פולה (מאכל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פולה
Pulla
מאכלים
סוג מזון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים הל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

 

פולהפינית: Pulla) הוא לחמניה מתוקה פינית או קינוח מתוק עדין בטעם זרעי הל כתושים ולעיתים צימוקים או שקדים פרוסים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחמי הל, כולל פולה הפינית (בפינית: לעיתים גם nisu) ו-Kardemummabröd ו-Kardemummabullar של המטבח השוודי, הם קבוצה של לחמים מועשרים או מאפים בטעם הל. הם נאכלים לאורך כל השנה, בדרך כלל עם קפה או תה. הל[1] הוא התבלין שמשמש במספר מדינות נורדיות בעוגות, עוגיות וביסקוויטים, כולל מאפים פיניים מסורתיים לחג המולד.[2]

בפינלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיכרות פולה קלועות (נקראות pitko) מעוצבות משלושה גדילי בצק או יותר. הכיכרות עשויות להיות מעטצבות גם לטבעת. הן בדרך כלל מצופות במריחת ביצים ואז מפזרים עליהן סוכר לבן או שקדים. סוגים אחרים של פולה כוללים לחמניות עגולות קטנות הדומות לסקונס האנגלי, אך יש להן תוספת סוכר וחמאה ולחמניות קינמון גדולות יותר הנקראות korvapuusti. מבחוץ יש להן על פי רוב זיגוג חום מבריק, שנוצר על ידי ציפוי של חלבון ביצה, חלב או תערובת של סוכר וקפה מבושל יחד.

בדרך כלל פולה נאפה ככיכר קטנה, עגולה בסגנון בריוש, המוגשת בשלמותה, או ככיכר ארוכה הנקראת pullapitko, שהוא פרוס, וניתן גם לקלוע אותו לפני האפייה, כדי שיהיה דקורטיבי וחגיגי יותר. כמה וריאציות הן ציפוי עם אגוזי מלך קצוצים ואייסינג וניל, צימוקים נוספים לעיתים לבצק וגם לשבלול הקינמון (הנקראות korvapuusti).[3] לחמניות חמאה וסוכר הנקראות voisilmäpulla, ואלה עם תוספות פירות יער ולחמניות ממולאות הנקראות rahkapulla. נאפות לאירועים מיוחדים וניתן להוסיף זעפרן לבצק כדי להעניק טעם וגוון צהוב. בפינלנד, פולה מוגש לעיתים קרובות עם קפה. בקפיטריות, איכות הפולה נחשבת לסימן לאיכות הכללית של המקום.

פולה נפוצה גם בחצי האי העליון של מישיגן וצפון אונטריו, אזורים בארצות הברית ובקנדה שיש בהם אוכלוסיות פיניות גדולות. שם הוא ידוע גם בשם nisu, מילה פינית ישנה שעדיין נמצאת בשימוש עם אותה משמעות בכמה דיאלקטים, אף על פי שמשמעותה במקור היא פשוט 'חיטה'. המונח korppu מתייחס במקום זאת למקל לחם דמוי ביסקוטי, אפוי כפול לטבילה בקפה, אשר עשוי לעיתים קרובות משאריות ניסו.[4]

בשוודיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחמניות הל

לחמי הל שוודיים כוללים כאמור kardemummabröd (לחם) ו-kardemummabullar (לחמנייה). פולה מכונה בשוודית bulle או kanelbulle.

לחם הל נחשב למאכל מסורתי בקרב אמריקאים שוודיים.[5] [6] לחמניות הל אוכלים יחד עם קפה או תה.[7]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Julens alla dofter (אורכב 16.12.2008 בארכיון Wayback Machine)
  2. ^ Julens Kryddor (אורכב 06.07.2011 בארכיון Wayback Machine)
  3. ^ "Pullataikina". Valio.fi. נבדק ב-28 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Ojakangas, B. (1988). The Great Scandinavian Baking Book. Boston: Little, Brown, and Co.
  5. ^ Lewis, Anne Gillespie (28 בדצמבר 2017). Swedes in Minnesota. Minnesota Historical Society Press. ISBN 9780873514781. נבדק ב-28 בדצמבר 2017 – via Google Books. {{cite book}}: (עזרה)
  6. ^ Kaplan, Anne R.; Hoover, Marjorie A. (28 בדצמבר 1986). The Minnesota Ethnic Food Book. Minnesota Historical Society Press. p. 133. נבדק ב-28 בדצמבר 2017 – via Internet Archive. swedish cardamom bread. {{cite book}}: (עזרה)
  7. ^ Mat, Allt om. "– Recipes". Alltommat.se. נבדק ב-28 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)