עוף החול והשטיח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עוף החול והשטיח
The Phoenix and the Carpet
כריכת המהדורה המיוחדת שיצאה לאור על ידי "Phoenix Assurance Company" מלונדון ב-1956
כריכת המהדורה המיוחדת שיצאה לאור על ידי "Phoenix Assurance Company" מלונדון ב-1956
כריכת המהדורה המיוחדת שיצאה לאור על ידי "Phoenix Assurance Company" מלונדון ב-1956
מידע כללי
מאת אדית נסביט עריכת הנתון בוויקינתונים
איורים הרולד רוברט מילר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה, ספרות ילדים
מקום התרחשות לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Newnes עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1904 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
סדרת ספרים טרילוגיית הפסמיאד
ספר קודם חמישה ילדים והזהו עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא הקמע עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עוף החול והשטיחאנגלית: The Phoenix and the Carpet) הוא רומן פנטזיה לילדים, שנכתב על ידי הסופרת האנגלית אדית נסביט ופורסם לראשונה ב-1904.[1] הוא השני בטרילוגיית הפסמיאד, שמתחילה ב"חמישה ילדים והזהו"(1902). הספר עוקב אחר הרפתקאותיהם של אותם חמישה ילדים: סיריל, אנתיאה, רוברט, ג'יין והטלה.

הסיפור נפתח בכך שהאם רוכשת שטיח לחדר הילדים. הילדים מוצאים בשטיח ביצה, אשר ממנה בוקע עוף חול מדבר. עוף החול מסביר שהשטיח קסום, ויעניק להם שלוש משאלות ביום. חמשת הילדים יוצאים להרפתקאות מרובות, שבסופן השטיח נשחק ועוף החול מסיים את מחזור חייו. ההרפתקאות מסתיימות בספר השלישי של הטרילוגיה, "הקמע" (1906).

יחוד הספר בטרילוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לשני הרומנים האחרים בטרילוגיית הפסמיאד, הפסמיאד הקסום רק מוזכר בספר, אך הילדים אינם פוגשים בו. עוף החול מחליפו בתפקיד היצור הקסום.

שלוש פעמים בסיפור הילדים במצוקה, ועוף החול מבקש עבורם משאלה מן הפסמיאד, המתפקד בתור דאוס אקס מכינה. בנוסף, בסוף נשלח השטיח לבקש מהפסמיאד להעניק משאלה לעוף החול עצמו.

כמו כן, הילדים גרים במהלך ספר זה עם שני הוריהם בבית המשפחה בלונדון. בספרים האחרים, הנסיבות אילצו את הילדים לבלות תקופות ממושכות הרחק מביתם ומהוריהם.

אלמנט האש הוא לייטמוטיב בספר.

"עוף החול והשטיח" יוצא דופן ביחס לספרות פנטזיה של ילדים באופן כללי בכך שבן הלוויה הקסום אינו מתייחס לכל הילדים באופן שווה. הוא מעדיף את רוברט, שהכניס במקרה את הביצה שלו לאש, על פני אחאיו. הדבר מטיל על רוברט את העול להגניב את עוף החול ולהחביאו מהוריהם.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל מעט לפני החמישה בנובמבר, בו חוגגים בבריטניה את ליל גאי פוקס במדורות ובהצתת זיקוקין די-נור. ארבעת הילדים הגדולים צברו זיקוקים לליל גיא פוקס, אבל בחוסר סבלנותם הציתו כמה בחדר הילדים. כך גרמו לשריפה שהרסה את השטיח המקורי. כדי להחליפו רוכשים הוריהם שטיח יד שנייה, בו נמצאת ביצה המפיצה זוהר זרחני. הילדים מפילים בטעות את הביצה לתוך האש. מן הביצה בוקע עוף חול זהוב מדבר.

מסתבר שמדובר בשטיח קסמים שיכול להעביר את הילדים לכל מקום שירצו, וגם מסוגל לספק שלוש משאלות ביום. בליווי עוף החול, הילדים עוברים הרפתקאות אקזוטיות. יש רגע של אימה כאשר הפעוט המכונה "הטלה" זוחל אל השטיח, מקשקש משהו לא ברור ונעלם, אך מסתבר שהוא רק רצה להיות עם אמו.

"עוף החול והשטיח" מציג תיאורים של לונדון בתקופת שלטונו של אדוארד השביעי. בשלב מסוים, החבורה מבקרת בחברת ביטוח אש הפניקס: עוף החול (פניקס בלעז) מניח שזהו מקדש המוקדש לו ושמנהלי הביטוח חייבים להיות חבריו. הילדים נתקלים בשני בריונים מבוגרים יותר, הרב ואייק, שמנסים לגנוב את עוף החול.

ארבעת הילדים הגדולים משתתפים בפנטומימת חג המולד בתיאטרון בווסט אנד של לונדון, ומגניבים לשם את עוף החול בתוך מעילו של רוברט. עוף החול כה נרגש מהמחזה שהוא מצית בלי כוונה את התיאטרון. עוף החול משתמש בקסם כדי להחזיר את המצב לקדמותו.

הסימניה של "Phoenix Assurance Company" שניתנה עם המהדורה המיוחדת

בפרק האחרון של הרומן, עוף החול מכריז שהוא הגיע לסוף תוחלת חייו הנוכחית ועליו להתחיל שוב את המחזור, ככל הנראה בטענה שהחיים עם הילדים הותירו אותו מותש הרבה יותר ממה שהיה במדבר. הוא מטיל ביצה חדשה ממנה יבקע מחדש בסופו של דבר. בהנחיית עוף החול, הילדים מכינים מזבח עם קטורת מתוקה, עליו הפניקס שורף את עצמו. שטיח הקסמים הגיע גם הוא לסוף חייו, שכן לא נועד לכך שידרכו עליו באופן קבוע. לבקשת עוף החול, הוא לוקח את הביצה למקום שבו לא תבקע שוב במשך 2,000 שנה. בסוף הספר, הילדים מקבלים חבילת מתנות מ"נדיב לא ידוע" (עוף החול שדואג לכך באמצעות משאלה שהעניק הפסמיאד) ורוברט מקבל נוצת זהב אחת. אבל הנוצה נעלמת עד הערב.

בכרך האחרון בטרילוגיה, "הקמע", הילדים מטיילים אלפי שנים אל העבר ונתקלים בעוף החול, שאינו מזהה אותם כי מבחינתו אירועי הספר השני טרם התרחשו.

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר עובד מספר פעמים למסך על ידי ה-BBC. הסדרה הטלוויזיונית הראשונה שודרה ב 1965. סדרה המבוססת על עיבוד של ג'ק טאלי שודרה ב 1976 על ידי ה-BBC, ובטלוויזיה החינוכית בשנת 1982.[2] הסדרה האחרונה, משנת 1997, התבססה על תסריט חדש של הלן קרסוול.[3]

בנוסף, בשנת 1995 יצא לאקרנים סרט בשם "עוף החול ושטיח הקסמים", שנכתב על ידי פלורנס פוקס ובוים על ידי זורן פריסיק, בכיכובם של פיטר יוסטינוב ודי וולאס.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוף החול בתרבויות שונות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Pheonix and the Carpet, פרוייקט גוטנברג, ‏1997
  2. ^ לוח השידורים, עיתון דבר, באתר הספריה הלאומית, ‏1982
  3. ^ 1 2 "The phoenix and the carpet" directory at Internet Movie Database. Retrieved 6 February 2013.