שאה ספי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סאפי שאה)
שאה ספי
شاه صفی
לידה 1611
אספהאן, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 במאי 1642 (בגיל 31 בערך)
כאשאן, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה הספווית
מקום קבורה מקדש פאטמה מעצומה, קום איראןאיראן
דת אסלאם שיעי
בן או בת זוג Princess Tinatin of Kakheti (1634–?)
Anna Khanum עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת האימפריה הספווית
אב מוחמד באקר מירזא עריכת הנתון בוויקינתונים
אם דל-אראם ח'אנום עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים שאה עבאס השני עריכת הנתון בוויקינתונים
שאה פרס
28 בינואר 162912 במאי 1642
(13 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אולם הקבורה של שאה ספי בקום; ציור בספרו של ז'אן שארדן, שביקר במקום בסביבות 1775

סאַם מִירְזָאפרסית: سام میرزا; בהכתרתו נודע בשם שאה ספי, פרסית: شاه صفی, תעתיק מדויק: שָׁאָה צָפִי; 161112 במאי 1642) היה השאה השישי בשושלת הספווית של מלכי פרס. שלט משנת 1629 במות סבו, עבאס שאה הראשון (הגדול), ועד למותו שלו בשנת 1642.

קורות חייו ומעשיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקב מות בנו הבכור של השאה עבאס, מוחמד באקר מירזא (אנ'), ומתוך ההכרה ששאר בניו אינם ראויים לרשת אותו והחשש שיעשו יד אחת להפיכה נגדו, עבאס הורה למנות ליורשו את סאם מירזא, בנו של מוחמד באקר ונכדו שלו.

סאם מירזא היה בן 18 כאשר נפטר השאה עבאס, ואחרי שירש את הכס כשאה ספי החל בהדחות והוצאות להורג של נסיכים, מפקדים, יועצים וכל מי אשר לטעמו איים על סמכות שלטונו. הוא הביע מעט התעניינות בעיסוקי הממשל והקידום האינטלקטואלי בפרס ולא ידע לקרוא ולכתוב פואמות. לרוב היה שתוי מאלכוהול ונודע אף כי התמכר לאופיום שהובל מעברי הינדו-כוש. דמות חשובה בשלטונו של ספי היה הסריס סארו תקי אשר בשנת 1634 מונה לוזיר הגדול והיה רב השפעה על פרס הספווית.

אויביה של פרס השתמשו בחולשתו השלטונית של ספי; בתקופת שלטונו הביס עבאס הראשון את האימפריה העות'מאנית וכבש את מסופוטמיה, כאשר עלה ספי לכס הטורקים החלו בתקיפה מחודשת נגד פרס על שטחי עיראק העות'מאנית שעבאס כבש. הטורקים כבשו את ירוואן ובשנת 1638, הגיעו עד לתבריז והצליחו לאחוז מחדש בבגדאד, כיבושיהם של הטורקים הפכו רשמיים תחת הסכם זוהאב לפיו עיראק תשוב לידי העות'מאנים.

בגדאד תיכבש מחדש מספר פעמים בידי הפרסים עד לנפילתם הסופית של הטורקים במלחמת העולם הראשונה, במקרה הנודע ביותר היא נכבשה בידי נאדיר שאה אפשאר במלחמותיו של המאה ה-18. הפרסים היו בבעיה נגד השבטים האוזבקים והטורקמנים ממזרח אשר פשטו בשכיחות על גבולותיהם ובתקופתו של ספי אף איבדו לזמן קצר בשנת 1639 את העיר קנדהאר לידי האימפריה המוגולית.

ספי קיבל משלחת סחר בשנת 1639 מפרידריך השלישי, דוכס הולשטיין-גוטורפ, המשלחת כללה בין לבין את האינטלקטואל הגרמני אדם אוליארוס אשר כתב בשנת 1647 רב מכר על הביקור. ספי החזיר מתנות לדוכס אך יחסי המסחר לא התקדמו בהרבה מאז. במקור, פרידריך השלישי ניסה ליצור מערך סחר סדיר למען יוקרתו שלו.

שאה ספי מת ב-12 במאי 1642, ככל הנראה עקב הרעלת אלכוהול. בנו, עבאס שאה השני, ירש את הכס.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Andrew J. Newman, Safavid Iran: Rebirth of a Persian Empire, London and New York, 2006
  • Rudolph Matthee, “Ṣafī, Shah of Persia”, in: David Thomas (ed.), Christian-Muslim Relations 1500-1900, Vol.10, Leiden: Brill, 2017, pp. 573-81

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שאה ספי בוויקישיתוף