לדלג לתוכן

משתמש:WikiJunkie/מוחסן פח'רי-זאדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משנת 2007 ועד נובמבר 2020 ארגון המוסד התנקש בסך הכל בחמישה מדענים איראנים ופצע אחד נוסף, תוך שימוש במגוון שיטות, כולל הרעלה, באמצעות פצצות שמופעלות מרחוק, ובאמצעות אופנוענים שירו לעבר המכוניות בהן היו המטרות. ישראל חיפשה דרכים להתנקש בחיי פח'רי-זאדה במשך שנים, והמאמץ התחדש כאשר במאי 2018 נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביטל את הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית.

צוות האבטחה של פח'רי-זאדה יעץ לו שלא לנסוע ב-27 בנובמבר 2020 בגלל רמת סיכון גבוהה יותר באותו היום. לטענת אחד מבניו, "[פח'רי-זאדה] סירב כי הייתה לו פגישה חשובה, והוא היה אמור להרצות בפני סטודנטים. הוא התעקש לחזור לטהראן עוד באותו היום".

עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, חשף שלאיראנים אכן היה דו"ח מודיעיני שחזה את ההתנקשות בו פח'רי-זאדה. עם זאת, האיראנים בחרו לבסוף להתעלם מהמידע המודיעני בשל תדירות האזהרות הגבוהה לאפשרות של התנקשות.

בשנה שקדמה למותו של פח'רי-זאדה נרשמה הסלמה במתיחות בין איראן לארצות הברית ובעלות בריתה. בינואר 2020, טרם ההתנקשות בפח'רי-זאדה, ארצות הברית התנקשה גם במפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני.

ב-27 בנובמבר 2020 פח'רי-זאדה נקלע למארב בעת שנסע במכונית ניסאן טיאנה שחורה בדרך כפרית בתחומי העיירה אבסארד אשר ממוקמת בקרבת טהראן. פח'רי-זאדה נסע מטהראן לווילת הנופש שלו (האזור שמסביב לאבסארד מלא בווילות נופש). באותו היום הכבישים היו ריקים מהרגיל בשל סגר שחל בתקופת מגפת הקורונה, ועל כן למתנקש היתה הזדמנות ייחודית לחסל את פח'רי-זאדה עם כמות מינימלית של אנשים בקרבת מקום. פח'רי-זאדה נסע במכונית משוריינת יחד עם אשתו בשיירה שכללה בנוסף למכונית שלו שלושה כלי רכב משוריינים. השיירה כללה בסך הכל 11 שומרי ראש. ישנם מספר סתירות בדיווחים שפורסמו בתקשורת אודות התקרית.

לפי הדיווחים הראשוניים צויין שבקרבת המכונית של פח'רי-זאדה עברה משאית ניסאן בה הוטמן מטען נפץ מתחת לערימת עצים בתא המטען אשר התפוצץ כאשר המשאית עברה ליד המכונית של פח'רי-זאדה. לפי השלטונות האיראניים, מידע לאחר מכן הגיחו חמושים אשר ירו לעבר מכוניתו של פח'רי-זאדה. בתגובה, שומרי ראשו של פח'רי-זאדה התעמתו עם התוקפים. לפי אותו הדיווח בקרב היריות נהרגו שלושה שומרי ראש ומספר שומרי ראש נוספים נפצעו. לטענת מקורות איראנים שלושה עד ארבעה מהתוקפים נהרגו באירוע. הדיווח הזה אושר באופן חלקי על ידי עדים שהתראיינו לכלי התקשורת האיראניים. לפי דיווח אחר ההתנקשות בוצעה על ידי מתנקש מתאבד שמת בהמשך מפצעיו.

בהמשך פורסם דיווח סותר כאשר סוכנות הידיעות פארס דיווחה שלא היו מתנקשים חמושים בכלל בזירת ההתנקשות, וכי המתקפה בוצע אך ורק באמצעות מקלע אשר נשלט בשלט רחוק אשר הותקן בתוך מכונית הניסאן. סגן מפקד משמרות המהפכה עלי פדווי ציין שהנשק היה מצויד במצלמה ועשה שימוש בטכנולוגיית בינה מלאכותית וטכנולוגיית זיהוי פנים על מנת לזהות ולחסל רק את פח'רי-זאדה. לפי דיווח זה, פח'רי-זאדה, אשר כנראה לא הבין מה בדיוק היה מקור הירי, יצא מרכבו כאשר הוא סבר שהרכב פגע במשהו. לפי דיווח זה האקדח האוטומטי בתוך הרכב ששימש לביצוע ההתנקשות "נשלט באמצעות לוויין" ופגע בפח'רי-זאדה 13 פעמים ממרחק של 150 מטרים. לטענת פאדאווי פח'רי-זאדה ישב במכוניתו לאורך כל ההתנקשות, והאקדח היה כה מדויק, שאף כדור אחד לא פגע באשתו, שישבה לידו. לפי סוכנות הידיעות מאהר, האחראי על האבטחה נורה ארבע פעמים לאחר שהשליך עצמו מעל פח'רי-זאדה. זמן קצר ההתנקשות התפוצצה משאית הניסאן ששימשה לביצוע ההתנקשות. ההתקפה כולה נמשכה שלוש דקות. דיווח הזה אומת על ידי עלי שמח'אני מהמועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן.

