לדלג לתוכן

פרנגי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תבנית {{גזע בדיוני}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

הפרנגי ("Ferengi") הם מין חוצני בדיוני בזיכיון המדע הבדיוני האמריקאי מסע בין כוכבים. הם פותחו ב-1987 לסדרה מסע בין כוכבים: הדור הבא, שיחקו תפקיד משמעותי בסדרה הבאה מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9, והופיעו מעט בסדרות שלאחר מכן כמו מסע בין כוכבים: וויאג'ר, מסע בין כוכבים: אנטרפרייז, מסע בין כוכבים: דיסקברי, מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים ומסע בין כוכבים: פיקארד.

בתחילת הפקת "מסע בין כוכבים: הדור הבא" ב-1987, ג'ין רודנברי וכותבי התוכנית החליטו להציג זן חוצני חדש שישמש כאנטגוניסט לצוות האנטרפרייז (NCC-1701-D). הפרנגי הופיע לראשונה בפרק "The Last Outpost", הפרק הרביעי של התוכנית, שמתרחש בשנת 2364. הכותבים החליטו שהפרנגי בסופו של דבר לא הצליחו להיראות מספיק מאיימים, במקום זאת החליפו אותם ברומולאנים ובבורג כאנטגוניסטים עיקריים. לאורך שאר הסדרה, הפרנגים שימשו בעיקר לאפקט קומי.

בעת יצירת "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", החליטו כותבי התוכנית להציג את הברמן הפרנגי קווארק (ארמין שימרמן) כדמות מרכזית, ובעקבות כך את אחיו רום (מקס גרודנצ'יק) ואת בנו של רום, נוג (ארון אייזנברג) כדמויות חוזרות ולהשתמש בהם למטרות קומיות.

התרבות הפרנגית, במיוחד כפי שמתוארת ב"חלל עמוק 9" מתוארת כהיפר-קפיטליסטית, המתמקדת ברכישת רווח כיעד הגבוה והנעלה ביותר. כותבי הסדרה תיארו כיצד ראו בפרנגי הצגה סאטירית של בני האדם במאה ה-20.

שם[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיצוב איפור ומדים של פרנגי מ"מסע בין כוכבים:החוויה"

השם פרנגי נטבע על סמך השם "פרנקים" או "פרנג'ים" הפרסי במקור, מונח המשמש בשפות שונות, וכיום בעיקר באמהרית לתיאור אנשים לבנים. הפירוש המילולי של שם זה הוא "זרים" או "אירופאים".[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסע בין כוכבים: הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן כתיבת תסריטים לעונה הראשונה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", הרעיון של הפרנגי הומצא על ידי ג'ין רודנברי והרברט רייט. [2] המין החוצני החדש הופיע בתחילה בפרק הרביעי של העונה הראשונה, "The Last Outpost". [3] בסיפור הזה, ספינת החלל אנטרפרייז - שהצוות שלו הם הדמויות הראשיות של הסדרה - יוצר קשר ראשון עם הפרנגי בזמן שהוא רודף אחר אחד מספינות החלל שלהם, לאחר שגנבו ממיר אנרגיה. שתי הספינות נפגעות ומשותקות על פני כוכב לכת לא ידוע, מה שמוביל את שני הצדדים לשלוח משלחת לחקור את כוכב הלכת, שם הם נתקלים זה בזה. [4] אחד השחקנים שגילם פרנגי בפרק זה, ארמין שימרמן, ישחק פרנגי שוב בפרק המאוחר יותר "Peak Performance", ולבסוף ילוהק לתפקיד קווארק ב"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9". [2]

הסמל של המין הפרנגי.

הפרנגי חזרו לפרק התשיעי של העונה, "The Battle". [5] בפרק, פרנגי בשם דיימון בוק נותן לקפטן ז'אן-לוק פיקארד (פטריק סטיוארט) את הספינה הנטושה שהאחרון פיקד עליה בעבר, ה"סטארגייזר".[6] התסריט הראשוני לפרק כלל סצנות שונות על סיפון ספינת החלל הפרנגית, אך אלה לא נכנסו לפרק. [6] כותב הסדרה ריק ברמן ציין מאוחר יותר שבגלל "הטיפשיות" שלהם, הפרנגי הפכו ל"אכזבה כיריב משמעותי". [6]

מאוחר יותר הפרנגי חזרו לפרק העונה השנייה "Peak Performance" ולפרק בעונה השלישית "The Price", שם נזכר לראשונה שספינת החלל של הפרנגי נקראת "בוזזת" ("marauder"). [7]

מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארמין שימרמן (משמאל) שיחק את קווארק; מקס גרודנצ'יק (מימין) שיחק את רום.

