שיחה:חזבאללה/ארכיון

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מי כלול ברשימת ארגוני הטרור של רוסיה[עריכת קוד מקור]

בניגוד לכתוב חיזבללה והחמס לא נכללו בסופו של דבר ברשימת ארגוני הטרור של רוסיה - מוצע לתקן. קרונה.

הנתונים הבסיסיים לא מדוייקים ואינם אובייקטיביים. זה לא מתאים לאנציקלופדיה לנקוט עמדה כל כך לא שקולה ומסולפת.

האם תוכל לפרט ולהדגים את טענותיך? קראתי בעיון את הערך, ואין לי מושג למה אתה רומז בטענותיך. דוד שי 10:50, 26 ינו' 2004 (PST)

ערך עם פוטנציאל[עריכת קוד מקור]

לנושא הערך יש פוטנציאל גדול. אם יש מישהו שמתעניין בנושא (MathKnight, אולי גילגמש) לדעתי כדאי שישקיע את מרצו פה כדי להפוך את הערך למומלץ. צהוב עולה 19:38, 12 יולי 2006 (IDT)

הפעלת הגנה חלקית[עריכת קוד מקור]

הגנה חלקית. בימים הללו מדובר בערך שמועד לפורענות טבעית ועל כן נראה לי שעדיף להקדים תרופה למכה. בברכה A&D - עדי 20:47, 13 יולי 2006 (IDT)

קישור לא תקין[עריכת קוד מקור]

הקישור החיצוני לאתר הרשמי של החיזבאללה אינו תקין. פטר רחם 12:15, 14 יולי 2006 (IDT)

אשתדל לטפל בזה בהמשך (אני מנסה לאתר את האתר הרשמי - יש לי כמה אתרים שלהם). אלדד 12:17, 14 יולי 2006 (IDT)
אני מחליף את הכתובת שהייתה שם בכתובת של חזבאללה בלבנון. יש צורך לבחור באנגלית, כדי לראות את האתר באנגלית. אלדד 12:21, 14 יולי 2006 (IDT)

חד צדדיות[עריכת קוד מקור]

רק חיזבאללה עשו דברים וישראל רק הגיבה? אף פעולה של צה"ל לא מתוארת, אף מעשה תקיפה, הרג אזרחים, הרס כבישים. שום דבר. ישראל המסכנה, תוקפים אותה ותוקפים אותה, והכל בגלל השנאה ליהודים. זו היתממות.

האמת איננה שונה בהרבה מהכתוב בערך הזה ואינני סבור שמדובר בחד צדדיות לטובת ישראל דווקא. אתה יכול לתקן את הערך בכל מקרה. טרול רפאים 16:46, 15 יולי 2006 (IDT)

נא להוסיף[עריכת קוד מקור]

נא להוסיף בבקשה שב-15 ליולי נורו קטיושות גם לעבר טבריה וכן התעורר חשש לגבי מתקנים רגישים כמו תחנת הכוח בחדרה ובתי הזיקוק. תודה.

נא לעדכן. שתי הרוגים (סבתא ונכד) במירון מפגיעת קטיושה (15.7), ושמונה הרוגים בחיפה (16.7).

ועוד 4 בצפת

שכתבתי ועדכנתי את הפיסקה. בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 18:48, 17 יולי 2006 (IDT)

רצוי לכתוב בתעתיק הנכון (שהערך המפנה יהיה "חיזבאללה" אל הערך "חזבאללה"). דין תומאס 00:52, 19 יולי 2006 (IDT)

תיקון הערך הראשי - ממליץ שהראשי יהיה בכתיב הנכון, חזבאללה[עריכת קוד מקור]

כדאי ליצור הפניה מן הערך חיזבאללה אל ערך ראשי שיהיה כתוב בכתיב הנכון, ללא יו"ד. אודה על אישוש מצדכם. אלדד 11:21, 19 יולי 2006 (IDT)

לא, המדיניות שלנו בקשר לתעתיק חופשי (ראה: ויקיפדיה:כללים לתעתיק מערבית) בהחלט מרשה להוסיף אמות קריאה (אבל לא להפך), ואני לא ראוה סיבה אמיתית להוריד פה את הי'. emanשיחה 12:13, 19 יולי 2006 (IDT)
תודה, אלדד 12:32, 19 יולי 2006 (IDT)

תוספת של יונה הרחבה על חזבאללה[עריכת קוד מקור]

החיזבאללה – סקירת רקע


החיזבאללה היא תנועה שיעית בעיקרה, שצמחה מתוך עדה שהיתה מקופחת מאות בשנים. שהרי השיעים היוו באזור הזה מיעוט בתוך סביבה מוסלמית סונית שלטת שהיתה שרוייה בקונפליקט פוליטי דתי היסטורי.

השיעים בלבנון, כמו במקומות אחרים באימפריה העות'מאנית נחשבו כעדה הטרודוקסית אם לא סוטה מן האיסלם האורתודוקסי, ולכן התייחסו אליה השלטונות ואנשי הדת לעיתים קרובות ביד קשה או בזלזול.

העדה עצמה במערכות הפנים שלה, נשלטה במשך דורות על ידי קבוצה קטנה של פיאודלים בעלי קרקעות גדולים שדיכאו את האריסים והפלאחים השיעים.

