נודניק בלי הפסקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נודניק בלי הפסקה
Don't Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
בימוי פריס ברקלי (אנ')
הופק בידי קינן אייבורי ויינס (אנ')
אריק אל. גולד
תסריט שון ויינס
מרלון ויינס
פיל באומן
עריכה מרשל הארווי
ויליאם יאנג
שחקנים ראשיים שון ויינס
מרלון ויינס
מוזיקה ג'ון ברנס
צילום רוס ברנדט
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה איילנד רקורדס
Ivory Way Productions (אנ')
חברה מפיצה מירמקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה
הקרנת בכורה 12 בינואר 1996
משך הקרנה 89 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט שכונה (אנ')
קומדיה
תקציב 3.8 מיליון דולר
הכנסות 20.1 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו dontbeamenacetosouthcentral
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb

נודניק בלי הפסקהאנגלית: Don't Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood - אל תהיה צרה בדרום מרכז בזמן שאתה שותה את המיץ שלך בשכונה) הוא סרט שכונה (אנ') אמריקאי קומי משנת 1996. הסרט בוים על ידי פריס ברקלי (אנ') וזהו פרוייקט הביכורים (אנ') שלו בתור במאי. תסריט הסרט נכתב על ידי פיל באומן וחלקים ממנו נערכו על ידי שון ויינס ומרלון ויינס, שגם מככבים בסרט בתפקידים ראשיים. עלילת הסרט עוקבת אחר שני בני דודים שנחשפים לעולם הסוריאליסטי והקומי של דרום לוס אנג'לס.

הסרט מהווה פרודיה לסרטי שכונה כדוגמת "סכנה לציבור (אנ')", "דרום מרכז (אנ')", "רחובות אלימים (אנ')" ו-"החבר'ה מהשכונה". חלק מהשחקנים שהופיעו בסרטים אלו מבצעים הופעות אורח בסרט זה, חלקם מגלמים את אותן הדמויות שהם גילמו בסרטי המקור. הסרט הופק על ידי קינן אייבורי ויינס (אנ') והוא הסרט השני של האחים ויינס שמשמש פרודיה לסרטי קומדיה שבמרכזן דמויות אפרו-אמריקאיות, כשהסרט הראשון היה "אני אתפוס אותך פראייר (אנ')" משנת 1988.

הסרט הופץ באולמות הקולנוע בארצות הברית ב-12 בינואר 1996 בהפצת אולפני מירמקס. הסרט קיבל ביקורות מעורבות ובחלוף השנים צבר קהל מעריצים נאמן ונחשב לסרט פולחן. הכנסות הסרט מסתכמות ב-20 מיליון דולר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשטריי (או "טריי" בקיצור) נשלח על ידי אימו לחיות ביחד עם אביו, המתגורר בשכונה. טריי לומד את רזי השכונה בעזרת בן דודו הפסיכוטי וחובב האקדחים לוק דוג, אביו (שצעיר מטריי במספר שנים), סבתו שמעשנת מריחואנה ושני חברי כנופיה בשם פריץ' ("מטיף") וקרייזי לגס ("רגליים משוגעות") המרותק לכיסא גלגלים. בזמן בילוי אצל אחד מהתושבים, טריי פוגש אם יחידנית לשבעה ילדים בשם דאשיקי, שלפי מילותיו של לוק דוג, שכבה עם הרבה גברים בשכונה. באותו האירוע נוכח גם טוטפיק ("קיסם שיניים"), בן זוגה לשעבר של דאשיקי שבדיוק השתחרר ממאסר. כשלוק דוג וטריי יוצאים לקנות חטיפים, טוטפיק והכנופיה שלו מאיימים על טריי באיומי אקדח, אך לוק דוג מציל אותו בכך שהוא מפחיד אותם עם טיל גרעיני שנמצא במשאית שלו.

