שליחות קטלנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שליחות קטלנית
The Terminator
כרזת הסרט בארצות הברית
כרזת הסרט בארצות הברית
מבוסס על דמויות מאת ג'יימס קמרון וגייל אן הורד
בימוי ג'יימס קמרון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי גייל אן הורד עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'יימס קמרון
גייל אן הורד
עריכה מארק גולדבלט עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ארנולד שוורצנגר
מייקל בין
לינדה המילטון
פול וינפילד
מוזיקה בראד פידל עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אדם גרינברג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Hemdale Film Corporation
Pacific Western Productions
חברה מפיצה Orion Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 26 באוקטובר 1984
משך הקרנה 108 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פעולה ומדע בדיוני
תקציב 6.4 מיליון דולר
הכנסות 78.4 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו terminator
פרסים 3 פרסי סאטורן לכתיבה, לאיפור ולסרט הטוב ביותר של שנת 1984
סרט הבא "שליחות קטלנית 2: יום הדין"
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שליחות קטלניתאנגלית: The Terminator, בתרגום חופשי: המחסל) הוא סרט מותחן פעולה מדע בדיוני משנת 1984, שבוים בידי ג'יימס קמרון, והופק ונכתב בידי גייל אן הורד לצד קמרון. בסרט מככבים ארנולד שוורצנגר, לינדה המילטון ומייקל בין. העלילה עוסקת בשרה קונור, נערה צעירה המגלה שהיא יעד לחיסול בידי סייבורג-מתנקש אימתני ששב בזמן מ-2029, כדי לרצוח אותה וכך למנוע ממנה להוליד בעתיד את מנהיג האנושות במלחמה נגד בינה מלאכותית שתשתלט על העולם. לקונור מסייע קייל ריס, חייל אנושי שנשלח אף הוא מן העתיד.

הסרט יצא לאקרנים ב-26 באוקטובר 1984. הוא הופק בתקציב קטן, וזכה להצלחה מסחרית ניכרת, כ-78 מיליון דולר בהכנסות לעומת השקעה של 6.5 מיליון, ובייחוד לשבחי הביקורת. הסרט היה נקודת מפתח בקריירות הקולנועיות של קמרון, שהוכר כבמאי נחשב, ושל שוורצנגר, שהסייבורג "המחסל" הפך לדמות המזוהה ביותר עמו. הצלחת הסרט הפכה אותו לבסיס לזיכיון מרובה-עיבודים שהכניס למעלה משלושה מיליארד דולר מאז. מלבד ספרי עלילה, משחקי וידאו ועוד, ל"שליחות קטלנית" הופקו עד כה חמישה סרטי המשך: "שליחות קטלנית 2: יום הדין", "שליחות קטלנית 3", "שליחות קטלנית: התעוררות", "שליחות קטלנית: ג'נסיס" ו"שליחות קטלנית: גורל אפל", והופקה סדרת טלוויזיה אחת, "שליחות קטלנית: יומני שרה קונור".

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל בחורבות לוס אנג'לס בשנת 2029. לאחר מלחמה גרעינית, המכונות הממוחשבות שהשתלטו על העולם מנסות לחסל את שארית המין האנושי. העלילה עוברת ל-1984, כששני גברים עירומים מגיחים מתוך הפרעות חשמליות במקומות שונים בעיר לוס אנג'לס. הגדול והחזק מביניהם (ארנולד שוורצנגר), משיג בגדים ונשק ופותח במסע הרג, במהלכו הוא רוצח את כל הנשים בספר הטלפונים העונות לשם "שרה קונור". כשהוא מנסה לחסל את שרה קונור האחרונה ברשימה (לינדה המילטון), צעירה העובדת כמלצרית, עוצר בעדו הגבר השני (מייקל בין), שאסף נשק אף הוא. הוא ממלט את קונור בבהילות מן הפאב בו איתר אותה המחסל, כשהלה דולק אחרי שניהם.

המושיע המסתורי של קונור מציג עצמו בפניה ואומר לה כי הוא קייל ריס, חייל אשר נשלח מן העתיד כדי להגן עליה. האיש המנסה להרגה הוא "מחסל", רובוט מתוחכם דמוי אדם שנשלח אף הוא מזמנו של ריס. בעתיד, מערכת ממוחשבת בעלת בינה מלאכותית בשם "סקיינט" השתלטה על העולם, והיא מנסה להשמיד את הגזע האנושי. סקיינט הייתה אחראית על ההגנה האווירית של ארצות הברית בשעתו, ובחודש אוגוסט 1997 החלה לפתח מודעות עצמית. בני האדם ניסו לכבות אותה והיא פעלה בניסיון להגן על קיומה. המערכת שיגרה את ארסנל הנשק הגרעיני של ארצות הברית לעבר ברית המועצות וגרמה למלחמה גרעינית כוללת. מיליארדים מתו, והשרידים ניצודו על ידי צבא הרובוטים של סקיינט. ג'ון קונור, בנה העתידי של שרה, עתיד להוביל את בני האדם לניצחון על המכונות. המכונות מנסות לשנות את ההיסטוריה על ידי בניית מכונת זמן, ושליחת "מחסל" לעבר כדי להרוג את שרה קונור לפני שג'ון ייוולד, ובכך למנוע את עצם קיומו אי-פעם ואת ניצחון האנושות. לאחר שהמורדים השתלטו על מתחם המכונה, ג'ון קונור שלח את ריס מן העתיד במטרה להגן על אימו. המחסל אינו מרגיש כאב והוא חסר רגשות. מכונת הזמן מאפשרת לשלוח בחזרה רק רקמות חיות או עצם עטוף בהן (כמו ה"מחסל" עצמו), מה שמנע מריס להביא עמו נשק משוכלל מן העתיד. קייל אומר לשרה שהוא בספק אם כלי הנשק של המאה ה-20 חזקים מספיק על מנת לעצור את המחסל, העשוי משלדת מתכת.