בתום תקופת המנדט הצרפתי על לבנון, הגיעו שתי העדות הגדולות, הנוצרית-מארונית והמוסלמית- סונית להסכם על חלוקת הכוח במדינה ובממשל. הסכם זה הידוע כאמנה הלאומית (1943), העניק לעדה השיעית שהיתה השלישית בגודלה על פי מפקד האוכלוסין של 1932 (18%), את התפקיד השלישי בחשיבותו בהררכיה השלטונית – יו"ר הפרלמנט, וכן מספר מסויים של נציגים בפרלמנט. אולם בני העדה קופחו בחלוקת המשרות במנהל הממשלתי, וביחוד בהקצאת המשאבים הכלכליים באזורים בהם התגוררו (בעיקר בדרום לבנון).

עובדות אלה עשויות להצביע על תחושת הקיפוח החריפה שליוותה עדה זו מאז עצמאות לבנון. תחושה זאת החריפה אצל אותם השיעים שבגלל מצוקה כלכלית היגרו החל משנות השישים לערים המרכזיות, בעיקר לביירות. שם מצאו מגורים בפרברים עניים, ביחוד בדרום העיר והפכו ברובם לפרולטריון.

על רקע חולשתם הפוליטית של מנהיגי הדת השיעים המסורתיים במשך דורות, מעניין לציין כי היה זה דווקא איש דת צעיר וכריזמטי ששינה את מעמד העדה השיעית בלבנון בצורה דרמטית.היה זה האמאם מוסא אל צדר לבנוני שיעי יליד איראן שחזר ללבנון בתחילת שנות השישים והחל בפעילות פוליטית.

ב- 1969 הקים את המועצה האסלאמית השיעית העליונה, במטרה לקדם את מעמדם הפוליטי והתנאים החברתיים והכלכליים של בני עדתו. ב- 1974 יסד צדר תנועה עממית בשם 'תנועת המקופחים' שהקיפה חלקים גדולים מן העדה השיעית. לצד תנועה זאת הקים גם זרוע צבאית בשם אמל, ראשי תבות של גדודי ההתנגדות הלבנונית, וזו קיבלה אימונים במחנות של ה'פתח' ואירגונים פלסטינים אחרים וגם צברה נשק בעת מלחמת האזרחים שהחלה ב- 1975.

אך ההתנגדות השיעית לישראל הבשילה באותה עת, עם הקמת 'חיזבאללה' ב- 1982. במשך הזמן הואץ תהליך הרדיקליזציה של העדה השיעית בלבנון בעקבות המהפכה האיסלאמית שיעית באיראן ב – 1979. מהפכה זו העניקה השראה לשיעים בלבנון, שימשה עבורם דגם להקמת שלטון דומה בלבנון ואף העניקה להם סיוע לוגיסטי וצבאי במשך שנים רבות. המשטר האיראני יזם במידה רבה את הקמת 'חיזבאללה' כתחליף לאמל שלא הסכים עם המגמות הרדיקליות מדי של טהרן בעיצוב המשטר בלבנון ובמאבק נגד ישראל. איראן גרמה לפילוג בשורותיו של אמל, והפלג החדש אמל אל איסלאמי היווה בסיס להקמת חיזבאללה, בגיבוי סוריה ששלטה למעשה בלבנון ובסיוע חיילים של משמרות המהפכה שנשלחו מאיראן.

לאמל אל איסלאמי הצטרפו גם אירגונים נוספים רובם שיעים, כגון תנועת אל דעווה (תנועה שמרכזה בקרב השיעים של עירק) וכן אירגון חכמי הדת של דרום לבנון. בין המנהיגים הבולטים של החיזבאללה היו שיח' צובחי אל טופיילי, סייד עאבס אל מוסאווי, סייד מוחמד פדלאללה ושיח' חסן נסראללה. פעילות התנועה מומנה ברובה על ידי איראן, שהתמידה במשלוח המענקים גם בעתות קשיים כלכליים, כמו בתקופת המלחמה נגד עיראק. אמנם אין נתונים רשמיים על היקף הסיוע האיראני לחיזבאללה, אולם לפחות לגבי שלב התבססות התנועה בשנת 1983, ידוע על השקעה איראנית של לפחות 200 מליון דולר.

לצד המנגנון הצבאי של החיזבאללה, קיימים בתנועה מנגנונים שונים שעוסקים בפעילות אזרחית חברתית, ומטרתם לרכוש השפעה בקרב התושבים. פעילות זו כוללת הקמת בתי-ספר, מסגדים, בתי-חולים, אגודות שונות לסיוע סוציאלי המטפלות באלפי אנשים מדי יום, ואפילו הקמת תשתית מים כבישים וחשמל בכפרים. במקרים רבים אף תפסה התנועה את מקום הממשל המרכזי בהענקת שרותים לאזרחים והפכה לכתובת לפניות בענייני היומיום ולמוקד הזדהות, אולם ככל שמנגנוני המדינה השתכללו, נדחקו הצידה שרותי החיזבאללה והיא נדרשה להצטמצם במתן שרותי השכלה בריאות ועזרה סוציאלית. עיקר הסיוע מוענק לאזור דרום לבנון, שם עוסקים אנשי התנועה בשיקום בתים שנהרסו בעקבות הקרבות עם ישראל, וכן סיוע למשפחות החללים (השהידים), הפצועים והאסירים.

