פלי (מוזיקאי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פליי)
פלי
Flea
פלי במהלך הופעה, 2016
פלי במהלך הופעה, 2016
לידה 16 באוקטובר 1962 (בן 61)
מלבורן, אוסטרליה
שם לידה מייקל פיטר באלזרי
מוקד פעילות ארצות הברית, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1984
מקום לימודים תיכון פיירפקס, בית הספר למוזיקה USC תורנטון עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק, פאנק-רוק
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה בס, חצוצרה, תופים, גיטרה, פסנתר, שירה
חברת תקליטים וורנר רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Frankie Rayder (2005–?)
Melody Ehsani עריכת הנתון בוויקינתונים
Frankie Rayder עריכת הנתון בוויקינתונים
www.redhotchilipeppers.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מייקל פיטר באלזאריאנגלית: Michael Peter Balzary; ‏נולד ב-16 באוקטובר 1962) הידוע בשם הבמה "פְלִי" (flea; פרעוש) הוא מוזיקאי ושחקן קולנוע אמריקאי-אוסטרלי, הבסיסט של להקות הרוק "רד הוט צ'ילי פפרז" ו"אטומס פור פיס". נחשב בעיני רבים לאחד הבסיסטים הטובים בהיסטוריה של הרוק[1]. נמצא במקום ה-22 ברשימת "הבסיסטים הטובים בכל הזמנים[2]" של מגזין הרולינג סטון

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באלזארי נולד בפרוור של מלבורן, אוסטרליה לאב ממוצא הונגרי ולאם ממוצא אירי. במרץ 1967 הוצב מיק, אביו של מייקל, שהיה עובד מכס, לעבודה בניו יורק. בעקבותיו עברה כל המשפחה לארצות הברית. בשנת 1971 התגרשו הוריו ולאחר מכן אימו עברה איתו ועם אחותו קרן ללוס אנג'לס, קליפורניה. אמו נישאה בשנית לזמר ג'אז בשם וולטר אורבן ג'וניור.

באלזארי התחיל לנגן בתופים אך כבר בגיל תשע עבר לנגן על חצוצרה. הוא ניגן על כלי זה במקהלת חטיבת הביניים שלו ואף בתזמורת הפילהרמונית הצעירה של לוס אנג'לס. פלי סיפר שלא היה לו כל עניין במוזיקת רוק אנ' רול והוא רצה להיות מוזיקאי ג'אז כמו אביו החורג, אך דעתו השתנתה לאחר שהגיטריסט הלל סלובק, לעתיד גיטריסט הרד הוט צ'ילי פפרז, הכיר לו את מוזיקת הרוק אנ' רול עם אמנים כגון קיס, ג'ימי הנדריקס ועוד.

כשעלה לתיכון פיירפקס הכיר את סולן הלהקה, אנתוני קידיס והתחיל לנגן על גיטרה באס. בגיל 17 הקים יחד עם הלל סלובק, אנתוני קידיס וג'ק איירונס את "רד הוט צ'ילי פפרז" שנקראה אז "Tony Flow and the Miraculously Majestic Masters of Mayhem". הוא עזב לתקופה קצרה לטובת להקת "Fear", להקת פאנק רועשת, אך חזר ב-1983 לחבריו להקמת "רד הוט צ'ילי פפרז". הלהקה זכתה בחוזה הקלטות חצי שנה לאחר מכן, ופלי אף דחה לשם כך הצעה מג'וני רוטן מהסקס פיסטולס, אותם העריך מאד.

באלזארי נחשב לאחד מהבסיסטים הטובים בעולם הרוק. סגנון הנגינה הייחודי לו מסמל את הסאונד המיוחד של הרד הוט צ'ילי פפרז, שנודע בצלילי ה"פופים" וה"סלאפים" שלו, לעומת זאת עד שנת 2007 פלי לא ידע את תורת המוזיקה כלל, וניגן את כל השירים באלתור, יש האומרים כי זה מה שנתן לו את הסגנון הייחודי שלו. בכמה מאלבומי הרד הוט צ'ילי פפרז הוא מנגן על חצוצרה, למשל סולו החצוצרה בשיר "Torture Me" מבוצע על ידו. פלי הושפע בעיקר מנגני פאנק כגון בוטסי קולינס מפאנקאדליק (Funkadelic) ומלהקות פאנק רוק כגון הסקס פיסטולס.

