ניאו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניאו
Neo
קיאנו ריבס מגלם את ניאו בסרט "מטריקס רילודד"
קיאנו ריבס מגלם את ניאו בסרט "מטריקס רילודד"
הופעה ראשונה מטריקס עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים האחיות וצ'אוסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות קיאנו ריבס, אנדרו בואן עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
תאריך לידה 11 במרץ 1962, 13 בספטמבר 1971 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה Capital City עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע תקיפת מחשב, לוחם חופש, איש צבא, מהנדס תוכנה, מהפכן
כוחות טכנופתיה עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
אויבים הסוכן סמית' עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תצלום מתוך סצנת הקרב הסופית בסרט הראשון. לאחר שניאו "קם לתחייה" במטריקס הוא מסוגל לשבור את החוקים השולטים בה, בכללם חוקי הפיזיקה, ולעצור כדורי אקדח שכוונו אליו.

תומאס א. אנדרסוןאנגלית: Thomas A. Anderson), הידוע בכינוי "ניאו" (Neo), הוא הדמות הבדיונית הראשית בסדרת סרטי "מטריקס". השחקן קיאנו ריבס מגלם את הדמות בארבעת הסרטים בסדרה.

עולם המטריקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

במציאות שמתארים סרטי המטריקס הפסידו בני האדם במלחמה נגד מכונות חכמות. כעת בני האדם משמשים כמקור אנרגיה למכונות אשר מקיימות אותם בעודן נוטלות את האנרגיה שגופם מפיק (בצורת חום). בני האדם המשועבדים למכונות כלואים בתוך תוכנה בשם "המטריקס" שמדמה את המציאות, כפי שהייתה לקראת סוף המאה ה-20.

על פעולת המטריקס שומרים "סוכנים", תוכנות חכמות שיכולות לכופף את חוקי המטריקס, ותפקידן להגן עליה מפני בני אדם מורדים, כאלו אשר התעוררו והחלו להילחם במכונות בעולם החיצוני והממוחשב. חזות הסוכנים במציאות המדומה של המטריקס היא כשל אנשי רשויות אכיפת החוק בלבוש אזרחי.

תפקידו במטריקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקרב בני האדם המורדים ישנה נבואה שיום אחד יופיע "האחד" - אדם שיכול לעקוף את חוקי המציאות המדומה במטריקס ולשנות את קוד התוכנה. כך, במציאות המדומה, ייראה כאילו הוא מחולל נסים. לפי הנבואה, אדם זה יביא לסוף המלחמה בין האדם למכונה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת סרטי "מטריקס" מתארת את ניאו בתחילה כעובד היי טק שחי "חיים כפולים", כהגדרת אחד הסוכנים כאשר אלו תופסים את ניאו. במהלך היום ניאו חי את חייו האפורים כעובד מהשורה בחברה הגדולה בה הוא מועסק. במהלך הלילה, לעומת זאת, ניאו משמש כהאקר ומבצע מספר רב של עבירות בתחום המחשבים. קונפליקט זה בין חייו ביום ובלילה רק מתעצם עם התוודעות הצופה לעובדה כי ניאו איננו מרוצה לא מחייו ה"רגילים" ולא מחייו הליליים.

בסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטריקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתחילת הסרטים אנו מגלים במהרה כי ניאו מוטרד בחיפוש אחר מורפיאוס, אותו הוא מכיר כטרוריסט מסוכן הנמלט מהרשויות, ומחפש תשובה לשאלה שתגדיר את מהות חייו - "מהי המטריקס?"

השאלה "מהי המטריקס?" הפכה לסיסמת הסרט ועבור ניאו כמוה כשאלה "מהי משמעות החיים?" ניאו מנסה למצוא הגדרה עצמית בעזרת החיפוש אחר מורפיאוס והתשובה לשאלתו. לתדהמתו מגלה ניאו כי מורפיאוס הוא אשר מחפש אותו, שכן הלה, אשר מתגלה כאחד מבני האנוש הלוחמים במכונות, מאמין כי הוא "האחד" - המשיח שיביא גאולה לבני האדם. מורפיאוס "מוציא" את ניאו מהמטריקס ומראה לו את העולם האמיתי - עולם הנשלט בידי המכונות המחפשות להשמיד את מעוזם האחרון של בני האדם - העיר "ציון".

