משתמש:RaHelR/טיוטה 2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מישל קוואן
מישל קוואן ב2010
מישל קוואן ב2010
לידה 7 ביולי 1980 (גיל: 43)
טורנס, קליפורניה, ארה"ב
מידע כללי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
ספורט
ענף ספורט החלקה אמנותית
תקופת הפעילות עד ל-2006
מועדון FSC לוס אנג'לס
מאזן מדליות
החלקה אמנותית
מתחרה עבור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
המשחקים האולימפיים
כסף נגאנו 1998 נשים
ארד סולט לייק סיטי 2002 נשים
אליפות העולם בהחלקה על הקרח
זהב אדמונטון 1996 נשים
זהב מינפוליס 1998 נשים
זהב ניס 2000 נשים
זהב וונקובר 2001 נשים
זהב וושינגטון 2003 נשים
כסף לאוזיאנה 1997 נשים
כסף הלסינקי 1999 נשים
כסף נגאנו 2002 נשים
ארד דורטמונד 2006 נשים

מישל ווינגשאן קוואן,(נולדה ב7 ביולי 1980), היא מחליקה אמנותית לשעבר. קוואן זכתה בשתי מדליות אולימפיות (1998 ו2002), היתה אלופת העולם חמש פעמים (1996,1998,2000,2001,2003) ותשע פעמים אלופת ארה"ב (1996,1998-2005) שיא של כל הזמנים.

קוואן התחרתה ברמות הגבוהות של החלקה אמנותית במשך יותר מעשור, והיא המחליקה המעוטרת ביותר בתולדות ארצות הברית. היא ידועה בעקביות ובהבעה אמנותית על הקרח, ונחשבת ע"י רבים לאחת המחליקות הגדולות של כל הזמנים.

נעוריה וראשית דרכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מישל היא ביתם השלישית של דני ואסטלה קוואן, מהגרים מהונג קונג, שנולדה בטורנס שבקליפורניה. כילדה, מישל דברה בבית שתי שפות- אנגלית וקנטונזית. התענינותה בהחלקה אמנותית החלה בגיל 5, כשעלתה על הקרח בעקבות שני אחיה הגדולים (רון, שחקן הוקי קרח וקארן, מחליקה אמנותית). קארן ומישל החלו להתאמן באופן מקצועי כשמישל הייתה בערך בת שמונה. הן התאמנו שלוש או ארבע שעות ביום, קמות לפנות בוקר כדי להתאמן לפני בית הספר וחוזרות לאימון נוסף מיד לאחריו.

מימון האימונים האינטנסיביים היה קושי כלכלי למשפחה, וכשקוואן היתה בת עשר הם לא יכלו לממן יותר את המאמן הפרטי. הם זכו לסיוע כלכלי מחבר במועדון ההחלקה האומנותית של לוס אנג'לס, שאפשר להם להתאמן במרכז ההחלקה "ארמון הקרח" שבלייק ארוהד, קליפורניה.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוואן למדה בבית הספר היסודי סולדו שבפאלוס ורדס, קליפורניה, אבל עזבה אותו לחינוך ביתי ב1994, במהלך כיתה ח'. קוואן סיימה את בית הספר התיכון ב1998, ולמדה למשך שנה אחת באוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס. בקיץ 2006 עברה לאוניברסיטת דנוור, וב2009 סיימה שם תואר ראשון בלימודים בין לאומיים. באותה שנה התחילה בלימודי תואר שני ביחסים בינלאומיים באוניברסיטת טאפטס, וסיימה אותו בשנת 2011. בשנת 2010 זכתה קוואן לתואר ד"ר של כבוד מטעם הקולג' של דרום ורמונט.

