קוני מאק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קוני מאק
Connie Mack III
לידה 29 באוקטובר 1940 (בן 83)
פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
שם מלא קורנליוס אלכסנדר מקגיליקאדי השלישי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת פלורידה
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
סנאטור מטעם מדינת פלורידה
3 בינואר 19893 בינואר 2001
(12 שנים)

קורנליוס אלכסנדר מקגיליקאדי השלישי, (באנגלית: Cornelius Alexander McGillicuddy III; נולד ב-29 באוקטובר 1940) הידוע בשמו השכיח יותר קוני מאק, הוא פוליטיקאי אמריקאי לשעבר, איש המפלגה הרפובליקנית. מאק ייצג את מדינת פלורידה בשני בתי הקונגרס של ארצות הברית — תחילה בבית הנבחרים (1989-1983) ולאחר מכן בסנאט (2001-1989). בשתי מערכות בחירות לנשיאות נשקלה העמדתו לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאק נולד בפילדלפיה, הגדולה שבערי פנסילבניה ב-1940, בנם של סוזן (לבית שפרד) וקורנליוס אלכסנדר מקגיליקאדי הבן. סבו מצד אביו, קורנליוס מקגיליקאדי, היה מנג'ר בפילדלפיה אתלטיקס וחבר בהיכל התהילה של הבייסבול. אביו של אמו היה מוריס שפרד, לימים חבר בית הנבחרים וסנאטור מטעם מדינת טקסס ואילו סבו החורג היה טום קונלי, גם הוא סנאטור מטעם טקסס. ב-1966 השלים לימודי תואר ראשון במנהל עסקים באוניברסיטת פלורידה, שם היה חבר באחוות סיגמא אלפא אפסילון.

ב-1982 התמודד מאק לראשונה לתפקיד ציבורי, כאשר הכריז על התמודדותו למועמדות המפלגה הרפובליקנית לייצוג מחוז הקונגרס ה-13 של פלורידה בבית הנבחרים האמריקאי. מחוז קונגרס זה יוצג בידי ויליאם להמן, יהודי חבר המפלגה הדמוקרטית. מאק הוביל במערכת הבחירות המקדימות בה התמודדו ארבעה מועמדים שונים עם 28% מהקולות, ובאוקטובר, אחרי סיבוב שני, זכה במועמדות הרפובליקנית. ביום הבחירות הכלליות זכה ב-65 אחוזים מקולות הבוחרים. הוא נבחר מחדש גם ב-1984 וב-1986. לקראת בחירות 1988 בארצות הברית הודיע הסנאטור המכהן מפלורידה, לוטון צ'ילס, לפרוש מהפוליטיקה של ארצות הברית. אחרי שלוש תקופות כהונה בבית הנבחרים החליט מאק להתמודד לסנאט על מושבו הריק של צ'ילס. אחרי שזכה במועמדות מפלגתו ברוב גדול, בבחירות הכלליות גבר על יריבו מהמפלגה הדמוקרטית ברוב דחוק בן 50% בלבד.

במהלך הקריירה שלו בסנאט, תמך מאק בהעברת חוקים העוסקים בבריאות הציבור, מודרניזציה פיננסית, שינוי מערך המיסוי ורפורמה בדיור הציבורי. כמי שהחלים בעבר ממחלת הסרטן, היה מאק תומך נלהב בחקר, גילוי וטיפול מוקדם של המחלה. מאק הוביל מאמץ פרלמנטרי דו-מפלגתי היסטורי להכפלת מימון עבור מחקר ביו-רפואי באמצעות המכונים הלאומיים לבריאות ופעל להבטחת את הכספים הדרושים. הוא גם הבטיח כיסוי למדיקר לצורך ניסויים קליניים והיה תומך רפובליקני מוביל ביוזמה לבריאות האישה של המכונים הלאומיים לבריאות. מאק פעל לרפורמה במנהל המזון והתרופות האמריקאי. בבחירות לסנאט ב-1994 ניצח את התובע הדמוקרטי יו רודהאם, אחיה של הילרי קלינטון, ברוב של 71%. בבחירות אלה ניצח בכל מחוזות פלורידה. הוא היה הסנאטור הרפובליקני היחיד בתולדות פלורידה שנבחר ליותר מתקופת כהונה אחת עד שמרקו רוביו עשה זאת בשנית בבחירות 2016.

הוא החליט לפרוש ב-2000 מהזירה הפוליטית ולא להתמודד בבחירות חוזרות לקדנציה שלישית. גזבר מדינת פלורידה וחבר בית הנבחרים לשעבר ביל נלסון, נבחר למושבו של מאק בסנאט. בנו של מאק, חבר הקונגרס האמריקאי קוני מאק הרביעי, ניצב מול נלסון כמועמד הרפובליקני ב-2012, אך לא הצליח לגבור עליו. ב-2005 מונה מאק בידי נשיא ארצות הברית ג'ורג' ווקר בוש ליו"ר המועצה המייעצת של הנשיא לרפורמת במערך המיסוי הפדרלי. מאז ראשית שנת 2007 מאק הוא יועץ מדיני בכיר של חברת השדלנות "ליברטי פרטנרס" (Liberty Partners) שבסיסה בטלהסי. ב-15 באפריל 2010 התפטר מאק מתפקידו כיושב ראש מטה הבחירות של צ'ארלי כריסט לסנאט של ארצות הברית[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוני מאק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ AP‏, Former Florida Sen. Mack Quits Crist Campaign, באתר פוקס ניוז, 15 באפריל 2010 (באנגלית)