שיחה:הברית הישנה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אם מישהו יכול לסדר את רשימת הספרים בטבלה - שם עברי, שם לטיני, הערות (אולי אפשר להוסיף גם שם יווני) - זה יועיל מאוד. לצערי אני מאוד לא מאומן ביצירת טבלאות. תודה. Dror_K 06:22, 31 אוקטובר 2005 (UTC)

אם תרשום את השמות היווניים אוכל לסדר את זה בטבלה. אם השמות היווניים אינם ידועים לך, אסדר את זה כמו שזה. גילגמש שיחה 08:07, 31 אוקטובר 2005 (UTC)

הברית שהיא הנושא בברית הישנה היא לא מעמד הר סיני, אלא ברית בין הבתרים. אני אשנה את זה, אבל שתדעו למה שיניתי... מנו 22:56, 3 בדצמבר 2006 (IST)[תגובה]

רק רגע, מנין לך שמדובר דווקא בברית בין הבתרים ולא במעמד הר סיני? ‏DrorK‏ • ‏שיחה00:37, 4 בדצמבר 2006 (IST)[תגובה]

תהילים (Psalmi - "מזמורים")[עריכת קוד מקור]

גם התהילים (Psalmi - "מזמורים") מכיל עוד פרק גנוז...

האם אתה מתכוון למזמור קנ"א? דניאל צבי 14:42, 23 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
כן זה... אתנסיוס - נוצרי גאה :-)שיחה 20:19, 23 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

אז להוסיף?? אתנסיוס - נוצרי גאה :-)שיחה 11:22, 24 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

אם נהוג לכלול אותו ב"ברית הישנה" אז כן. אם רק חלק מהזרמים בנצרות כוללים אותו בכתבי הקודש, ציין אילו זרמים. ‏DrorK‏ • ‏שיחה12:20, 24 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]





מה לגבי תיארוך של הברית הישנה? או מתי הועלתה לראשונה לכתב

שלום רב ברצוני לבקש להסיר את הערך הברית הישנה, או לכל הפחות לא לכלול את תורת ישראל בתוכה. אינני יודע מי אזר את העז לכנות תורת אמת בשמות וכינויים שכאלה, אך אני יודע בוודאי שהברית שלו היא ישנה ומיושנת.

עלי לומר שבתור אדם יהודי נפגעתי עד עמקי נשמתי מעצם הקביעה החצופה כי תורתנו משתייכת לכאורה לברית הישנה חס ושלום, וזאת ועוד שהדבר נמצא בתוך וויקפדיה הקוראת ומקדמת לערכי שלום ואהבה בין העמים והעולם כולו, בתקווה שאיני טועה.

אם כל אשר כתבתי בהנ"ל לא הבהיר מספיק את שאט נפשי וכאב ליבי מחזות מראות אלו, אז אני מוחה נמרצות בשנית ובשלישית.

אם אינכם מקבלים את טענתי, שאז עלי לבקשכם להכניס את ספרי הנצרות בתור "ברית השקר", כי הלא כך מכונה ברית זו בפינו ובלשוננו.

אשמח מאוד לקבל תשובה בעניין.

בכבוד רב,

נועם 79.179.105.209 11:30, 6 ביולי 2015 (IDT)[תגובה]

להסיר את הערך אי אפשר ולגבי הכללת התנך - אני מציע שתפנה לנוצרים. גילגמש שיחה 11:34, 6 ביולי 2015 (IDT)[תגובה]
כתוב במפורש שזה כינוי בפי הנוצרים, יש ערכים שלמים וגדולים שעוסקים בנקודת המבט היהודית. מה לעשות, גם הנוצרים הם חלק מהמציאות בעולמנו, ואין שום כוונה לפגוע באף אחד. בריאן - שיחה 11:35, 6 ביולי 2015 (IDT)[תגובה]
איני מבין מה הבעיה בכינוי הברית הישנה. וכי בגלל שהנוצרים משתמשים בו הוא אינו נכון?
הקב"ה בעצמו נקרא "עתיק יומין" (ספר דניאל, פרק ז', פסוק ט' ופירוש רש"י שם), וכן הוא בתלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף קי"ט, עמוד א' (ע"פ פסוק בספר ישעיה, פרק כ"ג, פסוק י"ח). וכן יסד האריז"ל כינוי זה בפיוטי שלושת סעודות שבת שלו (שנדפסו בזמירונים):
ב"אזמר בשבחין": "רשימין וסתימין בגו כל עלמין, ברם עתיק יומין, הלא בטיש בטישין".
ב"אסדר לסעודתא": "אסדר לסעודתא בצפרא דשבתא ואזמין בה השתא עתיקא קדישא".
ב"אתקינו סעודתא": "דא היא סעודתא דעתיקא קדישא".
ב"בני היכלא": "והא אזמין עתיק יומין".
וכתב רש"י בתחילת פירוש אבות שעל זה נקראו חז"ל "מעתיקי השמועה" (למשל במשנה תורה לרמב"ם, הלכות תלמוד תורה, פרק א', הלכה ט'), שהחזירו עטרה ליושנה (מסכת יומא, דף ס"ט, עמוד ב') מלשון "עתיק יומין" ("ישן" מתורגם לארמית "עתיק").

ראוי גם לציין את דברי ניטשה, שתורגמו על ידי הרב צבי יהודה קוק (מובאים בספר שיחותיו למועדים, חלק א' עמ' 165): ”הפשע הנורא ביותר כלפי התרבות האנושית, הוא שעלה על הדעת לכרוך בכריכה אחת את השפע האלוהי של הברית הישנה עם השטויות של הברית החדשה”. ”יבוא היום הגדול וכל שלשלת דברי ימיו וקורותיו של העם החסון הזה, המופיעה בגודל אישיו ופעליו, במידה שכל שאר העמים הגדולים הדוגלים בתרבות האנושית, פעוטי הכוח ומעוטי הנסיון, אינם יכולים להגיע אליה, תתגלה בנקמת־ברכתו של ישראל גם לכל אלה העמים, ואלהי ישראל עתיק היומין ישמח אז ביצירת עולמו ובעמו, וכולנו כולנו נגילה ונשמחה אתו”.
בברכה, דוגדוגוש - שיחה 18:32, 1 בפברואר 2024 (IST)[תגובה]