נוויד אפכארי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נביד אפקרי)
נוויד אפכארי
نوید افکاری
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 22 ביולי 1993
שיראז, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 12 בספטמבר 2020 (בגיל 27)
כלא אדל-עבאד, שיראז, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה סנגר, ספידן
תקופת הפעילות 20052015 (כ־10 שנים)
מקצוע היאבקות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נוויד אפכאריפרסית: نوید افکاری; ‏באנגלית: Navid Afkari; ‏199312 בספטמבר 2020) היה מתאבק איראני, שהיה אלוף איראן בהיאבקות וייצג את המדינה בתחרויות בינלאומיות.[1] נידון למוות והוצא להורג בספטמבר 2020 על ידי המשטר האיראני בעקבות מחאה אותה הביע ב-2018 במהלך הפגנות שנערכו במדינה באותה השנה, כמו גם רצח אותו ביצע לכאורה.[2] על אף מאמצי המשטר להצדיק את הוצאתו להורג של נוויד כנקמה על הרצח אותו ביצע, מעולם לא הוכח האישום ברצח.[3]

אישום וגזר דין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2018 היה אפכארי בין האלפים אשר יצאו לרחובות במהלך ההפגנות במדינה אשר מטרתן הייתה התנגדות לדיקטטורה שמתקיימת במדינה על ידי עלי ח'אמנאי ולתנאי החיים ההולכים ומחמירים ברחבי איראן.[4]

זמן קצר לאחר ההפגנות נעצר והואשם במספר עבירות, בהן "העלבת המנהיג העליון", "ניהול מלחמה נגד אלוהים (aka moharebeh)", ורצח של מאבטח בשם חסן טורקמן.[5] טורקמן היה סוכן ביטחון חשאי של משמרות המהפכה האסלאמית עליו הוטלה המשימה להשתיק את המחאות. לאחר מותו נקבר כ"שהיד" על ידי המשטר דבר המסמל את מעמדו.[6] טורקמן עבד גם כמאבטח בחברת מים וביוב בעיריית שיראז.

בתחילה הודה אפכארי ברצח, אך לאחר מכן חזר בו וסיפר כי סבל מעינויים קשים מצד המשטר על מנת שיודה ברצח.[7][1] גזר הדין בבית המשפט הושפע משני מקורות שלטענתם הראו כי אפכארי הוא הרוצח. ראשית, הם השתמשו בצילומי טלוויזיה במעגל סגור אשר היו ברחוב ליד המקום בו נמצא טורקמן מת. הצילומים היו יותר משעתיים לפני מותו של טורקמן. בצילומים לא רואים דבר פסול במעשיו של אפכארי בהם נראה משוחח בטלפון. במהלך הדיונים ביקשו אנשיו של אפכארי להציג את הסרטונים בבית המשפט אולם בקשתם נדחתה.[8]

בנוסף לצילומי טלוויזיה במעגל סגור, השתמש בית המשפט בעדי ראייה כראיות המקשרות את אפכארי לרצח. מאוחר יותר הושמטו העדויות על ידי האנשים שהעידו בתחילה נגד אפכארי. אחד סיפר כי העיד לאחר שהופעל עליו לחץ רב, אחר אמר כי עדותו לא הייתה נכונה או מדויקת ואחר הזכיר כי פגש את אפכארי לראשונה בבית המשפט ומעולם לא ראה אותו קודם.[9] למרות העדויות הרופפות בית המשפט קיבל את אשמתו ברצח.

על מעורבותו בהפגנות, ובהמשך למקרה הרצח לכאורה, גזר בית המשפט בראשות השופט הראשי, מרדד תחמתן, שני עונשי מוות על אפכארי.[10] לדברי פעילי זכויות אדם באיראן, בניגוד לנוויד, אחיו של אפכארי, ואהיד וחביב, נידונו ל-54 ו-27 שנות מאסר וכן 74 מלקות לכל אחד, בגין אישומים דומים.[1]

לאחר הרשעתו, המשיך אפכארי להילחם על חפותו והזהיר מפני השחיתות במדינה הפוגעת גם במערכת המשפט ולוקחת חיים של אנשים ללא כל סיבה מוצדקת.[11]

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונש המוות של אפכארי עורר זעם עולמי וקריאות לבטל את הוצאתו להורג.[12]

בין הדמויות הבולטות אשר גינו את מעשי המשטר האיראני כללו את נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ[13][14] אשר צייץ בטוויטר:

לשמוע שאיראן מחפשת להוציא להורג כוכב היאבקות גדול ופופולרי, נוויד אפכארי בן ה-27, שהמעשה היחיד שלו היה הפגנה נגד הממשלה ברחובות. הם מחו על "ההחמרה במצב הכלכלי והאינפלציה במדינה". אודה מאוד למנהיגים האיראנים אם יחוסו על חייו של הצעיר ולא תוציאו אותו להורג. תודה!