כשהכותבים החלו להרכיב את העלילה הכללית של "חלל עמוק 9", הם החליטו להציג דמות פרנגית חוזרת שתימצא בתחנת החלל חלל עמוק 9, מקום ההתחרשות המרכזי של הסדרה. אחד מיוצרי הסדרה, מייקל פילר, ציין מאוחר יותר כי "זה היה ברור לי שדמות פרנגית על "חלל עמוק 9" תביא לתוכנית הומור ותייצר קונפליקט מובנה עם אנשי הפדרציה שאחראים על התחנה. [8] היוצרים הניחו את היסודות לדמותו של קווארק, ברמן פרנגי שיהיה, לפי פילר, "מכשול תמידי בצד החוק והסדר, אבל שיש לו גם חוש הומור על כך. הוא יהיה מישהו שיניע הרבה מהלכי עלילה". הכותבים רצו שקווארק יפעל תמיד נגד אודו, שוטר התחנה. לפי פילר: "הרעיון של אודו וקווארק הנמצאים בכל העת אחד על זנבו של השני היה שם מהיום הראשון".

דרך דמויותיהם של קווארק ומשפחתו, הסדרה פיתחה את התרבות והפוליטיקה של הפרנגי. פרקים של הסדרה מתארים את ההיפר-קפיטליזם ששורר בחברה הפרנגית, את שאיפתם הדתית ליצירת רווח כספי ואת הנורמות החברתיות הסקסיסטיות שלהם. כך למשל לאישה פרנגית אסור לצאת מהבית, אסור ללבוש בגדים, אסור לצאת לעבוד ועוד.

הסדרה גם מתארת את התקדמותה המהירה יחסית של החברה הפרנגית מהערכים הרעים הללו: אישקה, אמם של קווארק ורום, מתחבבת בעורמה על מנהיג הפרנגים, הנגוס הגדול זק (וולאס שון), ולאחר התאהבותם היא מצליחה להשית סדר חדש בעולם הפרנגי, ומבטלת את החוקים הסקסיסטיים.

בעונה השלישית של הסדרה אחיינו של קווארק, נוג, הופך לפרנגי הראשון שמצטרף לצי הכוכבים, זרוע הצבא והמחקר של הפדרציה. התפתחות זו עוררה דיונים בקרב המעריצים על גיוסו של נוג למרות התנהגות מוסרית ירודה שהפגין בפרקים מסוימים. דבר זה עשוי להצביע על כך שלצי הכוכבים יש מדיניות כלשהי של אפליה מתקנת לטובת מינים שאינם מיוצגים בצי הכוכבים. [9]

מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיום "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" זק ממנה את רום לנגוס גדול במקומו. ב"סיפונים תחתונים" מתואר כי עד שנת 2381 הרפורמות הפרוגרסיביות של רום ושל אשתו ליטה השתרשו בחברה הפרנגית. הסחר בנשק נזנח לטובת תעשיות אחרות, שמניבות רווח גדול יותר בטווח הארוך. בשל כך כוכב הבית הפרנגי, פרנגינר, החל בתהליך הצטרפות לפדרציה.

תכונות ורקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התרבות הפרנגית מתוארת כמתמקדת ברכישת רווח כמטרה הנעלה ביותר. הסדרה מקצינה קומית את העניין: למשל, התפילה הפרנגית כרוכה במתן שוחד לאלים, וטקסי הלוויה הפרנגים כוללים מכירה פומבית של שרידיו של המנוח. העולם הבא הפרנגי נקרא "האוצר השמיימי" – הוא עשוי מלטינום טהור והפרנגי קונה את מקומו שם. לעומת זאת הגיהנום נקרא "כספת העוני הנצחי". הפרנגים מצטטים לעיתים קרובות את "כללי הרכש" ("Rules of Acquisition"), אוסף של פתגמים שעל פיהם הפרנגי אמור לחיות (כגון "לעולם אל תציב ידידות מעל רווח", "נשים ועסקים לא הולכים יחד" ועוד [10]). הפרות של נורמות כלכליות כמו ביטול חוזים בין פרנגים נחשבות לעבירות חמורות ונתונות לעונשים קשים.

