עזרה:עשרה טיפים להשתלבות בקהילת ויקיפדיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אם הגעתם לדף הזה, סביר להניח שכבר התחלתם את הצעדים הראשונים שלכם בוויקיפדיה, ועל כך ברכות ומחמאות - זה לא מובן מאליו לרצות לסייע למיזם הזה להשתפר ולהתרחב. בהנחה זו, אתם כנראה עושים את הצעדים הראשונים בהשתלבות בקהילה של ויקיפדיה - תהליך שלפעמים מלווה באי הבנות שמקשות על ההשתלבות. דף זה נכתב במטרה להקל על השתלבות מהירה ונעימה בוויקיפדיה. אל תטעו - אתם כבר כעת נחשבים לעורכים פעילים ותורמים בוויקיפדיה, ומאחר שוויקיפדיה זקוקה לכם, הקהילה תשמח לסייע לכם להשתלב במגוון דרכים.

בדף זה ריכזנו מספר טיפים כלליים שיכולים לסייע לכם להרגיש שאתם ממש חלק מהקהילה, תוך זמן קצר:

מי מחליט בוויקיפדיה?[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייתכן שאתם כבר יודעים שבשביל לכתוב בוויקיפדיה אין צורך בידע טכני מסוים, וגם אתם מוזמנים לעשות זאת. אין בוויקיפדיה "מנהלים" שקובעים מה "נכון" וברגע שאתם מתחילים לערוך באופן קבוע, כלומר, ברגע שביצעתם 100 עריכות ב-90 הימים האחרונים, ולאחר שצברתם ותק של 30 ימים לפחות, דעתכם נחשבת בדיוק כמו דעתו של כל עורך ותיק ומנוסה. עם זאת, קהילת הכותבים של ויקיפדיה העברית גיבשה כללים ומוסכמות אודות הכתיבה וההתנהלות בויקיפדיה, למשל אילו ערכים נכללים בוויקיפדיה וכיצד להתנהל במקרה של מחלוקת, ובהמשך הדף נתייחס לכמה נושאים נפוצים שעשויים להכריע מה יהיה "נכון" בוויקיפדיה, כדי שתוכלו לדלג במהירות מעל לשלב שבו עושים טעויות של מתחילים, ולהתקדם לשלב שבו "אתם בעניינים".

איפה לבקש עזרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – עזרה בוויקיפדיה

המקום לשאול שאלות כלליות בנושאים טכניים הוא ויקיפדיה:דלפק ייעוץ. שימו לב שעליכם לעיין בהוראות בראש הדף לפני ששואלים שאלה - לעיתים בעיון קצר זה תוכלו לגלות בעצמכם את התשובה.

אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לסיוע צמוד יותר, המקום לחפש בו חונכות הוא ויקיפדיה:חממה.

ביטלו לכם עריכה?[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ויקיפדיה:מנגנונים ליישוב מחלוקת

זה עלול להיות לא נעים אם ביצעתם עריכה בוויקיפדיה ומישהו ביטל אותה. אך אל חשש - זה לא בהכרח אומר שבזה הסיפור נגמר, וחוץ מזה - אולי יש לכם הזדמנות ללמוד משהו חדש על ויקיפדיה שיסייע לכם בהמשך.

הדבר הראשון שכדאי לכם לעשות כשמישהו מבטל עריכה שלכם, זה לקחת נשימה עמוקה ולהניח שהייתה מאחוריי המעשה כוונה טובה, גם אם היא לא ברורה לכם עדיין. חשוב מאוד בשלב זה לא לחזור על העריכה שביצעתם לאחר שהובעה לה התנגדות, שכן זה מנוגד למדיניות ויקיפדיה. הדבר שאתם אמורים לעשות במקום זאת, הוא לפתוח דיון בדף השיחה של הערך ולהסביר את עמדתכם. חשוב לציין שאין לחזור על העריכה גם אם היא נכונה, אלא להסביר את גישתכם ואת מה שאתם מתבססים עליו בדף השיחה.

כן מותר לכם לבצע עריכה שונה שמנסה לחתור לעמק השווה. למשל, במידה וההתנגדות לעריכה שלכם מלווה בנימוק, תוכלו לבצע עריכה שונה שמתחשבת בנימוק הנגדי. אם ההתנגדות לא נומקה, ניתן לבקש נימוקים בדף השיחה. הנימוק, אגב, יופיע בדרך כלל בתקציר העריכה - כדי לראות אותו, לחצו מהמחשב על הכפתור "גרסאות קודמות" שנמצא ליד כפתורי העריכה. מהנייד לחצו על אייקון השעון-והחץ שמופיע בראש הדף ליד כפתור העריכה. בנוסף, אתם יכולים להזמין אנשים נוספים לדיון באמצעות כתיבת מודעה ב-ויקיפדיה:לוח מודעות.

