נס ז'לגיריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נס ז'לגיריס
אירוע שלב הטופ 16, עונת 2003/2004 ביורוליג
תאריך 8 באפריל 2004
מיקום היכל נוקיה, תל אביב, ישראל
השחקן המצטיין ליטאליטא שארונאס יאסיקביצ'יוס
שיפוט רמס, טסאנידיס, בלוסביץ', זיך
צופים כ-10,000
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נס ז'לגיריס הוא כינוי לאירוע שהתרחש במשחק כדורסל שנערך ב-8 באפריל 2004 בין מכבי תל אביב לז'לגיריס קובנה במסגרת המחזור האחרון של שלב הטופ 16 ביורוליג, בהיכל הספורט יד אליהו בתל אביב. מכבי תל אביב ניצחה במשחק זה, לאחר הארכה, 99:107. בכך ניצלה מכבי מהדחה, והעפילה לשלב הפיינל פור של המפעל, שהתקיים באולמה הביתי בהיכל מנורה מבטחים, שבסופו זכתה בגביע היורוליג.

המשחק זכור במיוחד בשל סיומו הדרמטי, שבו הצליחה מכבי תל אביב, לאחר שנראה היה כי אפסו סיכוייה לנצח, לצמצם בזמן קצר את פער של 3 נקודות מול ז'לגיריס תוך שתי שניות, באסיסט של גור שלף ובשלשה שקלע דריק שארפ בשניית הסיום, שהשוותה את התוצאה וכפתה הארכה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

דריק שארפ, קולע השלשה שהשוותה את תוצאת המשחק וכפתה הארכה
גור שלף, מוסר המסירה הארוכה לדריק שארפ בהתקפה האחרונה לפני ההארכה

באותה עונה השיטה שהייתה נהוגה בשלב הטופ 16 ביורוליג הייתה ארבעה בתים שבכל אחד מהם ארבע קבוצות. המובילה של כל בית עלתה לשלב הפיינל פור. מכבי תל אביב וז'לגיריס קובנה הוגרלו לבית G, יחד עם ולנסיה ואולקר. מכבי הוגרלה לבית כדרג א' בעוד שז'לגיריס הוגרלה כדרג ד'. באותה עונה הנהיגו את מכבי שורה של שחקנים מובילים - שארונאס יאסיקביצ'יוס (שאראס), אנתוני פארקר, ניקולה וויצ'יץ' ומייסאו באסטון. למרות הסגל המוכשר, מכבי לא הציגה עונה מרשימה במיוחד עד אז, הרבתה להפסיד וזכתה לביקורות מצד תקשורת הספורט הישראלית.[1] את ז'לגיריס לעומת זאת הוביל ארווידאס סאבוניס בן ה-39, שחזר לקבוצת נעוריו לקראת פרישה לאחר קריירה ארוכה ומוצלחת בליגת ה-NBA. למרות גילו המבוגר יחסית, סאבוניס היה עדיין בכושר משחק, וסיים את עונת היורוליג הסדירה עם תואר ה-MVP.

המשחק המכונה "נס ז'לגיריס" היה המשחק האחרון עבור מכבי וז'לגיריס בשלב הטופ 16, ונערך בהיכל הספורט יד אליהו, מגרשה הביתי של מכבי תל אביב. שתי הקבוצות הגיעו למעשה למשחק מכריע מבחינתן - כשהן יודעות כי ניצחון יוביל אותן לשלב ארבע הגדולות - הפיינל פור (שלב ההצלבה הנהוג כיום נוסף רק בשנה שלאחר מכן), והפסד ישאיר אותן בחוץ. מבחינת מכבי תל אביב היה מדובר גם בפיינל פור חשוב מהרגיל, מאחר שבאותה עונה נערכו שלבי חצי הגמר והגמר בתל אביב.[2] ולאחר שהנהלת מכבי שכנעה את הנהלת היורוליג בפיגשה שנערכה ב-29 במרץ להשאיר את הפיינל פור בתל אביב, לאור התנגדות קבוצות מאיטליה וספרד שדרשו להעבירו מישראל מסיבות פוליטיות ובטחוניות[3].