מומחי אבטחה ומודיעין הטילו ספק בתיאור הזה, והסבירו שלהסתמכות על טכנולוגיה שמאפשרת שליטה בכלי נשק מרחוק באמצעות לווין יש במקרה הזה גורמי סיכון רבים מדיי. כמו כן, טכנולוגיה מהסוג הזה יהיה קשה מדי להבריח לתחומי איראן, ובמקרה בו האנשים שהגניבו את הציוד לתוך איראן היו נתפסים, הם היו חופשים בפני האיראנים טכנולוגיה מתקדמת בעלת ערך עבורם. משום כך היו שטענו שיתכן שהדיווח הזה היה בפועל סיפור מומצא משום שהרשויות באיראן לא הצליחו ללכוד את המתנקש/ים.


בפברואר 2021 העיתון הבריטי ג'ואיש כרוניקל פרסם תיאור מפורט של ההתנקשות אשר לטענת העיתון הסתמך על "מקור מודיעיני". לפי הג'ואיש כרוניקל ארגון המוסד ביצע את ההתנקשות בפח'רי-זאדה ללא מעורבות אמריקאית, וישראל נתנה רק אזהרה מינימלית מבעוד מועד לארצות הברית על כוונתה לעשות זאת. דיווח זה אימת את הטענה האיראנית על שימוש במקלע אוטומטי לביצוע ההתנקשות, וציין כי פח'רי-זאדה נהרג על ידי מקלע אוטומטי שהופעל מרחוק והוברח לאיראן בחלקים לפני שהוא הורכב באיראן, ואשר הכיל גם פצצה עם מנגנון השמדה עצמית, אם כי לפי דיווח זה, בניגוד לטענות האיראניות, המקלע לא הופעל באמצעות לוויין. לפי דיווח זה מעל ל-20 בני אדם היו מעורבים בביצוע ההתנקשות, כולל אזרחים ישראלים ואזרחים איראנים. לפי דיווח זה ההכנות לחיסול החלו במרץ 2020, כאשר מרגלים ישראלים נשלחו לאיראן והיו בקשר עם סוכנים מקומיים. אלו שעמדו מאחורי ההתנקשות עקבו אחר פח'רי-זאדה באופן אינטנסיבי במשך שמונה חודשים, ולאחר שלוח הזמנים שלו היה מובן היטב, הוחלט לחסל אותו בכביש המוביל מזרחה מטהראן לאבסראד, שם הייתה לו וילת נופש אליה הוא נהג לנסוע בימי שישי. על פי הדיווח, שיירתו של פח'רי-זאדה נצפתה מרחוק על ידי צוות סוכנים ישראלים אשר הפעילו את האקדח כאשר מכוניתו של פח'רי-זאדה חלפה על פני מיקום מסוים. המקלע האוטומטי, אשר היה מותקן על גבי טנדר ניסאן שחנה בצדי הדרך, פתח באש והרג את פח'רי-זאדה. אף אחד אחר לא נפגע מההתנקשות. לפי דיווח זה בעת שסוכני המוסד הצליחו להימלט לאחר ההתנקשות, המקלע האוטומטי על גבי הטנדר השמיד את עצמו.

