A.C.A.B.

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרפיטי עם הביטוי ACAB (ובמספרים 1312) בצ'ילה.

הביטוי ACAB (קיצור של All Cops Are Bastards, בתרגום חופשי: כל השוטרים מניאקים) הוא ביטוי בראשי תיבות המשמש ככינוי גנאי נגד המשטרה ונגד מדינת משטרה. הוא נכתב בדרך כלל כסיסמת גרפיטי או בקעקועים, וכן כביטוי מחאה ביצירות אמנות. לעיתים הביטוי מוצג באמצעות המספר "1312" המייצג את סדר האותיות באלפבית האנגלי.

מבקרי מונח זה טוענים כי הוא תוקף שוטרים כיחידים, ולא את המשטרה כארגון. בתגובה לטענה זו אומרים חסידי המונח, שהכוונה היא למשטרה כאל מוסד חברתי, והביטוי אינו מתייחס בהכרח לשוטר זה או אחר.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביטוי "All Cops Are Bastards" הופיע לראשונה באנגליה בשנות ה-20 של המאה ה-20, וראשי התיבות "ACAB" התפרסמו בשביתת עובדים שהתקיימה באנגליה בשנות הארבעים. בביטוי זה השתמשו אז בעיקר פורעי חוק בריטיים. בשנות השבעים דווח כי נצפו אסירים בכלא עם קעקוע של הביטוי, בדרך כלל עם אות אחת בכל אצבע, או לפעמים כביטוי מוסווה באמצעות נקודות קטנות על כל מפרק. בשנת 1970 פורסם הביטוי ככותרת בכתבה ב"דיילי מירור" על Hells Angels, ובשנת 1977 דווח כי הוא נכתב על קירות תא בכלא בניוקאסל.

במהלך שנות השמונים הביטוי ACAB הפך לסמל של ארגונים אנטי-ממסדיים, במיוחד בתרבות הפאנק וגלוחי הראש. הביטוי הפך לפופולרי במיוחד כאשר השיר "ACAB" של להקת The 4-Skins ראה אור בשנת 1982. לאחר מכן הביטוי הפך לפופולרי גם בקרב חוליגנים ואולטראס בכדורגל באירופה, ובקרב תנועות אנרכיסטיות ואנטי-סמכותניות ברחבי העולם.

על פי הליגה נגד השמצה הביטוי מסמל שנאה והסתה מצד גלוחי ראש. הם מציינים שהביטוי משמש גלוחי ראש גזענים ואנטי-גזענים כאחד.

רכב משטרה במונטריאול עליו רוססה הכתובת "ACAB" במהלך מחאות הסטודנטים בקוויבק (2012).

הגדרת הביטוי כעבירה פלילית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרפיטי של הכתובת ACAB בנאפולי.

מדינות רבות נוהגות לעצור את הלובשים חולצות או לשאת תיקים עם הכיתוב ACAB או 1312, למנוע את כניסתם למגרשי כדורגל, ולהגיש נגדם כתבי אישום בבית המשפט.

בגרמניה, השימוש במונח ACAB או במספר 1312 מוגדרים כעבירה פלילית כאשר משתמשים בהם נגד שוטר כלשהו. זהו מקרה של העלבת עובד ציבור. עם זאת, מותר להשתמש בביטויים אלה כביקורת כללית נגד המשטרה.

כרזת ACAB בהפגנת אנרכיסטים בלייפציג, גרמניה, 2020.

באוסטריה השימוש בביטוי נחשב להפרת סדר והעונש עליה הוא קנס בגובה עד 700 אירו (או לחלופין שבוע במעצר משטרתי). עם זאת, בשנת 2019, במקרה של אוהד כדורגל שהניף דגל עם הכתובת ACAB באצטדיון, בית המשפט לחוקה באוסטריה זיכה את הנאשם והזהיר מפני מקרים שבהם החוק עלול לפגוע בזכות היסוד לחופש הביטוי.

