תקיפת טיגריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיגריס מאיים. טיגריס יכול להרוג אדם בקלות בעוצמתו.
טיגריס בנגלי אוכל אדם שנורה ב-1930 באוטראקהאנד בידי הצייד הבריטי ג'ים קורבט.

תקיפת טיגריס היא תקיפת אנשים הנגרמת בידי טיגריסים לאורך דרום אסיה ובדרום-מזרח אסיה במספר אזורים. בעבר שכיחות התקיפות הייתה גבוהה בהרבה מכיום ועדיין ישנם טיגריסים התוקפים אנשים דרך קבע.

תקיפות הטיגריסים היא הגבוהה ביותר מבין החתולים הגדולים והערכות מצביעות על מעל 373,000 הרוגים מתקיפות טיגריסים בין 1800 עד 2009 בהודו, נפאל ודרום מזרח אסיה), כשבכל שנה מתו 1,800 אנשים[1] [2].

כיום המספרים נמוכים בהרבה כתוצאה הן מהגנה טובה יותר והן מנדירות הטיגריסים המצויים בסכנת הכחדה. ואולם התרחבות עירונית לתוך היערות בהודו גורמים לעלייה כשתקיפות נוספות קורות בשביה. לפי הערכות טיגריסים הורגים לרוב בין 40 ל-50 אנשים בשנה בסביבות הודו[3].

סיבות לתקיפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיגריסים תוקפים ממספר סיבות. לעיתים טיגריסית עם גוריה מגוננת עליהם מיריבים ותתקוף להגנה וכך טיגריסים לחוצים או מופתעים (למשל כשמתעוררים משינה) יתקפו. בכמה מקרים טיגריסים תקפו אנשים שהתקרבו לטריטוריה שלהם ובמקרה אחד נקבה עם גורים הרגה שמונה אנשים שחדרו לשטחה ללא אכילתם. הטיגריסים גם צדים מתוך הרגל אינסטינקטיבי כלפי אדם שבורח או אף כלפי רוכב אופניים המזכיר את טרפם. במקרה אחד דוור הודי שרכב על אופניים נרדף בידי טיגריסים לאחר שנים של עבודה רגלית ללא תקיפות כלל[4]. תקיפות נוספות מתרחשות בשביה ככל הנראה מלחץ או מנקמה של הטיגריס במאלפיו. בתקריות אחרות טיגריסים ניסו לצוד חיות בית והרגו חקלאים ששמרו על החיות או שהפתיעו אותם.

עם זאת תקריות רבות נגרמו בידי טיגריסים אוכלי אדם הרואים באדם טרף. ואולם מחקרים מראים שמרבית הטיגריסים יתרחקו מאנשים ולא ינסו לצוד אותם ויעדיפו לצוד פרסתנים או קופים וטרף דומה. בדיקה של מספר טיגריסים שנורו לאחר שטרפו אנשים הראתה שחלקם במצב חולה ובעלי שיניים שבורות או נכויות ופציעות המקשות עליהם לצוד בהצלחה טרף זריז או חזק. הדבר מושך אותם לצוד אנשים שהם חלשים יותר, איטיים יותר ופחות עירניים. מאחר שהטיגריס הוא טורף-על היכול להוריד תאו ההריגה מצליחה לעיתים קרובות כשלעיתים הקורבן אף לא יודע על התקיפה. לאחר שטיגריס מצליח להרוג אדם הוא יעדיף אותו על טרף אחר קשה יותר לציד. ואולם טיגריסים חוששים מפעולות נקמה כך שהם יצודו רק כמוצא אחרון לאחר שהם נכשלים בציד של טרף אחר, למשל כשהם נפגעים ממחלה או מזקנה.

שכיחות ומיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציד של טיגריסים היה ידוע כבר בעת העתיקה אך לאחר הגעת הבריטים להודו, אשר חצבו כבישים לעומק היערות והקימו כפרים חדשים בקרבת הטיגריסים התקיפות החלו להעלות בהדרגה, אף שהבריטים העסיקו ציידים מומחים לטורפי אדם שכונו בהינדית: 'shikaar'. לרוב טיגריסים מחפשים ציד תוך מעקב אחריו ובחירת מארב מוסתר והם יודעים לבחור מטרה לא חמושה חסרת הגנה. התקיפות נגרמות לרוב לאנשים ההולכים לבדם בשולי הכפר או ביער כשרק לעיתים רחוקות הטיגריסים ייכנסו גם לכפרים מבודדים. עם זאת קרו כבר תקיפות גם בכפרים מיושבים. בנוסף מספר תקריות התרחשו במהלך מלחמות כמו מלחמת וייטנאם או מלחמת העולם השנייה בה טיגריסים שאכלו גופות חיילים המשיכו לצוד חיילים נוספים.

