משתמש:אסף טל דורון 317/דזאי-פנג, נסיך צ'ון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מנהיג

סוג לא תואם [ מספר צאצאים ]

דזאי-פנג
ᡯᠠᡳᡶᡝᠩ
לידה 12 בפברואר 1883
בייג'ינג, שושלת צ'ינג שושלת צ'ינג (1862–1889)שושלת צ'ינג (1862–1889)
פטירה 3 בפברואר 1951 (בגיל 67)
בייג'ינג, סין העממית הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין
מדינה שושלת צ'ינג
עיסוק בן אצולה, מדינאי
דת הדת הסינית העממית
בת זוג הנסיכה יואולן
שושלת אייסין גיורו
אב יי-שו'אן, נסיך צ'ון
אם הנסיכה לין (לינגויו)
מספר צאצאים 10, בהם פויי, קיסר סין האחרון
הנסיך צ'ון מהדרג העליון
עוצר שושלת צ'ינג
2 בדצמבר 19088 בדצמבר 1911
(3 שנים)
מונרך בתקופה פויי, קיסר סין

דְזַאי-פֶנְגּ, נסיך צ'וּן (מנדרינית: 载沣) בן יי-שו'אן, בן דאוגואנג, קיסר סין, היה בן אצולה משושלת צ'ינג, אבי פויי, קיסר סין האחרון ועוצר שושלת צ'ינג מאז עליית בנו בשנת 1908 ועד נפילת הקיסרות בשנת 1911 עקב מהפכת שינהאי.

בשנות שלטונו, לאחר מותה של צה שי, הקיסרית האלמנה של סין, דזאי-פנג עשה כל שביכולתו להביא למודרניזציה ולפיתוח של שושלת צ'ינג אך ללא כל הצלחה. לאחר נפילת השלטון חיי דזאי-פנג בין טיינג'ין לבייג'ינג ונפטר לבסוף בשנת 1951, ברפובליקה העממית של סין.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דזאי-פנג נולד בשנת 1883, הבן החמישי של יי-שו'אן, נסיך צ'ון והשני מבניו אשר חי לבגרות. אמו, ליו, הייתה ממוצא בני האן בעוד אביו היה מאנצ'ורי (בני מנצ'וריה), אשר שלטו בסין באותה העת כשושלת צ'ינג הקיסרית. דזאי-פנג עלה במעמדות הממשל עם הזמן ובמות אביו הפך לנסיך צ'ון.

דזאי-פנג התחבר עם הדרג המדיני הממשלתי אשר פעל בניסיון לייצב את המדינה על אף סדרת מרידות והתערבות מערבית אשר פגעו בה קשות. שושלת צ'ינג בנקודה זאת הייתה באמצע מאה שנות ההשפלה, מלחמות האופיום, מרד טאיפינג, מרד דונגאן, מלחמת סין–צרפת ועוד מלחמות רבות הביאו כמעט לקריסה מוחלטת של השושלת. דזאי-פנג היה מבין פלג יועצים קיסריים אשר תמכו ברפורמת מאה הימים של גואנג סו, קיסר סין, והתנגדו לממשלה השמרני-במיוחד של צה שי, הקיסרית האלמנה של סין.

במות גואנג סו ללא יורשים, בנו הבכור של דזאי-פנג, בן שנתיים בלבד, הפך לקיסר סין, פויי. יום לאחר קביעת פויי לקיסר היורש, נפטרה צה שי ודזאי-פנג הפך לשליט בפועל של שושלת צ'ינג בתור עוצר הכס. בתפקיד זה דזאי-פנג החל בניסיון עם חבר תומכים להביא לתיעוש מהיר, מודרניזציה ומהלכים פוליטיים שמטרתם להביא לעצמאותה בפועל של השושלת מהשפעה מערבית.

באותה התקופה היו כוחות מחתרת אנטי-מלוכנים כגון הפלג המורד הפרו-דמוקרטי תחת סון יאט-סן אשר נכנסו לתוך דרגות הצבא החדש של השושלת, צבא בייאנג. בסוף 1911, תקרית בין הפקידים הממשלתיים למורדים אשר קיבלה את השם התקוממות ווצ'אנג הפכה למהפכת שינהאי נגד השלטון של צ'ינג. אשת הקיסר הקודם, לונג-יו, הקיסרית האלמנה של סין פיטרה את דזאי-פנג על אי יכולתו לפעול נוכח המרד ושלושה חודשים אחר כך הממשל הקיסרי התפרק לגמרי והוקמה הרפובליקה הסינית.

דזאי-פנג חי בארמון נסיכי צ'ון עד שנת 1928, כאשר המשלחת הצפונית גרמה לו לברוח אל טיינג'ין, שם ניתן לחסות השגרירויות של האימפריה הבריטית והאימפריה היפנית. הוא שב לבייג'ינג במהלך מלחמת סין–יפן השנייה ונשאר בעיר גם במהלך מלחמת האזרחים הסינית. דזאי-פנג נפטר בשנת 1951 ברפובליקה העממית של סין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]