לדלג לתוכן

פוקס ניוז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פוקס ניוז
פרטי הערוץ
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
קטגוריה חדשות
תאריך השקה 7 באוקטובר 1996
בעלות פוקס המאה ה-20 (עד יוני 2013 ניוז קורפ)
שפה אנגלית
משרד ראשי השדרה השישית, ניו יורק, ארצות הברית
אזור קליטה רחבי העולם
שיטת שידור DVB
הצפנה וידאוגרד, PowerVu
זמינות
HOT אפיק 202
yes אפיק 105
סלקום TV אפיק 91
פרטנר tv אפיק 82
www.foxnews.com
ארצות העולם שבהן נקלטים שידורי פוקס ניוז

פוקס ניוזאנגלית: Fox News Channel) הוא ערוץ טלוויזיה אמריקני המשדר חדשות בארצות הברית ובעולם. הערוץ בבעלות פוקס, ומהווה חברת בת של תאגיד החדשות של רופרט מרדוק ושל "פוקס". הערוץ משדר בעיקר מהאולפנים שבמנהטן, ניו יורק.

בישראל הערוץ משודר ב-yes, ב-HOT, בסלקום tv, ובפרטנר TV.

הערוץ הושק ב-7 באוקטובר 1996 על ידי איל התקשורת רופרט מרדוק, שמינה את יועץ התקשורת הרפובליקני רוג'ר איילס לנשיא החברה (1996–2016). רשת החדשות התבלטה יותר ויותר לקראת המילניום, כשהיא מכרסמת באחוזי הצפייה של רשת CNN. בדצמבר 2001 שידר הערוץ תחקיר, בן שלושה חלקים, שהתיימר לחשוף "פעולות ריגול ישראליות בארצות הברית". בתחקיר העלו חשדות לדליפת מידע ביטחוני רגיש של ארצות הברית באמצעות מוצרים שסיפקו החברות הישראליות קומברס ואמדוקס.[1]

מאז 2002 מדורג הערוץ במקום הראשון מבחינת אחוזי צפייה מבין כלל ערוצי החדשות בטלוויזיה בכבלים בארצות הברית[2] עם ממוצע של 3.4 מיליון צופים בפריים טיים (לעומת 1.9 מיליון לMSNBC ו-1.6 מיליון לCNN).[3]

בפברואר 2002 החל הערוץ להיות משודר גם בישראל, בטלוויזיה בלוויין yes ואחר כך גם בכבלים.[4]

יצרנית מכונות ההצבעה "דומיניון" הגישה תביעת דיבה נגד "פוקס ניוז", בטענה שבמהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2020 הרשת פרסמה מידע שקרי על פעילות החברה. בפשרה שהושגה הסכימה "פוקס ניוז" לשלם ל"דומיניון" 787.5 מיליון דולר.[5]


הפולמוס על האובייקטיביות של הערוץ

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית מתקיים דיון ער בשאלת האובייקטיביות והגינות הסיקור העיתונאי של הערוץ. חלק ממבקריו של הערוץ טוענים כלפיו כי הוא משמש שופר של המפלגה הרפובליקנית. הערוץ מכחיש כל הטיה בדיווחי החדשות שלו וטוען כי שאר התקשורת היא זו שנוטה פוליטית לערכי המפלגה הדמוקרטית. מסיסמאות הערוץ: "Fox News - Fair and Balanced" ("פוקס ניוז - הוגן ומאוזן"), "We Report, You Decide" ("אנחנו מדווחים, אתם מחליטים").

טענות כי פוקס ניוז היא ערוץ תעמולה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003, פרסם העיתונאי אל פרנקן, שלימים הפך לסנאטור מטעם מדינת מינסוטה, ספר בשם "Lies and the Lying Liars Who Tell Them: A Fair and Balanced Look at the Right", (אנ') אשר מותח ביקורת חריפה ביותר על הרשת. פוקס מתיימרת להציג נקודת מבט מאוזנת, לטענת פרנקן, בפועל, פוקס מהווה כלי תעמולה לטובת המפלגה הרפובליקנית.