לרוב התקיפות מטיגריסים מתרחשות לאנשים הפונים נגדם או מתכופפים ולא מודעים להם אך יימנעו מתקיפה חזיתית. עם זאת קרו גם תקיפות חזיתיות ואף תקיפות של מאהוטים שרכבו על פילים ובכמה תקריות הם אף הרגו את המאהוט על גב הפיל. תקריות פחות שכיחות קרו על עצים נמוכים, בתוך המים ואף דייגים מעבר לחופים הותקפו בסירותיהם[5].

הגנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברגעי תקיפה הטיגריס יביס את האדם בקלות ויהרוג אותו בנשיכה בעורף או בעמוד השדרה. רק לעיתים נדירות אנשים הצליחו לשרוד תקיפה, לעיתים כשנעזרו בכלבים או בשומרים סמוכים ועדיין נפצעו קשה.

כדי להתגונן מתקיפות לרוב שולחים ציידים לעומק היערות כדי להרוג טיגריסים אוכלי אדם כדי למנוע תקיפות נוספות. הגנות נוספות כוללות שימוש במסכות על העורף הצילה חקלאים שקטפו פירות והתכופפו ואולם תקיפות אחרות התרחשו כשהסירו את המסיכות או כשהטיגריסים התרגלו למסיכות והבינו את התרמית. לעיתים ההגנה כללה זריקת טרף כמו חזיר ליערות כדי להרחיק טיגריסים מיישובים ואף זריקת בובות חשמליות כדי להניע מתקפות, אך לרוב ההגנות נכשלו. לאחרונה ממשלת הודו החלה לפנות מיוזמתם חקלאים החיים בכפרים סמוך ליערות כדי למנוע הן תקיפות והן פגיעה בטיגריסים.

טיגריסי הסונדרבאנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיגריסים השוכנים בביצות הסונדרבאנס שבצפון הודו ובבנגלדש ידועים בתדירות התקיפות הגבוהה שלהם(אנ'), כששכיחות הטיגריסים שם גבוהה מאוד (מעל 100 פרטים בוגרים). שכיחות התקיפות לשנה בביצות אלה הגיע ל-50 עד 60 הרוגים לשנה אך בעת האחרונה התקיפות החלו לרדת עקב שיטות ניהול מוצלחות וכיום רק 3 הרוגים מתרחשים בשנה. עם זאת ירידה בכמות המזון בצד הבנגלדשי עקב הרס היערות מפגיעות ציקלון מובילה לעלייה בתקיפות.

החוקרים לא סבורים מדוע התקיפות בסונדרבאנס גבוהות כל כך אך נראה שהטיגריסים לא מתבססים על טרף של אדם הנחשב לטרף משני לאחר פרסתנים מקומיים כמו אייל נקוד, אייל סמבר וכן קופים. חלק מהסברות מעלות קשר לאגרסיביות יתר עקב מליחות המים, טריטוריאליות גבוהה, אכילת גופות מהרוגי סופות מקומיות וקושי בציד בביצות. סיבה נוספת היא שטיגריסים אלה חיים באזור מבודד ואינם פיתחו רתיעה מספקת מהאדם כמו טיגריסים אחרים שחיו לצד האדם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nyhus, P. J.; Dufraine, C. E.; Ambrogi, M. C.; Hart, S. E.; Carroll, C.; Tilson, R. (2010). "Human–tiger conflict over time". In Tilson, R.; Nyhus, P. J. (eds.). Tigers of the world: The science, politics, and conservation of Panthera tigris (2nd ed.). Burlington, Massachusetts: Academic Press. pp. 132–135. ISBN 978-0-8155-1570-8.
  2. ^ Auerbach, Paul (31 October 2011). Wilderness Medicine E-Book (Expert Consult Premium Edition - Enhanced Online Features ed.). Elsevier Health Sciences. p. 1114. ISBN 978-1455733569. Retrieved 20 March 2018.
  3. ^ Tiger attacks on the rise in India's coal-rich region
  4. ^ Byrne, Peter. (2002) Shikari Sahib. Pilgrims Publishing. Pg. 291–292
  5. ^ https://www.theguardian.com/world/2014/jun/27/bengal-tiger-snatches-man-boat-eastern-india Bengal tiger snatches man off fishing boat in eastern India