חזבאללה בשנות התשעים (תוספת של יונה)[עריכת קוד מקור]

חיזבאללה בשנות התשעים

בעקבות הסכם ט'איף ב- 1989 שקבע למעשה סדר חדש בלבנון בחסות סוריה ולאחר פרוק נשקם של כל האירגונים החמושים בלבנון, נותרה חיזבאללה המיליציה הצבאית היחידה שלא פורקה מנשקה, אולם הרשות לשמוש בנשק הותר לה רק בדרום המדינה לצורך המאבק בישראל. לכאורה התנגדה החיזבאללה להסכם ט'איף ואף איימה לחסל את כל חברי הפרלמנט אשר יצביעו בעד הרפורמות, ככל הנראה גם היתה אחראית להתנקשות בחייו של נשיא לבנון, רנה מועוואד בנובמבר 1989. מוסאווי, מזכ"ל התנועה הכריז כי התנועה לא תפורק מנשקה, שכן הסיבות לקיומה של ההתנגדות עדיין בתוקף, וכי היא כלל איננה מיליציה אלא תנועת התנגדות הנאבקת בישראל, וזהו הבסיס לקיומה. מרטין קרמר מציין סיבה נוספת להסתייגות מההסכם – לדבריו התנועה פרחה ושגשגה כמו עשב בר בגן המוזנח של לבנון, ואפשרות של ממשל חזק הנתמך על ידי סוריה עלול היה להחלישה. יתר על כן, ההסכם עלול היה להנציח את החלוקה העדתית, דבר שיסכן את האפשרות לכונן אי פעם מדינה אסלאמית, שכן למעוט הנוצרי תובטח על פי ההסכם זכות וטו לגבי הרוב המוסלמי (קרמר, 1998, 84).

אולם הביקורת לא הרחיקה לכת, ולמעשה לא העזה חיזבאללה לנסות למנוע את יישומו וזאת לנוכח נחישותה של סוריה לכפות את ההסכם. יתרה מזאת, לאחר ויכוחים פנימיים בדבר הצטרפות לפרלמנט, הציגה התנועה את מועמדיה לבחירות 1992, וכל שמונת מועמדיה נבחרו. החזבאללה, שהפכה למפלגה הפוליטית הגדולה ביותר בלבנון, הבטיחה לעצמה דריסת רגל חזקה ביותר בפרלמנט שהוקם לתחייה.(בהקשר זה, מעניין לציין את העובדה כי דווקא תושבי הדרום, שחיזבאללה לכאורה נלחמה את מלחמתם בישראל, העדיפו באותה מערכת בחירות את ארגון אמל. העדפה זו מצביעה על הסבל הרב שעבר על תושבים אלה כתוצאה מהפעילות הצבאית של החיזבאללה מתוך ישוביהם ותגובות צה"ל. לאחר שנתיים של ירידה משמעותית בהיקף פעולות החיזבאללה בדרום לבנון – בעיקר בגלל מאבקו נגד אמל, חזר האירגון לפעילות מלאה ב- 1991 נגד צד"ל וצה"ל, כאשר מבצעיו נעשו יותר ויותר נועזים ומתוחכמים וגרמו לקורבנות רבים יותר בקרב צד"ל וצה"ל. הרגשת הבטחון העצמי בחזבאללה הלכה וגברה. שיח' נביל קאוק, מהבולטים במנהיגי הדרום, סיפר בגאוה כי לחיזבאללה יכולת לייצר מטעני צד ברמה טכנולוגית כל כך גבוהה, שאף קידמת הטכנולוגיה של ישראל לא מסוגלת להתמודד עמה ולסקלה.


מקור: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94:%D7%97%D7%99%D7%96%D7%91%D7%90%D7%9C%D7%9C%D7%94

רוצה להוסיף חברים בולטים[עריכת קוד מקור]

איך להוסיף חברים בולטים בארגון? רוצה להוסיף על המבנה שלו מאתרי אינטרנט שונים ולפתוח דפים לפעילים, כמו שעשיתי לחברה בחמאס (אור)

העברתי את שאלתך לתחתית דף השיחה - מקובל להמשיך את הדף בסופו, לא בתחילתו. אלדד 18:10, 21 יולי 2006 (IDT)
לשאלתך, אם אתה מעוניין להוסיף, מה הבעיה? אלדד 18:10, 21 יולי 2006 (IDT)
אם אתה מעוניין להוסיף נושא חדש לדף השיחה, לחץ על ה-[+] בראש הדף, וכך ייפתח סעיף חדש בדף (ויתמקם בסופו). אלדד 18:11, 21 יולי 2006 (IDT)

חסרה התייחסות למבצעי צה"ל "דין וחשבון" ו"ענבי זעם"[עריכת קוד מקור]

מבצעים בהם הופעל צה"ל כנגד לוחמי הארגון וכנגד רכוש האוכלוסיה בדרום לבנון, שהיא שיעית בעיקרה והיא בסיס כוחו של הארגון. שני המבצעים היו אפקטיביים מאד והפסיקו את ירי הרקטות על ישראל בהסכם שנחתם ע"י סוריה. הוכח שחיזבאללה רגיש לפגיעה באוכלוסיה ממנה יוצאים אנשיו.