בתוך המכולת, לוק דוג וטריי מוטרדים תדיר על ידי הבעלים - זוג ממוצא קוריאני. כשהאישה מעליבה את אמו של לוק דוג, הוא יורה באוויר בזעם ולפתע הגבר והאישה מוצאים את מותם על ידי "האיש (אנ')" (גבר לבן שעובד עבור הממשלה) שלאחר מכן זורק את האקדח ללוק דוג במטרה להפליל אותו ברצח. במקביל, סבתם של טריי ולוק דוג מגיעה לכנסייה ונכנסת לעימות עם מתפללת מבוגרת אחרת. השתיים מתעמתות אחת עם השנייה בתחרות ריקודי ברייקדאנס לצלילי מקהלת הכנסייה וסבתם של טריי ולוק דוג מנצחת.

טריי מבקר את דאשיקי והשניים שוכבים. מיד לאחר מכן, דאשיקי מכריזה שהיא בהיריון מטריי. לאחר ויכוח שנוצר, דאשיקי מרגישה שטריי לא בשל להפוך לאבא והיא מסלקת אותו מביתה. באותו הערב, טוטפיק וכנופייתו מגייסים בחור חדש לכנופיה ובוחנים אותו בעזרת משחק של קפיצות בחבל (אנ'). לאחר מכן, סם, אחד מאנשיו של טוטפיק תוקף את טריי כי הוא עיבר את דאשיקי, אך לוק דוג והשאר רומסים ומועכים אותו (מילולית) על הכביש. מבינים שהם בסכנה, החבורה מחליטה לקבל הגנה מאולד סקול, גנגסטר מזדקן שחי בשכונה. בהגיעם, אולד סקול מטיף להם על אומץ ושעליהם לשמור אחד על השני, אך מוכנע כאשר אמו מגיעה ומפצירה בו בכעס לנקות את חדרו.

רגעים לאחר מכן, טוטפיק מגיע עם רכבו ומתחיל לירות בנוכחים כנקמה על מה שהכנופיה עשתה לסם. במהלך הירי, קרייזי לגס נפצע ונשלח לבית החולים. טריי מחליט להתעמת עם דאשיקי ולקחת אחריות על ילדו העתידי. דאשיקי מסכימה לתת לטריי הזדמנות נוספת והשניים מתכננים לעזוב ביחד את השכונה.

בדרכו לצאת למסיבה, טריי מקריא סיפור ארוטי לפני השינה לאביו הצעיר (שלא יכול ללכת למסיבה מפאת גילו). במסיבה, לוק דוג פוגש את קישה, אותה הוא לוקח למשאית שלו במטרה לשתות איתה אלכוהול ולשכב איתה. בתוך המשאית, השניים שותים וקישה מרשה לעצמה "להשתחרר מעט" והיא הופכת למפלצת שתוקפת את לוק דוג וקורעת ממנו את בגדיו בזמן שהוא מנסה לברוח.

טריי ולוק דוג מדברים על עזיבתו המתוכננת של טריי וטוטפיק מתארגן לירי נוסף. טריי נורה על ידי טוטפיק וקרב יריות מתחולל באזור. לפתע, סבתם של השניים יוצאת מתוך אחד מפחי האשפה עם נשק ומסייעת ללוק דוג לירות בכנופייתו של טוטפיק. במהלך הירי, חלק מחברי כנופייתו של טוטפיק נהרגים וטוטפיק עצמו מועף ונוחת על ניידת משטרה. פריץ' ודאשיקי מוצאים את טריי חסר ההכרה והוא מתעורר ומנשק את דאשיקי. אישה אחרת, המתבררת להיות אמו של טוטפיק מוצאת אותו ומכה אותו כי הוא גנב ממנה כסף. מיד לאחר מכן, טוטפיק וחברי כנופייתו נעצרים בשנית.

בסופו של דבר, כל אחת מהדמויות הולכת לדרכה: טריי ודאשיקי מתחתנים, לוק דוג הופך למנחה תוכנית טלוויזיה קומית (פרודיה על Def Comedy Jam (אנ')), פריץ' ובת זוגו משתקעים ביחד וקרייזי לגס הופך לרקדן בלט. בסצנה האחרונה מראים את סבתא יושבת ומעשנת מריחואנה לרקע הקריינות של טריי: "ובכן סבתא? היא עדיין סבתא".

