קיינו (מורטל קומבט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קיינו
קיינו במשחק מורטל קומבט אקס (2015)
קיינו במשחק מורטל קומבט אקס (2015)
הופעה ראשונה מורטל קומבט (1992)
יוצרים ג'ון טוביאס עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות Trevor Goddard, דארן שאלאווי, ג'וש לאוסון עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
תאריך לידה 1957? עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע פושע
כוחות עין ביונית שיורה לייזר
כלי נשק סכין קומנדו
אזרחות אמריקאי (1992–1996)
דמויות קשורות
אויבים סוניה בלייד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קיינואנגלית: Kano) הוא דמות בדיונית בזיכיון משחקי המכות מורטל קומבט, שפותחו בידי חברת Midway Games (אנ') (ולאחר מכן NetherRealm Studios (אנ')) דמותו של קיינו היא אחת משבע דמויות השחקן המקוריות שהופיעו במשחק הראשון של מורטל קומבט שיצא בשנת 1992 קיינו הוא המנהיג של הדרקון השחור, ארגון פשע בדיוני. קיינו מתאפיין בעין הקיברנטית שלו, שמסוגלת לירות לייזר. כאחד הנבלים החוזרים על עצמם של הסדרה, הוא לעיתים קרובות משתף פעולה עם הכוחות המאיימים על ממלכת הארץ. הוא גם האויב המושבע של קצינת הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית סוניה בלייד (אנ'), המבקשת להביא אותו לדין.

הדמות הופיעה במדיות שונות מחוץ למשחקים, כולל העיבוד הקולנועי מ-1995 והסרט מ-2021. הקבלה של הדמות הייתה חיובית בעיקר; מהלך הפטלטי (Fatality) שלו ממשחק הראשון, שבו הוא עוקר את הלב של יריבו נחשב לאחד ממהלכי הסיום הסמליים ביותר בזיכיון מורטל קומבט.

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי מורטל קומבט[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של קיינו מתוארת לראשונה בקאנון של "מורטל קומבט" כיפני-אמריקאי שהתייתם בגיל צעיר ונפל לחיי פשע, קיינו הוא המנהיג של ארגון הפשע הדרקון השחור, לאחר שגורש הן מיפן והן ארצות הברית, והפך למבוקש ב-35 מדינות אחרות. ההופעה הכרונולוגית הראשונה של דמותו של קיינו היא במשחק הפלטפורמה Mortal Kombat: Special Forces משנת 2000, שבו הוא משחרר את טאסיה, נו פייס, ג'ארק וטרמור, חבריו מארגון הדרקון השחור ממתקן כליאה של הכוחות המיוחדים מתוך כוונה שהם יבצעו רפורמה בארגון. יחד, הורגים יחידה שלמה של חיילי הכוחות המיוחדים במהלך הפריצה למתקן הכליאה. לאחר מכן קיינו הולך לממלכת העולם החיצון, שבה הוא משחזר את העין של צ'יטיאן, חפץ קסום שדרכו הוא יוכל לקבל כוחות קסומים. בעוד מייג'ור ג'קסון "ג'קס" בריגס מהכוחות המיוחדים תופס את החפץ ראשון ומשגר את עצמו ואת קיינו בחזרה לממלכת כדור הארץ שבה ג'קס עוצר את קיינו אולם קיינו נמלט במהרה מהמעצר.

במשחק מורטל קומבט (אנ') משנת 1992, לאחר ששמע שמועות שארמונו של מארח טורניר "מורטל קומבט", שאנג טסונג מלא בזהב ובאוצרות קיינו מחליט להשתתף בטורניר, מתוך כוונה לבזוז את אוצרותיו של שאנג עבור ארגון הדרקון השחור. עם זאת, הוא נרדף על ידי קצינת הכוחות המיוחדים של ארצות הברית סוניה בלייד, ששומרת טינה אישית לקיינו שלא פורטה בקו העלילה של המשחק. הוא נמלט מסוניה על ידי זינוק אל הג'ונקה של שאנג טסונג שאיתה הוא שט אל האי הפרטי של שאנג. בהמשך סוניה עוקבת אחריו אל האי הפרטי, אולם היא נתפסת ונאלצת להתחרות. היא וקיינו הם בין השורדים הבודדים של התחרות, ובמהלך הקרב האחרון בין שאנג טסונג לנזיר השאולין ליו קאנג, סוניה נאלצת לשתף פעולה עם קיינו כדי להביס את גורו. במהלך הקרב שלהם, האי מיד משמיד את עצמו בעקבות תבוסתו של שאנג טסונג, לוכד את קיינו וסוניה בעולם שנקרא Outworld (בתרגום חופשי לעברית: ממלכת העולם החיצון). שניהם נלכדים ובזמן אירועי משחק ההמשך, מורטל קומבט 2 (אנ') הם כבולים ומוצגים בזירה של קיסר ממלכת העולם החיצון שאו קאהן.