שני המבצעים היו בשנות ה-90, ואכן בפסקה הזאת יש תבנית "להשלים". אם יש לך ידע מספיק אתה מוזמן להרחיב בנושא. בברכה, אסף 16:34, 22 יולי 2006 (IDT).

מי זה י"ר?[עריכת קוד מקור]

ההוא מהשורה הרביעית בתת-הנושא ייסוד... סתם מעניין אותיOmergold 18:21, 24 יולי 2006 (IDT)

בפעם המאה טריליון - פה זה לא עיתון[עריכת קוד מקור]

מילא שבערך המזוויע על המשבר הנוכחי אתם הופכים את הערך לעיתון, ומציינים כל נפילת קטיושה. אבל בערך על החיזבאללה צריכה להיות פרופורציה. אי אפשר לעדכן אותו כל שניה. צריך פרספקטיבה. צריך למחוק בכלל כמעט כל מה שקשור למשבר הנוכחי עד שיהיה אפשר להבין את משמעותו על נושא הערך. emanשיחה 14:04, 25 יולי 2006 (IDT)

אני מסכים עם עמנואל במקרה הזה, עד שייסתיים המשבר מה שכתוב כאן בנושא מספיק; כשייסתיים, אז תהיה לנו פרספקטיבה טובה יותר נערוך ונעדכן במידת הצורך. בברכה, pacmanשיחה 14:06, 25 יולי 2006 (IDT)
העדכונים שהוספתי היו המינימום ההכרחי. בפרט עדכון מספר הנרצחים מירי חיזבאללה. גם העדכון על מותם המבורך של עשרות מחבלים נראה לי מתאים לערך כי זו פגיעה ממשית בכוחה של חיזבאללה. בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 14:07, 25 יולי 2006 (IDT)
א. מוות הוא לא מבורך.
ב. כל מה שדורש עדכון מקומו לא כאן. מילא בערך המורחב
ג. נמאס מזה שאתה דוחך את הערכים שלך על כל תת מבצע של צה"ל. לך לעבוד בדובר צה"ל, ותעזוב אותנו בשקט. emanשיחה 14:11, 25 יולי 2006 (IDT)
זה בכל זאת מידע חדשותי ולא סופי בהחלט ולכן לא רלוונטי בשלב זה לערך (מסכים עם pacman ועמנואל).
אבל עמנואל, למה אתה מדבר בצורה בוטה ולא יפה כל-כך?! תן לבן-אדם כבוד. Decster 14:15, 25 יולי 2006 (IDT)
עמנואל, נמאס כבר, כמעט כל הודעה שנייה שלך עוברת על ויקיפדיה: כללי התנהגות בין חברי הקהילה, לא יזיק כלל לחשוב שנייה לפני שאתה כותב משהו. אני, לעומתך, מעריך מאוד את עבודתו של מת'נייט בכל המישורים. pacmanשיחה 14:17, 25 יולי 2006 (IDT)
לצערי, כבר תקופה מאוד ארוכה הוא מעוות ממש את הויקיפדיה, והופך אותה לאתר של דובר צה"ל או תת אתר של מורשת חיל ההנדסה. כל פיפס שקשור לחיל ההנדסה נדחף לכל ערך שהוא יכול לחשוב עליו, וכל תת-תת-מבצע שדובר צה"ל המציא לו שם זוכה מייד לערך, ומקושר מכל מיני ערכים. זה פשוט עיוות מבני אדיר, והגיע הזמן לשים לזה סוף. emanשיחה 14:19, 25 יולי 2006 (IDT)
ואני דווקא משכיל מאוד מכל התוספות שלו. אני נעזר בהן גם בעבודתי היומיומית, מדי פעם. כולל באזכור המבצעים השונים של צה"ל בכל מקום. מדוע לא, זוהי אנציקלופדיה שלנו, הישראלים, ועדיף שהיא תהיה מעודכנת לפרטי פרטים. ודאי שלא נוכל למצוא פרטים שכאלה בוויקי האנגלית. אלדד 14:32, 25 יולי 2006 (IDT)
א. אנחנו צריכים לשמור על נייטראליות. זו אנציקלופדיה בעברית ולא אנציקלופדיה ישראלית (למרות שמן הסתם יהיה דגש על דברי םשקשורים לישראל).
ב. יש סכנה של הטבעת היער בעצים, וזה מה שקורה פה. מי שקורא את הערך הזה רוצה לדעת מהו ומיהו החיזבאללה. זה שהם הרגו משיהו מהיחס"פ ממש אל קשור, ורק מפריע.
ג אולי יש מקום להזכרת כל מבצעי צה"ל, אבל זה צריך להיות במקומות המתאימים והנכונים. לא בערך כללי, בבודאי לא בערך כללי על החיזבאללה או החמאס. emanשיחה 14:38, 25 יולי 2006 (IDT)
עדכונים חדשותיים צריכים להיות תחת הדף הייעודי לו והוא "עימות ישראל לבנון 2006" ולא כאן, אלא רק לאחר סיום המלחמה.
אבל אני לא רואה כל פסול בהוספת פרטי מידע לגבי מצבעי צה"ל השונים וחילות צה"ל כל עוד המידע לא מסווג, אדרבא זה צריך להופיע כאן. Decster 14:42, 25 יולי 2006 (IDT)
פה זה ערך על החיזבאללה, אל על צה"ל, חילותיו, ומבצעיו.emanשיחה 14:49, 25 יולי 2006 (IDT)