משנת 2000 התרחשו בבלרוס, בריטניה, הולנד, ספרד וקרואטיה מספר תקריות בהן נעצרו צעירים שלבשו חולצות עליהן נכתב ACAB או 1312.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר להקות פאנק ישראליות ביצעו לשיר גרסת כיסוי בעברית[1][2]. להקת הפוסי של לוסי כללה באלבומה "מסיתים למרד" קטע אינסטרומנטלי בשם "ACAB Dub".

בשנת 2016 אוהד קבוצת הכדורסל הפועל תל אביב הואשם בתקיפת שוטר בעת משחק כדורסל. הנאשם השתייך לקבוצת אוהדי ה"אולטראס" ועל רגלו היה קעקוע ובו ראשי התיבות ACAB[3].

בשנת 2018 התרחשו מספר תקריות אלימות במשחקי כדורגל, בין אוהדי קבוצת הכדורגל הפועל באר שבע לבין השוטרים שנכחו באצטדיון טרנר. האוהדים החלו להניף שלטי ACAB במשחקים ולהגיע עם חולצות תואמות. בעקבות התקריות הוחלט במשטרת מרחב נגב למנוע מאוהדי הפועל באר שבע להיכנס לאצטדיון עם חולצות או שלטים מסוג זה[4]. באוקטובר 2018 אירעה תקרית אלימה בעימות בין אוהדי הקבוצה לבין השוטרים שנכחו במקום[5].

באוגוסט 2022 הוציאו המפשעות את השיר כ.ש.מ בו מוזכרים לסירוגין הביטויים "כל שוטר ממזר" ו"כל שוטר מאנייק". לאחר מכן עוברת הלהקה לשיר "כל שוטר אשם" ו"לכל שוטר יש שם", בעודם נוקבים בשמותיהם של רונן חזוט, ניסו גואטה, הודיה לויאני ועבד נערי כמי ש"עבדים למדים, רק פקודות הם ממלאים".

אוהדי קבוצות שונות שרים לעיתים במשחקים: "איי סי איי בי, איי סי איי בי, אני שונא ת'משטרה בכל ליבי!"[6]

אזכורים בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפגנה במינכן בשנת 2018.

הביטוי הפך לפופולרי במיוחד כאשר השיר "ACAB" של להקת The 4-Skins ראה אור בשנת 1982. לאחר מכן מספר להקות פאנק וראפ השתמשו בו בשיריהן, בעיקר באוסטריה ובגרמניה. בשנת 2012 עשתה להקת המחאה הרוסית פוסי ריוט שימוש בשירם של The 4-Skins במסגרת המחאה נגד שלטון פוטין[6].

הלהקה האמריקאית The Casualties פרסמה שיר בשם 1312 באלבום Written In Blood משנת 2018.

בשנת 2012 הופק באיטליה סרט בשם "כל השוטרים הם נבלות" אודות כנופיות של שוטרים ועבריינים.

בעקבות רצח ג'ורג' פלויד במאי 2020 התפשט השימוש במונח ACAB בארצות הברית בקרב המתנגדים למשטרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא A.C.A.B. בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Leah Katamin - A.C.A.B, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 1:36).
  2. ^ כה"ח (קאבר ל4SKINS), בעמוד הפייסבוק של להקת "מוות בעריסה", 25 במאי 2018.
  3. ^ מור שמעוני, ‏אוהד הפועל ת"א בכדורסל מואשם בתקיפת שוטר: "השליך כיסא על ראשו", באתר מעריב אונליין, 5 במאי 2016.
  4. ^ מאור רחמני, ‏מעתה: אין כניסה לטרנר עם הכיתוב ACAB, באתר ONE‏, 18 באוקטובר 2018.
  5. ^ איציק כלפי, ‏"אוהדים חטפו עד זוב דם, היה יכול לקרות אסון", באתר ONE‏, 21 באוקטובר 2018.
  6. ^ 1 2 פנחס יחזקאלי, שוטר, מה זה ACAB או 1312 אתה יודע?, בבלוג של פנחס יחזקאלי, ‏18 ביוני 2020.