Emissary (מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Emissary)
Emissary
פרק מ"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
מספר פרק 1
מספר עונה 1
אורך 91 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מייקל פילר
בימוי דייוויד קרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הפרק ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Emissary" הוא פרק הבכורה של סדרת המדע הבדיוני האמריקאית "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9". הפרק שודר כפרק בודד בן שעתיים בשידורו הראשוני,[1] אך חולק לשני פרקים בני שעה כששודר בשידורים חוזרים.[2]

הסדרה מתרחשת במאה ה-24, ועוקבת אחר תחנת החלל חלל עמוק 9 הממוקמת ליד כוכב הלכת באג'ור, בזמן שהעם הבאג'ורי מתאושש מכיבוש אכזרי של עשרות שנים על ידי הקרדאסים. בפרק זה מפקד התחנה החדש, קומנדר בנג'מין סיסקו (אייברי ברוקס) ובנו ג'ייק (סירוק לופטון) מגיעים עם אנשי צי הכוכבים לתחנה זמן קצר לאחר שכוחות הכיבוש הקרדסי עזבו והכיבוש הסתיים. תוך כדי עבודה על תיקון התחנה וסיוע לבאג'ורנים, סיסקו וקצינת המדע שלו, ג'דזיה דקס (טרי פארל) מגלים חור תולעת יציב ראשון מסוגו, המחבר את רביע אלפא לרביע גמא המרוחק של הגלקסיה, שטרם נחקר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק א'[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרב בוולף 359 בו נהרגה ג'ניפר סיסקו, מתוך הפרק "Emissary"

במהלך הקרב בוולף 359, צי הכוכבים מותקף על ידי הבורג, שהטמיעו את קפטן ז'אן לוק פיקארד, השתלטו על מוחו ולקחו ממנו את המידע הרב על הצי, והפכו אותו למפקד הסמלי של הפלישה לכדור הארץ. הקרב הקשה מביא להרס רב ולמוות, וסגן המפקד, קומנדר בנג'מין סיסקו, מקבל עליו את הפיקוד לאחר מות מפקדו ופוקד על הצוות שלו בספינת החלל "סרטוגה" לנטוש אותה. סיסקו ממהר לנטוש את הספינה לפני שתתפוצץ, ועובר בה במטרה למצוא את בנו ג'ייק ואת אשתו ג'ניפר ולהציל אותם. הוא מציל את ג'ייק אבל מגלה שג'ניפר כבר מתה, ונאלץ להשאיר אותה מאחור כשהספינה מושמדת.

לאחר שלוש שנים סיסקו ממונה לפקד על תחנת החלל "חלל עמוק 9" הנמצאת במסלול של כוכב הלכת באג'ור. סיסקו מגיע לתחנה ומוצא אותה הרוסה, ועזובה מאלו שגרו ועבדו שם בעבר. הבאג'ורנים זכו לעצמאות מהכיבוש הקרדסי והזמינו את צי הכוכבים לסייע להם בשיקום עמם, הצעה המתקבלת על ידי צי הכוכבים המעוניין בצירוף הבאג'ורנים לפדרציה. שילוב צי הכוכבים בצוות התחנה בא למורת רוחה של מייג'ור קירה נריס, הקצינה הראשונה, והנספחת הבאג'ורנית בתחנה. במטרה להביא את התחנה להיות מרכז מסחרי ותרבותי שוקק וחי, סיסקו מעודד את בעל הבר הפרנגי קווארק להישאר בתחנה ולהמשיך ולהפעיל עליה את הבר והקזינו שלו, אותו התכוון לנטוש ולהשאיר מאחור. בינתיים סיסקו שוקל להתפטר מצי הכוכבים. במהלך הימים הראשונים שלו על התחנה הוא עדיין מקבל פקודות מקפטן ז'אן-לוק פיקארד, ומתקשה לקבל את מרותו של האיש שבעקיפין ובלי רצונו אחראי למותה של ג'ניפר אשתו.