בעקבות פרסום הספר נקלע פרנקן לעימות מילולי עם המנחה המוביל של החברה באותו זמן, ביל אוריילי. רשת פוקס תבעה את פרנקן ואת הוצאת הספרים בתואנה כי הסלוגן "Fair and Balanced" המופיע גם בשמו של הספר, מוגן בזכויות יוצרים. תביעה זו נדחתה על הסף בידי בית משפט מחוזי בארצות הברית.

בשנת 2004 יצא סרט דוקומנטרי בשם "מחוץ לפוקוס" (במקור: "Outfoxed") של הבמאי רוברט גרינוולד אשר הציג טענות דומות לאלה שעלו בספרו של פרנקן, שאף התראיין במסגרת הסרט. עוד הופיעו בסרט עובדים רבים ברשת פוקס אשר העידו כי התמיכה הברורה של רשת פוקס ניוז בממשלו של הנשיא בוש הייתה מודעת לחלוטין ומתוך רצון לסייע לממשל בוש ולהתנגד ליריביו הדמוקרטים. כל זאת, לטענת גרינוולד, בהנחייתו הישירה של רופרט מרדוק הרפובליקני ושל מנהלי הערוץ.

העיתונאים ג'רמי פיטרס (אנ') ורייצ'ל אברמס(אנ'), טענו בשנת 2022 כי סוזן סקוט,(אנ') מנכ"לית פוקס ניוז, הפכה את הערוץ למותג צריכה, שמבצע קטיף דובדבנים - הוא מציג לצופים שלו רק מה שנוח להם לראות ומעלים מהם עובדות לא נוחות.[6]

צנזורה עצמית של תוצאות הבחירות לנשיאות 2020

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות קשיי הסוקרים לחזות נכונה את תוצאות הבחירות לנשיאות 2016, השקיעה פוקס ניוז מיליוני דולרים במערכת דגימה חדשה ומדוייקת יותר לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020. בבחירות אלה היו מספר מדינות "מתנדנדות" שבהן לא היה ברור בתחילה מי המנצח - טרמאפ או ביידן, ודבר זה עתיד היה לקבוע את גורל הבחירות כולן. בליל הבחירות פוקס השתמשה במערכת החיזוי החדשה שלה, והיתה רשת החדשות הראשונה שדיווחה על תחזית על ניצחון לביידן במדינת אריזונה, תחזית שאכן התממשה.[7][8]

תחזית מדוייקת לפני המתחרים נחשבת להישג לרשת חדשות, אבל צופים ימנים רבים זעמו על הפוקס ניוזבגלל התחזית, וחלקם נטשו אותה לרשתות אחרות כמו הרשת הימנית Newsmax TV או ל-CNN. הדבר עורר חשש בקרב קברניטי הרשת מפני פרסום תחזיות דומות נוספות וגרר צנזורה פנימית. שלושה ימים לאחר הבחירות יכלה פוקס לחזות על סמך המודל שלה כי טרמאפ הפסיד במדינת נבדה, דבר שגרר את הפסד טראמפ בבחירות לנשיאות באופן סופי, אך נשיא פוקס סרב לפרסם את התוצאות. בעוד שפוקס יכלה להיות הרשת הראשונה לבשר על נצחנו של ביידן בבחירות, היתה זו רשת CNN שדיווחה על כך, ובעקבותיה רשתות אחרות. פוקס היתה הרשת האחרונה לדווח על ניצחון ביידן.[7][8][9]

ב-16 לנובמבר, כשבועיים לאחר הבחירות נפגשו מספר בכירים בשאלה כיצד להתמודד עם אירועים כאלה בעתיד. מנכל"ית הערוץ סוזן סקוט אמרה "זו המציאות העצובה: אם לא היינו מפרסמים את התחזית לגבי אריזונה, בשלושה -ארבעה ימים אחרי הבחירות - הרייטינג שלנו היה גבוה יותר. המסתורין לגבי התוצאות עוד היה תלוי שם באוויר". שני מגישים של הערוץ שהיו בפגישה הציעו כי מקום הגישה המסורתית לפיה התחזית מבוססת על נתונים כדאי לשקול מה עשויות להיות תגובות הצופים ולהתאים את התחזית לכך. המגישה מרת'ה מקלוהם אמרה "בסביבה טרמפיסטית המשחק הוא שונה מאד מאד".[7][8]

