פסוי קורולנקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסוי קורולנקו
Псой Короленко
פסוי קורולנקו
פסוי קורולנקו
פסוי קורולנקו
לידה 26 באפריל 1967 (בן 56)
מוסקבה, ברית המועצות
שם לידה פאבל אדוארדוביץ' לאון
שם במה פסוי קורולנקו
מוקד פעילות רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים הפקולטה הפילולוגית של אוניברסיטת מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אינדי, אוונגארד, כלייזמר
שפה מועדפת רוסית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה סינתיסייזר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Otdelenie VYHOD עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פסוי גלקטינוביץ' קורולנקורוסית: Псой Галактионович Короленко; תעתיק לטיני: Psoy Galaktionovich Korolenko; יליד 1967) הוא שם הבמה של הפזמונאי, הזמר, וחוקר הספרות היהודי־רוסי פאבל אדוארדוביץ' ליאון. קורולנקו ידוע בסגנונו הייחודי, הכולל קשת רחבה של רמיזות תרבותיות וציטוטים מוזיקליים ממגוון מסורות ושפות מחד, ושימוש בגסויות ובהופעה אינפנטלית מכוונת מאידך.[1] הוא מופיע רבות מחוץ לרוסיה, בעיקר בארצות הברית, אירופה, וישראל, אליה הוא מגיע מדי שנה. הוא מוכר במיוחד בסצנת הכלייזמר הבינלאומית, ושיתף פעולה עם אמנים כמיכאל אלפרט, דניאל קאהן, אוי דיוויז'ן וג'וליאן קאוטסקי.

פסוי ידוע בשל השתתפותו בפרויקטים המוזיקליים "יושקה קומט צוריק" ו"Yiddish glory", שהיה מועמד לגראמי. הפרויקטים משחזרים שירים ביידיש משלהי האימפריה הרוסית ומברית המועצות של תחילת המאה העשרים, אשר נגנזו בידי המשטר לאחר מלחמת העולם השנייה. חלק מהשירים הם שירי חיילים, אשר הושרו בסביבה עוינת, כהתנגדות לדרישת להתנצרות כפויה. חלק אחר הוא שירים יהודיים־סובייטיים מתקופת השואה שנמצאו במקבץ של חוקר המוזיקה היידית משה ברגובסקי. ברגובסקי תכנן לפרסם את השירים כאנתולוגיה, אך הוגלה לסיביר בשל גלי האנטישמיות הסובייטית לאחר מלחמת העולם השנייה. הארכיון נחשב במשך שנים אבוד, ונמצא רק בשנות התשעים על ידי חוקרת היידיש אנה שטרנשיס. עבודת השחזור הייתה מורכבת, כיוון שבמקרים רבים היו ידועות רק מילות השירים, ולא לחנם.

מקור הכינוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפאבל ליאון דוקטורט בספרות רוסית מטעם אוניברסיטת מוסקבה. עבודותו עסקה ביצירתו של הסופר הרוסי ולדימיר גאליאקטיביץ קורולנקו. השם הבדוי "פסוי קורולנקו", התקבל מתוך מכתבו של הסופר קורולנקו, הלועג למנהג לקרוא לילדים על שם קדושים נוצריים: "לך קוראים הילאריון, לאבא גלקטיון. אם הייתי נולד ביום הקדוש פסוי - הייתי פסוי קורולנקו." לשם קונוטציה הומוריסטית, בשל דמיונו למילה הרוסית "pyos", שמשמעה כלבלב, אך גם קונוטציה רצינית, בשל הקשר אל הקדוש המצרי פסוי, שנחשב מכובד בכנסייה האורתודוקסית. לטענת פסוי, הסופר מהווה השראה ליצירתו, בשל עיסוקו הרב במיעוטים ובאחרות, ובשל תמיכתו החלוצית בזכויות אדם אוניברסליות והתנגדותו לאנטישמיות. [2]

סגנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסוי מוכר בשל סגנונו, בו קיים ערבוב שפות, גסויות בטקסטים, ורמיזות תרבותיות בלתי צפויות. רמיזות אלה מגוונות מאוד, וכוללות נושאים שנעים מספרות רוסית גבוהה, שאנסון צרפתי, פולקלור יידי, ועד לתרבות פופולרית רוסית. לעיתים הוא מתרגם שירים ומבצע גרסאות כיסוי, במיוחד לשירים מתחילת המאה העשרים. שירתו מלווה בכלי מקלדת, לרוב בסינתיסייזר של קסיו עם גוון האקורדיון מופעל. הוא מבצע ניסויים מוזיקליים רבים ומשלב מסורות שירים שונות, ככלייזמר, פופ סובייטי, ראפ ובלוז. הוא שר בכ-6–7 שפות, בעיקר ברוסית, יידיש, אנגלית וצרפתית, לעיתים קרובות על ידי ערבוב של כמה מהן בו זמנית, לפעמים עם תוספות בשפות אחרות, למשל באוקראינית.

דוגמה לסגנון כזה היא שירו "בוראטינו", שמרפרר לספר הילדים "בוראטינו" של אלכסיי ניקולאייביץ' טולסטוי. הוא מתחיל בחזרה קצבית, א־קאפלה, על אותה השורה: "Buratino byl tupoy" ("בוראטינו היה טיפש"). השורה מחליפה את מילותיה לאחר מספר חזרות, והופכת לבסוף, דרך ערבוב הברות, לשורה באיטלקית. השיר מהווה מעין פארודיה על מוזיקת הראפ והטראנס. דוגמה נוספת לסגנונו היא השיר "Ekh lyuli lyuli" שנעשה בשיתוף עם דניאל קאהן ואוי דיוויז'ן. השיר מתחיל מגרסת כיסוי לניגון של חיילים יהודים שגויסו לצבא האימפריה הרוסית בימי ניקולאי השני, המתאר את שגרת שמירת המצוות, והופך לשיר ראפ בעל מילים מרקסיסטיות מהפכניות.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם מקורי שם מתורגם\תעתיק שנה בשיתוף עם
Песня про Бога שיר על אלוהים 2000
Fioretti פיורטי 2001
Песнь песней Псоя Короленко שיר השירים של פסוי קורולנקו 2003
Шлягер века שלאגר המאה 2003
Гонки מרוצים 2004 Neoangin
C чего начинается Родина (Un Vu Iz Der Onheyb Fun Foterland) ממה מתחילה המולדת? 2006 All Stars Klezmer Band
Русское богатство. Том I. אוצר רוסי. פרק 1 2007 אליונה אלנקובה
The Unternationale האונטרנציונל 2008 דניאל קאהן ואוי דיוויז'ן
На лестнице дворца על מדרגות הארמון 2008 אולגה צ'יקינה, אליונה ארנקובה ואחרים
Под покровом нощи תחת מחסה הלילה 2010 Opa!
Shloyme שלויימה 2011 אנסבל טימופייב
Русское богатство. Том II. אוצר רוסי, פרק 2 2013 אליונה אלנקובה
Dicunt דיסקונט 2013 אוי דיוויז'ן
Жить не по лжи לחיות שלא בשק 2013 Opa!
ИМАРМЕНИЯ Imarmenia 2015
НННН № 2 ПППП NNNN #2 PPPP 2015 איגור קרטוגלוב
סוּס, כּלבֿ, חייל און אַ זונה סוס, כלב, חייל וזונה 2017 Israelifts

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פסוי קורולנקו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]