פיראניה (סרט, 1978)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיראניה
Piranha
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ג'ו דנטה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ון דוויסון
תסריט ריצרד רובינסון, ג'ון סיילס
עריכה ג'ו דנטה, מרק גולדבלט
שחקנים ראשיים ברדפורד דילמן
הת'ר מנזיס
מוזיקה פינו דונגיו עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'יימי אנדרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה יונייטד ארטיסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 3 באוגוסט 1978
משך הקרנה 94 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיית אימה, סרט אימה, סרט מדע בדיוני עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 770,000 דולר
הכנסות 16,000,000 דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיראניהאנגלית: Piranha) הוא סרט אימה אמריקאי משנת 1978 בבימויו של ג'ו דנטה, עם ברדפורד דילמן והת'ר מנזיס (אנ')[1] בתפקידים הראשיים.

העלילה היא על שבט דגי פיראניה שעברו שינוי גנטי שהפך אותם למסוכנים ביותר, שחודרים לנהר ומפילים אימה וקורבנות בקרב אזרחים בכפר נופש ובמחנה קיץ.

הסרט נוצר בהשראת סרט האימה מלתעות של סטיבן ספילברג.

הסרט הצליח מאוד והפך לסרט פולחן ובעקבותיו הופק סרט המשך ב-1981 סרטי רימייק ב-1995 ו-2010 (בשם "פיראנה 3D") וסרט המשך ב-2012 (אנ').

הסרט זכה בפרס סאטורן על העריכה והיה מועמד לפרס סאטורן לסרט האימה הטוב ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוג מטיילים צעירים נכנס לבריכה במם מגודר שהכניסה אליו אסורה. הם מתפשטים ונכנסים לבריכה אבל כעבור זמן קצר הם נתקפים ונטרפים על ידי דגים, הבריכה מאדימה והם נעלמים.

החוקרת מגי מקיואן (הת'ר מנזיס) נשכרת לגלות מה עלה בגורלם. היא מגיעה בג'יפ למקום בו נראו לאחרונה - Lost River Lake. היא פוגשת שם בפול גרוגן (ברדפורד דילמן) שגר בקרבת מקום עם בתו סוזי שנמצאת כעת במחנה קיץ לחוף הנהר.

הוא מנסה לעזור לה ולוקח אותה למפעל צבאי נטוש שבו יש בריכת מים מלוחים. מגי פותחת את המגוף כדי לרוקן את הבריכה אבל אז הם מותקפים על ידי אדם שמנסה למנוע זאת. פול גובר עליו. הבריכה מתרוקנת והם מוצאים את שלדי בני הזוג. הזר מתעורר בינתיים, גונב את הג'יפ אך לבסוף מתהפך. הם לקוחים אותו לביתו של פול.

כשהוא מתעורר הוא מגלה ששמו ד"ר רוברט הוק (קווין מקארתי) וכי במתקן הזה פיתח מוטציה מסוכנת של דג פיראניה במסגרת פרויקט סודי של צבא ארצות הברית שמטרתו לזהם את כל מקורות המים של וייטנאם בדגים האלה. בינתיים הסתיימה מלחמת וייטנאם, והצבא נטש את המקום ורק הוא נשאר. לדבריו בגלל ריקון הבריכה יגיעו הפיראניה הטורפים לנהר וייטרפו כל מי שנמצא שם.

הם לא מאמינים לו אך למחרת הם שטים ברפסודה בנהר ונתקלים בידידו של פול, ג'אק (קינן ווין) מוטל על החוף ללא רוח חיים לאחר שרגלו נאכלה.

הם חוזרים לנהר ומבחינים בסירה קטנה עליה ילד זועק לעזרה לאחר שאביו טבל את ידו במים ונאכל על ידי הדגים. ד"ר הוק מתקרב לילד ומצליח להעביר אותו לרפסודה אבל בינתיים נטרף על ידי הפיראניה שמכלים זעמם ברפסודה ומתחילים לכרסם את החבלים שלה. ברגע האחרון, לפני שהרפסודה מתפרקת, הם מצליחים להגיע לגדה. פול מצליח למנוע את פתיחת סכר בנהר ומזעיק את המשטרה.

כוח צבאי בפיקודו של קולונל וקסמן (ברוס גורדון) מגיע למקום ביחד עם הביולוגית ד"רה מנגר (ברברה סטיל) שהייתה בעבר בת זוגו של ד"ר הוק לחיים ולמחקר. הם מחליטים להרעיל את הדגים בנהר אך פול חולק עליהם ואומר כי יש יובל שעוקף את הסכר והפריניה יכולים להגיע דרכו למחנה הקיץ ולכפר הנופש. הקולונל וד"ר מנג'ר מזהירים את פול ומגי לא לגלות דבר על הפרויקט הסודי הזה. פול חרד לגורל בתו שנמצאת במחנה קיץ ויודע שיש דרך לדגי הפיראניה לעקוף את הסכר. הוא ומגי מצליחים לברוח אך נעצרים על ידי המשטרה ונכלאים. מגי מצליחה להשתלט על הסוהר והם נמלטים במהירות ברכב משטרתי לעבר מחנה הקיץ. הילדים נכנסים לשחות בנהר ולפתע מותקפים על ידי הפיראניות. המדריכה בטסי (בלינדה בלסקי) נטרפת וכן ילדים נוספים ופצועים רבים. המים מאדימים מדם.

פול ומרגי מגיעים למקום מאוחר אך פול נרגע כשרואה את בתו שלמה כי לא רצתה להיכנס למים.

פול מתקשר למנהל כפר הנופש היוקרתי (דיק מילר) ומזהיר אותו אך זה דוחה אותו וגם קולונל וקסמן דוחה את החששות. לפתע מותקפים כל הרוחצים על ידי הפיראניות ורבים נטרפים או נפצעים קשה. קולונל וקסמן מנסה לעזור אך נטרף גם הוא.

פול יודע שהפיראניה האלה יכולים לחיות גם במים מלוחים וייזהמו גם את האוקיינוס. ליד שפך הנהר נמצא מפעל מתכת ובמרתפו מיכלים עם פסולת רעילה. פול ומגי מגיעים למקום בסירת מרוץ ופול צולל למיכלים ללא מסיכה, קשור בחבל לסירה כדי לפתוח אותם. בדרכו הוא נפגע על ידי פיראניות. מגי סופרת עד 100 ומושכת אותו לסירה. הפסולת הרעילה נשטפת לנהר וד"ר מנג'ר מרגיעה את העיתונאים כי אין כעת סכנה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ברדפורד דילמן פול גרוגן
הת'ר מנזיס מגי מקיואן
קווין מקארתי ד"ר רוברט הוק חוקר ביולוג
קינן ווין ג'ק חבר של פול
ברברה סטיל ד"ר מנג'ר חוקרת ביולוגית
ברוס גורדון קולונל וקסמן
בלינדה בלסקי בטסי
שנון קולינס סוזי גרוגן בתו של פול
דיק מילר באק גרדנר מנהל אתר נופש

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועצה לביקורת סרטים ומחזות התירה את הצגת הסרט בישראל עם הגבלת צפייה מגיל 16 ולאחר הסרת קטעים מהסרט שבהם מוצגים איברים מרוטשים.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שיחקה בסרט צלילי המוסיקה כלואיזה פון טראפ, הבת השלישית בגיל במשפחה
  2. ^ סרטים - פירניה, מסמך באתר ארכיון המדינה