שערוריות הטרדות מיניות בערוץ

[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא הרשת מאז היווסדה, רוג'ר איילס, נאלץ לפרוש ביולי 2016 בעקבות תלונה על הטרדה מינית שהגישה נגדו מגישה לשעבר בערוץ, גרטשן קרלסון, שבה היו מעורבות גם נשים נוספות,[10] מה שגרר בהמשך גם לפיטוריו של ביל אוריילי וכן לחקירות פדרליות נגד החברה, לצד מאמצים לשינוי תרבות זו בפוקס. אוריילי, שתוכניתו הייתה הנצפית ביותר ברשת, פוטר עקב תלונות כי הטריד מינית 5 נשים.

החברה נמצאת תחת שתי חקירות פדרליות בנוגע להאשמת טיוח תלונות על הטרדות מיניות שבוצעו על ידי הנשיא שלה לשעבר, רוג'ר איילס.[11]


תביעה בעקבות טענה לזיוף הבחירות בארצות הברית

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ערך מורחב – ניסיון הפיכת תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2020

ב-26 במרץ 2021, חברת מכונות ההצבעה דומיניון (Dominion Voting Systems) הגישה תביעת לשון הרע בסך 1.6 מיליארד דולר נגד פוקס ניוז, בטענה כי הרשת הפיצה שקר לפיו הבחירות לנשיאות בשנת 2020 זויפו באמצעות המכונות שלה. התביעה טענה כי פוקס וכמה מנחים פופלאריים שלה הפיצו תיאוריות קונספירציה על דומיניון, ואיפשרו לדוברים אורחים בחברה להצהיר הצהרות כוזבות על החברה. כל זאת כאשר מנכ"לית הערוץ, סוזן סקוט ובכירים אחרים, מודעים לכך שמדובר בשקר[6][12]

ב-18 במאי 2021, פוקס ניוז הגישה בקשה לדחיית התביעה. החברה טענה כי התיקון הראשון לחוקה מאפשר לה "ליידע את הציבור על האשמות חדשותיות בעלות חשיבות ציבורית עליונה." בקשת הדחייה נדחתה ב-16 בדצמבר 2021, על ידי שופט בית המשפט העליון בדלאוור. התביעה ציינה במפורש את הפרשנים Maria Bartiromo, Lou Dobbs,Jeanine Pirro וכן נגד למארחי הפריים-טיים טאקר קרלסון ושון האניטי.

בפברואר 2023, הצוות המשפטי של חברת דומיניון פרסם טקסטים ומוצרים אחרים במסגרת גילוי מסמכים נגד פוקס. דומיניון חשפה קטעים מביכים של הודעות טקסט ותצהירים של מנהלים בכירים בפוקס ניוז, עיתונאים, אנשי צוות ומנחי תוכניות הטלווזיה. הטקסטים הראו כי בחברה רווחה הדעה לפיה הטענות שדומיניון מסייעת לגניבת הבחירות לטובת ג'ו ביידן הם "דברים ממש מטורפים", כפי שניסח זאת יו"ר תאגיד פוקס, רופרט מרדוק. עם זאת כמה תוכניות פוקס המשיכו להפיץ רעיון זה.[13]

המסמכים גילו לדוגמה כי טאקר קרלסון, המגיש הפופולרי ביותר ברשת פוקס ניוז, הביע חוסר אמון בטענות הכוזבות שהבחירות ב-2020 נגנבו על ידי הדמוקרטים. טענות אלה הושמעו בהתכתבויות שביצע עם עמתיו באופן פרטי, בזמן שקלרסון העביר לצופיו מסר אחר לגמרי. באופן פרטי קלרסון לעג ליועצי טראמפ, כולל רודי ג'וליאני וסידני פאוול(אנ'). קרלסון שלח הודעה ללורה אינגרהאם (אנ'), כוכבת אחרת של פוקס, ויועצת בלתי רשמית של טרמאפ, "דרך אגב סידני פאוול משקרת. תפסתי אותה. זה מטורף" ו"הצופים שלנו הם אנשים טובים והם מאמינים בזה."[14]

