פורטל:אדריכלות/הפינה הגותית/6

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קתדרלת קלן

קתדרלת קלן היא הקתדרלה הגדולה, החשובה והמפוארת ביותר בגרמניה. הקתדרלה, הממוקמת בעיר הגדולה קלן, נבנתה אחרי מספר כנסיות שנבנו באתר. ב-1248 נבנתה הכנסייה מחדש בסגנון גותי קורן. הבנייה נמשכה עד סוף המאה ה-15, אז נעצרה, כאשר הקתדרלה לא שלמה: כל מה שנבנה היה האפסיס, בית המקהלה והחלק התחתון של המגדל הדרום-מערבי. במאה ה-19, בעקבות התחייה הגותית, התנועה הרומנטית ופרץ של לאומיות, חודשו העבודות על הקתדרלה והיא הושלמה ב-15 באוקטובר 1880. ב-1996 הוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו.

הקתדרלה של קלן נחשבת ליצירת מופת של סגנון גותי קורן ולאחד השיאים של האדריכלות הגותית. ממדיה עצומים: אורכה כ-145 מטר, גובה קמרונותיה הוא 46 מטר וגובה צריחי התחרה הנאו-גותיים של החזית המערבית הוא 157 מטר. בית המקהלה של קתדרלת קלן מכיל חלונות ויטראז' עתיקים עם טריפוריום מואר, וקמרונותיו הגבוהים נתמכים בידי תמיכות דואות בנות שתי קומות.

החזית המערבית של קתדרלת קלן תוכננה עוד בסביבות שנת 1300, ותוכניתה שרדה עד ימינו ושימשה להשלמת החזית בתחייה הגותית במאה ה-19. החזית היא הגדולה ביותר בעולם ומתנשאת לגובה של 157 מטרים. בחזית המערבית של הקתדרלה ניצבים שני המגדלים. הם נושאים צריחים מחודדים עמוסים בקרוקטים במרקם תחרה (מאפיינים שמאוחר יותר אפיינו צריחים גרמניים), שנחשבו לחדשנים לתקופתם. בחזית נעשה שימוש רק בחלונות ישרים בעלי קשת מחודדת, שבדומה לחלונות בית המקהלה תוגברו בגמלון משולש. בחזית לא נקבע חלון רוזטה, וזאת על מנת להתאימה למבנה הפנימי של הקתדרלה, לשמור על אחידות החזית, וכדי לא לשבור את זרימת קווי החזית. ואכן, החזית של קתדרלת קלן נחשבת ליצירת מופת של אדריכלות גותית‏‏.

הקתדרלה מכילה אוצרות וחפצי קודש רבים וחשובים, והראשון שבמעלה הוא מקדש שלושת האמגושים: סרקופג גדול המצופה זהב בו קבורים לכאורה שלושת האמגושים שהיו הראשונים לסגוד לישו. אוצרות נוספים כוללים את צלב גרו, תוכניות עתיקות של הקתדרלה ויצירות אמנות רבות. בקתדרלה מותקנים 12 פעמונים, חלקם גדולים ושוקלים מספר טונות, כאשר הגדול ביותר שוקל 24 טון.