המכונות, באמצעות ה"סוכנים" מנהלות מעקב מתמיד אחר ניאו וחבריו החדשים במטרה ללכוד את מורפיאוס, שבתור מנהיג בקרב המורדים מחזיק בצפני הגישה למחשבי ציון. במהלך הסרט ניאו מתחבט בשאלת האמונה - האם הוא באמת "האחד" כפי שמורפיאוס מאמין או שמא הוא רק אדם רגיל. כאשר הוא נשלח לפגוש ב"נביאה", תוכנה המשתפת פעולה עם בני האדם אשר נודעה ביכולתה לזהות את העתיד ולחזות את בואו של "האחד", היא אומרת לו שאיננו "האחד", אך כאשר ניאו וחבריו נבגדים ומורפיאוס נלקח בשבי "הסוכנים" המנסים לשטוף את מוחו, ניאו מפגין אומץ לב רב בניסיון לחלצו.

משבר האמונה של ניאו מגיע לנקודת שיא כאשר, לאחר שהצליח לשחרר את מורפיאוס משבי "הסוכנים" אך בעצמו נלכד במטריקס, הוא נמלט מ"הסוכנים" לעבר נקודת יציאה מרוחקת. ניאו נלחם ב"סוכן" סמית' ומצליח להדפו, דבר שאיש מבני האדם הלוחמים לא הצליח לפניו, אך לא להביסו. כבר בעת קרב זה מכריז מורפיאוס, הצופה בקרב באמצעות מסך מחוץ למטריקס, כי ניאו "מתחיל להאמין". מכיוון שלא הצליח לחסל את "הסוכן" ניאו בורח ממנו לעבר נקודת היציאה, אך זה מקדים אותו, יורה בו והורגו. טריניטי, הצופה במתרחש יחד עם מורפיאוס, ניגשת לגופו הדומם המחובר למציאות המדומה של ניאו, נושקת לו ואומרת לו כי היא מאמינה שהוא "האחד", שכן היא אוהבת אותו - כפי ש"הנביאה" חזתה עבורה. או אז ניאו אכן עובר מהפך - על אף שבתחילה הוא אכן מת, הוא מצליח להתגבר על האמונה כי הדברים שנגרמו לו במציאות המדומה במטריקס הם אמיתיים וממשיך להילחם. הפעם הוא מצליח לא רק "לעקם" את החוקים השולטים בעולם ההדמיה כפי שעשה עד כה, כאשר נע במהירות רבה או הכה בחוזקה, אלא ממש לשבור אותם. הוא מצליח לעצור כדורי אקדח בתאוצתם ולבסוף אף להרוג את "הסוכנים".

מטריקס רילודד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרטים אלו ניאו הוא דמות שונה במקצת. כעת הוא כבר בטוח ביכולתו לעוות את חוקי המטריקס ולפיכך כמעט ואין הגבלות לדברים להם הוא מסוגל בעולם הווירטואלי תוך התעלמות מחוקיו, כגון תעופה, תנועה במהירות גבוהה, יכולת ריפוי, טלקינזיס, יכולת לראות דרך עצמים מוצקים ואף לזהות שינויים בקוד שמרכיב את העולם המדומה.

כמו כן אנו נחשפים אל חייו של ניאו בקרב בני האדם המורדים, אשר רבים מתייחסים אליו כמעין משיח ובאים להעלות לו מנחות ולשהות לצידו. שינוי נוסף אשר בא בהמשך ישיר לסיום הסרט הראשון הוא מימוש אהבתם של ניאו וטריניטי, אשר חיה לצידו. במהלך הסרטים מבין ניאו יותר ויותר כי עליו לוותר על טריניטי ולהקריבה למען ניצחון האנושות ובמידה רבה דמותו מתמקדת בקונפליקט זה של הקרבה.

במקביל לניאו הצופים חוזים בהתעצמותו של אחד "הסוכנים" שהופיעו בסרט הקודם - הסוכן סמית'. סמית' נראה בסרט הקודם כמוביל הסוכנים והוא היה זה שירה בניאו וחשב שהרגו בסופו. כאשר ניאו קם מיהר סמית' להילחם עמו אך נכשל. לבסוף הצליח ניאו להניס את הסוכנים כאשר פרץ לתוך גופו של סמית', הלא הוא תוכנה למעשה, והרס אותו.

על אף מראית עין זו אנו מגלים כי סמית' לא "נהרס". במקום זאת הוא "שוחרר", כך במילותיו שלו, מהמטריקס וכעת הוא פועל כוירוס מחשב עצמאי במנותק מהמטריקס ואף כנגדה, המחדיר את קוד שלו לתוכנות אחרות, מזהם אותן והופכן לכפילים של עצמו. על אף שסמית' חייב את חייו העצמאיים החדשים לניאו והוא אף מודה לו על כך, הוא נתקף באובססיה לרודפו ולהרגו. בשל כך סמית' מתעמת עם ניאו, תחילה באופן פשוט, על ידי תקיפתו בעזרת המוני כפיליו ועם הזמן בדרכים יותר מתוחכמות.