דיונים סביב מחלוקות נמשכים בדרך כלל לפחות שבוע, ואם במהלך הדיון מתגבש רוב קבוע ומובהק לטובת שינוי כלשהו בערך, ניתן לבצע אותו. אנא זכרו שלוקח קצת זמן עד שמכירים את כל הנורמות והכללים בוויקיפדיה, וייתכן שעם הזמן תבינו טוב יותר התנגדויות שבתחילה היו נראות חסרות כל היגיון. מומלץ לשמור על סבלנות ורוח פלורליסטית וספורטיבית.

ערך מורחב – ויקיפדיה:נקודת מבט נייטרלית

כשכותבים בוויקיפדיה, חשוב להקפיד על נקודת מבט נייטרלית.

טקסטים שעלולים להימחק במהירות מוויקיפדיה הם כאלו אשר, למשל, מציגים דעות או טענות שנויות במחלוקת כעובדות, או מצד שני, הצגת גישות שמוסכמות על כלל המומחים כדעה שנויה במחלוקת. ניתן להציג גישה במחלוקת בצמוד למי שמשמיע אותה, למשל, "על פי פרופסור X וארגון Y".

סגנון כתיבה בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – מדריך לכתיבת ערכים, ויקיפדיה:סגנון

בוויקיפדיה פעמים רבות יש מבנה וסגנון שנהוגים בסוגי ערכים שונים.

אם אתם רוצים לכתוב ערך בוויקיפדיה ולא בטוחים איך, עיון במספר ערכים בעלי נושא דומה יכול לסייע לכם להבין איזה מידע רצוי או אינו רצוי לכלול בערך, ואיך לגשת אל כתיבת הערך.

למה בכלל מוחקים דפים?[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ויקיפדיה:חשיבות אנציקלופדית

ראשית עלינו לזכור שאנו מנסים לכתוב אנציקלופדיה, ולא את גוגל (גוגל כבר מטפלים בנושא לא רע), ויש הרבה דברים שוויקיפדיה אינה, למשל, היא איננה מקום לכתוב בו דף פרופיל פרסומי לאישיות או לחברה, או מקום לפרסום ראשוני של מידע שלא התפרסם באף מקום אחר.

נוסף על כך, כתיבה של אנציקלופדיה גדולה מדי תגרור בעיות טכניות שונות, כמו קושי להתמצא בה (לכו תמצאו את ה"ג'ון סמית'" הנכון מבין 2,000 אפשרויות), או קושי לעבור על התוכן ולוודא שמדובר במידע אמין, איכותי ונייטרלי - פעולה שדורשת זמן ומאמצים רבים מן העורכים שמספרם מוגבל.

נסיבות אלו ואחרות מאלצות מחיקת ערכים רבים בוויקיפדיה, וגרמו לקהילת ויקיפדיה העברית לקבוע רף ספציפי עבור מגוון נושאים, בשאיפה לקבוע גבול ברור והוגן ככל שניתן, ולמנוע מראש את התסכול הכרוך בכתיבתו של ערך שנמחק (ובכל מקרה, אל דאגה - ערכים שאינם הבל מוחלט לא נמחקים כלאחר יד, אלא לכל הפחות לאחר דיון של שבוע בו מוקדש זמן לבחון נימוקים להשארת הערך). עם זאת, לא ניתן לקבוע רף עבור כל נושא, והעורכים הוותיקים בוויקיפדיה משתדלים לקבל את נושא מחיקת הדפים ברוח ספורטיבית, אולם מי שרוצה "ללכת על בטוח" יכול להיוועץ בויקיפדיה:חממה בטרם כתיבת ערך, ולשמוע דעות בשאלה אם נושא הערך צפוי להישאר במרחב הערכים או להימחק ממנו.

למה בכלל מוחקים תוכן מדפים?[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ויקיפדיה:עקרונות וקווים מנחים

במרבית הערכים, לא סביר להכניס את כלל המידע הקיים על הנושא, כי אז הערך יהיה ארוך באופן מוגזם, ולעיתים מייגע לקריאה, ולכן עלינו לשקול בקפידה אילו פרטים להזכיר ואילו לא, כך שייתכנו מחלוקות לגבי המידע שראוי להכניס לערך מסוים.

התנגדויות נפוצות בהקשר זה במיוחד בהקשר של ערכים על אישים (כאשר מידע מסוים עלול להתפרש, למשל, כיח"צני), וספציפית בהקשר של הכללת ציטוטים של אדם בערך שלו, או פרקי ביקורת.

אם אינכם בטוחים כיצד פרט מסוים יתקבל, ניתן לכתוב מבעוד-מועד בדף השיחה של הערך על העריכה שאתם מתכננים לעשות, וכך תוכלו לגלות מראש האם יש לנושא התנגדות, לפני שהשקעתם זמן ואנרגיה בעריכה.

