פוטו פרג' (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פוטו פרג'
מבוסס על פוטו פרג'
בימוי קובי פרג'
הופק בידי מוש דנון
תסריט גידי וייץ
מוריס בן דיור
קובי פרג'
עריכה מוריס בן מיור
מוזיקה אבי בללי
מיכאל אמת (פסקול)
צילום רועי פרג'
מדינה ישראלישראל ישראל
חברת הפקה ינוסן הפקות
חברה מפיצה קולנוע לב
יס דוקו
HOT8
הקרנת בכורה 25 באוגוסט 2016
משך הקרנה 77 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה תיעודי
דף הסרט ב־IMDb

פוטו פרג' הוא סרט תיעודי של קובי פרג' על משפחתו וקורותיהם של עשרת האחים והאחיות שעלו מבגדד בשנות החמישים וטיפסו בסולם ההצלחה מן המעברה לארמון (בניין בית הקולנוע "ארמון דוד"), וחידת התפוררותה הכואבת של משפחת הצילום הראשונה בישראל. הסרט השתתף בפסטיבל הקולנוע ירושלים 2016 במסגרת תחרות ון ליר לקולנוע ישראלי תיעודי באורך מלא.[1][2] הסרט יצא לאקרנים ב-25 באוגוסט בבתי הקולנוע של קולנוע לב, ובהמשך השנה הגיע הסרט גם לשידור טלוויזיוני ב-yes דוקו.[3] הסרט זכה לביקורות חיוביות מצד המבקרים והגיע אל הצופים בתור אחד הסרטים המבטיחים של שנת 2016. בשנת 2023 שודר הסרט בHOT8.

הסרט היה מועמד לפרס אופיר עבור הסרט התיעודי באורך מלא לשנת 2016.[4]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-50 עלתה לישראל מעיראק משפחת בִּלְבּוּל (לימים פרג') שמנתה חמישה אחים וחמש אחיות, והתיישבה במעברה בפתח תקווה חסרת אמצעים.[5] האח הבכור פרג' (לימים פרג' פרי) אהב מאוד את תחום הצילום, תחום שהיה חביב עליו עוד בילדותו ויזם הקמת חנות צילום. החנות בפתח תקווה, בה עבדו כל בני המשפחה, הפכה תוך מספר שנים לסיפור הצלחה ארצי וצברה מוניטין כפוטו מקצועי מתקדם לצילומי משפחות, כלות וחתנים ואף צילומי תחרויות מלכת היופי.[6]

בהמשך כחלק ממהלך התרחבות, רכשה המשפחה את הבניין בפינת הרחובות דיזנגוף וארלוזורוב בתל אביב, בו שכן לפני כן בית הקולנוע "ארמון דוד". לפתיחה החגיגית הגיעו אנשים רבים, מפוליטיקאים כמו יצחק רבין ויצחק נבון ועד אמנים מובילים כמו שושנה דמארי.[7] משפחת פרג' הובילה את תחום הצילום בישראל והיה המשוכלל ביותר: הכיל מעבדות פיתוח משוכללות שנרכשו בחו"ל, והיה הראשון שהחל בפיתוח תמונות צבע "מהיום להיום", מושג ומותג שהפך עם הזמן להיות שגור בפי כל.

המשפחה טיפסה בסולם ההצלחה מן המעברה לארמון אבל דווקא בתקופת הזוהר של הצילום בארץ ושל המשפחה התחולל הקרע בין פרג' פרי לשאר האחים. האחים ביקשו לפתוח סניפים נוספים של המותג במקומות נוספים בארץ. לאחר שקיבלו את הסכמתו של פרג' לא הצליחו לעמוד בתנאים והדרישות הגבוהות שהציב בפניהם. פרג' הרגיש שהאחים פוגעים בשמו ובציפור נפשו - הצילום. אחדות המשפחה החלה להתפורר ומאז שומר פרג' פרי על נתק מוחלט משאר אחיו ואחיותיו.

הבמאי והשחקן קובי פרג', בנו של האח הצעיר במשפחה יצא להתחקות אחר ההיסטוריה המשפחתית לחטט בארכיונים הפרטיים כדי לגלות את קורות המשפחה ולנסות לפתור את חידת התפוררותה של המשפחה והפרדותם זה מזה.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתבות:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אור סיגולי, ‏פסטיבל הקולנוע ירושלים 2016: סרטי התחרות הישראלית, באתר "סריטה", 7 ביוני 2016
  2. ^ 1 2 הסרטים ב תחרות תיעודית בפסטיבל הקולנוע ירושלים 2016
  3. ^ וואלה! תרבות‏, פרג' יש רק אחד: צפו בטריילר של "פוטו פרג'", באתר וואלה!‏, 17 באוגוסט 2016
  4. ^ המועמדים לשנת 2016 בקטגוריית סרט תיעודי ארוך, באתר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה
  5. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים
    עכבר העיר אונליין, ביקורת קולנוע - פוטו פרג', באתר הארץ
  6. ^ נחום מוכיח, עולים השבוע: פוטו פרג' ועוד, באתר "הבמה", 25 באוגוסט 2015
  7. ^ רותי שילוני, ‏הסיפור שמאחורי "פוטו פרג'" נחשף, באתר ‏מאקו‏, 21 באוגוסט 2016 סרטונים - דקה 03:40-04:10