סוכנות הידיעות הטאסנית (אנ') הרשמית למחצה של איראן דחתה את הציוץ של טראמפ ואמרה כי הסנקציות האמריקניות פגעו בבתי חולים איראנים על רקע התפרצות נגיף הקורונה באיראן: "טראמפ מודאג מחייו של רוצח בזמן שהוא מסכן חיי חולים איראניים רבים על ידי הטלת סנקציות חמורות" נמסר מהסוכנות.[15]

גם הוועד האולימפי הבינלאומי, אליו השתייך אפכארי, הוציא הודעת גינוי על החלטת הממשל האיראני ודחק בו לחזור בו מהחלטתו.[12]

הוצאה להורג זו איננה ההוצאה להורג הראשונה של אתלט איראני, באוגוסט 1988 הוצאה להורג פורוזאן עבדי בכלא אווין.[16]

הג'ודוקא הישראלי, שגיא מוקי, שהוא חברו של סעיד מולאי, מסר: "קיבלתי בתדהמה וצער עמוק את הידיעה על הספורטאי נוויד אפכארי שהוצא להורג הבוקר על אדמת איראן. כל כך עצוב. הגיע הזמן של העולם לפקוח את העיניים ולעזור לעם האיראני מול המשטר הרדיקלי שמשליט טרור שם. נוויד נלחם את המלחמה של העם האיראני. הפגין, הביע את דעתו ושילם על זה מחיר כבד. אני ועוד ספורטאים רבים בעולם מקווים שהמלחמה שלו לא הייתה לשווא. נוויד, נמשיך להילחם את מלחמתך למען הדמוקרטיה, הספורט והרוח האולימפית".[17][18]

שיחות על הוצאת איראן מהמשחקים האולימפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל החלטה הקשה של הממשל האיראני כלפי אפכארי, והמצאת ראיות המקשרות אותו לרצח שלא ביצע, התקיימו שיחות לאסור על איראן להשתתף במשחקים האולימפיים.[19][20] מנכ"ל איגוד השחקנים העולמי (אנ') המייצג עשרות אלפי ספורטאים ברחבי העולם קבע כי:

"איננו יכולים לחשוב על מתקפה חמורה יותר על הערכים ההומניטאריים של התנועה האולימפית מאשר הוצאה להורג מחרידה של אתלט באמצעות וידוי כפוי שהושג באמצעות עינויים".

מאמן הספורט האוסטרלי, ברנדן שוואב הצהיר כי הוצאתו להורג של אפקרי:

"חייבת לגרום לאיראן לאבד את זכותה להיות חלק מהקהילה האוניברסלית של הספורט".

מוות וקבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 בספטמבר הוכרז כי אפכארי הוצא להורג. לא דווח כיצד בוצעה. קבורתו נעשתה בלילה בנוכחות כוחות ביטחון רבים ועם מספר מצומצם של בני משפחה.

גורמים רשמיים אומרים כי אפכארי מת מוות בתלייה, עם זאת, ישנן הרבה מחלוקות בנוגע לנרטיב זה בגלל חריגות מרובות. העיקרית שבהן היא כיוון שאפכארי הוצא להורג (כביכול) בחודש מוחרם, אשר במהלכו ההוצאות להורג לעולם אינן מתקיימות מכיוון שהוא חראם ועל פי חוק השריעה אסור להרוג בו וחוק השריעה הוא חלק מחוקת איראן.[21]

יתרה מזאת, על סמך החוק, כל אסיר בשורת המוות יכול לקיים פגישה עם משפחתו יום לפני הוצאתו להורג. כמו כן, יידעו את משפחתם כאשר ילדם נמצא במרחק יום או יומיים ממקום ההוצאה להורג. לא רק שנשללה מאפכארי זכותו לראות את אמו או את אביו, אלא שגם משפחתו לא ידעה כי נוויד עומד לצאת להורג. ההוצאה להורג נעשתה בצורה פתאומית ושיחתו האחרונה בטלפון עם בני משפחתו ארעה מספר שעות קודם לכן כאשר הוא אינו מודע כלל לגורלו.[22]

נוסף על כל אלה, לטענת עדי ראייה היו על גופו של אפכארי סימנים ברורים לטראומה גופנית. פניו היו מעוותים ואפו שבור. בני המשפחה הורשו לראות רק את פניו ונאסר עליהם לראות את גופתו.[23] הבד שאליו הוצמדה גופתו הוכתם בדם מבפנים. בעקבות כך נשאלה השאלה האם הייתה זו הוצאה להורג בתלייה או בכל דרך אחרת, או שאולי מדובר בתקלה בה עונה אפכארי למוות ולכן סיפרו הגורמים כי הוצא להורג על מנת למנוע כעס ציבורי גדול יותר.[24]