קלרסון היה מודאג מפגיעה כלכלית בערוץ אם זה ישדר ידיעות שיוצאות נגד טענות טראמפ, וכן הביע חשש כי יציאה של הערוץ נגדו תגרור תקיפה נגדית של טרמאפ על הערוץ שתגרור פגיעה כלכלית נוספת.[13] בהודעה לשון האניטי, כתב קלרסון כי יש לפטר את כתבת פוקס ניוז בבית הלבן, ז'קי היינריך, בגלל שצייצה בטוויטר בדיקת עובדות של טענות שווא שהפיצו קרלסון וטראמפ על חברת דומיניון. הוא כתב "בבקשה תפטרו אותה. ברצינות... מה לעזאזל? אני בעצם בהלם... זה צריך להפסיק מיד, כמו הלילה. זה פוגע בחברה באופן מדיד. מחיר המניה ירד. לא בדיחה". ואמר שהוא "פשוט השתגע על" בכיר בפוקס בגלל הדיווח של היינריך. הציוץ של היינריך נמחק עד למחרת בבוקר. [15][13]

המשפט נגד הרשת עמד להתחיל באפריל 2023. השופט אריק דייוויס מבית המשפט העליון של דלאוור קבע כי ההצהרות ששודרו בפוקס לא היו בבחינת "הבעת דעה מוחלטת" ולכן לא מוגנות על ידי החוקה. הוא קבע גם כי אף אחת מהטענות בנוגע לדומיניון ובחירות 2020 אינה נכונה, וכי העדויות אינן תומכות בכך שפוקס ניוז דיווחה על האירועים באופן שאינו מוטה ומתוך רצון טוב.[16] ב-23 באפריל 2023 הגיעה הרשת להסכם פשרה עם דומניון והתחייבה לשלם לה פיצוי בסך 787 מיליון דולר.[17]


תוכניות בערוץ

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • Fox & Friends, תוכנית הבוקר המונחית על ידי סטיב דוסי, בריאן קילמייד, ואיינסלי אירהרדט
  • Studio B מונחה על ידי שפרד סמית' וטרייס גלאגר בסופי השבוע
  • Your World, תוכנית הכלכלה והעסקים העיקרית, מונחית על ידי ניל קבוטו
  • The Big Story מונחה על ידי ג'ון גיבסון
  • Special Report with Bret Baier, תוכנית המוקדשת בעיקרה לחדשות פוליטיות, מונחית על ידי ברט בייר
  • The Fox Report מונחה על ידי שפארד סמית' וטרייס גלאגר בסופי השבוע
  • Hannity, תוכניתו של שון האניטי
  • Tucker Carlson Tonight, תוכניתו של טאקר קרלסון
  • The Five, תוכנית בהנחיה משותפת של 5 משתתפים קבועים