תחילת דרכה התחרותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב1991, קוואן ואחותה החלו להתאמן אצל המאמן פרנק קארול. לאחר שנה אחת ביחד עם קארול, קוואן בת האחת עשרה דורגה במקום התשיעי לנערות בארה"ב. שנה לאחר מכן, בגיל 12, עברה קוואן את מבחן הזהב, המאפשר לה להתחרות ברמת הבוגרות, ללא הסכמת מאמנה. בשנת 1993, הגיעה קוואן בת השלוש עשרה למקום השישי באליפות ארה"ב הראשונה שלה לבוגרות, ובעונה שאחריה, 1994, זכתה באליפות העולם לנערות.

באותה שנה זכתה קוואן במקום השני באליפות ארה"ב, מה שאמור היה להבטיח לה מקום באולימפיאדת החורף של אותה שנה, שהתקיימה בלילהאמר שבנורווגיה. במקום זאת נשלחה לייצג את ארה"ב אלופת ארה"ב 1993, ננסי קריגן, וקוואן בת השלוש עשרה נסעה לנורווגיה כמחליפה, אך לא התחרתה.

בשנת 1995 זכתה קוואן פעם נוספת במדליית כסף באליפות ארה"ב והגיעה למקום הרביעי באליפות העולם.

בגיל 16 החלה קוואן לפתח סגנון החלקה בוגר ואמנותי יותר, ובמקביל שיפרה את הגמישות וטכניקת הקפיצות שלה והופיעה עם כוראוגרפיה מסובכת יותר. השינוי הוכח כמוצלח, כשקוואן זכתה באותה שנה באליפות ארה"ב ובאליפות העולם.

קריירה אולימפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוואן השתתפה פעמיים במשחקי החורף האולימפיים, ובשתיהן זכתה במדליות. בשנת 1998 יצאה קוואן לייצג את ארה"ב במשחקי החורף האולימפיים בנגנו, יפן, בהם הפסידה את המקום הראשון לבת ארצה טרה לפינסקי והתנחמה במדליית הכסף.

בשנים הבאות קוואן המשיכה להתחרות ולצבור תארים בארצות הברית ומחוצה לה, במה שהיה נראה כשליטה כמעט בלתי מעורערת בענף.

יומיים לפני תחרות skate america ב2002 החליטו קוואן ומאמנה קארול להפסיק את הקשר בינהם. בראיונות אמרה קוואן כי הרגישה צורך "לקחת אחריות" על ההחלקה שלה. ללא מאמן, זכתה קוואן באליפות ארה"ב באותה שנה והבטיחה את מקומה באולימפיאדת החורף של 2002, אותה סיימה במקום שלישי לאחר נחיתה לא מוצלחת בתרגיל הארוך.

בקיץ 2002 ההחלה קוואן לעבוד עם המאמן סקוט וויליאמס. היא המשיכה להתחרות ברמה האולימפית, אך באופן מצומצם יותר- במהלך עונות 2002-2004 השתתפה קוואן באירוע גראנד פרי אחד בלבד.

מישל קוואן מבצעת את תרגיל הספירלה האופייני לה באליפות ארה"ב 2002

בסתיו 2003 קוואן החליפה מאמן פעם נוספת, ועברה לרפאל ארוטרויאן, שנודע במומחיותו בטכניקת ההחלקה. מטרתה של קוואן הייתה לשפר את המיומנויות שונות ולהופיע עם תרגילים מסובכים יותר.

בשנת 2005 זכתה קוואן באליפות ארה"ב בפעם התשיעית, ובכך השתוותה לשיא של כל הזמנים, שנקבע ע"י מריבל וינסון. באותה שנה החמיצה קוואן את המקום השלישי באליפות עולם ב0.37 נקודות, ולראשונה זה עשר שנים לא זכתה במדליה בתחרות בינלאומית שבה השתתפה. זה היה האירוע התחרותי האחרון שלה.

