משרד הקבינט (בריטניה)

משרד הקבינט
Ministry of Cabinet
בניין משרד הקבינט הבריטי
בניין משרד הקבינט הבריטי
מידע כללי
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
תחום שיפוט הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הקמה דצמבר 1916
ממשלה ממשלת בריטניה
שר אוליבר דוודן
מטה מרכזי 70 Whitehall, London, England
עובדים 10,220
תקציב £2.1 מיליארד
https://www.gov.uk/government/organisations/cabinet-office
קואורדינטות 51°30′13″N 0°07′36″W / 51.503611111111°N 0.12666666666667°W / 51.503611111111; -0.12666666666667
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משרד הקבינט הוא מחלקה של ממשלת בריטניה האחראית לתמיכה בראש הממשלה ובקבינט. הוא מורכב מיחידות שונות התומכות בוועדות הקבינט ומרכזות את הגשת יעדי הממשלה באמצעות מחלקות אחרות. נכון לדצמבר 2021, היו בה למעלה מ-10,200 עובדים, רובם עובדי מדינה, שחלקם עובדים בווייטהול. צוות העובדים במשרד ראש הממשלה הוא חלק ממשרד הקבינט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחלקה הוקמה בדצמבר 1916 מהמזכירות של ועדת ההגנה האימפריאלית תחת סר מוריס האנקי, מזכיר הממשלה הראשון.

באופן מסורתי, החלק החשוב ביותר בתפקידו של משרד הקבינט היה הקלת קבלת החלטות קולקטיבית על ידי הקבינט, באמצעות הפעלת ועדות ברמת הקבינט ותמיכה בהן. זה עדיין תפקידו העיקרי, אבל מאז קליטת חלק מהתפקידים של מחלקת שירות המדינה ב-1981 משרד הקבינט גם סייע להבטיח שמגוון רחב של סדרי עדיפויות שרים יועברו קדימה ברחבי וויטהול.

הוא מכיל גם יחידות שונות שאינן מסתדרות היטב במחלקות אחרות. לדוגמה:

המדור ההיסטורי נוסד בשנת 1906 כחלק מהוועדה להגנה אימפריאלית ועוסק בהיסטוריה רשמית.

ועדת המודיעין המשותפת נוסדה בשנת 1936 והועברה למחלקה בשנת 1957. היא עוסקת בהערכות מודיעין ובניהול ארגוני המודיעין הלאומיים של בריטניה.

הסניף הטקסי נוסד בשנת 1937 והועבר למחלקה בשנת 1981. הוא עסק במקור בכל תפקידי המדינה הטקסיים, אך כיום הוא מטפל בהצטיינות ובמינויים.

בעידן המודרני משרד הקבינט לוקח על עצמו פעמים רבות אחריות על תחומי מדיניות שהם בראש סדר העדיפויות של ממשלת אותה תקופה. היחידות המנהלות את התחומים הללו נודדות אל משרד הממשלה ומחוצה לה ככל שסדרי העדיפויות (והממשלות) משתנים.

אחריות ותפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תמיכה בממשל הקיבוצי, סיוע בהבטחת פיתוח, תיאום ויישום יעיל של מדיניות;
  • תמיכה במועצה לביטחון לאומי ובארגון הביון המשותף, תיאום תגובת הממשלה למשברים וניהול אבטחת הסייבר של בריטניה;
  • קידום יעילות ורפורמה ברחבי הממשלה באמצעות חדשנות, שקיפות, רכש טוב יותר וניהול פרויקטים, שינוי באספקת השירותים ושיפור היכולת של שירות המדינה;
  • רפורמה פוליטית וחוקתית
  • למשרד הקבינט יש אחריות על הדברים הבאים ברמה הלאומית של בריטניה:
  • שירות המדינה הביתי
  • ועדות הגבולות
  • רשות התקנים הפרלמנטרית העצמאית
  • התפקיד המסחרי הממשלתי והארגון המסחרי הממשלתי.
  • הפונקציה הדיגיטלית, הנתונים והטכנולוגיה של הממשלה (DDaT) היא באמצעות השירות הדיגיטלי הממשלתי