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק עצמו היה צמוד לכל אורכו. המחצית הראשונה הסתיימה ביתרון 3 נקודות לטובת מכבי ובמהלך המחצית השנייה סגרה ז'לגיריס את ההפרש ונטלה את היתרון. כמעט לכל אורך הרבע הרביעי ז'לגיריס הוליכה כאשר מכבי הגיעה למספר הזדמנויות להשוות את התוצאה ואף לעלות ליתרון אך ללא הצלחה. לאורך מרבית הדקה האחרונה ההפרש בין מכבי לז'לגיריס נע בין נקודה לחמש, ו-15.7 שניות לסיום הגדילה ז'לגיריס את הפער לשש נקודות. לאחר מהלך מהיר של סל ועבירה של שאראס, שלחה מכבי את אד קוטה לשתי זריקות עונשין, שבהן דייק. במהלך הבא קלע וויצ'יץ' שתי נקודות, שלוש שניות לסוף, לאחר שלקח ריבאונד מזריקה לא מוצלחת של דייוויד בלות'נטל, ומיד לאחר מכן שלחה מכבי את גידריוס גוסטאס לשתי זריקות מהקו, כשהשעון הראה 2.2 שניות לסיום. גוסטאס, שלפני המשחק החזיק במאזן עונתי של 100% מהקו ביורוליג (17 מ-17),[4] החטיא את שתי הזריקות, ובעקבות כניסה מוקדמת לצבע של שחקן ז'לגיריס טאנוקה בירד (שקרתה לאור הערת ווצ'יץ לשופטים בסרבו-קרואטית כך שהשחקן לא יבין) במאבק על הריבאונד, הכדור ניתן למכבי לשתי השניות האחרונות.

כשהשעון הראה 2.2 שניות לסיום, והתוצאה הייתה 94:91 לטובת ז'לגיריס, חידש גור שלף את המשחק בהכנסת הכדור למגרש. שלף מסר מסירה ארוכה מתחילת המגרש לצדו השני, שהגיעה עד לידיו של דריק שארפ ועברה מעל ידיו המושטות של איינרס בגאצקיס. שארפ הספיק להשתלט על הכדור ולשחרר אותו בזמן לזריקת שלוש "על הבאזר",[5] שנכנסה. התוצאה בסיום 40 דקות הייתה 94:94, ובכך נכפתה הארכה.

לפני ההארכה יצא שאראס מהמשחק עם 5 עבירות לאחר שקלע 37 נק', וכך גם אנתוני פארקר שקלע 12 נק'. ארבעה שחקנים נוספים של מכבי נכנסו להארכה עם ארבע עבירות - באסטון, וויצ'יץ', שארפ ובלות'נטל. ז'לגיריס נכנסה גם היא להארכה בלי שחקן המפתח שלה ארווידאס סאבוניס, שסיים את המשחק עם 5 עבירות ו-29 נק', וכן בלי שחקנה מינדאוגס טימינסקס שירד עם 5 עבירות.

בהארכה עצמה שלטה מכבי במשחק, והגיעה עד להפרש של עשר נקודות, לפני שהמשחק הסתיים בתוצאה 99:107 למכבי תל אביב.[6]

לאחר המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המשחק עלתה מכבי תל אביב לפיינל פור שנערך בהיכל הספורט יד אליהו, שבו ניצחה בחצי הגמר את צסק"א מוסקבה 85:93, ובמשחק הגמר הביסה את סקיפר בולוניה 74:118. בכך זכתה באליפות אירופה הרביעית בתולדותיה. שנה לאחר מכן הצליחה מכבי לשמור על תוארה וזכתה בתואר בפעם החמישית, כשהיא משחקת עם סגל דומה ועם פיני גרשון כמאמן, כמו בעונה הקודמת.

דריק שארפ, שהוכתר לגיבור המשחק,[7][8] המשיך לשחק במדי מכבי תל אביב עד גיל 40 והיה לשחקן המבוגר ביותר שלבש את מדי הקבוצה. באותה עונה, שארפ זכה למחווה מצד קפטן הקבוצה גור שלף: לפני שהניף את גביע אירופה הוא לקח מיקרופון ואמר: "בארצות הברית נהוג לומר 'בי לייק מייק', ואני אומר: 'בי לייק דריק'".

גידריוס גוסטאס, שהחטיא את שתי זריקות העונשין לפני ההתקפה של מכבי שכפתה הארכה, זכה לביקורות רבות בתקשורת הליטאית ואת השנים שלאחר מכן העביר בקבוצות שונות ברחבי אירופה.[9][2]

איינרס בגאצקיס, שהשתתף במשחק כשחקן ז'לגיריס קובנה, וכשל בניסיונו לעצור את המסירה המכריעה בשניות הסיום של שלף לשארפ, מונה בדצמבר 2016 לתפקיד מאמן מכבי תל אביב. בגאצקיס כינה את המשחק הזה: "ההפסד הקשה ביותר בקריירה שלי".[10]

לעומת זאת, יאסיקביצ'יוס מונה לאחר מכן למאמן ז'לגיריס.

לאחר המשחק נמכר הכדור במכירה פומבית של חברת נטאקשיין (לא פעילה היום) לאיש העסקים עודד רייכמן, כספי התרומה של עודד רייכמן הופנו לנזקקים ומעוטי יכולת.[דרוש מקור]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]