בשנת 2001 יסד פלי בית ספר למוזיקה בפרבר סילברלייק של לוס אנג'לס, בית הספר מתנהל בעיקר מתרומות.[דרוש מקור]

בשנת 2009 פלי החל בייצור גיטרות בס, והקים חברה בשם "FleaBass", החברה ייצרה גיטרות זולות מאוד באיכות גבוהה יחסית, ואפילו פלי נגן על גיטרה מהחברה לזמן מסוים, החברה נחשבה למצליחה יחסית אבל בשנת 2011 נסגרה, למרות זאת עדיין ניתן להשיג גיטרות מהחברה מהאתר של הרד הוט צ'ילי פפרז, שם נמכרות גיטרות בעיצוב מיוחד חתומות על ידי פלי והאמן שעיצב אותן דמיאן הירסט, תמורת כמה עשרות אלפי דולרים, כל ההכנסות הולכות לבית הספר למוזיקה של פלי.

פלי מנגן לא רק ברד הוט צ'ילי פפרז. בתחילת שנות השמונים הוא ניגן בבאס עבור Fear, הוא מילא את מקומו של אריק אייברי בהופעת האיחוד של ג'יינס אדיקשן ב-1997 ומנגן בחצוצרה באחד השירים באלבום Nothing's Shocking וניגן בבס באלבום הבכורה 'Jagged Little Pill' של אלאניס מוריסט. ב-2003 ניגן פלי באלבום De-Loused in the Comatorium של להקת דה מארס וולטה. בנוסף ב-2004 ניגן פלי בחצוצרה בשיר מהאלבום השני שלהם "Frances The Mute" שנקרא "Miranda, That Ghost Just Isn't Holy Anymore".

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

באלזארי גם הופיע בסרטים כ"מוטורמה", "ביג לבובסקי", "פחד ותיעוב בלאס וגאס", "איידהו שלי", "בחזרה לעתיד 2", "בחזרה לעתיד 3", "עוּבדוֹת אֲמִתִיוֹת" ו-"בייבי דרייבר" ודיבב בסרט "ראגרטס משתוללים".

בשנת 2019 שיחק במותחן האירוטי "קווין וסלים", לצדם של דניאל קלויה וקלואי סביני.

בשנת 2022 שיחק בדרמה-קומדיה התקופתית "בבילון" בתפקיד משני, לצדם של בראד פיט, דייגו קלווה, טובי מגווייר ומרגו רובי. באותה השנה שיחק בפרק של המיני-סדרה "אובי ואן קנובי" של ערוץ דיסני+, חלק מיקום "מלחמת הכוכבים".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באלזארי נישא ב-1986 ובתם המשותפת נולדה שנתיים לאחר מכן. הזוג נפרד בשנת 1990 אך נותר בקשר ידידותי. שמה של אשתו, לושה, עדיין מקועקע על חזהו. באוקטובר 2005, פלי הפך לאב בפעם השנייה ממערכת יחסים עם הדוגמנית פרנקי ריידר. באוקטובר 2019 פלי נישא למעצבת מלודי אשאני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך סקר של קוראי המגזין רולינג סטון
  2. ^ Jonathan Bernstein,David Browne,Jon Dolan,Brenna Ehrlich,David Fear,Jon Freeman,Andy Greene,Kory Grow,Elias Leight,Angie Martoccio,Jason Newman,Rob Sheffield,Hank Shteamer,Simon Vozick-Levinson, Jonathan Bernstein, David Browne, Jon Dolan, Brenna Ehrlich, The 50 Greatest Bassists of All Time, Rolling Stone, ‏2020-07-01 (באנגלית)