כדי להעמיד דברים על דיוקם, בניגוד למה שכתבתי כאן קודם, אני מסכים עם עמנואל בנוגע לחיזבאללה - כל נושאי המבצעים וכו' לא אמורים להופיע דווקא כאן, אלא בערכים הרלוונטיים. כאן צריך להופיע רק מה שנוגע לחיזבאללה, בתור ערך אנציקלופדי. אלדד 14:55, 25 יולי 2006 (IDT)

מה המקור לחומר בסעיף "מבנה" בערך חיזבאללה?[עריכת קוד מקור]

ערב טוב, Effib,
במסגרת הסעיף "מבנה" לא מופיעים קישורים כלשהם לאישוש האמור בו. על מה הסתמכת? אלדד 20:02, 26 יולי 2006 (IDT)

לפי דעתי צריך להוסיף על הלחימה כרגע בצפון... לא?

מוקדש לה ערך נפרד (וגדול למדי); משבר ישראל לבנון 2006. pacmanשיחה 18:57, 27 יולי 2006 (IDT)

הערך נגוע בחוסר אובייקטיביות[עריכת קוד מקור]

יש לכך דוגמאות רבות. אביא אחת (מתוך כיתוב של תמונה): "דוגמא לתעמולה אופיינית לחיזבאללה: שלט גדול מימדים שהוצב בדרום לבנון ומציג את "קדושי" החזבאללה ומנהיגיו. ניתן לראות במרכז התמונה ציור של כיפת הסלע, דבר שעומד בסתירה להסברתם, שיש להם שאיפות לבנוניות בלבד."

די ברור שזאת פרשנות מסויימת של הדברים. ציור כיפת הסלע אינו אומר בהכרח שיש כוונה מוצהרת לכיבוש ישראל או משהו דומה.

לדעתי ערך זה מהווה אתגר גדול ל - NPOV של ויקיפדיה העברית. עם כל הכעס העצום כלפי ארגון החיזבאללה, האם ויקיפדיה העברית מסוגלת לספק ערך אובייקטיבי ואיכותי?יבחוש 09:44, 28 יולי 2006 (IDT)

האלמוני צודק. תראו למשל את משפט הפתיחה"חיזבאללה הוא ארגון גרילה וטרור שיעי". אם היו כותבים את זה בצורה נייטרלית, זה היה: "חיזבאללה הוא ארגון גרילה שיעי שהוכרז על ידי מדינות רבות כארגון טרור". עירא קובץ:Home dog.jpg שיחה 13:26, 31 יולי 2006 (IDT)
מדוע אתה חושב כך? לדעתך הוא אינו ארגון טרור? pacmanשיחה 13:28, 31 יולי 2006 (IDT)
דעתו (ודעתך, ודעתי) לא חשובות. היותו ארגון טרור היא עובדה השנויה במחלוקת - יש להביא עובדות חד משמעיות ("כל מדינות המערב רואות בו ארגון טרור", לדוגמא). נדב 13:48, 31 יולי 2006 (IDT)
על פי הערך טרור, "טרור הוא טקטיקה של שימוש באלימות, המופנה בעיקר כלפי אזרחים אקראיים וחפים מפשע לשם השגת מטרות פוליטיות.". מכיוון שהחיזבאללה משתמש בטכניקות אלימות בעיקר עלפי אזרחים אקראיים וחפים מפשע לשם השגת מטרות פוליטיות, הוא ארגון טרור. אם כבר, יש לסייג את אלה שלא חושבים ככה - וזה כבר נעשה, תחת הכותרת "ההכרה בחיזבאללה כארגון טרור". pacmanשיחה 13:50, 31 יולי 2006 (IDT)
לפי מה שכתוב בפסקה הזו, רוב מדינות העולם לא הכירו בחיזבאללה כארגון טרור, כך שהנושא לא בקונצנזוס. לעניין מה שכתוב בערך טרור, יכולים להיות הן חילוקי דעות לגבי הגדרת טרור (אם כל הכבוד להגדרה של ויקיפדיה, היא לא אקסקלוסיבית), והן חילוקי דעות לגבי התאמת חיזבאללה לפרמטרים האלה. הדיון בשאלה האם הוא ארגון טרור הוא דיון רלוונטי מאוד לערך, אבל לא לנו לקבוע את מסקנותיו. נדב 13:58, 31 יולי 2006 (IDT)
מה אני אגיד, אפשר לחלוק על ההגדרה של כל דבר. אפשר גם לכתוב שאל קעידה הוא אל ארגון טרור אלא ארגון ג'יאהד לוחם חופש ואפשר לכתוב עוד הרבה דברים. pacmanשיחה 14:02, 31 יולי 2006 (IDT)
ואם רוב מדינות העולם יסכימו עם הטענה, נאלץ להתייחס אליה ברצינות. נדב 14:03, 31 יולי 2006 (IDT)
אתה צוחק, נכון? רוב מדינות העולם גם מסכימות שציונות = גזענות. האם זה אומר שבתחילת הערך ציונות נכתוב שרוב העולם רואה בציונות תנועה גזענית? בברכה, לב - שיחה 14:05, 31 יולי 2006 (IDT)
החיזבאללה הוא ארגון טרור. זה שיש מדינות שונות ואינטרסים שונים לאותן מדינות לא משנה את העובדה הזאת. בברכה, לב - שיחה 14:05, 31 יולי 2006 (IDT)
כי לב קבע? הסמחות הבלעדית לענייני ארגוני טרור? נדב 14:08, 31 יולי 2006 (IDT)
לא... :-) אני עדיין לא מומחה טרור עולמי. החיזבאללה קבע, בכך שהפעולות שהוא מבצע עולות בקנה אחד עם הגדרת הטרור. בברכה, לב - שיחה 14:11, 31 יולי 2006 (IDT)
וכמי שאינו מומחה טרור עולמי, איך אתה קובע א. מהי הגדרת הטרור וב. שהפעולות שהוא מבצע עולות בקנה אחד איתה? נדב 09:14, 3 אוגוסט 2006 (IDT)
cut the crap. אני בטוח שגם רוב מדינות העולם לא הכריזו שחיזבאללה קיים (לדוגמה, אני לא חושב שחוף השנהב ומיקרונזיה דיברו פעם על חיזבאללה). אולי נכתוב "חיזבאללה הוא ארגון שלטענת מיעוט מהמדינות קיים"? צהוב עולה 19:38, 2 אוגוסט 2006 (IDT)
קודם כל, אנא הקפד על שפה נקייה. אם חוף השנהב ומיקרונזיה יפרסמו רשימת ארגונים חמושים בעולם (או בלבנון), ישמיטו ממנה את חיזבאללה, ולאחר שיעירו להן על כך יתמידו בהשמטה - אכן נצטרך לציין זאת בערך, בוודאי ובוודאי אם האיחוד האירופי ורוסיה יעשו זאת. נדב 09:14, 3 אוגוסט 2006 (IDT)