אחרי שקייל מסיים לספר את סיפורו, מגיח המחסל שנית ונפתח מרדף אשר מוביל למעצרם של קונור וריס בידי המשטרה. בתחנת המשטרה, ריס מנסה להסביר את הרקע להתרחשויות. החוקרים המומים מסיפורו של ריס, ומערבים פסיכולוג משטרתי אשר קובע שסיפורו של ריס נובע ממחשבות שווא פרנואידיות. המחסל מגיע לתחנת המשטרה ואומר את משפטו המפורסם "עוד אשוב" ("I'll be back"), רגע לפני שהוא יוצא במסע הרג נוסף ברחבי המבנה, כאשר הוא הורג את כל מי שנקלע לדרכו, כולל 17 שוטרים. ריס מצליח להשתחרר ונמלט יחד עם קונור מהתחנה. הם מוצאים מסתור בבית מלון קטן, שם ריס מלמד את קונור כיצד להרכיב פצצות מאביזרים ביתיים. קונור מביעה ספק ביכולתה להפוך לגיבורה האגדית שהיא אמורה להיות בעתיד לפי תיאוריו, שאימנה את בנה בקפידה כדי שיהיה למנהיג תנועת ההתנגדות האנושית. היא שואלת את ריס אם הוא מאוכזב ממנה והאם היה מאוהב אי פעם. הוא עונה בשלילה לשתי השאלות, ומודה בפניה שהוא מאוהב בה. קונור מגלה שגם היא חשה כלפיו אהבה והם מתעלסים.

בבוקר שלמחרת מאתר אותם המחסל, יורה בריס ופוצע אותו. במרדף בו דולק המחסל בעקבותיהם על אופנוע, מצליחה קונור להפילו ולדרוס אותו. המחסל, פצוע וחבול כולו משתלט על מכלית גז דליק, וממשיך במרדף. הם זורקים את מטען הצינור שהרכיבו במלון ומפוצצים את המשאית. קונור וריס מאמינים בתחילה כי המחסל הושמד באש, אך זו רק חושפת את שלד הפלדה מתחת לבשרו שנשרף. הם נמלטים לתוך מפעל רכב. ריס מקריב את חייו כשהוא מניח מטען על גוף המחסל, אך על אף שהפיצוץ כורת את רגלי המכונה, היא מוסיפה לזחול לעברה של שרה הפצועה, המגלה שהיא נקלעה לתוך מכבש הידראולי. היא מפעילה את המכונה, המרסקת את המחסל, המחוסל סוף סוף.

בסוף הסרט, קונור נוסעת למקסיקו, כאשר היא בהיריון מתקדם. היא מקליטה את עצמה על גבי קלטות שמע, אותן היא מתכננת להשמיע לבנה, שנהרה בלילה שבילתה עם קייל שישה חודשים קודם לכן. ילד קטן מצלם אותה במצלמת פולארויד. אותה תמונה הועברה בעתיד מג'ון לריס כדי שהוא יוכל לזהות אותה. שרה יוצאת מתחנת הדלק ונוסעת לעבר האופק, בו נראית סערה מתקרבת מכיוון ההרים, ובכך מסתיים הסרט.

צוות השחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שליחות קטלנית: פסקול הסרט המקורי
אלבום אולפן מאת בראד פידל
יצא לאור 1984
הוקלט שנת 1984
סוגה פסקול
אורך 35:32
חברת תקליטים Electric Melody Studio בגלנדל, קליפורניה
הפקה גייל אן הורד עריכת הנתון בוויקינתונים
כרונולוגיית אלבומים של בראד פידל
שליחות קטלנית
(1984)
שליחות קטלנית 2: יום הדין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

את המוזיקה לסרט הלחין וכתב, המוזיקאי בראד פידל, לעומת זאת הפסקול גם כלל 5 שירים של אמנים שונים.

שליחות קטלנית: פסקול הסרט המקורי

מס' כותרת כותבים אורך
1. "The Terminator Theme" Brad Fiedel 4:30
2. "Terminator Arrival" Fiedel 3:00
3. "Tunnel Chase" Fiedel 2:50
4. "Love Scene" Fiedel 1:15
5. "Future Remembered" Fiedel 2:40
6. "Factory Chase" Fiedel 3:50
7. "You Can't Do That" (performed by Tahnee Cain & Tryanglz) Ricky Phillips 3:25
8. "Burnin' in the Third Degree" (performed by Tahnee Cain & Tryanglz) T. Cain, Mugs Cain, Dave Amato, Brett Tuggle, Phillips 3:38
9. "Pictures of You" (performed by Jay Ferguson & 16mm) Jay Ferguson 3:58
10. "Photoplay" (performed by Tahnee Cain & Tryanglz) T. Cain, Pug Baker, Jonathan Cain 3:30
11. "Intimacy" (performed by Lin Van Hek) Van Hek, Joe Dolce 3:40
ספר: שליחות קטלנית
אוסף של ערכים בנושא הזמינים להורדה כקובץ אחד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שליחות קטלנית בוויקישיתוף