סקרוג' (סרט, 1970)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקרוג'
Scrooge
מבוסס על מזמור חג המולד מאת צ'ארלס דיקנס
בימוי רונלד נים
הופק בידי רוברט ה. סולו
תסריט לזלי בריקוס
עריכה פיטר ות'רלי
שחקנים ראשיים אלברט פיני
אלק גינס
אדית אוונס
קנת' מור
מייקל מדווין
לורנס נייסמית'
מוזיקה לזלי בריקוס
צילום אוסוולד מוריס
מדינה בריטניה
חברת הפקה Cinema Center Films
חברה מפיצה National General Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 5 בנובמבר 1970
משך הקרנה 113 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מוזיקלי, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, סרט חג המולד, סרט פנטזיה, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו scrooge
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סקרוג' (באנגלית: Scrooge) הוא סרט מוזיקלי משנת 1970, עיבוד קולנועי לספר "מזמור חג המולד" מאת צ'ארלס דיקנס. הסרט בבימויו של רונלד נים צולם בלונדון ובתפקיד הראשי כיכב אלברט פיני. את המוזיקה לסרט הלחין לזלי בריקוס, ואת העיבודים עשה המלחין איאן פרייז'ר. בסרט שולבו 11 שירים וקטעים מוזיקליים ברוח המסורת הבריטית, המספרים סיפור מוזיקלי נאמן למקור. הסרט זכה לשבחים מעטים, אך אלברט פיני זכה בפרס גלובוס הזהב על תפקידו בסרט כשחקן הטוב ביותר בסרט קומדיה או מוזיקלי. הסרט היה מועמד לארבעה פרסי אוסקר, והוא העיבוד היחיד של הספר שהיה מועמד לאוסקר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבנעזר סקרוג' (אלברט פיני) הוא זקן קשה לב, חמדן וקמצן, שכל רצונו הוא לצבור ממון והוא שונא כל מה שקשור לחג המולד. אחרי שסקרוג' מגרש חבורת ילדים השרה שירי חג המולד ליד ביתו, מגיע אחיינו פרד (מייקל מדווין), ומזמין אותו להצטרף אליו ואל אשתו לסעודת חג המולד. סקרוג' מסרב להזמנה. אחרי שפרד עוזב, סקרוג' נותן לפקיד שלו, בוב קרצ'יט, יום חופש לכבוד החג, אך מצפה שבוב יתייצב לעבודתו מוקדם בבוקר למחרת. בוב פוגש ברחוב שנים מילדיו, אחת מבנותיו וטים הקטן, ויחד הם קונים מזון לארוחת החג. בינתיים ניגשים אל סקרוג' שני גברים (דרק פרנסיס ורוי קיניר) ומבקשים ממנו תרומה לעניים, סקרוג' מסרב לתרום באמרו "האין בתי סוהר? האין בתי מחסה לעניים?". עוד הוא מוסיף "אם הם מעדיפים למות, טוב יהיה אם יעשו זאת, בכך יקטינו את כמות האוכלוסייה העודפת". בדרכו לביתו הוא פוגש כמה מלקוחותיו בהם את טום ג'נקינס (אנטון רוג'רס), ומזכיר להם את חובותיהם. כמה פרחחים עוקבים אחריו ומכנים אותו "אבא חג המולד" (סנטה קלאוס).

בפתח ביתו מבחין סקרוג' שבמקוש הדלת מופיעות פניו של שותפו, ג'ייקוב מרלי (אלק גינס), המת זה שבע שנים. בדרכו למעלה מלווה אותו עגלה הנושאת ארון מתים. הוא יושב לאכול מעט מרק ולפתע מצלצלים כל הפעמונים בביתו, אחר כך נפתחת הדלת וסקרוג' רואה את רוחו של מרלי כבולה בשלשלאות ניצבת לפניו. בתחילה הוא חושב שזו היא מתיחה, אך משתכנע באמיתות המראה כשמרלי מתרומם לאיטו ומנופף בשלשלאותיו. מרלי אומר לסקרוג' שהשלשלאות של גופו הן מעשה ידיו כשהיה בחיים, וכמו כן זה יהיה גורלו של סקרוג' עצמו. אחרי שמרלי מראה לסקרוג' רוחות נוספות הסובלות מגורל דומה, הם חוזרים לבית ומרלי אומר ששלוש רוחות יופיעו לפניו הראשונה בשעה אחת.

