רחל ארטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רחל ארטה במסעדת חבש

רחל ארטה (נולדה בשנת 1955) היא פעילה חברתית, מפעילי העלאתם של יהודי אתיופיה והנחלת מורשת בני העדה האתיופית בישראל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רחל ארטה ותמונת אביה הקס הדנה טקויה

רחל ארטה נולדה בשנת 1955 בכפר אמבובר, אתיופיה. אביה הוא הקס הדנה טקויה. בגיל 16 הגיעה בגפה לישראל בטיסה אווירית. היא סיימה לימודי סיעוד ועבדה כאחות בבית החולים בילינסון בפתח תקווה[1].

קליטת עליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-70 הובילה מאבק חברתי למען עליית יהודי אתיופיה. היא ארגנה הפגנות מול הכנסת בירושלים כדי להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי, ואף נפגשה עם עליזה בגין על מנת לקדם מהלך ברמת מדיניות ממשלתית. היא הצליחה להעלות במבצע פרטי את הוריה ואת אחיה, אשר חלקם נאסרו בשל ניסיונם לעלות לישראל, באמצעות הסדרת אישורם מול פקידי השלטון האתיופי[2]. עם העלייה מאתיופיה בשנות ה-80 במבצע משה ובשנות ה-90 במבצע שלמה החלה להיות מעורבת בקליטתם בישראל, ואף סייעה בהסתגלותם במשך שלוש שנים במרכז קליטה בבאר שבע[1].

הנחלת המורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סועדים במסעדת חבש

ארטה פתחה בתל אביב את המסעדה האתיופית הראשונה בישראל, מסעדת "חבש", בשיתוף עם אחיה, עמנואל הדנה, עורך דין, ועם אחותה אתי הדנה, חברת סיעת תפוח בכפר סבא. החזון בהקמת המסעדה, מלבד היותה מרכז להיכרות עם התרבות הקולינרית של העדה האתיופיות[3], הוא חשיפה למורשת הייחודית של הקהילה.

עקב תנודות השוק אשר השפיעו על מחירי ייבוא דגן הטֵף מאתיופיה, יזמה התקשרות עם ערוצי שיווק שונים לייבוא דגן הטף לישראל. שיתפה פעולה עם חברת "זרעי הנגב" מקיבוץ שובל במסגרת ניסיון לגדל את הטף בארץ, אך דרכיהם נפרדו. כיום ממשיכה במאמציה להוזיל את מחיר דגן הטף בישראל.

משפחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארטה גרושה ללא ילדים. אחיה הוא הרב יוסף הדנה אשר כיהן כרב הראשי ליהודי אתיופיה מטעם הרבנות הראשית לישראל במשך 45 שנה. אחותה, אסתר (אתי) הדנה, כיהנה כחברת מועצת העיר כפר סבא בשנים 20142018 ופעלה לקידום ההשתלבות של קהילת יהודי אתיופיה בעיר כפר סבא.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 ארטה רחל, באתר לאורן נשים דתיות פורצות דרך
  2. ^ אריה אברמזון, 'זרעי הנגב' לקחה את הדגן האתיופי שגידלתי באתר MyNet מקומון יישובי השרון, 22 בפברואר 2016
  3. ^ ריטה גולדשטיין, סבתא, קבעתי לך משמרת: אוכל משפחתי, באתר nrg‏, 5 בפברואר 2012