קיינו מופיע גם במשחק מורטל קומבט: ארמגדון (אנ'), במשחק האל למחצה, טייבן מוצא אותו מוחזק בשבי על ידי ארגון הדרקון האדום. לפני שקיינו בורח מכלאו הוא מסביר לטייבן שארגון הדרקון האדום ערך ניסויים עליו ועל אנשי הארגון שלהם במאמץ ליצור דרקונים מהונדסים גנטית והכלאה של בן אדם ודרקון.

במורטל קומבט 3, ג'קס מוצא ומחלץ את סוניה וקיינו, וקיינו ממשיך להימלט מסוניה. לאחר מכן קיינו משכנע את שאו קאהן לא להרוג אותו בתמורה לכך שהוא ילמד את צבאותיו איך להשתמש בכלי נשק מממלכת כדור הארץ כדי שיכלו להשתמש בהם כששאו יחליט לפלוש לממלכת כדור הארץ. בעוד סוניה זורקת את קיינו אל מותו לכאורה מגג רב קומות, הוא שורד ונמצא על ידי הקנטאור מוטארו, שמרפא וכלא אותו. לאחר מכן שיבה הורגת את מוטארו, ומשחררת את קיינו מכלאו. במשחק הבא בסדרה, מורטל קומבט: ברית קטלנית (אנ'), הוא ושיבה תכננו תוכנית להתנקש בחיי שאו קאהן, אך קיינו בוגד בשיבה בכך שהוא מונע את המתקפה. כפרס, הוא מקודם לגנרל של הצבא של שאו קאהן, כאשר נראה שהפלישה של שאו קאהן לממלכת הארץ עומדת להיכשל. למרות סיכויו הקלושים קיינו מצליח להדוף את הצבא של הנסיכה קיטנה. הוא חוזר לארמון של שאו קאהן בדיוק כשהברית הקטלנית, שאנג טסונג וקוואן צ'י, פותחים במתקפה שלהם על הקיסר. לאחר הקרב, קיינו מצהיר על נאמנותו לברית הקטלנית. לאחר מכן השנים נותנים לקיינו לפקח על שעבודו של כפר קטן, שתושביו נאלצים לבנות מקדש מעל קברו של אונגה. במהלך בנייתו של המקדש, קיינו מותקף על ידי לי מיי, אך קואן צ'י מתערב, מכיוון שהברית עשתה עסקה עם מבאדו, המנהיג של ארגון הדרקון האדום, ארגון פשע יריב של "הדרקון השחור" שבמסגרתה נשלח מבאדו לחסל את קנשי בתמורה להזדמנות להילחם נגד קיינו ולהביס אותו בקרב.

במשחק האתחול לסדרת המשחקים, מורטל קומבט (אנ') משנת 2011, המגולל מחדש את סיפורם של שלושת המשחקים הראשונים בסדרה, קיינו הוא המנהיג של של ארגון הדרקון השחור שהונה את הכוחות המיוחדים בכך שפעל כמודיע ומסר להם בכוונה מידע כוזב שהוביל למותם של רבים מהחברים לנשק של סוניה וג'קס. חברים, מקימים את הנקמה שלהם נגדו. במהלך אירועי טורניר השאולין, קיינו נלחם בסוניה בעקבות הקרב שלה עם ג'וני קייג', אך הוא מובס. בעוד שקיינו מוכה מאוחר יותר על ידי סוניה שוב לאחר ששאנג טסונג מציג בפניה אותו כאתגר, מארח הטורניר אוסר עליה לעצור אותו. בעקבות זאת, קיינו הופך לספק הנשק של שאו קאהן, ומעניק לצבאותיו נשק ממלכת כדור הארץ עבור פלישתו הממשמשת ובאה. לאחר שקבאל, חבר בארגון הדרקון השחור שעזב את הארגון והפך לקצין SWAT, נכווה קשות על ידי קינטארו, קיינו לוקח אותו ומשקם את בריאותו לצד שאנג טסונג קיינו מרכיב לו מכונת הנשמה ומסכה ומצייד אותו בצמד חרבות שיכולות לשמש גם כקרסים, למרות שקבאל ערק מהארגון שלו. עם זאת, קבאל נבהל ממצבו וזועם על קיינו על כך שהוא מתייצב לצד האויבים של ממלכת הארץ, אז הוא מנצח אותו בקרב ומאלץ אותו לקחת אותו לשאו קאן ולאחר מכן הוא מעלף אותו. מאוחר יותר קיינו מצטרף לגורו וקינטארו בהחזקת קבוצת חיילים כבני ערובה. לאחר מכן סאב זירו שהפך לסייבורג מקפיא אותם אך קיינו מצליח לשחרר את עצמו ומודיע לבעל בריתו נוב סאיבוט שסאב זירו הצליח להשתחרר משליטתו של סקטור ששלט בו באמצעות בקר.