ניאו מצידו ממשיך לחפש דרכים להביא לניצחון עבור בני האדם, כך שיוכלו להתקיים בשלום. הוא נכשל במשימה זו על אף כוחותיו ושיפור מסוים במצבם של בני האדם למול המכונות המאיימות להשמידם. כאשר עולה איום חדש מהמכונות, אשר מתכננות עתה מתקפה ישירה על מעוזם הבודד של בני האדם בעולם האמיתי - העיר ציון - ניאו מחליט כי עליו לברר מה ביכולתו לעשות. הוא פונה ל"נביאה" וזו מורה לו למצוא תוכנה אחרת במטריקס, הנקראת "יוצר המפתחות". ניאו מוצא את יוצר המפתחות לאחר מאבקים רבים והלה מסביר להם שיוכל להפנותם למי שיסביר לניאו את תכליתו, אך רק אם יצליחו לנטרל את מערכות האבטחה. הגיבורים עומדים במשימה וניאו פוגש בתוכנה נוספת הקוראת לעצמה "הארכיטקט".

מפגשו של ניאו עם הארכיטקט הוא אחד משיאי הסרט, אשר חושף את המורכבות הכבירה שמאחורי המטריקס. הארכיטקט מגלה לניאו כי עצם קיומו נועד דווקא לשמר את המטריקס. על פי הארכיטקט ניאו הוא "האחד" השישי במספר והמרד עצמו מתרחש זאת הפעם השישית - בכל פעם המכונות מאפשרות למרד להתרחש ול"אחד". המכונות מביאות את "האחד" לקונפליקט בו עליו לבחור בין השמדת האנושות לשמירת הסטטוס קוו על ידי אתחול "המטריקס" ואלו תמיד בחרו באתחול. כתוצאה מוחות בני האדם, בהם משתמשים המכונות לצורך הפקת האנרגיה הדרושה להם, נשארים "רעננים". כל התהליך שעבר ניאו עד עכשיו מתבהר לו והוא מבין ששימש ככלי שרת בידי המכונות במטרה לשמר את המטריקס. בניגוד לחמשת קודמיו ניאו מחליט להתמרד ולהציל את טריניטי, אשר מותה היה להכרח עבור אתחול "המטריקס".

עם יציאתו מהעולם הווירטואלי של "המטריקס" מותקפים ניאו וחבריו על ידי מכונות המכונות "זקיפים". במהלך המאבק מגלה ניאו כי כוחותיו המשיחיים פועלים גם בעולם האמיתי וביכולתו להשמיד את אותם "זקיפים" בכוח המחשבה.

מטריקס רבולושנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניאו מחליט על דרכו, כפי שהוטוותה בידי "הנביאה" - להפסיק את המלחמה. בזמן שבני האדם ב"ציון" נערכים למלחמה כנגד צבא המכונות הקרב ניאו וטריניטי יוצאים לעיר המכונות במטרה להציע עסקה - ניאו יפטור את המכונות ואת המטריקס מה"סוכן סמית'", אשר הפך לווירוס אשר הורס את המטריקס ובכך מסכן גם את המכונות, בתנאי שאלו יחדלו ממלחמתם בבני האדם.

במהלך המסע דמותו של ניאו עוברת מספר הליכים המדגישים את היותו משיח. כך, לדוגמה הוא מתעוור לאחר שבן אדם שנדבק בזמן שהותו ב"מטריקס" בווירוס של "סמית'" תוקף אותו אך עדיין ביכולתו לראות באמצעים על טבעיים. במקרה אחר, לאחר שהגיע כבר לעיר המכונות, זוחל ניאו במעבר צר, המדמה את תהליך הלידה. ההקבלות והרמיזות נעשות בולטות במיוחד כאשר, לאחר שניאו מתעמת עם " סמית'" וזה מביסו והופך את ניאו לעותק נוסף של הווירוס, רואה הצופה את גופתו של ניאו בתנוחת צלב מוארת באור יקרות. המכונות מחיות את גופו של ניאו לאחר שהודבק בווירוס המחשבים של "סמית'" ובתחייתו הוא גורם להרס הווירוס.

באחרית דבר המלחמה אכן פסקה והמכונות, בני האדם ו"המטריקס" ממשיכים לפעול זה לצד זה. במידה מסוימת אכן התגשמה כוונת המכונות כפי שהובעה על ידי "הארכיטקט", שכן במהלך המסע לעיר המכונות טריניטי נספתה, אך בניגוד להתגלמויות "האחד" הקודמות ניאו אכן תפקד כמשיח ובתחייתו - גאל את העולם והביא לשלום.

מטריקס: התחייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניאו חי במטריקס כמפתח מפורסם של משחקי וידאו, אך סובל מפלאשבקים מאירועי הטרילוגיה ועם הזמן מבין שהמכונות החיו מחדש אותו ואת טריניטי כדי להזין את האנושות באנרגיה שתמשיך להזין את המטריקס.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]