בספטמבר 2021 פרסם עיתון הניו יורק טיימס דיווח מעמיק שכלל פרטים אודות ההתנקשות, אשר לטענת מחבריו היה מבוסס על ראיונות עם גורמי מודיעין ישראלים, איראנים ואמריקאים. לפי הדיווח, ישראל עקבה אחרי פח'רי-זאדה עוד מאז 2007 והמוסד תכנן במקור להתנקש בחייו כבר בשנת 2009, אך ההחלטה לעשות זאת באותה העת בוטלה מחשש שהאיראנים התכוננו לכך. לפי הדיווח בסוף 2019 או בתחילת 2020 הוחלט שוב לנסות להתנקש בחייו של פח'רי-זאדה. הבחירה לבצע את ההתנקשות נבעה לפי דיווח זה נבעה בין היתר מהחשש הגובר שדונלד טראמפ הולך להפסיד בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2020 לג'ו ביידן אשר ציין שינסה להשיב על כנו את הסכם הגרעין האיראני. לפי דיווח זה ההתנקשות בוצעה עם מקלע מסוג מאג אשר חובר למנגנון רובוטי. לפי דיווח זה המקלע הוברח לאיראן בחלקים והורכב מחדש באיראן. לפי הדיווח הזה, המקלע הובא למיקום ביצוע ההתנקשות על ידי איראנים שעבדו עבור המוסד, על משאית בה הייתה מותקנת גם מצלמה ופצצה עם מנגנון השמדה עצמית. לפי דיווח זה המקלע נשלט על ידי צוות סוכני מוסד שפעל ממרכז פיקוד שהיה ממוקם מחוץ לאיראן. כמו כן, לפי דיווח זה נעשה שימוש בטכנולוגיית בינה מלאכותית על מנת לפצות על העיכוב הקטן שעמו נאלצו המפעילים להתמודד מהמיקום בו הם נמצאו במרחק אלפי קילומטרים משם, וכמו גם על מנת לפצות על מהירות הרכב של פח'רי-זאדה, וההדף של המקלע אשר עלול לשנות את מסלול הירי. כאשר השיירה של פח'רי-זאדה הגיעה לצומת, רכב אחר שהכיל שומרי ראש מיהר קדימה לעבר וילת הנופש של פח'רי-זאדה על מנת שהם יוכלו לבדוק אותה לפני שהוא מגיע אליה, ובכך הם הותירו אותו פגיע בהרבה יותר. כאשר השיירה האטה בשל פס האטה שהיה ממוקם מול משאית הניסטן, צוות סוכני המוסד זיהה את פח'רי-זאדה ופתח באש לעבר רכבו, מה שגרם לרכב לסטות מהדרך ולהיעצר. לפי דיווח זה פח'רי-זאדה יצא החוצה מהמכונית והתכופף לפני הדלת הפתוחה. לאחר מכן הוא נפגע מהירי שלוש פעמים ולבסוף המשאית ממנה בוצעה ההתנקשות התפוצצה.

לאחר הפיגוע

[עריכת קוד מקור | עריכה]
כתמי דם בזירת ההתנקשות

לפי דיווחים בתקשורת הממלכתית האיראנית, פח'רי-זאדה נפגע בסך הכל מארבע או חמש יריות. לפי סגן המפקד העליון של משמרות המהפכה, עלי פאדאווי, ולפי הדיווח של הג'ואיש כרוניקל פח'רי-זאדה נפגע בגופו מ-13 כדורים. לאחר מכן הוא הועבר במסוק משטרתי לבית חולים, ושם הוא מת לבסוף לאחר שכל מאמצי ההחייאה כשלו.

לאחר התקרית החלו כוחות הביטחון האיראניים לעצור כלי רכב רבים ברחבי טהראן במסגרת החיפושים הנרחבים שבוצעו בניסיון לתפוס את המתנקשים. אף קבוצה לא לקחה אחריות על חיסולו של פח'רי-זאדה. ב-8 בדצמבר עצרו השלטונות האיראניים מספר אנשים שהיו חשודים בכך שהיה להם קשר למתקפה, אך הם מעולם לא מסרו פרטים כולשהם אודות מי בדיוק הם עצרו. ב-9 בפברואר 2021 שר המודיעין האיראני, מחמוד עלאווי, הצהיר שמישהו מהכוחות המזוינים של איראן חשוד במעורבות בהתנקשות.

כיוון שפח'רי-זאדה היה אחד האיראנים עם האבטחה הרצינית ביותר באיראן, חיסולו המוצלח והכישלון של השלטונות האיראניים ללכוד את המתנקשים נתפס ככישלון גדול עבור מנגנון הביטחון של איראן. ברשתות החברתיות איראנים רבים מתחו ביקורת על כך ששירותי הביטחון האיראנים דיכאו באופן אכזרי מתנגדים איראנים, ו לא הצליחו למנוע את התנקשות באחד ממדעני הגרעין המובילים במדינה, וכן לעגו לטענה כי נעשה שימוש במקלע רובוטי . [[קטגוריה:איראנים שהוטלו עליהם סנקציות של מחלקת האוצר של ארצות הברית]] [[קטגוריה:תוכנית הגרעין האיראנית]] [[קטגוריה:סכסוך איראן-ישראל]] [[קטגוריה:נפטרים ב-2020]] [[קטגוריה:ילידי 1961]] [[קטגוריה:קישורי wayback מתבנית Webarchive]]