משתמש:Damzow/הנס המלכותי של ספרד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנס המלכותי של המלך חואן קרלוס.

הנס המלכותי של ספרד הוא הדגל האישי של מלך ספרד. העיצוב הנוכחי מוסדר בחוק מה-21 בינואר 1977 הקובע לגבי דגלים, נסים, ותגים.

הנס המלכותי של ספרד מורכב מריבוע בצבע כחול כהה שעליו מוטבע שלט האצולה של מלך ספרד במרכז. לרוב מונף הנס המלכותי במקום מושבו הרשמי בארמון הסרסואלה, באתרים המלכותיים של ספרד, על מכונית השרד שלו כדגלים קטנים, וכן על כל כלי צבאי בשעה שהמלך נמצא עליהם.

הנס המלכותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה-Guidon המלכותי (Guión) מוסדר על ידי כותרת ב', הוראה 2 לצו המלכותי 1511/1978. הוא זהה לנס המלכותי פרט לכך של-Guidon המלכותי יש עיטור בגדילים בצבע זהב, ואשר עשויים מִטַפְטָה ממשי. גודלו של ה-Guidon הוא 80x80 ס"מ. ה-Guidon המלכותי משמש כדגל הפיקוד האישי של המלך והוא נישא לידו לרוב.

נסים מלכותיים היסטוריים ודגלים הרלדיים של מלכי ספרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כרזת האצולה הייתה הדגל הטקסי של המלך, הנס המלכותי או הדגל המלכותי היה הדגל לשימוש יומיומי.
  • מימי מלכותו של פליפה השני, ה-Guidon המלכותי היה זהה לנס המלכותי או לדגל המלכותי בתוספת צלב בורגונדיה ועיטורי גדילים בצבע זהב.

כרזות האצולה ההיסטוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזות האצולה
כרזות האצולה תאריכים פרטים
1475 - 1506 כרזת האצולה של המלכים הקתוליים, איזבלה הראשונה, מלכת קסטיליה, ופרננדו השני, מלך אראגון אשר נישואיהם איחדו את ספרד, הייתה על רקע ארגמן:[1]

חלוקה לרבעים: ברבע ה-1 וה-4 קסטיליה-לאון, ברבע ה-2 וה-3 מחולקים אנכית אראגון ואראגון-סיציליה.

משנת 1492 כיבוש גרנדה מסומל על ידי הוספת סמל גרנדה הנוצרית בתחתית החלוקה לרבעים.

כרזת האצולה של המלכים הקתולים שמשה גם כנס לחיל הרגלים

1518 - 1556 בשנת 1504 הארכידוכס פליפה "הנאה" (מלך קסטיליה ולאון בזכות נישואיו לחואנה) הציג את תביעתו לירושתה על ידי חלוקת כרזת האצולה שלו לארבעה חלקים עם אלה של המלכים הקתולים, ושבהם לרבעים הספרדיים ניתן עדיפות על פני הרבעים שלו עצמו.

החלוקה לרבעים נעשתה אם כן כך: ברבעי העל הראשון והרביעי הם בעצמם מחולקים לרבעים; ברבעים א' וד' קסטיליה-לאון, וברבעים ב' וג' מחולקים אנכית אראגון ואראגון-סיציליה, בתחתית רבע העל סמל גרנדה. ברבעי העל השני והשלישי רבע הראשון אוסטריה, רבע שני סמל בורגנדיה המודרני, רבע שלישי סמל בורגונדיה העתיק, רבע רביעי בראבנט; בתוך רבע העל מגן פנימי מחולק לשתיים: בחצי הראשון פלנדריה, ובחצי השני טירול.

בשנת 1518 עלה למלוכה בנם של חואנה ופליפה, קרלוס הראשון, מלך ספרד (קרל החמישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה) אשר אימץ את כרזת האצולה של אביו בתוספת כתר מלכותי פתוח על רקע ארגמן. לאחר היבחרו כקיסר האימפריה הרומית הקדושה, קרלוס השתמש יותר בנס האימפריה הרומית הקדושה: מגן ובו מגן האצולה הפרטי שלו, בתוך נשר דו-ראשי שחור, על רקע צהוב.[2]

1580 - 1668 בתקופת מלכותו של המלך פליפה השני, מגן האצולה של המונרכיה הספרדית הפך לקבוע למשך יתרת שנות מלכותו של בית אוסטריה בספרד. בתחילה השתמש פליפה השני בגרסה מפושטת יותר של המגן של אביו, והכוונה היא לחלוקה אופקית של כרזת המלוכה, שבה למעלה נמצא החלק הספרדי ולמטה נמצא החלק האוסטרי.

לאחר סיפוח פורטוגל בשנת 1580 לנחלותיו של פליפה השני, נוסף סמל פורטוגל לתוך החצי "הספרדי" העליון של כרזת האצולה.