אני מסכים עם כך שהערך מוטה. כל הסקירה של החיזבאללה נעשית מנקודת מבט שלנו בעימות הנוכחי. מה עם הזרוע האזרחית של החיזבאללה? חיזבאללה מפעיל מערך סעד וחינוך נרחב. בערך מוזכר הנושא בחצי משפט וגם זה כגיוס תמיכה מהאוכלוסיה האזרחית. זה לא מעמיק. נמר ערבות סיבירי 13:25, 3 אוגוסט 2006 (IDT)

להלן ההגדרה של טרור מתוך הדף טרור: "טרור הוא טקטיקה של שימוש באלימות, המופנה בעיקר כלפי אזרחים אקראיים וחפים מפשע לשם השגת מטרות פוליטיות." האם מישהו מתנגד לכך שהתיאור הולם את חיזבאללה באופן מושלם? --TPL 19:28, 3 באוקטובר 2006 (IST)[תגובה]

כמה תשובות.
1. לגבי השלט, אף שחיזבאללה אומרים לכאורה שיש להם שאיפות לבנוניות, כבר עמדו על כך מספר מומחים לעניני חיזבאללה שהדבר לא כך, וצריך להפריד בין התעמולה שלהם לבין מה שהם חושבים ואומרים בחדרי חדרים ואף לא בחדרי חדרים. בתור המשך של משמרות המהפיכה האיסלמית הם מחוייבים להפוך את לבנון ואחר כך את ישראל וכל המזרח התיכון למדינות איסלמיות. הם משתמשים בתירוצים מקומיים לתקוף את ישראל, בכדי לא לחשוף את מלוא הכוונות שלהם בכדי לא לעורר התנגדות בינלאומית כלפיהם. אם היו להם רק שאיפות לבנוניות, הם לא היו קוראים בגרון ניחר להשמדת ישראל, למי שראה היום את ההפגנה הגדולה שלהם שבו נאסראללה צעק "מות לישראל" והקהל חזר אחריו. מספיק לקרוא מה שכתב המנהיג הרוחני שלהם, "שגם אם היהודים התאסלמו, הם יצטרכו לעזוב את ישראל" בכדי להבין את המוטיבציות והכוונות שלהם.
2. לגבי הגדרת ארגון טרור, הארגון הזה היה אחראי לחטיפת שרירותית של אזרחים ועיתונאים זרים בלבנון בשביל כופר. לפיצוץ שגרירות והריגת הרבה מאוד אזרחים שם. לירי של אלפי טילים במלחמת לבנון השניה באופן מכוון על אזרחים חפים מפשע במטרה לפגוע בהם. טילים שגם הרגו אזרחים. אז נכון שהוא מתחפש יפה מאוד לארגון גרילה ולארגון צדקה, אבל השאלה היא האם אנחנו צריכים ללכת שולל אחרי התחפושת שלו. ועוד לא דיברנו על כל העסקים המלוכלכים של החיזבאללה כמו זיוף כסף וייצור סמים, אבל אפשר להשאיר את זה לדיון נוסף.
3. ולגבי הטיעון שלא כל המדינות מכירות בו ככזה, הדבר לא מצביע כלום על הגדרתו ואופיו. ואם יש לי שכן עבריין שאני יודע שהוא כזה, ואחרים מחשיבים אותו לצדיק גדול, בגלל שהוא יודע להוליך שולל, האם הדבר יהפוך אותו לצדיק? בוודאי שלא. --אפי ב.שיחה03:24, 31 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