תוכניות עבר

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • Hannity & Colmes, תוכנית בה המנחים שון האניטי השמרן ואלן קולמס הליברלי מנהלים את הדיונים הפוליטיים העדכניים עם אורחים ואנליסטים, נסתיימה ב-2009
  • GB - תוכנית שהוגשה עד אמצע 2011 על ידי גלן בק (ראשי התיבות של שמו מהוות את שם התוכנית). גלן בק היה אחד המנחים הפופולריים ביותר בערוץ ובתוכניתו ראיין אורחים ודיבר על שלל הנושאים שעל הפרק בפוליטיקה של ארצות הברית. לא אחת נמתחה עליו ביקורת בטענה שהוא בוטה מדי בביקורתו כלפי המפלגה הדמוקרטית ואנשי השמאל בארצות הברית. במהלך 2009 אירח גלן בק בתוכניתו את בנימין נתניהו.
  • On the Record, תוכנית שהונחתה על ידי גרטה ואן ססטרן בין השנים 2002–2016
  • The Kelly File, בהנחייתה של מייגן קלי בין השנים 2013–2017
  • The O'Reilly Factor, הייתה תוכנית הפריים טיים המצליחה של הערוץ בשנים 19962017, שהציגה פרשנויות וראיונות על ידי ביל אוריילי. התוכנית שנויה במחלוקת בארצות הברית בשל גישתו הלוחמנית של אוריילי, שנוטה לא אחת להרים את קולו על אורחיו ואף להורות על כיבוי המיקרופונים שלהם וסילוקם מהאולפן אם הוא מתנגד להתנהלותם בדיון. התוכנית גורפת את הרייטינג הגבוה מבין כל תוכניות ערוצי החדשות בארצות הברית.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ רן דגוני, ‏"פוקס ניוז": חשדות לדליפת מידע בטחוני רגיש של ארה"ב מקומברס ואמדוקס; החברות מכחישות בתוקף, באתר גלובס, 16 בדצמבר 2001
  2. ^ Cable News: Fact Sheet, 29 April 2015
  3. ^ Mark Joyella, Fox News Dominates May Ratings, But CNN Prime Time Jumps 117% (באנגלית), באתר פורבס, ‏2 ביוני 2020
  4. ^ אביבה קרול, ‏למכורים לחדשות - גם בלומברג ופוקס ניוז בלוויין, באתר גלובס, 6 בפברואר 2002
  5. ^ לא משתלם להיות שופר: "פוקס ניוז" התפשרה באחד ממשפטי הדיבה הגדולים בארה"ב, באתר וואלה‏, 19 באפריל 2023;
    היסטוריה: פוקס ניוז שיקרה לצופיה ותשלם 787.5 מיליון דולר, באתר אייס, 19 באפריל 2023
  6. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד פוקס ניוז חטפה תביעה של 1.6 מיליארד דולר - ומנכ"לית הערוץ עומדת למבחן, באתר TheMarker‏, 20 באוקטובר 2022
  7. ^ 1 2 3 אתר למנויים בלבד ענת באלינט, האולפנים התאהבו ברייטינג, והפכו את בן גביר לכוכב, באתר הארץ, 03 באוגוסט 2023
  8. ^ 1 2 3 Peter Baker, Inside the Panic at Fox News After the 2020 Election , הניו יורק טיימס, 4 במרץ 2023
  9. ^ Lloyd Lee, Text message shows Fox News president refused to air Nevada election results because it would have sealed Biden's victory, The New York Times reports, Business Insider India, Mar 05 2023
  10. ^ נשיא פוקס ניוז פורש על רקע חשדות שהטריד מינית, באתר ynet, 21 ביולי 2016
  11. ^ בריאן סטלטר, Fox News under federal investigation over Ailes settlement payments,‏ CNN,‏ 16 בפברואר 2017
  12. ^ Terry Gross,Will Fox News pay for spreading lies about voter fraud?
  13. ^ 1 2 3 Stahl, Jeremy (February 17, 2023). "Tucker Carlson's Dominion Text Messages Are a Thing of Beauty". Slate.
  14. ^ Peters, Jeremy W.; Robertson, Katie (February 16, 2023). "Fox Stars Privately Expressed Disbelief About Election Fraud Claims. 'Crazy Stuff.'". The New York Times. ISSN 0362-4331
  15. ^ Darcy, Oilver (February 17, 2023). "Fox News stars and executives privately trashed Trump's election fraud claims, court document reveals". CNN.
  16. ^ חדשות חוץ, נדחו טענות פוקס ניוז: תביעת הענק שהגישה נגדה יצרנית מכונות ההצבעה תגיע לבית המשפט, באתר כלכליסט, 1 באפריל 2023
  17. ^ חדשות חוץ, המחיר של פייק ניוז: רשת פוקס תשלם 787 מיליון דולר בתביעת דיבה שהוגשה נגדה, באתר כלכליסט, 19 באפריל 2023