איראנים רבים מרחבי העולם, בעיקר בטורונטו, פרנקפורט, פריז, ברלין, לונדון, בריסל, קופנהגן, רומא, מאלמה, המבורג ועוד, יצאו לרחובות על מנת להנציח את חיי אפכארי ולגנות את מעשיה של הרפובליקה אסלאמית בנטילת חייו ללא משפט הוגן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נוויד אפכארי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "Navid Afkari: Iran executes young wrestler despite global outcry". BBC News (באנגלית בריטית). 2020-09-12. נבדק ב-2020-09-27.
  2. ^ Staff, Reuters (2020-09-12). "Iranian wrestler Navid Afkari executed over 2018 security guard killing". Reuters (באנגלית). נבדק ב-2020-09-27.
  3. ^ אורן אהרוני, העולם מתגייס למען המתאבק שנידון למוות באיראן, באתר ynet, 27 בספטמבר 2020
  4. ^ Eltagouri, Marwa. "Tens of thousands of people have protested in Iran. Here's why". Washington Post (באנגלית אמריקאית). ISSN 0190-8286. נבדק ב-2020-09-27.
  5. ^ INU, Who Sentenced Navid Afkari to Death? | Iran News Update (באנגלית)
  6. ^ مرحوم «حسن ترکمان» جزو نیروهای امنیتی بود یا کارمند سازمان آبفا؟, دیدبان ایران (בפרסית)
  7. ^ پرونده برادران افکاری: چرا قوه قضائیه دروغ می‌گوید؟, رادیو زمانه, ‏4 בספטמבר 2020
  8. ^ Deutsche Welle (www.dw.com), دروغ و تحریف در پرونده نوید افکاری • مروری بر برخی موارد | DW | 13.09.2020, DW.COM (ב־)
  9. ^ برادران افکاری، سه متهم سیاسی و یک پرونده قتل؛ خبرگزاری میزان دروغ می‌گوید, ایران اینترنشنال, ‏20 בספטמבר 2020 (בפרסית)
  10. ^ ettelaat, با مهرداد تهمتن “قاضی” صادر کننده حکم ۲ بار اعدام برای نوید افکاری آشنا شوید – اطلاعات.نت Ettelaat.net (ב־)
  11. ^ "فايل صوتى نويد افكارى / The Voice of Navid Afkari", you tube
  12. ^ 1 2 Artemis Moshtaghian, Hande Atay Alam, Ramin Mostaghim and George Ramsay CNN, Iran urged not to execute champion wrestler Navid Afkari, CNN
  13. ^ John Bowden, Iran broadcasts wrestler's confession following Trump tweet, TheHill, ‏6 בספטמבר 2020 (באנגלית)
  14. ^ "Navid Afkari: Trump urges Iran not to execute champion wrestler". BBC News (באנגלית בריטית). 2020-09-04. נבדק ב-2020-09-27.
  15. ^ Associated Press, Iran executes wrestler whose life Trump asked to be spared, POLITICO (באנגלית)
  16. ^ Foruzan Abdi Pirbazari: One Person’s Story, Abdorrahman Boroumand Center (באנגלית)
  17. ^ Sagi muki on Instagram: “Please read and share! Here in Israel, as in the rest of the modern democratic world, we strive for equal human rights. But in a parallel…”, Instagram (באנגלית)
  18. ^ אורן אהרוני, "המתאבק האיראני נביד אפקרי הוצא להורג", באתר ynet, 27 בספטמבר 2020
  19. ^ Chris Barrett, 'Miscarriage of justice': Australian leads call for Olympics to kick out Iran, The Sydney Morning Herald, ‏18 בספטמבר 2020 (באנגלית)
  20. ^ Chris Barrett, Coates suggests Iran Olympic ban unlikely despite wrestler's execution, The Sydney Morning Herald, ‏15 בספטמבר 2020 (באנגלית)
  21. ^ محکومیت جهانی اعدام نوید افکاری؛ ابراز نگرانی کارشناسان ارشد سازمان ملل, BBC News فارسی, ‏14 בספטמבר 2020 (בפרסית)
  22. ^ آخرین تماس نوید افکاری از زندان و بی خبری او از اجرای حکم اعدام, مانيتور حقوق بشر ايران, ‏15 בספטמבר 2020 (ב־)
  23. ^ جزییات تازه از مرگ نوید افکاری در زندان: احتمال کشته شدن نوید در اثر شکنجه قوت گرفت, ایران اینترنشنال, ‏14 בספטמבר 2020 (בפרסית)
  24. ^ پرونده نوید افکاری و اظهارات بابک پاک نیا از «ابهام های عجیب» در اجرای, مانيتور حقوق بشر ايران, ‏15 בספטמבר 2020 (ב־)