1668 - 1700 אם כי פורטוגל ושאר נחלותיה אבדו לבית הבסבורג הספרדי בשנת 1666, מלכי ספרד המשיכו להשתמש בכרזת האצולה עם הסמל הפורטוגזי למשך שנתיים נוספות לאחר מכן;

בשנת 1668 תוקנה כרזת האצולה, וסמל פורטוגל הורד ממנה.

1700 - 1761 המגן של אנז'ו-בורבון נוסף לכרזת האצולה כאשר בשנת 1714 עלה לכס המלוכה פליפה ה-5. המלך פליפה ה-5 הכניס תיקונים חדשים לשלט האצולה המלכותי אשר עוצבו על ידי ההרלדיקן קלייראמבו עוד בשנת 1700. השינויים היו כדלהלן:

Per fess: 1. per pale, quarterly Castile and Aragon, enté en point Granada, and per pale, Aragon and Aragon-Sicily; 2. Quarterly, Austria, Burgundy ancient, Burgundy modern and Brabant; enté en point, per pale Flanders and Tyrol. Overall an escutcheon Anjou.


1761 - 1868
1875 - 1931
*1931 - 1977*
בשנת 1761 קרלוס ה-3 שינה את כרזת האצולה כדלהלן:

Quarterly of six (in three rows of two each): 1. per pale Aragon and Aragon-Sicily; 2. per pale Austria and Burgundy modern; 3. Farnese 4. Medici; 5. Burgundy ancient; 6. Brabant; enté en point per pale Flanders and Tyrol. Overall an escutcheon quarterly of Castile and Leon enté en point of Granada, overall Anjou.

כתוצאה מהמהפכה של 1868 בוטל השימוש הרשמי בשלט האצולה של מלך ספרד. כאשר חזרו הבורבונים לשלטון, החזיר המלך אלפונסו ה-12 את שלט האצולה (ואת כרזת האצולה) לשימוש רשמי.

בשנת 1930 שינה המלך אלפונסו ה-13 את שלט וכרזת האצולה המלכותיים: במקום הרבע של אראגון, הוא שם את סמל ממלכת ירושלים הצלבנית; ובמגן הפנימי הוא הוריד ברבעים השלישי והרביעי את סמלי קסטיליה ולאון, ובמקומם שם את סמלי אראגון ונווארה.

מה-14 באפריל 1931 שום מלך ספרדי לא השתמש יותר באופן רשמי בכרזת אצולה, וזאת בגלל ההכרזה על הקמת הרפובליקה הספרדית השנייה ומעבר משפחת המלוכה לגלות מחוץ לספרד.[3]

* בזמן גלותה של משפחת המלוכה, שלט האצולה וכרזת האצולה היו עדיין בשימוש פרטי (אך לא מוכר באופן רשמי) על ידי המלך הגולה אלפונסו ה-13, ולאחר מכן על ידי בנו חואן דה בורבון, רוזן ברצלונה. השימוש הופסק לגמרי כאשר בשנת 1977 ויתר חואן על טענתו לכתר לטובת בנו המלך חואן קרלוס ה-1.

נסי המלוכה ההיסטוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נסים מלכותיים או דגלים מלכותיים
נס תאריכים פרטים
1475 – 1492
הנס המלכותי או הדגל המלכותי של המלכים הקתולים היה דגל לבן ובמרכזו מגן הרלדי המורכב מהמטען המחולק לרבעים של איזבלה הראשונה, מלכת קסטיליה ובעלה פרננדו השני, מלך אראגון, ומעליהם כתר מלכותי פתוח.
1492 – 1506
משנת 1492 הנס המלכותי נשא גם את העיט של יוחנן האוונגליסט בשחור; לאחר כיבוש גרנדה, הוסף לנס המלכותי בבסיס השלט המלכותי רימון בגודל של רבע כשאר הרבעים בשלט האצולה בשביל גרנדה הנוצרית.

כמו כן, הוספו לנס המלכותי חופן חצים, ועול כדי לסמל את האיחוד שבין פרננדו ואיזבלה. החצים היו סמלו של פרננדו (חצים = Flechas) כיוון שהם התחילו באות F כשמו של פרננדו; והעול היה סמלה של איזבלה (עול = Yugo) כיוון שבקסטיליאנית עתיקה שמה של איזבלה (Ysabel) התחיל באות Y כפי שהשם עול מתחיל בספרדית.

1556 - 1580
1668 - 1700
The Spanish Monarchs of the House of Habsburg used a crimson flag with the royal arms, crowned with a royal crown with three visible arches and the Order of the Golden Fleece.
1580 - 1668
After the conquest of Portugal in 1580 an escutcheon of Portugal was added on the honor point in the royal arms.
1580 – 1668
Philip V introduced in the Royal Standard the changes of the royal arms of Spain.
1761 – 1834
In 1761 Charles III modified the royal arms, added the Farnese and Medici arms.
1838 - 1868
1875 - 1931
In 1838 the colour of the Royal Standard was modified (crimson to Purpure).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]