בשנת 2006, מעט לפני אולימפיאדת החורף בטורינו, ביטלה קוואן את השתתפותה באליפות ארה"ב בעקבות פציעה, אך ביקשה מהאיגוד האמריקאי להחלקה אמנותית לאפשר לה להתחרות באולימפיאדה. קוואן עברה ועדה רפואית, שהשתכנעה בכשירותה להתחרות, אך למרות זאת נאלצה לפרוש בגלל פציעה חדשה לאחר הנסיעה לטורינו. קוואן סרבה להצעת רשת NBC להישאר ולפרשן את המשחקים, והודיעה שהיא עדיין לא מתכוונת לפרוש. באותו הקיץ עברה ניתוח באגן כדי לטפל בפציעה ישנה, ולא התחרתה בעונת 2006-7. קוואן חשבה להתחרות באולימפיאדת ונקובר 2010, אך בסופו של דבר החליטה להתרכז בלימודי התואר הראשון ולמעשה פרשה סופית.

2006 עד היום[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוואן פרשנה את אולימפיאדת החורף בוונקובר עבור "בוקר טוב אמריקה" ואת אולימפיאדת סוצ'י 2014 עבור רשת FOX sport. קוואן הופיעה מאז פרישתה במספר ארועי החלקת ראווה, בינהם "Ice All Stars" ו-"All That Skate".

דיפלומטיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2009, מזכירת המדינה דאז קונדוליזה רייס הכריזה על קוואן כנציגת דיפלומטיה ציבורית של ארה"ב. בעבודה שלא בשכר, קוואן יצגה את ארצות הברית במספר אירועים מסביב לעולם. קוואן המשיכה בתפקיד זה גם תחת ממשל אובמה, ועבדה תחת סגן הנשיא ג'ו ביידן ומזכירת המדינה הילארי קלינטון. מאז 2012, קוואן מועסקת במחלקת המדינה כיועצת בכירה לענייני חינוך ותרבות.

במהלך בחירות 2016 היתה קוואן שותפה למטה הבחירות של נציגת הדמוקרטים הילארי קלינטון.

קולנוע וטלויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב1998 חתמה קוואן על חוזה עם חברת דיסני, לפיו כיכבה בשלושה ספיישלים של הערוץ להחלקה על הקרח, במסגרתם הופיעה על הקרח לצלילי להיטים שונים של דיסני. קוואן התארחה במשך השנים במספר סדרות טלויזיה, בהן משפחת סימפסון, איש משפחה,ארתור וסברינה המכשפה הצעירה. בשנת 2004 הופיעה קוואן בקולה בסרט מולאן 2 של דיסני, ובסרט ההחלקה נסיכת הקרח שיצא ב2005, היא מופיעה כמכריזה.

פעילויות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב1998 פרסמה קוואן בהוצאת הספרים "Scholastic" אוטוביוגרפיה תחת הכותרת "לב של אלופה". נכון ל 2017, הספר נמצא בהדפסתו השישית.

בשנת 1999 חתמה קוואן על חוזה לשמונה ספרים עם דיסני, הכולל ספר השראתי לילדים שכתבה בעצמה וסדרת ספרי ילדים בדיוניים על החלקה בהשראתה.

ב2005 פתחה משפחתה של קוואן זירת החלקה בארטסיה, קליפורניה, ובה מוצגות רבות מהמדליות של קוואן.

במשך שנים תמכה קוואן באירוע הספורט המשולב ספיישל אולימפיקס, המחבר בין ספורטאים בעלי מוגבלויות שכליות וספורטאים רגילים. קוואן השתתפה באירועים רבים והחל מ2011 היא נמנית באופן רשמי על מארגני האירועים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוואן נישאה לבן זוגה קליי פל, עורך דין, קצין לשעבר ומומחה לביטחון לאומי בבית הלבן, בינואר 2013. כיום ממשיכה קוואן בעבודתה כיועצת במחלקת המדינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:מחליקות אמנותיות על קרח אמריקאיות] [[קטגוריה:מחליקים אמנותיים על קרח באולימפיאדת סולט לייק סיטי (2002)] [[קטגוריה:מחליקים אמנותיים על קרח באולימפיאדת נאגנו (1998)] [[קטגוריה: אלופות אולימפיות: החלקה אמנותית] [[קטגוריה: אלופות עולם בהחלקה אמנותית]