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שון ויינס - אשטריי (טריי), האדם הפשוט (אנ') שמנסה למצוא משמעות לחייו ונשלח על ידי אמו מהעיר לגור ביחד עם אביו בשכונה, במטרה שהאחרון ילמד את טריי מה זה להיות גבר. הדמות מבוססת על סטיילס מהסרט "החבר'ה מהשכונה", בובי ג'ונסון מהסרט "דרום מרכז (אנ')" וקיין לוסון מהסרט "סכנה לציבור (אנ')".
  • ויויקה איי פוקס - אמו של טריי, שמופיעה רק בסצנה אחת ובעלת מספר שורות בודדות בסרט. כשטריי שואל אותה אם הוא יראה אותה שוב, היא עונה לו "מצטערת מתוק, אתה יודע שאין נשים שחורות חיוביות בסרטים האלו". דמותה מבוססת על רבה דברוקס-סטיילס מהסרט "החבר'ה מהשכונה".
  • להמרד טייט - אביו של טריי, שמשמש מודל לחיקוי עבור טריי ומלמד אותו איך להתנהג כמו גבר. לפי טריי "הוא מבוגר ממני רק בשנתיים", למרות שבמהלך הסרט מסתבר שדווקא ההפך הוא הנכון (טריי יוצא למסיבה, אך אביו צעיר מידי כדי לבוא ביחד איתו). דמותו מבוססת על פיוריוס סטיילס מהסרט "החבר'ה מהשכונה".
  • מרלון ויינס - לוק דוג, בן דודו של טריי. גנגסטר וסוחר סמים הידוע בחיבתו המוגזמת לכלי נשק. במהלך הסרט, לוק דוג נוהג במשאית ששייכת לשירות הדואר של ארצות הברית, אליה הוא העמיס ארסנל כלי נשק (כשאחד מהם הוא טיל גרעיני). דמותו מבוססת על או-דוג מהסרט "סכנה לציבור (אנ')", לאקי מהסרט "לאהוב ולהתגבר (אנ')" ודאות'רי מהסרט "החבר'ה מהשכונה".
  • הלן מרטין (אנ') - סבתא. סבתם של טריי ולוק דוג, שבזמנה הפנוי נראית מעשנת מריחואנה ופוקדת את הכנסייה. דמותה מבוססת על דליה בנסון מהסרט "שטרות לוהטים (אנ')".
  • כריס ספנסר (אנ') - פריץ' (מטיף), חברם של לוק דוג וטריי. בעברו חבר כנופיה וכיום מטיף לאחרים על תקינות פוליטית. הופעתו מזכירה את זו של חבר באומת האסלאם, אך טריי מצהיר שהוא פשוט "סתם מבולבל". יש לו משיכה מינית לנשים לבנות. דמותו מבוססת על שאריף מהסרט "סכנה לציבור (אנ')" ועל עלי מהסרט "דרום מרכז (אנ')".
  • סולי מקולו (אנ') - קרייזי לגס (רגליים משוגעות), חברם של לוק דוג, טריי ופריץ'. הפך למשותק לאחר תקרית ירי וכעת מרותק לכיסא גלגלים. חלומו הגדול הוא להיות רקדן בלט. דמותו מבוססת על כריס מהסרט "החבר'ה מהשכונה".
  • טרייסי שארט' ג'ונס - דאשיקי, מושא אהבתו של טריי במהלך הסרט. גרסה סטריאוטיפית ל-"אמא מהשכונה" שלה יש שבעה ילדים משבעה גברים שונים. הכתובת בה דאשיקי גרה היא "סמטת חדירה מספר 6969". דמותה מבוססת על רוני מהסרט "סכנה לציבור (אנ')", ג'אסטיס מהסרט "לאהוב ולהתגבר (אנ')" וברנדי מהסרט "החבר'ה מהשכונה".
  • אייסיה ברנס - דו רג, בנה הגדול של דאשיקי שלו יש יותר שורות בסרט מאשר שאר הילדים. הוא מאיים על טריי באקדח לאחר שהפסיד לו במשחק וידאו. כשהוא מגלה לטריי שהוא למד על אקדחים מסרטים מצוירים וסרטי שכונה, טריי מצהיר בפניו ששניהם "בסכנת הכחדה" - לא מכיוון שחייהם בסכנה, אלא כי ראפרים זוכים בכל התפקידים הטובים בסרטים. דו רג מגלגל את עיניו בזמן שטריי מסביר לו על החשיבות שבחינוך. דמותו מבוססת על אנתוני מהסרט "סכנה לציבור (אנ')".