בעלי תפקידים במשרד הקבינט[עריכת קוד מקור | עריכה]

שר דרגה מהות התפקיד
רישי סונאק ראש הממשלה; מפקח על תפעול שירות המדינה וסוכנויות ממשלתיות; ממנה חברי ממשלה; הוא דמות הממשלה הראשית בבית הנבחרים.
אוליבר דוודן מסירה שוטפת של סדרי העדיפויות של הממשלה כולל פיקוח על יחידת המסירה של ראש הממשלה, שוויון כולל פיקוח על משרד השוויון הממשלתי, פיקוח על כל נושאי מדיניות משרד הקבינט, האיחוד והיחסים הבין-ממשלתיים, חוקה, ביטחון לאומי וביטחון סייבר, פיקוח על מקרים אזרחיים ו חוסן כולל COBRA, פיקוח על תכנון עסקי של משרד הקבינט, פיקוח על אירועים מרכזיים, כולל גשרים, פיקוח על גבולות והגירה, פיקוח על כבוד, פיקוח על עבודת משרד הקבינט בנושא מדע, טכנולוגיה וחדשנות, כולל פיקוח על משרד המדע ו אסטרטגיה טכנולוגית.
ג'רמי קווין
  • שר הקבינט
  • הממונה על השכר
מסירת תוכנית ההתייעלות של הממשלה; מודרניזציה ורפורמה של שירות המדינה; מקומות לצמיחה; תכנון וביצוע עסקי של משרד הקבינט, כולל משרד הקבינט 2025; פיקוח על השירות המסחרי של כתר; דגמים מסחריים; תפקיד מסחרי ממשלתי; משרד דיגיטל ונתונים מרכזי; שירות דיגיטלי ממשלתי; משרד רכוש ממשלתי; סוכנות הקניין הממשלתית; רשות התשתיות והפרויקטים (בשיתוף עם HMT); שירות התקשורת הממשלתי; קבוצת הביטחון הממשלתית; כולל בדיקת אבטחה של בריטניה (UKSV); רשות ההונאה במגזר הציבורי; משאבי אנוש בשירות המדינה; תקינות ואתיקה; תמיכה בקנצלרית של דוכסות לנקסטר בנושא נסיבות אזרחיות וחוסן; כולל COBR; מינויים ציבוריים; חסות לחקירה בדם נגוע.
לוסי נוויל-רולף
  • שר המדינה במשרד הקבינט
עסקים של משרדי הממשלה בלורדים; הצעת חוק רכש; הנצחה של COVID-19; שקיפות וחופש מידע; חסות של רשות הסטטיסטיקה של בריטניה ונציב תלונות הציבור בפרלמנט ובריאות; הוועדה הגיאו-מרחבית; תמיכה בשר ללשכת הממשלה במתן יעילות ומודרניזציה של שירות המדינה; תמיכה בקנצלרית דוכסות לנקסטר בהצטיינות; תמיכה בקנצלרית דוכסות לנקסטר בגבולות, כולל חלון הסחר היחיד.
אלכס בורגהראט
  • המזכיר הפרלמנטרי
תמיכה בדוכסות לנקסטר בנושאים הקשורים לחוקה, לאיחוד וליחסים בין-ממשלתיים; פניות ממשלתיות - Infected Blood, Grenfell Tower, COVID-19; הצעת חוק רכש; חקיקת משנה; תמיכה לשר ללשכת הממשלה בניהול שוטף של תפקידי הממשלה והשירותים העסקיים הממשלתיים.
ג'וני מרסר
  • שר המדינה לענייני חיילים משוחררים
מדיניות אזרחים ואנשי שירות; שכר, פנסיה ופיצויים לכוחות המזוינים; אמנת הכוחות המזוינים; משפחות רווחה ושירות; מעורבות קהילתית; שוויון, גיוון והכלה; חיילים משוחררים (כולל יישוב מחדש, מעבר, ארגוני צדקה הגנה ואמנת שרים ומועצת חיילים משוחררים, והמשרד לענייני ותיקים); סוגיות מורשת וחקירות ציבוריות לא מבצעיות; בריאות נפשית; שירותי רפואה של הביטחון; תוכנית האנשים (אסטרטגיית מעורבות גמישה, מודל לינה עתידי וגישה ארגונית); אחוזות שירות מדיניות מגורים משפחתיים ומעורבות ברווחה.
פני מורדנט תוכנית החקיקה של הממשלה, בראש ועדת הממשלה; ניהול והכרזה על העסקים של בית הנבחרים שבועי והנחת הצעות ודיונים בלשכה, במיוחד על עסקי הבית; נציג הממשלה בבית (יושב בוועדת בית הנבחרים, בוועדת חשבונות ציבוריים ובוועדות היושב ראש לרשות התקנים הפרלמנטרית העצמאית); נציג בית הנבחרים בממשלה; רפורמה ומדיניות פרלמנטרית; אחריות שרים למשרד המועצה הפרטית.
ניקולס טרו, ברון טרו ניהול והגשה של תוכנית החקיקה של הממשלה (באמצעות בית הלורדים) והקלה על העברת הצעות חוק בודדות; הובלת הבית (בחשכה וכחבר מרכזי בוועדות מקומיות העוסקות בפרוצדורה, בהתנהלות ובממשל הפנימי של הבית); נושאים הקשורים לבית הלורדים ולממשלו; נאם בשם הממשלה בלשכה במגוון נושאים, כולל חזרה על הצהרות בבית הלורדים שהשמיע ראש הממשלה לציבור הנבחרים; חובות טקסיות ואחרות בתור האדון שומר החותם הסודי.