בניסיון נואש לאחד את הבאג'ורנים שממשלתם נמצאת על סף קריסה, סיסקו מבקר את המנהיגה הרוחנית של הבאג'ורנים - קאי אופקה, שמראה לו חפץ שהבאג'ורנים מאמינים שנשלח על ידי האלים שלהם, "הנביאים". אופקה מכנה את סיסקו "שליח הנביאים" ואומרת לו שהוא מיועד לגלות את ביתם של הנביאים, "המקדש השמימי". קצינת המדע של סיסקו, סגן ג'דזיה דקס, קובעת שהכדור קשור לתופעות מסתוריות המתרחשות בחגורת דנוריוס הסמוכה.

סיסקו זוכה לביקור לא רצוי מגול דוקאט, מפקד התחנה לשעבר הקרדאסי; דוקאט מבהיר בצורה לא עדינה שהוא מחפש את החפץ שאופקה הראתה לסיסקו. סיסקו מבקש לחקור את חגורת דנוריוס מבלי שהקרדאסים יעקבו אחריו, וממציא תחבולה המאפשרת למפקד האבטחה של התחנה, אודו, להשבית זמנית את ספינת המלחמה של דוקאט.

חלק ב'[עריכת קוד מקור | עריכה]

דקס וסיסקו חוקרים את חגורת דנוריוס, ומגלים חור תולעת המוביל לרביע גמא הנמצא בצד הנגדי של הגלקסיה. כשהם מנסים לחזור, דקס נשלחת בחזרה לחלל עמוק 9, בעוד שסיסקו נשאר בחור התולעת.

קירה, שמזהה את ערכו האסטרטגי והכלכלי של חור התולעת, מורה להעביר את התחנה אל פיו. דוקאט נכנס לחור התולעת, אך צוות התחנה אינו מסוגל לעקוב אחריו, שכן חור התולעת נסגר לכאורה לאחר כניסת דוקאט אליו. ספינות קרדאסיות מגיעות לחקור את היעלמותו של דוקאט, ומניחות שהוא נהרג. הקרדאסים מפקפקים בהימצאות חור התולעת, והם מורים לקירה למסור את תחנת החלל או שהיא תיהרס. קירה מבלפת ומספרת שהתחנה חמושה בכבדות.

סיסקו פוגש ישויות בחור התולעת שאינן מכירות ומבינות קיום חומרי וזמן ליניארי. כאשר הספינה של דוקאט מנסה להיכנס אליו, הישויות סוגרות את חור התולעת, וכועסות על נוכחותם של צורות חיים חומריות במקומם. כאשר סיסקו מנסה להסביר להם את הרעיון של זמן ליניארי, הישויות מציינות שהוא חוזר בכל העת אל סיפור מותה של ג'ניפר. סיסקו מבין שהוא שוגה בכך שהוא אינו מתגבר על מותה וממשיך הלאה.

הקרדאסים תוקפים את חלל עמוק 9, אבל כשקירה מתכוננת להיכנע, חור התולעת נפתח, וספינתו של סיסקו גוררת איתה את הספינה של דוקאט. הקרדאסים עוצרים את התקפתם. סיסקו מגלה שהוא ניהל משא ומתן עם חייזרי חור התולעת כדי לאפשר לספינות לעבור בו. מאוחר יותר, סיסקו מודיע לפיקארד שהוא מתכנן להישאר בצי הכוכבים, ובכך מוחל לו על מותה של ג'ניפר.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק שודר לראשונה ב-4 בינואר 1993. הוא קיבל דירוג מדד נילסן של 18.8 אחוזים,[1] במקום הראשון במשבצת הזמן שלו. בכך הפך הפרק לפרק בעל הדירוג הגבוה ביותר של העונה. [3] לפי מגזין "וראייטי", הפרק היה פרק הבכורה בעל הדירוג הגבוה ביותר בהיסטוריה, לסדרה המשודרת בסינדיקציה, בזמן שידורו.[4]

טום בירבאום ממגזין "וראייטי" תיאר את הפרק כך: "מורכב ושאפתני מדי לפעמים אבל לרוב ראוי להערצה בתמהיל של אפיון דמויות טוב, אופרת חלל מיושנת ומושגי מדע בדיוני מתוחכמים". [5]