  • דרל היט - טוטפיק (קיסם שיניים), בן זוגה לשעבר של דאשיקי. טוטפיק השתחרר לאחרונה מהכלא, אך עדיין מתנהג כאילו הוא עדיין במאסר. טוטפיק שם לעצמו מטרה להרוג את טריי מכיוון שהאחרון החל לצאת עם דאשיקי. דמותו מבוססת על פריס מהסרט "החבר'ה מהשכונה" ועל בן דודה של איליין מהסרט "סכנה לציבור (אנ')".
  • אנתוני פרגס (אנ') - אולד סקול, גנגסטר מזדקן שמייעץ לטריי וחבריו.
  • ברני מק - השוטר שנאהעצמית, שוטר שמטריד את טריי ולוק דוג. כשהשניים נשענים על הניידת שלו, השוטר עוצר את השניים וחושף בפניהם כמה הוא שונא אנשים שחורים וכל דבר שהוא שחור. דמותו מבוססת על השוטר קופי מהסרט "החבר'ה מהשכונה".
  • טרי ג'יי וון (אנ') - קישה, אישה אחוזה בדיבוק שלוק דוג פוגש במסיבה ולוקח למשאית שלו. בזמן שהשניים מתכוננים לשכב, קישה משתנה לגרסה מפלצתית של עצמה וכופה על לוק דוג לשכב איתה. לא ידוע מה עלה בגורלה מיד לאחר אותה הסצנה. דמותה מבוססת על הסרט אבי (1974) (אנ') אודות אישה אפרו אמריקאית שנשלטת על ידי רוח רפאים.
  • בנג'מין אן אווריט - "האיש (אנ')", אדם לבן הלובש חליפה. לוק דוג וטריי נתקלים בו בזמן שהוא שודד חנות מכולת בבעלות זוג קוריאנים, כל זאת בזמן שהזוג מטריד את לוק דוג וטריי בגלל מוצאם ואינם מתייחסים לאדם הלבן (בסצנה הוא שודד כסף מהקופה ובעל החנות עוזר לו). האיש יורה בזוג הבעלים ומשליך את האקדח וכפפה יחידה אל עבר לוק דוג, בכך הוא מקווה להפליל אותו ברצח (פרודיה על או ג'יי סימפסון).
  • קיט' מוריס - דייב הנרקומן., קבצן שעובר בשכונה ומציע מין אוראלי לאנשים בתמורה לכסף קטן. דמותו מבוססת על דמות זהה חסרת שם מהסרט "סכנה לציבור (אנ')".
  • קינן אייבורי ויינס (אנ') - הדוור שמופיע בסרט פעמיים וצועק "מסר!" כאשר אחת הדמויות מעבירה שיעור לחיים לדמות אחרת.
  • עומאר אפס - מאליק. עומאר אפס מגלם את דמותו של מאליק לאחר שגילם את הדמות בסרט "ללמוד מהחיים (אנ')". בסרט זה, המתרחש כשנה לאחר אירועי "ללמוד מהחיים", מאליק חוזר לקולג' לשנתו השנייה ובכך הוא נותן תקווה לטריי וללוק דוג שגם אחרים מהשכונה יכולים לרכוש השכלה. בעודו נכנס לקולג', הוא נורה למוות על ידי "האיש".
  • להוואנדה פייג' (אנ') - אמו של אולד סקול.

הכנסות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הרוויח $8,112,884 לאחר שהוצג ב-1,010 אולמות קולנוע בסוף השבוע הראשון להקרנתו. לאחר שירד מהקרנות בקולנוע, הכנסות הסרט הסתכמו ב-$20,109,115.[1]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון של 32% טריות על סמך 28 ביקורות.[2]

למרות הביקורות, הסרט צבר עם השנים מעמד של סרט פולחן.[3][4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]