תירגום לוגו האירגון[עריכת קוד מקור]

בשורה הראשונה של הערך מצוין שפירוש המילה חיזבאללה היא - חיזב אללה = מפלגת האל. אך בלוגו האירגון שמופיע מצד שמאל, ובו מופיע שוב הצירוף חיזב אללה הוא מתורגם כ - עדת אללה, משום מה. יש לזה איזו שהיא סיבה? נעה 15:23, 5 אוגוסט 2006 (IDT)

"החל להציג את עצמו כתנועת שחרור"[עריכת קוד מקור]

תחת הפרק "סקירה היסטורית" כתוב: "החל בשנת 1995 החל החיזבאללה להציג את עצמו כתנועת שחרור לבנונית הפועלת כנגד הכיבוש הישראלי."

תחת הפרק "שנות התשעים" כתוב: "בשנת 1992 החל החיזבאללה בפעילות פוליטית בלבנון, ונציגיו נבחרו לפרלמנט הלבנוני. במקביל החל החל החיזבאללה להציג עצמו כתנועת שחרור לאומית נגד הכובש הזר."

ראשית, נדמה שמדובר באיזכור כפול של "החל להציג את עצמו כתנועת שחרור", וגם סתירה כלשהי בעניין התזמון. מעבר לזאת, כלל לא ברור מה המשמעות של העניין. הרי כתוב בפרק "שנות השמונים" כתוב: "בשנת 1985, הודיעה החיזבאללה ("מפלגת האל") באופן רשמי על קיומה במכתב לעיתונות הלבנונית. הארגון קם במטרה מוצהרת להילחם נגד הנוכחות הישראלית בלבנון."

אם המלחמה בנוכחות הישראלי היא מטרה מוצהרת מעת הקמת הארגון, מה משמעותו של כל עניין "החל להציג את עצמו כתנועת שחרור"? --דרונו 00:04, 7 אוגוסט 2006 (IDT)

רשימת פעולות טרור[עריכת קוד מקור]

עוד נקודה: רשימת פעולות הטרור נפסקת ב-1994. לאחרונה קראתי טענה שמאז נסיגת ישראל מלבנון (ואולי אף קודם לכך) ועד ההתלקחות הנוכחית (יולי 06) לא נהרג אף אזרח ישראלי (בניגוד לחיילים) כתוצאה מהתקפות חיזבאללה. האם זה מדוייק? האם היו התקפות כנגד אזרחים שלא גרמו להרוגים?

(אגב, נדמה שההתקפה על הנחתים האמריקאים צריכה להחשב התקפת כנגד מטרה צבאית ולא כפעולת טרור) --דרונו 00:36, 7 אוגוסט 2006 (IDT)

זה לא מדויק. היו הרוגים אזרחיים בתקופה הנ"ל, לרבות פיגוע הירי במצובה בו נרצחו 7 בני אדם. בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 19:37, 3 באוקטובר 2006 (IST)[תגובה]
(אם כי יש לציין שהחיזבאללה הכחיש את מעורבותו באירוע) נדב 23:34, 3 באוקטובר 2006 (IST)[תגובה]
היה נער שנהרג ביישוב שלומי מאש נ.מ. של החיזבאללה. ככל הנראה הירי על היישוב היה מכוון, אע"פ שכביכול הם ירו על מטוסי חיל האוויר ד.ט 18:05, 25 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

שימו לב הכתיב הנכון לדעתי הוא חזבאללה ולא חיזבאללה וכן נצר ולא נאצר, אם רוצים לשמור על תעתיק ערבי עברי נכון.

ר' סעיף 6 בתוכן העניינים, פה למעלה. ‏odedee שיחה 21:11, 7 באוקטובר 2006 (IST)[תגובה]

השתתפות יוניפי"ל בחטיפה[עריכת קוד מקור]

בניגוד למפורסם בכתבה- אין כל הוכחות שיוניפי"ל השתתף בחטיפה- יותר מזה, עובדות חדשות מצביעות על כך שיוניפי"ל לא היה מעורב כלל בחטיפה, בנוסף על כך שלא הייתה לו מחויבות חוקית למנוע אותה.

shalom all, I just wrote an article in Persian Wiki عملیات ویژه حزب الله لبنان. The name of the article is "Special Operation Unit of Hizbollah" and it is about their terrorist activities worldwide. I was wondering if there is a same article in Hebrew

So if there is one, please let me know, so I can add the related links. --Kaaveh Ahangar 09:32, 29 באוקטובר 2006 (IST)[תגובה]

