עמיר עקיבא סגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף עמיר סגל)
עמיר עקיבא סגל
לידה 1 ביולי 1980 (בן 43)
ציפורי, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמיר עקיבא סגל (נולד ב-1 ביולי 1980 בציפורי) הוא משורר, פעיל חברתי, מבקר ספרות, וסוציולוג ישראלי.

פעילות ספרותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיריו ויצירותיו התפרסמו בכמה כתבי עת: עיתון 77, מעין, מטעם[1], שבו[2][3],, מאזניים, עתר, הליקון, פסיפס, משיב הרוח ואחרים. שיריו הופיעו בתערוכת פוטופואטיקה 6 בגלריית מוסררה בירושלים בשנת 2016, וכן בתערוכת פוטופואטיקה 10 בגלריה החברתית של מוסררה בשנת 2021. תרגם מרוסית את שיריו של אוסיפ מנדלשטם וכן כמה משיריו של ויקטור צוי, תרגומי השירים פורסמו בכמה כתבי עת.

עיקר עבודתו כמבקר וככותב על עולם השירה הייתה בסקירה וניתוח של שירת המחאה הישראלית ושל שירה פוליטית. סגל הגיש יחד עם שלומי בן-עטר את תוכנית הרדיו שירת מחאה בתחנת כל השלום, התוכנית עסקה בשירי מחאה, בשירים חברתיים ופוליטיים עבריים ושודרה במשך כשנתיים. ובאותו נושא עסק גם כששימש כעורך ומנחה סדרת ערבי "שיר כאב" שעסקה בשירי מחאה בישראל בבית אבי חי בירושלים. מתחילת שנת 2014 כותב מאמרים על שירה עברית בכתב העת עיתון 77 בטור בשם "שירה יכולה". אחד ממאמריו בכתב העת נמצא בשימוש במערך שיעור של משרד החינוך על מחאה ביצירות אומנות[4]. שיא עיסוקו בנושא זה בא כשהוציא את הספר 'שירת מחאה בישראל' בתחילת שנת שנת 2023 ובו סקירה של שירת המחאה הישראלית של תחילת המאה העשרים ואחת וסוף המאה העשרים.


משנת 2010 ועד 2015 שימש מבקר וסוקר ספרות ברשת א'.

משנת 2014 ועד שנת 2018 שימש חבר בוועדת סל תרבות ארצית בתחום הספרות.

משנת 2013 ועד 2015 שימש מבקר ספרי השירה של עיתון קו למושב. כונה על ידי אילן ברקוביץ' "מבקר השירה החשוב ביותר של הזמן האחרון"[5].

עורך אורח "הכיוון מזרח" 25, "למוזיקה מזרחית ולא רק...", חורף תשע"ד,2013.

עורך אורח "עיתון 77" גיליון 385 "שירה בתרמילו של החייל" אוקטובר-נובמבר 2015.

פרסם עד כה שלושה ספרי שירה ורומן, וכן ספר עיון על שירת מחאה בישראל.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן לימודיו לתואר הראשון שימש יו"ר תא הסטודנטים של מפלגת העבודה באוניברסיטה העברית, שימש חבר הנהלת האגודה לזכויות האזרח בישראל ופעל כחבר ופעיל בארגון אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, כן שימש יו"ר סניף מרצ בירושלים והיה מועמד ברשימת מרצ למועצת עיריית ירושלים בבחירות המוניציפליות בשנת 2018. שימש סגן יו"ר ארגון הסגל הזוטר באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע. שימש מנהל מערך תעסוקה לצעירים ונוער בסיכון בחטיבה לקידום נוער וצעירים בעיריית ירושלים. שם שימש מנהיג התארגנות העובדים של עובדי חברת אריאל ויו"ר ועד הפעולה טרם הקמת ועד העובדים[6][7][8]. בשנת 2017 נחתם ההסכם הקיבוצי של ועד העובדים של עובדי חברת אריאל, לאחר מאבק מתמשך של כמה שנים. סגל פעיל בתחומי הרווחה והתעסוקה, בעבר מייסד ומנכ"ל עמותת עובדים. שימש מפתח משאבים עבור עמותות שונות בהן הטלוויזיה החברתית וכן המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים בנגב, בין לקוחותיו בעבר היו גם האקדמיה ללשון העברית וכן האוניברסיטה העברית ובית חולים הרצוג.

ביולי 2021 נבחר כחבר הנהלת המנהל הקהילתי בית הכרם בירושלים, כנציג שכונת יפה נוף (ירושלים).כחבר הנהלה במנהל הקהילתי בית הכרם קיבל את ראשות ועדת תכנון, בנייה ותחבורה. כחלק מתפקידו הוביל את התנגדות תושבי השכונה לגבי נזקי כביש 16 שנבנה סמוך לשכונה. כחלק מכך הוביל את מחאת התושבים כנגד מפעל בטון שנבנה, כחלק מההכנות לכביש, בנחל רבידה ומחאת התושבים גרמה להחלטה להוציא את המפעל מהמקום לאחר שהושלם הכביש.

מחקר בתחום ההגירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגל הוא חוקר הגירה וגלובליזציה, השלים את לימודי הדוקטורט במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית וחוקר את העלייה לישראל מצפון אמריקה כהגירה טרנס-לאומית. עבודת התזה למוסך שלו עסקה בנושא זה, בהנחיית נביל חטאב בשנת 2015. את תוצאות המחקר הציג בכנס השנתי של האגודה הישראלית לסוציולוגיה בשנת 2020, ומאמר בעקבות העבודה פורסם בכתב העת הגירה[9]. רומן שכתב בשם שיר על אמריקה ופורסם בשנת 2017 בהוצאת עיתון 77 עסק בחוויות ההגירה של ישראלי בארצות הברית כמו גם תובנות לגבי מהותה של הגירה.

באמצע שנת 2023 החל לשמש עמית מחקר בהמכון להגירה ושילוב חברתי במרכז האקדמי רופין וכן לשמש מרצה בשלוחה הישראלית של האוניברסיטה הבין-לאומית לכלכלה ולעסקים. באותה שנה פרסם שני מאמרים המבוססים על מפרקי הדוקטורט שלו, האחד עסק בבייסבול הישראלי והשפעת העולים מארצות הברית על הטמעת המשחק בישראל[10]. השני, עסק בעולים מארצות הברית וקנדה העובדים בישראל כמגייסי כספים[11].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגל חי בירושלים עם אשתו אניה ושלושת ילדיהם.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרס רחל נגב לשירה של האוניברסיטה העברית לשנת תש"ף, 2020
  • פרס ראשון בתחרות הספרותית על שם הרי הרשון של האוניברסיטה העברית לשנת תשע"ד, 2014
  • פרס למשוררים צעירים על שם רפי פרבמן לשנת 2011, התשע"א. על הספר "בשובי מן המילואים".

פרסומים על המחבר ויצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עמיר עקיבא סגל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]