שיחת תבנית:הידעת? 26 בינואר - סדרה 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השערת פואנקרה
קטע "הידעת?" זה נבחר להכללה בדף הראשי של ויקיפדיה העברית:
אתם מוזמנים לערוך את הקטע: לתקן תקלדות, לעדכן, להוסיף קישורים וכדומה.
הערות, תגובות, וביקורת עניינית יתקבלו כולן בברכה בדף שיחה זה.
אם הינכם סבורים כי יש בעיות מהותיות בקטע, או שיש להסירו, אנא פתחו דיון ברשימת ההמתנה.
קטע זה הוצג בעמוד הראשי בתאריכים:

גריגורי פרלמן - דיוקים[עריכת קוד מקור]

הועבר משיחת משתמש:חמויישה מדובר על "הידעת" של היום:


גריגורי פרלמן
גריגורי פרלמן

גריגורי פרלמן הוא מתמטיקאי יהודי, יליד סנקט פטרבורג, שפרסם בשנת 2002 הוכחה להשערת פואנקרה. השערה חשובה זו, השייכת לתחום הטופולוגיה, נוסחה על ידי אנרי פואנקרה ב-1904, ונבחרה בשנת 2000 על ידי מכון קליי למתמטיקה כאחת משבע בעיות המילניום שפתרונן מזכה בפרס של מיליון דולר. פרלמן בחר לפרסם את ההוכחה שלו, שהשערת פואנקרה היא מקרה פרטי שלה, דווקא באינטרנט ולא בכתב עת שעובר ביקורת עמיתים, ובכך ויתר על הפרס. התכחשותו לממסד המדעי נמשכה כשסירב לקבל את מדליית פילדס, המוענקת אחת לארבע שנים, והיא הפרס החשוב והמכובד ביותר בענף המתמטיקה.

למשפט "פרלמן בחר לפרסם את ההוכחה שלו, שהשערת פואנקרה היא מקרה פרטי שלה, דווקא באינטרנט ולא בכתב עת שעובר ביקורת עמיתים, ובכך ויתר על הפרס" אין שחר. אם תקרא את הערך תראה שהפרס למעשה הוצע לפרלמן (בערך 8 שנים *אחרי* פרסום ההוכחה באינטרנט), ולסירובו של פרלמן לקבל את פרס מכון קליי אין שום קשר לעובדה שההוכחה פורסמה במרשתת ולא בכתב עת עם ביקורת עמיתים. הסירוב קשור לכך שלדעת פרלמן יש מתמטיקאי אחר שתרומתו להוכחה משמעותית לפחות כמו תרומתו של פרלמן, אם לא יותר, ולכן הוא סירב לקבל את הפרס לבדו.

(ואם אני כבר כאן: כבר כתבתי במזנון בנושא, אבל אחזור על כך: הכחלת "מיליון", "דולר", ו"אינטרנט" לא מוסיפות כלום, ולמעשה גורעות. אם היה לנו ערך על האתר החשוב arXiv, היה טעם לקשר אליו (ולו מהמילה "אינטרנט", בלי כל שינוי ניסוח). לקשר לאינטרנט מ"הידעת" הזה ממש לא מוסיף כלום לקורא שקורא את המאמר דרך האינטרנט).

בברכה - קיפודנחש 17:44, 27 בינואר 2015 (IST)[תגובה]

שלום,
אני די זוכר את הדברים בזמן אמת: העובדה שפרלמן פירסם את ההוכחה שלו באינטרנט ולא בכתב עת מדעי כן מהווה בעצם ויתור על הפרס. הוכחה ששווה פרס דורשת ביקורת עמיתים (ראה מקרים רבים של נסיונות הוכחת המשפט האחרון של פרמה כולל של אנדרו ויילס עצמו כשנמצא חור בהוכחה שהוא חשב כסופית) מרגע ששחררת את ההוכחה באתר פרסום המוני היא שייכת לכולם, וכל אחד יכול לקחת את העבודה שלך לשפר את המעט שדורש ליטוש ולטעון לפרס. בפועל זה לא קרה. כולם הכירו בעבודתו של פרלמן. הפרס שהוצע לו לאחר שמונה שנים (ואורך הזמן יעיד על כך) הוצע לו בכל זאת בגלל שהם הבינו שזה יתרום לזוהר של הענף למרות שהוא לא עמד בכללים. אין מערער על כך שהפרסום באינטרנט היה בעצם ויתור על הפרס. הם ניסו בכל זאת להפוך את המוזר הזה לחלק לגיטימי יותר מהקהילה המדעית שלהם.
בנוגע להערתך בסוגריים על קישורים מיותרים. ראיתי גם את הדיון במזנון. אני מסכים במידת מה עם דבריך אבל גם עם דבריו של דוד שי. מדובר בעמוד הראשי. מקשרים לפעמים גם לדברים שדי ברור שלא יתרמו כמעט לאיש רק כדי להראות שלכל דבר יש ערך. חמויישֶה - שיחה 09:14, 28 בינואר 2015 (IST)[תגובה]