כפי שמרלי אמר, בדיוק בשעה אחת מופיעה הרוח הראשונה, רוח חג המולד של העבר (אדית אוונס), הנראית כאישה מהמעמד הגבוה בתקופה הוויקטוריאנית, והיא מוליכה את סקרוג' אל ילדותו. הוא רואה את עצמו נותר בודד בבית הספר בחופשת חג המולד, עד אשר מגיעה אחותו פראן לבשר לו שיוכל לחזור הביתה. אחר כך הם חוזים בחג מולד שמח יותר, כאשר סקרוג' עבד בבית העסק של מר פזיוויג (לורנס נייסמית'), והתאהב בבתו איזבל (סוזן נב). סקרוג' מציע נישואים לאיזבל, אך תקופה ארוכה הוא מתייחס אליה כמובן מאליו, היא מבינה שאהבתו לעשיית רווחים גדולה מאהבתו אליה והיא מבטלת את אירוסיהם.

רוח חג המולד של ההווה (קנת' מור) ענק עליז מראה לסקרוג' את בית משפחת קרצ'יט. סקרוג' שם לב שטים חולה מאוד, והרוח מזהירה אותו שאם הצללים בעתיד לא ישתנו הילד צפוי למות. אחר כך הם מבקרים בביתו של אחיינו פרד ואשתו (מרי פיץ') שם הם מארחים חברים לסעודה. פרד מרים כוסית לכבודו של סקרוג', ואחרי כן הם משחקים במשחק "The Minister's Cat". הרוח עוזבת את סקרוג' באומרה שהחיים קצרים מאוד.

הרוח האחרונה, זו של חג המולד העתיד לבוא (פדי סטון), מראה לסקרוג' את מה שעתיד לקרות בחג המולד הבא. הרוח וסקרוג' צופים בטום ג'נקינס ואזרחים נוספים הצוהלים לקראת הלווייתו של סקרוג', בעוד סקרוג' עצמו חושב שמריעים לו על היותו אישיות ידועה. אחר כך מגלה סקרוג' שטים הקטן נפטר, והרוח מראה לו את הקבר העתידי שלו עצמו. הרוח נראית כעת כשלד (המסמל את המוות או את מלאך המוות). סקרוג' נופל בבהלה לתוך הקבר, במעמקי הגיהנום מקבל את פניו מרלי, והוא מוליך אותו אל חדרו שם שדים כובלים אותו בשלשלאות ענקיות. סקרוג' זועק לעזרה ומתעורר בחדרו.

סקרוג' מגלה שיש לו זמן לתקן את דרכיו והופך להיות אדם נדיב. הוא קונה תרנגול הודו וצעצועים עבור משפחת קרצ'יט, הוא מזמין את עצמו לארוחה בביתם של פרד ואשתו ואפילו מבטל את החובות של לקוחותיו לשמחתם הרבה. סקרוג' הלבוש כאבא חג המולד מתכונן לארוחה עם משפחתו.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פתיחה ו-A Christmas Carol (מזמור חג המולד) בשירת מקהלה על רקע הקרדיטים על ההנאה שבשירת מזמורים. קטע אינסטרומנטלי בין שירי חג מולד.
  • Christmas Children (ילדי חג המולד) - שרים בוב קרצ'יט וילדיו כשהם קונים מצרכים בשוק בדרך לביתם.
  • I Hate People (אני שונא אנשים) - שר סקרוג' כשהוא חוזר מעבודתו.
  • Father Christmas (אבא חג המולד) - אתנחתא קומית, שרים חבורה של פרחחים ההולכים בעקבות סקרוג'.
  • See the Phantoms (ראה את הרוחות) - שיר קצר וקודר ששר מרלי כאשר הוא וסקרוג' עפים בשמיים האפלים מוקפים רוחות רפאים.
  • December the 25th (ה-25 בדצמבר) - ג'יג, ריקוד עליז במסיבה של פזיוויג.
  • Happiness (אושר) - שרה אהובתו של סקרוג' כשהם מבלים זה בחברתו של זו.
  • You...You (את... את) - ממלמל בעצב סקרוג' המבוגר, מתבונן בדיוקן הצעיר שלו כיצד נתן לאיזבל ללכת ממנו.
  • I Like Life (אני אוהב את החיים) - שר רוח חג המולד של ההווה יחד עם סקרוג' שבתחילה מסרב לשתף פעולה.
  • The Beautiful Day (יום יפה) - טים הקטן מבצע בפני בני משפחתו.
  • Thank You Very Much (תודה רבה) - טום ג'נקיס ואנשים נוספים החייבים לסקרוג' כסף, שרים ורוקדים סביב העגלה הנושאת את ארון הקבורה שלו. בשיר הם מודים לסקרוג' על כך שמת ולכן חובותיהם מבוטלים. השיר היה מועמד לפרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר.
  • I'll Begin Again (אתחיל מחדש) - שיר הגאולה של סקרוג' כשהוא מתעורר ומגלה שהוא עדיין חי.

