צ'ארלס ווטרטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלס ווטרטון
לידה 3 ביוני 1782
Walton Hall, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 במאי 1865 (בגיל 82)
וייקפילד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים קולג' סטוניהרסט עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Anne Mary Edmonstone עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Edmund Waterton עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ארלס ווטרטון (3 ביוני 1782 - 27 במאי 1865) היה חוקר טבע אנגלי, הידוע בעבודתו החלוצית בתחום שימור חיות הבר וניהול בתי גידול. הוא היה אחד האנשים הראשונים שהכירו בחשיבות של אספקת בתי גידול ואתרי קינון מתאימים לאוכלוסיות ציפורים, ורעיונותיו היו משפיעים בפיתוח שיטות שימור מודרניות.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלס ווטרטון נולד ב-3 ביוני 1782 בוולטון הול, יורקשייר, אנגליה. הוא היה בנו של בעל אדמות עשיר, תומאס ווטרטון, שהיה בעל אחוזה גדולה באזור. צ'ארלס קיבל את השכלתו המוקדמת במכללת סטוניהרסט, פנימייה ישועית בלנקשייר, ולאחר מכן למד באוניברסיטת דואי בצרפת. לאחר שסיים את לימודיו, חזר ווטרטון לוולטון הול, שם בילה חלק ניכר מזמנו בלימוד וחקר עולם הטבע סביבו. הוא הפך לחוקר טבע נלהב, עם עניין מיוחד בציפורים ובחיות בר אחרות.

בתחילת המאה ה-19, ווטרטון החל לפתח עניין רב בשימור ובניהול בתי גידול. הוא הכיר בחשיבות של אספקת בתי גידול ואתרי קינון מתאימים לאוכלוסיות ציפורים, והוא התנסה בעיצובים וחומרים שונים כדי ליצור את אתרי הקינון המתאימים ביותר למיני ציפורים שונים.

ווטרטון מיוחסת ביצירת אחת מתיבות הקינון המתועדות המוקדמות ביותר בתחילת המאה ה-19. הוא תכנן ובנה את התיבה כדי לספק אתר קינון לזוג בזים נודדים שהשתמשו בהריסות אחוזתו כאתר קינון. הצלחתו למשוך ולתמוך בבזים נתנה לו השראה לבנות תיבות נוספות עבור מיני ציפורים אחרים.

בנוסף לעבודתו בשימור ובניהול בתי גידול, ווטרטון היה גם סופר ואמן פורה. הוא כתב מספר ספרים על תולדות הטבע, כולל יצירתו המפורסמת ביותר, "נדודים בדרום אמריקה", שתיארה את מסעותיו ברחבי דרום אמריקה והאיים הקריביים. הוא תיעד מינים רבים שלא ידועים בעבר של צמחים ובעלי חיים ואסף דגימות שעדיין מוחזקים במוזיאונים להיסטוריה של הטבע ברחבי העולם.

מורשתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ווטרטון המשיך בעבודתו בשימור ובניהול בתי גידול לאורך חייו. הוא היה תומך חזק בהגנה על בתי גידול טבעיים וחיות בר, והוא מילא תפקיד משמעותי בפיתוח שיטות שימור מודרניות.

כיום זכורה ווטרטון כדמות חלוצה בתחום שימור חיות הבר וניהול בתי הגידול. עבודתו סייעה לבסס את החשיבות של אספקת בתי גידול ואתרי קינון מתאימים לאוכלוסיות ציפורים, ורעיונותיו ממשיכים להשפיע על שיטות השימור ברחבי העולם.

מלון ווטרטון פארק, הממוקם בשטח האחוזה בה גדל ווטרטון, נקרא לכבודו. גם מרכז צ'ארלס ווטרטון, מוזיאון ושמורת טבע במערב יורקשייר, נושא את שמו.

על שמו קרוי גם אגם ווטרטון, המהווה קבוצה של שלושה אגמים הממוקמים בין דרום פרובינציית אלברטה שבקנדה לבין צפון מדינת מונטנה שבארצות הברית. יותר מאוחר הושאל השם לשמורה ביוספרית בשטחי אלברטה קנדה, הכוללת את מערכת האגמים. יחד עם שמורה ביוספרית נוספת במונטנה ארצות הברית, הוכרזו על ידי אונסק"ו כשמורה ביוספרית ב-1976 וכאתר מורשת עולמית ב-1995, הקרוי פארק השלום הבין-לאומי ווטרטון-גליישר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'ארלס ווטרטון בוויקישיתוף