להפוך את הערך למומלץ[עריכת קוד מקור]

סיימתי כרגע לקרוא את הערך בשלמותו ובעיני הוא ממש מעולה: מקיף, מעניין ונוגע בכל הנושאים הרלוונטיים, תוך הענקת כל המידע המבוקש. מציע להפוך את הערך למומלץ. עוד אחד 21:57, 6 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

כשתצבור ותק של חודש ו-100 עריכות, תוכל להציע את הערך בויקיפדיה:ערכים מומלצים/הוספה למומלצים. בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 22:02, 6 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

הצעת הוספה למומלצים[עריכת קוד מקור]

הועבר מויקיפדיה:ערכים מומלצים/הוספה למומלצים 18:13, 15 בינואר 2007 (IST)

המדובר בערך מרתק, הכתוב בצורה רהוטה. הערך הוא מקיף ומספק את כל המידע הרלוננטי לנושא, כולל הרבה קישורים כחולים ונכתב על ידי שלל כותבים ותורמים. בנוסף, עבר מספיק זמן ממועד סיום המלחמה, כך שהערך כבר איננו נתון תחת עריכות בלתי פוסקות. קראתי אותו מתחילתו עד סופו ונהניתי מכל רגע. עוד אחד 22:15, 6 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

בטוח שיש לזה מקום? הערך עוסק בארגון אקטואלי מאוד, שאני לא בטוח שהוא ממש יציב.... *גוטה *שיחה *100 השירים *מ.א-ק.ר 20:48, 7 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
גם הערך מחמוד אחמדינז'אד הוא על נושא אקטואלי. תומר ט 21:12, 9 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

לא הוסף

מילא בתקשורת טועים.. אבל תבינו[עריכת קוד מקור]

חזבאללה זה בלי י'! ראוי שאנציקלופדיה תתעתק מערבית ולא איך שבא לה ואני אפילו לא אתחיל לתקן את כל הטעויות... אבל זה משהו נורא בסיסי

אתה גם צודק וגם טועה.
אתה צודק שאם היינו נוקטים בתעתיק מדוייק היה צריך לכתוב בלי י'. אבל הוחלט שאנחנו אל כותבים בתעתיק מדוייק (סדאם חוסיין, ולא צדאם חסין, וכו'). וכפי שכתוב בויקיפדיה:כללים לתעתיק מערבית: "בתעתיק חופשי ניתן להוסיף אימות קריאה מעבר למקור. בתעתיק מדויק אין להוסיף אימות קריאה. בשני התעתיקים אין להשמיט אימות קריאה הקיימות בערבית. לדוגמה, בתעתיק חופשי אפשר לכתוב עיראק, בתעתיק מדויק יש לכתוב עראק, אך בכל מקרה אין לכתוב עירק. במקרה הצורך אפשר לנקד: עִרָאק.".
emanשיחה 20:22, 25 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
מאחר שזו לא הפעם הראשונה שהערה כזו עולה, כדאי לשקול הוספת הערה לשונית בגוף הערך. ‏odedee שיחה 20:37, 25 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
כמו מה? emanשיחה 20:57, 25 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
כמו "הערה לשונית: תעתיק מדויק מערבית הוא חזבאללה, אך שם הערך בוויקיפדיה נקבע לפי הכתיב הנפוץ בקרב דוברי העברית", או משהו בדומה. דוברי הערבית (אלדד, דרור, אחרים?) ודאי ינסחו טוב ממני. ‏odedee שיחה 21:22, 25 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
הוספתי הערה לשונית בסיום הפתיח לערך. אם יש לכם השגות, אפשר לתקן. העדפתי להוסיף את ההערה - במקום להוסיף ליד השם בערבית: "בתעתיק מדויק: חזבאללה", כפי שאנחנו נוהגים בדרך כלל. אלדדשיחה 00:14, 26 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
לטעמי עדיף יותר בצורה התמציתית בפתיחת הערך: "חיזבאללה (כך התעתיק הנפוץ; התעתיק המדויק: חזבאללה, בערבית: ‮حزب الله‬ - "מפלגת האל") הוא ארגון... ". זה גם קצר יותר וגם חוסך התייחסות מיותרת לוויקיפדיה. נתנאל 08:10, 26 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
פשיטא. הללשיחה תיבת נאצות 12:49, 26 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
זה מסורבל, וגם לא ממש מדוייק. הרי זה שתי מילים נפרדות: חזב אללה. emanשיחה 13:23, 26 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
לא בדיוק. בערבית הם כותבים את המושג כמילה אחת. בעצם, כשתי מילים, אבל מתייחסים אליו כאל מילה אחת. אבל בכל מקרה, הרי אין טעם שנכתוב בעברית "חזב אללה". אלדדשיחה 13:27, 26 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
במה זה מילה אחת יותר מכל זוג מילים בעברית שאחת מהו בסמיכות (למשל - מפלגת האל...)? emanשיחה


More details on the early phase of Hizbullâh may be found in


Harald List: Ein Land im Fadenkreuz - Der Südlibanon zwischen Armeen und Milizen. Freiburg 1990, 173p


Harun al-Murshid, Saarbrücken[[