כללי התנהגות בקהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ויקיפדיה:כללי התנהגות בין חברי הקהילה

אנו משתדלים שוויקיפדיה תהייה מקום נעים ככל שניתן, ולכן חשוב מאוד לשמור על דרך ארץ בהתנהלותנו באתר. התנהגות פוגענית והטחת עלבונות אינם מקובלים בוויקיפדיה ועלולים להביא לחסימה מהאתר.

רשימת מעקב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – עזרה:רשימת מעקב

אם ישנו ערך שביצעתם בו עריכה משמעותית, או שהנושא בו הוא עוסק מעניין אתכם במיוחד, אתם יכולים "לעקוב" אחר הערך, באופן שיאפשר להתעדכן בנוגע לשינויים המתבצעים בו.

ניתן לעשות זאת באמצעות הכנסת ערך ל"רשימת המעקב" שלכם, על ידי כך שתלחצו על צלמית בתפריט בחלק העליון של הערך. לאחר שתבצעו זאת תקבלו עדכונים באימייל שנרשמתם באמצעותו על חלק מהשינויים שמתבצעים בערכים שברשימה שלכם. באפשרותכם גם להיכנס ידנית לרשימה באמצעות כפתור "רשימת המעקב" שנמצא בחלק העליון בכל דף באתר (כאשר אתם מחוברים לחשבון), וכך לעבור באופן יסודי יותר על כלל השינויים שבוצעו.

אם תעברו על הערכים ברשימת המעקב שלכם, ייתכן שתשימו לב עם הזמן, כי ישנם עורכים אחרים שעריכות רבות שלהם "צצות" ברשימת המעקב שלכם באופן תדיר. סביר מאוד להניח שלעורכים המסויימים הללו ולכם תחומי עניין משותפים, ואלו עשויים להיות עורכים איתם תוכלו לשתף פעולה, להתייעץ או להסתייע בתחומים אלו.

וטיפ בונוס: נורמות בדפי השיחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ויקיפדיה:דף שיחה

ישנן נורמות שנהוגות בדפי שיחה בוויקיפדיה, ומקלות על ההתמצאות בדף - והן פשוטות מאוד ללמידה.

  • אם אתם רוצים לפנות לעורך מסוים ולהסב את תשומת ליבו, ניתן לעשות זאת על ידי תיוג. כדי לתייג, יש להשתמש ב: [[משתמש:שם משתמש]], עם התייחסות לשם המשתמש המתאים. לדוגמה, כדי לתייג את "בוט סדר הפרקים", יש להשתמש ב-[[משתמש:בוט סדר הפרקים]].
  • בסוף קטע שנכתב בדפי שיחה, נהוג "לחתום" באמצעות הקלדת ~~~~ (ארבעה סימני טילדה), שהופכים ל"חתימה" עם שמירת הדף, ומציגים את שם המשתמש שלכם ואת הזמן בו נכתבה ההודעה.
  • בדפי שיחה נהוג להזיח תגובה באמצעות סימן נקודתיים (:) בתחילת התגובה. אם כבר יש נקודתיים בתגובה הקודמת, נהוג להוסיף זוג אחד נוסף. באופן זה, נשמר הסדר בדיון ויודעים אילו דברים נכתבו כתגובה לדברים שהופיעו קודם.

ניתן לבצע חתימה והזחה באופן אוטומטי אם כדי להגיב משתמשים בכפתור "[תגובה]" שנמצא בסוף השורה לה רוצים להגיב.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – ויקיפדיה:ביבליוגרפיה, עזרה:הערת שוליים

מכיוון שמטרתנו יצירת אנציקלופדיה אמינה, אם אתם רוצים להכניס לוויקיפדיה מידע שיישאר בו לאורך זמן, הדרך החשובה ביותר להגביר את הסיכוי לכך זה להוסיף למידע הערת שוליים, כלומר, מה המקור שעליו אתם מתבססים.

דרך פשוטה ויעילה להוסיף הערות שוליים למקור שזמין באינטרנט, היא דרך העורך החזותי: לוחצים על "הערת שוליים" בתפריט העליון, ושם בוחרים "ידנית" ואז "אתר" ומכניסים את הקישור ואת הכותרת במקום המתאים.

עניין חשוב נוסף, שחשוב שבעתיים אם מדובר בערך העוסק בנושא רגיש יחסית, הוא הקפדה על איכותם של מקורות, ולמעט או להימנע מהוספת מקורות שאמינותם או איכותם נמוכה, ובפרט כתבות מוזמנות, פרסומים ברשתות חברתיות, ובלוגים של אנשים שאינם מוכרים כמומחים בנושא.