משרד הקבינט תומך גם בעבודתם של:

  • מנהיג בית הנבחרים
  • מנהיג בית הלורדים
  • משרד המצליף
  • המזכיר הפרטי הפרלמנטרי ללשכת הממשלה תומך בעבודת השרים.

קוברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוברה (באנגלית: Cabinet Office Briefing Rooms (COBR) מוכר גם כ-COBRA) היא ועדת תגובת החירום של הממלכה המאוחדת. תפקיד הקוברה הוא לתאם ולדון בפעולות של משרדי ממשלת הוד מלכותו בתגובה לעניינים בעלי משמעות לאומית, אזורית או בינלאומית עם השלכות ניכרות על בריטניה.[1]

ישיבת הקוברה התכנסה לראשונה בתחילת שנות ה-70 על מנת להכין את תגובת הממשלה לשביתת הכורים ב-1972. הקוברה התכנסה גם לטיפול בפרוץ מלחמה פוטנציאלי עם ברית ורשה. אירועים רלוונטיים נוספים שהובילו לעריכת פגישות קוברה: המצור על שגרירות איראן ב-1980, מחאת הדלק וההצפות ההמוניות של שנת 2000, התפרצות מחלת הפה והטלפיים ב-2001, פיגועי 11 בספטמבר 2001 וההתקפת האש המתקרבת - לוחמים ב-2002, הפיגועים בלונדון ב-2005, פיגועי נובמבר 2015 בפריז, הפיגוע במנצ'סטר ארנה (2017), התפרצות נגיף הקורונה (2020), והתקיפה האווירית בתימן (2024).

הרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראש הממשלה משמש בדרך כלל כיושב ראש הקוברה, והרכב הוועדה תלוי באופי החירום והאירוע. לרוב משתתפים באופן קבוע בישיבות הקוברה מזכיר המדינה לענייני ההגנה, מזכיר המדינה לענייני חוץ וחבר העמים, מזכיר הפנים, שרים אחרים וגורמי ביטחון, מודיעין ראשי צבא, שרים וראשי ערים.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משרד הקבינט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 J. Vitor Tossini, The Cabinet Office Briefing Rooms (COBR) – A Short Introduction, ‏2020-09-22 (באנגלית בריטית)