בשנת 2013 קית' דקנדידו סקר את "Emissary" עבור האתר Tor.com, וכתב שאמנם הפרק קיים את מטרתו ביצירת אלמנטים חשובים לסדרה, אך "כסיפור, אין לו הרבה חיים". הוא כתב כי הדמויות הן ההיבט המשכנע ביותר של הפרק, ואמר כי "זה שינוי מרענן שיש דמויות עם קצת יותר חומר בהן". הוא נתן לפרק ציון של שש מתוך עשר. [6]

בשנת 2015, אתר Geek.com המליץ על פרק זה ותיאר אותו כ"חיוני לצפייה" עבור מדריך צפיית הבינג' שלהם לסדרה, יחד עם הפרקים "Past Prologue", "Vortex", "Battle Lines", "Duet" ו-"In the Hands of the Prophets" מהעונה הראשונה.[7]

בשנת 2016 ערוץ SyFy דירג את הפרק כטוב ביותר מבין 6 פרקי הפיילוט של תוכניות הטלוויזיה הראשונות של מסע בין כוכבים.[8]

בשנת 2016 מגזין Vox דירג את הפרק הזה כאחד מ-25 הפרקים החיוניים המובילים בכל זיכיון מסע בין כוכבים. [9]

בשנת 2018 ערוץ SyFy כלל את הפרק הזה במדריך צפיית הבינג' שלהם לפרקים בהשתתפות ג'דזיה דקס. [10]

מגזין Space.com דירג את הפרק כשביעי הטוב ביותר בכל זיכיון מסע בין כוכבים. [11]

בשנת 2019 מגזין Comicbook.com דירג את הפרק כפרק העשירי הטוב ביותר של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9. [12]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק היה מועמד לארבעה פרסי אמי. [13] הוא זכה בקטגוריית "הישג יוצא דופן באפקטים חזותיים מיוחדים" והיה מועמד גם בקטגוריות "הישג יוצא דופן בכיוון אמנותי לסדרה", "הישג יוצא דופן בעריכת סאונד לסדרה" ו"הישג יוצא דופן במיקס סאונד לסדרת דרמה".[14] המלחין דניס מקארתי זכה בפרס על "הישג יוצא דופן ביצירת נעימת פתיחה". [15]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Edrmann and Block (2000)
  2. ^ Okuda et al.
  3. ^ "Season 1 Ratings". TrekNation. אורכב מ-המקור ב-3 באוקטובר 2000. נבדק ב-29 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Granshaw, Lisa (2018-01-16). "Firsts: Star Trek: Deep Space Nine cast looks back at its very first episode". SYFY WIRE. נבדק ב-2021-03-16.
  5. ^ Bierbaum, Tom (4 בינואר 1993). Variety and Daily variety television reviews. New York: Garland. Emissary, Star Trek Deep Space Nine. ISBN 9780824037970 – via Google Books. {{cite book}}: (עזרה)
  6. ^ DeCandido, Keith (23 באפריל 2013). "Star Trek: Deep Space Nine Rewatch: "Emissary"". Tor.com. אורכב מ-המקור ב-25 בינואר 2016. נבדק ב-29 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Ryan Whitwam (2015-01-19). "Star Trek: Deep Space Nine condensed: How to watch the most story-driven Trek". Geek.com. אורכב מ-המקור ב-2016-11-20.
  8. ^ Roth, Dany (2016-01-15). "First Contact: Every Star Trek pilot, ranked". SYFY WIRE. נבדק ב-2019-06-30.
  9. ^ Siede, Caroline (2016-09-06). "Star Trek, explained for non-Trekkies". Vox. נבדק ב-2019-08-01.
  10. ^ Lane, Carly (2018-02-05). "A binge-watching guide to Star Trek: Deep Space Nine's Jadzia Dax". SYFY WIRE. נבדק ב-2019-07-23.
  11. ^ Elizabeth Howell (2017-09-20). "The 10 Best 'Star Trek' Episodes Ever". Space.com. נבדק ב-2019-03-26.
  12. ^ Lovett, Jamie. "The 10 Best Episodes of 'Star Trek: Deep Space Nine'". Star Trek. נבדק ב-2019-07-11.
  13. ^ Lowry, Brian (23 ביולי 1993). "Cable ups the Emmy ante: 76 noms". Variety. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ Sarasota Herald-Tribune. Sarasota Herald-Tribune.
  15. ^ "Outstanding Original Main Title Theme Music Nominees / Winners 1993". Television Academy.