קוקוס (חיידק)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקוקוס
צורות שונות של התארגנות חיידקי הקוקוס במרחב
צורות שונות של התארגנות חיידקי הקוקוס במרחב
מיון מדעי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קוֹקוּסלטינית Coccinus: צבע שני, ומיוונית: Kokkos ‏(κόκκος): גרגר יער, או ענבה. בעברית: חיידק נֶקֶד[1]) הוא כל מיקרואורגניזם, בדרך כלל חיידק, בעל צורה כדורית. הגדרת חיידק כלשהו כקוקוס מבדילה אותו מן הצורות האחרות של חיידקים: מתג (Bacillus) וסלילון (Spiral bacteria)[2]. זהו אופן הבחנה ראשוני מבין רבים שנועדו לתת שמות לסוגי החיידקים השונים בשיטה הבינומית.
חיידקים בעלי צורה קוקואידית יכולים להשתייך לקבוצת חיידקים גראם-חיוביים או גראם-שליליים, וכן להיות אווירניים או אל-אווירניים.

נקדים גראם-חיוביים וגראם-שליליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשימה הבאה כוללת סוגים ומינים שכיחים של חיידקים קוקואידיים גראם-חיוביים:

Staphylococcus epidermidis
Streptococcus pneumoniae

הרשימה הבאה כוללת סוגים ומינים שכיחים של חיידקים קוקואידיים גראם-שליליים:

Neisseria gonorrhoeae

התארגנות נקדית במרחב[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרשים אופן התארגנות חיידקי הקוקוס במרחב בתום הפליגה: (a) שרשראות, (b) דיפלוקוקים, (c) טטרדות, (d) אוקטדות, (e) אשכולות

חיידקי נקד שונים (פתוגניים ולא פתוגניים) יכולים להופיע כנקד בודד, או לחלופין להישאר צמודים אחד לשני בתום הפליגה. אותם הנקדים שנשארים צמודים אחד לשני יוצרים ארגון מרחבי אשר בעזרתו ניתן לאפיין ראשונית סוגים שונים של חיידקים. להלן צורות שונות של התארגנות נקדית במרחב:

  • Diplococci (דִּיפְּלוֹקוֹקִים) - זוגות של נקדים. דיפלוקוקים נוצרים לאחר שזוג קוקים ראשון עובר פליגה על פני מישור אחד וממנו מתנתק הזוג החדש (b). התארגנות מרחבית זאת מאפיינת מינים מסוימים של חיידקים, לדוגמה: Streptococcus pneumoniae, ‏Neisseria gonorrhoeae, ‏Moraxella catarrhalis.
  • שרשראות - נקדים הצמודים זה לזה ברצף. שרשראות נוצרות כאשר הנקדים אינם מתנתקים אחד מהשני בתום הפליגה על פני מישור אחד (a). התארגנות מרחבית זאת מאפיינת חיידקים רבים בסוג Streptococcus, לדוגמה: Streptococcus pyogenes.
  • אשכולות - נקדים הצמודים זה לזה במעין צורת אשכול ענבים. אשכולות נוצרים כאשר הנקדים אינם מתנתקים אחד מהשני בתום מספר רב של תהליכי פליגה במרחבים שונים (e). התארגנות זאת מאפיינת חיידקים בסוג Staphylococcus, לדוגמה: Staphylococcus aureus.
  • Tetrads (טֶטְרָדוֹת) - רבעיות של נקדים במרחב. רבעיות נוצרות כאשר הנקדים אינם מתנתקים אחד מהשני בתום 2 שלבי פליגה על פני שני מישורים (c). התארגנות זאת מאפיינת חיידקים בסוג Micrococcus.
  • Octads (אוֹקְטָדוֹת) - שמיניות של נקדים שיוצרים מבנה קובייתי במרחב. שמיניות נוצרות כאשר הנקדים אינם מתנתקים אחד מהשני בתום 3 שלבי פליגה על פני שלושה מישורים (d). התארגנות זאת מאפיינת חיידקים בסוג Sarcina.

המונח קוֹקוֹבָּצִילוּס (Coccobacillus) מתייחס לחיידק שלו צורה קוקואידית מוארכת, שמהווה מעין מצב ביניים בין צורה נקדית למתגית, לדוגמה: Bordetella pertusis - חיידק השעלת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נֶקֶד במילון מיקרוביולוגיה וסרולוגיה (תש"ט), באתר האקדמיה ללשון העברית
  2. ^ YD. Kevin. (2006). The Selective Value of Bacterial Shape. Microbiology and Molecular Biology Reviews. Sep;70(3):660–703. PMID 16959965.