קיינו מופיע גם במשחק ה-10 בסדרה, מורטל קומבט אקס (אנ'). האישור שלו למשחק הודלף על ידי הגרסה הגרמנית של GamePro, לפני שהוכרז רשמית על הופעתו.[1] הוא מופיע לראשונה בפריקוול של קומיקס, המתרחש לאחר שקוואן צ'י הוציא לפועל את הפלישה שלו לממלכת כדור הארץ. קיינו מצטרף לסאב-זירו בהסתננות לבסיס הדרקון האדום כדי לחלץ פגיון קסום, אולם הוא מעוניין לקחת אותו לעצמו וברגע שסאב זירו מוצא את הפגיון, קיינו גונב אותו ופוצע באמצעותו את סאב זירו, בלי לדעת שהוא מכיל שד. השד שבפגיון משתלט על סאב-זירו שפוצע את קיינו במהירות, ומשאיר אותו לדמם, וסאב-זירו בורח. קיינו נשכר מאוחר יותר על ידי קוטל קאהן, הקיסר החדש של ממלכת העולם החיצון לקיינו מצטרף שכיר החרב ארון בלאק ויחד הם נשלחים ללכוד את בנותיהם של סוניה וג'קס, קאסי קייג' וג'קי בריגס. לאחר שהם הצליחו, הוא וחברי ארגון הדרקון השחור נתקלו במארב שערך מבאדו וחבריו מארגון הדרקון האדום. קיינו בורח לאחר שנפצע בקרב, ונוטש את בלאק, לאחר מכן קיינו מסתנן למקדש השאולין וגונב את הקמע של האל הבכיר שינוק בשביל להעניק אותו לבתו של שאו קאהן, מילינה כדי לסייע לה במלחמתה נגד קוטל קאהן. הוא מנסה להסיח את דעתו של קוטל קאהן בזמן שמילינה מציבה מארב, אבל קוטל קאהן מבין שקיינו עומד לבגוד בו ומביס אותו. לאחר שד'בורה מביסה את מילינה, קיינו בורח לממלכת כדור הארץ. הוא מסתנן למחנה הפליטים של ממלכת העולם החיצון, אך נתפס על ידי קנשי וסוניה, שלוקחים אותו למעצר.

במורטל קומבט 11 (2019), קיינו ברח וכרת ברית עם שומרת הזמן קרוניקה. כדי לסייע לה עוד על ידי תיקון והפקה המוני של רובוטים בעלי אותן יכולות כמו סקטור, לאחר מכן קרוניקה גורמת להפרעה ברצף המרחב-זמן כשהיא מנסה למחוק את ריידן מההיסטוריה, בשל השיבוש גרסה צעירה של קיינו מהעבר משתגרת להווה. ביחד, שתי הגרסאות תוקפות את בסיס הכוחות המיוחדים וחוטפים את הגרסאות צעירות יותר של ג'וני וסוניה כדי לאלץ אותם להילחם אחד נגד השנייה כדי לבדר את חברי הדרקון השחור. לאחר מכן קאסי מחלצת את הגרסאות הצעירות של הוריה, במהלך החילוץ סוניה הורגת את הגרסה הצעירה של קיינו, ובכך מוחקת את גם את הגרסה המבוגרת שלו מקיומה.

במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של קיינו מופיעה לזמן קצר בסרט האנימציה מ-2012 ראלף ההורס, בסרט דמותו של קיינו מדובבת על ידי בריאן קסינגר. בסצנה שבה קיינו מופיע הוא מבצע את מהלך תלישת הלב על דמותו של סיריל, זומבי שמופיע במשחק בית המתים (אנ') במהלך השתתפותו בקבוצת תמיכה שבה השתתפו נבלים ממשחקי וידאו קלאסיים שונים.[2]

השחקן האנגלי רובין אטקין דאונס דובב את קיינו בסרט האנימציה מ-2020, אגדות מורטל קומבט: נקמתו של סקורפיון.[3] השחקן האוסטרלי דייוויד ונהם דובב את קיינו בסרט האנימציה מ-2022 Mortal Kombat Legends: Snow Blind.[4]

עיצוב הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיינו היה הלוחם האחרון שצורף למשחק הראשון, שבו המטרה של דמותו הייתה להיות האויב של הדמות הנשית סוניה.[5] לקיינו הייתה במקור קסדה גדולה עם שתי עיניים אדומות, הקונספט שונה לטובת חתיכת מתכת קטנה יותר על עינו הימנית. העין הרובוטית של קיינו עוצבה בהתחלה כרטייה פשוטה, אבל אז היא הפכה ללוחית מתכת בהשראת העין הרובוטית של המחסל שאותו שיחק ארנולד שוורצנגר בשליחות קטלנית.[6][7]

מהלכי סיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהלכי הסיום של קיינו קיבלו ביקורות חיוביות למרות שמהלכי הסיום שלו בגרסת ה-SNES של המשחק הראשון צונזרו. ראסל פרושטיק מ-UGO Networks דירג את מהלך תלישת הלב של קיינו מהמשחק הראשון בסדרה במקום השני ברשימת "11 מהלכי הסיום המובילים ב-Mortal Kombat" ב-2011.[8][9] Prima Games דירג את המהלך במקום השני ברשימה שלו של מהלכי הסיום המובילים בסדרה אותה פרסם ב-2014, כשבמקום הראשון ברשימה היה מהלך הסיום של "תלישת עמוד השדרה" של סאב-זירו.[10] GamePro דירג ב-2008 את הגרסה המצונזרת של המהלך בגרסת ה-SNES, שבה קיינו במקום לתלוש את ליבו של יריבו מנפץ את כלוב הצלעות של היריב במכת אגרוף קטלנית, ראשון ברשימת שנים עשר מהלכי הסיום הגרועים בסדרה.[11] קרייג סקיסטימאס מ-ScrewAttack דירג את מהלך "הסרת השלד" שלו מ-Mortal Kombat 3 במקום השישי ברשימת עשרת מהלכי הסיום הטובים ביותר בסדרה.[12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קיינו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Kano Officially Revealed in New Mortal Kombat X Gameplay Video". Shoryuken.com.
  2. ^ "Wreck-It Ralph Footage From D23 Features 8-Bit Action, Plenty Of Cameos". CinemaBlend.com. 2011-08-21. נבדק ב-2012-09-05.
  3. ^ Couch, Aaron (2020-01-17). "Animated 'Mortal Kombat' Movie Sets Cast With Joel McHale, Jennifer Carpenter". hollywoodreporter.com. נבדק ב-2020-01-17.
  4. ^ "Mortal Kombat Legends: Snow Blind Voice Cast and Plot Details Revealed". IGN. 3 באוגוסט 2022. נבדק ב-2022-08-04. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Mortal Kombat 3 - Ed Boon And John Tobias Interviews, סרטון בערוץ "Mortal Kombat Secrets - MKSecrets.Net", באתר יוטיוב (אורך: 07:16)
  6. ^ ARGpodcast (2018-06-26). "ARGcast Mini #14: Making Mortal Kombat with John Tobias". RetroZap (באנגלית). נבדק ב-2018-12-24.
  7. ^ 0MBAT interviews John Tobias, סרטון בערוץ "Team RipSet", באתר יוטיוב (אורך: 15:55)
  8. ^ UGO Team (2012-02-28). "Top 50 Mortal Kombat Characters - Mortal Kombat". UGO.com. אורכב מ-המקור ב-2013-10-31. נבדק ב-2012-03-04.
  9. ^ Frushtick, Russell. "TOP 11 MORTAL KOMBAT FATALITIES (2-1)". UGO.com. אורכב מ-המקור ב-2008-02-20. נבדק ב-2011-01-25.
  10. ^ Workman, Robert (באפריל 2014). "The Top 50 Mortal Kombat Fatalities of All Time: 10-1". Prima Games. נבדק ב-30 במאי 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Rudden, Dave; Shaw, Patrick (25 בנובמבר 2008). "The 12 LAMEST Fatalities". GamePro. p. 1. אורכב מ-המקור ב-2010-05-31. נבדק ב-16 בפברואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Skistimas, Craig (2010-08-01). "Top 10 Mortal Kombat Fatalities". ScrewAttack. GameTrailers. נבדק ב-2011-01-25.