רודנסקי, שמוליק סגל, רפאל קלצ'קין ואלכסנדר יהלומי הופעה פרודית של השיר, שאותה הציגו בתוכנית "ממני" עם מני פאר (1987)[11] ובמופע של אמ"י.[12]

בשנת 2010 יצר הזמר עידן יניב גרסת כיסוי של השיר, שאותו עיבד והפיק עם הבסיסט, המעבד והמפיק המוזיקלי דני שניידרמן.[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אסף נבו, ‏מכונת הזמן, באתר ‏מאקו‏, 7 בנובמבר 2010
  2. ^ 1 2 דרור נחום (עורך), עסקי הרוקנ'רול, פרק 2: 1985 - הכל קרה כל כך מהר, זברה תקליטים, 2010.
  3. ^ לימים סיפר אהוד בנאי: "ישנה הקלטה שהוקלטה בבית שלי בטייפ נייד ובה יובל ושלומי משמיעים לי את "רכבת לילה לקהיר" בלי מילים בכלל רק את המנגינה. שלומי מנגן בגיטרה בדיוק את מה שהוא מנגן כל השנים. [...] הייתה את המנגינה והיה לשלומי את המשפט הראשון אני כלכך עצוב ושמש על העיר ודיזנגוף נראה לי כמו "רכבת לילה לקהיר" שזה בעצם רוב השיר לדעתי והיה חסר להם את ההמשך. בעצם אני לקחתי משלומי את הפתיחה הזו והמשכתי אותה" (שאלות לאהוד בנאי: ריאיון עם אהוד בן פורת באתר שלו, אב"פ, 6 באפריל 2008).
  4. ^ נחומי הרציון, "בין הרים ובין סלעים: על שירי רכבות בזמר העברי, עת־מול, 185 (תשס"ו), עמ' 4.
  5. ^ להקת Boomtown Rats (בומטאון ראטס, עכברושי בומטאון) הופיעה בתל אביב בקיץ 1982, בשבועות הראשונים של מלחמת לבנון הראשונה.
  6. ^ עירית גל ואילנה המרמן, מביירות לג'נין: מלחמת לבנון 1982/2002, תל אביב: עם עובד (תעודה), תשס"ג 2002, עמ' 70.
  7. ^ ביוגרפיה באתר הרשמי של משינה.
  8. ^ 1 2 אסף קוזין, ערן רחמני ועמי פרידמן, בלעדי: משינה משחזרים את הקליפ של "רכבת לילה לקהיר" באולפן ynet, באתר ynet, 2 בינואר 2017.
  9. ^ רכבת לילה באתר "פזמונט".
  10. ^ אבי מורגנשטן, סיפור עצוב על טלוויזיה מצחיקה, מעריב, 17 ביולי 1988; טל פרי, שלושה בנאים על במה אחת, מעריב, 7 בספטמבר 1988.
  11. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:יוטיוב

    'סוג: פרודיה בתוכנית "ממני" עם מני פאר, 1 במאי 1987' אינו ערך חוקי
    רכבת לילה, בביצוע שמואל (מולה) רודנסקי, שמוליק סגל, רפאל קלצ'קין ואלכסנדר יהלומי, פרודיה בתוכנית "ממני" עם מני פאר, 1 במאי 1987 באתר יוטיוב.
  12. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:יוטיוב

    'סוג: פרודיה במופע של אמ"י' אינו ערך חוקי
    רכבת לילה, בביצוע שמואל (מולה) רודנסקי, שמוליק סגל, רפאל קלצ'קין ואלכסנדר יהלומי, פרודיה במופע של אמ"י באתר יוטיוב.
  13. ^ רכבת לילה, בביצוע עידן יניב, סרטון באתר יוטיוב; יוסי חרסונסקי, עידן יניב, רכבת לילה לקהיר באתר "חרסונסקי מיוסיק".