סצנת הסיום כוללת בליל עצום של ביצועים חוזרים של שירי הסרט. בתחילה סקרוג' צועד ברחובות לצלילי השיר "I Like Life", אחר כך כשהוא לבוש בבגדי סנטה קלאוס ומלווה בחבורת הילדים השרה גרסה עליזה יותר של "Father Christmas". בהמשך השמעה חוזרת של השיר "Thank You Very Much" בביצוע סקרוג', טום ג'נקניס וכמעט כל תושבי העיר המאושרים ואסירי תודה על השינוי העמוק שהתחולל במלווה הכספים קשה הלב. לבסוף סקרוג' הולך לביתו ומדבר אל מרלי דרך מקוש הדלת (בו הופיעו פניו בתחילת הסרט), הוא גם עוטף את המקוש בכובע ובזקן מהתחפושת שלו. סקרוג' מודה לשותפו לשעבר על העזרה שנתן לו, ואחר כך הולך להתכונן לארוחה החגיגית עם משפחתו. מקהלה שרה שוב את השיר "A Christmas Carol" והסרט מסתיים בברכת חג מולד שמח.

אלבום הכולל את כל שירי הסרט יצא ב-1970 בחברת קולומביה רקורדס. הפסקול לא יצא מעולם כתקליטור בשל סיבוכים משפטיים. הגרסה של הסרט שיצאה בחברת Paramount Blu-Ray לא כוללת את מוזיקת הפתיחה, אך המוזיקה בשלמותה כלולה בפורמט הווידאו וה-DVD.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט היה מועמד לפרס באפט"א בבריטניה, לפרס "Golden Laurel", לארבעה פרסי אוסקר[1], וחמישה פרסי גלובוס זהב בארצות הברית. אלברט פיני זכה ב-1971 בפרס גלובוס זהב כשחקן הטוב ביותר בסרט קומדיה או מוזיקלי. פיני היה רק בן 34 כשנבחר לגלם את דמות הקמצן הזקן וגם את דמותו בצעירותו בסצנות הפלשבק, אולם זכה לשבחים על הופעתו מהקהל ומהמבקרים. מבקרים אחדים מצאו פגם במוזיקה של בריקוס[2][3]

מועמדויות לפרס אוסקר

כמה שחקנים בריטים נודעים השתתפו בסרט בהם אלק גינס כג'ייקוב מרלי, דיים אדית אוונס בתפקיד רוח חג המולד של העבר וקנת' מור כרוח חג המולד של ההווה.

היבט מקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור הסרט נאמן לרוב לרומן אך סוטה ממנו בהיבט אחד והוא בהמשך של סצנת בית הקברות. אחרי שרוח חג המולד של העתיד מוליכה את סקרוג' אל בית הקברות, הרוח חושפת את פניה שהם פני המוות. סקרוג' נופל לאחור אל תוך הקבר הפתוח ודרך מנהרה שנראית שאין לה סוף עד שהוא נוחת בקרביים של הגיהנום. הוא מתעורר במכתש בצורת ארון מתים, ופוגש את שותפו המת מרלי הבא לברכו ומודיע לו שהוא מונה להיות פקיד אישי של לוציפר. מרלי מראה לסקרוג' את מקום עבודתו, חדר קפוא ושורץ עכברושים. אחר כך מגיעים כמה "שדים" חסונים העוטים ברדסים ועל גבם הם נושאים שלשלאות אימתניות בהן הם עוטפים את סקרוג' המבוהל עד שאין באפשרותו לזוז. לשווא הוא זועק ומבקש עזרה ממרלי, עד שהוא מתעורר ומוצא את עצמו בביתו כשהוא אוחז ברגלי מיטתו.

הסרט קיבל סיווג צפייה לא מוגבל, אך בהקרנות בטלוויזיה לרוב משמיטים את הסצנה הזו. כך גם בגרסאות שונות בהפצה של וידאו ביתי.

עיבוד לתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1992 הועלה בבריטניה מחזמר "Scrooge: The Musical" שהוא עיבוד לתיאטרון של הסרט. המחזמר בכיכובו של אנתוני ניולי (Anthony Newley) הציג את השירים של בריקוס ופרייז'ר.

ב-2003 העלה הזמר והרקדן הבריטי, טומי סטיל את המופע מחדש בסיבוב הופעות ברחבי המדינה. ב-2004 הופיע שוב הפעם בפאלאדיום בלונדון. ב-2007 גילם את הדמות של סקרוג' שיין ריצ'י (Shane Ritchie) במנצ'סטר פאלאס. עוד הועלה המחזמר בכיכובו של סטיל בפאלאדיום בלונדון בשנת 2012, הופעות שנמשכו עד 5 בינואר 2013.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ NY Times: Scrooge
  2. ^ Canby, Vincent (20 November 1970). 'Scrooge' Varies Ritual in Version at Music Hall, The New York Times
  3. ^ Scrooge, Chicago Sun-Times