ריכטר גדעון (מפעל תרופות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריכטר גדעון
.Richter Gedeon Nyrt
נתונים כלליים
בורסה Budapest Stock Exchange (HU0000123096) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים גדעון ריכטר עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1901–הווה (כ־123 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה בודפשט עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה תעשיית התרופות עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים תרופה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 1,388,000,000 אירו (נכון ל־2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
רווח 112,800,000 אירו (נכון ל־2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 12,696 (נכון ל־2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
 
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אחד הבניינים של ריכטר גדעון בע"מ
אחד מבנייני המפעל ריכטר גדעון בע"מ
בניין המחקר של ריכטר גדעון בע"מ
יחידת המפעל של ריכטר גדעון בע"מ בעיר דורוג

ריכטר גדעון בע"מהונגרית: .Richter Gedeon Nyrt) היא אחת מחברות התרופות החשובות בהונגריה, מבין חברות התרופות בהונגריה היא נמצאת בבעלות בעלי מניות הונגרים ביחס הגדול ביותר (כ-34%).[1] בשל בעלי המניות הזרים שלה, היא יכולה להיחשב כחברה רב לאומית אזורית במרכז אירופה. מאז 2017 ,גאבור אורבן (כלכלן) הוא המנכ"ל ואריק בוגש הוא הנשיא האופרטיבי.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית מרקחת שאש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרוקח היהודי-הונגרי גדעון ריכטר - שחזר הביתה מלימודי הרוקחות בחו"ל - קנה את בית מרקחת שאש (Sas) בדרך אילאי (Üllői út) בבודפשט ב-1901.[3] במעבדתו, הוא ביצע ניסויים בהצלחה בתכשירים (מה שנקרא אורגנותרפיה) המופקים מאיברים של בעלי חיים. בשנת 1902 שיווק בהצלחה את התכשיר האורגנותרפי ברמה עולמית תחת סימן המסחרי Tonogen.

הקמת מפעל בקבניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההצלחה אפשרה לגדעון ריכטר להקים מפעל תרופות כעסק משפחתי בבודפשט באזור שבין דרך ג'מראי (Gyömrői út) ורחוב צ'רקס (Cserkesz utca). מגוון המוצרים התרחב: מחומרי חיטוי (היפרול) עד לסימן המסחרי קלמופירין נוגד חום ואנטי דלקתי.

המפעל הכימי ריכטר גדעון בע"מ[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה המשפחתית הפכה לחברה מניות בערבון מוגבל ב-1923, ובכך סיפקה לחברה הון מספיק לפיתוח מוצרים ורכישת חברות (חברות בנות בבוקרשט ובוורשה). היצוא של החברה היה מאופיין בכך שהיא החזיקה מחסני מישגור (קונסיגנציה) ב-34 מדינות. גדעון ריכטר, לאחר שנאסר בתוך המפעל שלו, נרצח על ידי אנשי מפלגת צלב החץ על גדות הדנובה ונזרק לנהר ב-1944.

תחת השם - מפעל התרופות קבניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מלחמת העולם השנייה, המפעל הולאם ואוחד עם כמה מפעלים כימיים קטנים יותר שהולאמו גם הם (רקס, אגר, מדיאר פארמה). עם החלטת ביזור מפעלי התעשייה של בודפשט, בשנת 1967[4] הועבר חלק מהייצור לעיר דורוג, ומתחם המפעלים שנבנה בפאתי העיר הורחב מספר פעמים מאז.

שם המפעל שונה ל"מפעל התרופות קבניה" (Kőbányai Gyógyszerárugyár), שם שחד גיסא לא ניתן לבטא על ידי דוברי שפה זרה כלשהי ומאידך גיסא גרם לטעויות מתמדות בשל העובדה שמפעל התרופות EGIS של היום נמצא גם הוא בקבניה (Kőbánya). בגלל כל זה, עד לחילופי המשטר, השתמש המפעל בשם Kőbányai Gyógyszerárugyár בהונגריה ובשם החברה Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Rt. בחו"ל או שם שווה ערך לו בחו"ל בשפה המקומית.

יותר מ-75% מהייצור של החברה הממשלתית היה ליצוא. בין המוצרים שפותחו על ידי החברה בעצמה, בולטים הבאים:

  • Ahistan
  • Humacthid (הורמון ACTH סינתטי)
  • Cavinton

חלק ניכר מהייצור כלל תכשירים פרמצבטיים אורגניים ובחלקו סינתטיים. לאחר שהתאפשרה הרחבת פרופיל המפעל, הורחב סל המוצרים מאוחר יותר למוצרי קוסמטיקה ומוצרי הגנת הצומח.

מאז חילופי המשטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז החלפת המשטר, החברה שמרה על עמדותיה המקומיות והזרות הרבות. זוהי אחת החברות ההונגריות המחויבות ביותר למחקר ולחדשנות.

בשנת 1993 קנתה Colgate-Palmolive את הזכות לייצר את משפחת מוצרי Fabulon ואת מוצרי Richtofit. היא המשיכה להפיץ את המוצרים שיוצרו במפעל בדורוג, אולם הפסיקה את הפיתוח הקשור בהונגריה ופיטרה את צוות הפיתוח המנוסה. ב-2008 סגרה קולגייט-פלמוליב את המפעל שלה בדורוג.

כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריכטר גדעון בע"מ מתפתחת כל הזמן ומבצעת השקעות חדשות. בשנת 2006 החליטה החברה להתחיל בפיתוח וייצור של תרופות ביוטכנולוגיות. כתוצאה מכך, המיזם המשותף ריכטר-הלם הוקם ב-2007.

בשנת 2008 החליטה החברה להקים את מפעל הביוטכנולוגיה שלה בדברצן, שנמסר בשנת 2012 ופועל ברציפות מאז 2014. הפרופיל העיקרי של החברה הוא עדיין מחקר מקורי חדשני, המוצר החשוב ביותר שלה הוא Cariprazine, אשר פותח במשותף עם חברת Actavis האמריקאית.

קבוצת ריכטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהונגריה:

חברת האם

מפעלי בנות בהונגריה

חברות בנות זרות:

יש לה גם מיזמים משותפים בברזיל

מועצת המנהלים

בשנת 2022, 12 חברים היו בדירקטוריון החברה: Bogsch Erik, Orbán Gábor, Prof Dr. Ács Nándor Pál, Dr. Bagdy György, Dr. Cserháti Péter, Dr. Gulácsi Gábor, Dr. Hardy Ilona, Lantos Csaba, Dr. Pandurics Anett, Dr. Szabó László, Szécsényi Bálint, Prof. Dr. Vizi E. Szilveszter.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריכטר גדעון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Magyar tulajdonosok 34,06% (2021. augusztus): Maecenas Universitatis Corvini Alapítvány (10%), Mathias Corvinus Collegium Alapítvány (10%), Nemzeti Egészségügyi és Orvosképzésért Alapítvány (5,25%), egyéb intézmények (5,21%), magánbefektetők (3,6%)
  2. ^ Richter Gedeon: Mellettem az utódom! (index.hu, 2017.10.04.)
  3. ^ Gyakran "Pesti Sas patikaként" említik; nem azonos a budai Arany Sas Patikával, amelyben múzeum működik
  4. ^ Solymár Judit–Kovács Lajos: Dorogi lexikon, 2008, 217. o.