קורמורן צ'טהאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקורמורן צ'טהאם
מצב שימור
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורה
סכנת הכחדה חמורה (CR)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: סולתאים
משפחה: קורמורניים
סוג: קורמורן כחול-עין
מין: קורמורן צ'טהאם
שם מדעי
Leucocarbo onslowi
פורבס, 1893
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קורמורן צ'טהאם (שם מדעי: Leucocarbo onslowi) הוא מין של קורמורן החי באי איי צ'טהאם שבניו זילנד, בדרום האוקיינוס השקט ומצוי בסכנת הכחדה חמורה. הקורמורן משויך לסוג קורמורן כחול-עין אף שמספר חוקרים מחליטים לשייכו לצד קורמורן פובו וקורמורן אוטגו לסוג נפרד[2]. מין זה נקרא בידי החוקר הסקוטי הנרי אוג פורבס (אנ') ב-1893 לכבוד מושל ניו זילנד הרוזן ויליאם אונסלו.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורמורן זה מגיע לאורך 63 ס"מ בממוצע ולמשקל 1,790-2,400 גרם בממוצע והוא בעל כסות נוצות שחורה-לבנה כשל פינגווין עם מספר כתמים לבנים על הצוואר והכנפיים. בעונת הרבייה הגב והכנפיים צבועים בשחור-כחול או ירוק מתכתי. המקור אפור והעיניים כחולות ובעונת הרבייה הקורמורן מצמיח בליטות צהובות על בסיס מקורו ועור אדום בתחתית המקור כשכיפת הראש השחורה בעלת נוצות מזדקרות. כפות הרגליים ורודות עם קרומי שחייה.

המין מצוי רק לאורך ארכיפלג צ'טהאם ולעולם לא אותר במקומות אחרים. לרוב הוא שוחה בים בחיפוש טרף ימי כמו דגים ורכיכות השוכנות על קרקעית הים למשל שטחנוניים, קברנוניים, תמנוניים ודיונונים וכן מחסילונים.

הקורמורן מתרבה על החופים במושבות צפופות המורכבות מזוג מונוגמי המכין קן משרידים אורגנים, בוץ וגואנו ובקן הנקבה מטילה 2 עד 4 ביצים עליהם שומרים שני ההורים מטורפים כמו שחף כסוף. עם זאת הקורמורן נפגע מהכנסת מינים פולשים טורפים לאיים הפוגעים בעופות, ביציהם ואפרוחיהם למשל חתולים, פוסומים ואף עופות הוקה הטורפים אפרוחים לא מגוננים. המין נפגע גם מהפרעות אנושיות ומפגיעה בדגה ובמספר אזורים מושבות שלמות ננטשו עקב הפרעות אנושיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קורמורן צ'טהאם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קורמורן צ'טהאם באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ Kennedy, Martyn; Spencer, Hamish G. (2014). "Classification of the cormorants of the world". Molecular Phylogenetics and Evolution. 79: 249–257. doi:10.1016/j.ympev.2014.06.020. PMID 24994028.