הסקסיזם הקיצוני ששולט בחברה הפרנגית מוצג בעונות המוקדמות של "חלל עמוק 9" שבהן נקבות פרנגי אינן מורשות לנהל עסקים, לנסוע או אפילו ללבוש בגדים. עלילה ארוכת טווח בסדרה מציגה את ההתקדמות ההדרגתית של החברה הפרנגית מכך, במיוחד כאשר אמו של קווארק, אישקה, מבססת את עצמה כאשת עסקים מכובדת ויועצת פיננסית, ומראה לפרנגי ששוויון זכויות לנשים יגדיל את העסקים ויסיע לכלכלה.

ביולוגיה ומראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוספלייר לבוש כפרנגי (משמאל) עם אחרת לבושה כבאג'ורנית

המאפיין הבולט ביותר בעיצוב המין הפרנגי הוא האוזניים הגדולות והתנוכים הגדולים שלהם. הפרנגי חווים גירוי מיני כאשר האונות שלהם מגורות – פעולה הנקראת "או-מוקס".[11] לנקבות פרנגי יש לכאורה אוזניים קטנות יותר, אך הדמויות היחידות של פרנגיות שהוצגו בזיכיון היו פל ואישקה. הטלפתים הבטאזואידים אינם מסוגלים לקרוא את מחשבותיהם של הפרנגי.[11] ההתעסקות באוזני הפרנגי מגיעה גם לדיבור היומיומי (בביטויים כמו "חוסר בתנוכים" לתיאור פחדנות), ולבריאות הפרנגי (מחלות אוזניים יכולות להיות קטלניות לפרנגי).

עולם הבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב הבית של הפרנגי, פרנגינר, מוצג בפרק ב"מסע בין כוכבים: חלל עמוק תשע" – "Family Business". [12] בפרנגינר שוררים גשם ולחות כמעט קבועים; כתוצאה מכך, לשפת פרנגי יש 178 מילים שונות לגשם, ואף לא מילה אחת לפריכות.

חלליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבורת חלל פרנגית הוצגה בפרק "The Price". [13] כזו גם נראית בפרק "Little Green Men" כחללית ששימשה את קווארק.[14] דגם המעבורת ששימש לאפקטים חזותיים בסדרה נמכר במכירה פומבית על ידי כריסטי'ס תמורת למעלה מ-8,000 דולר בשנת 2006.[14] ישנה ספינת חלל פרנגית גדולה יותר בשם Marauder – בוזזת.[15]

השוואות לסטריאוטיפים אנטישמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסכת פרנגי, לצד מסכת בורג

מבקרים שונים טענו כי התיאור של הפרנגי ותרבותם משקפים סטריאוטיפים אנטישמיים על היהדות ויהודים, ובפרט התיאור של אהבת הרווח ותווי הפנים גדולים – במקרה של הפרנגי, האוזניים, בניגוד ל"אף יהודי". [16] [17] במהלך שנות ה-90 נדונה סוגיה זו בהרחבה, כאשר חלק מהפרשנים טענו שיש ראייה לדבר ואחרים שהתנגדו לכך. [18] בביקורת שלו ב-2007 על "הדור הבא" ל־National Review, הפרשן ג'ונה גולדברג תיאר את הפרנגי כ"קפיטליסטים נמלטים... שנראו כמו תערובת בין קריקטורות נאציות של יהודים לנוספרטו המקורי". [19] חוקר הדת רוס ס. קרימר כתב כי "דת הפרנגי נראית כפרודיה, אולי על היהדות המסורתית." [16] הוא כתב כי 285 כללי הרכש הפרנגים דומים ל-613 מצוות היהדות וכי ההגבלות החברתיות של הפרנגים על נשים שיקפו את ההגבלות של היהדות האורתודוקסית על לימוד התורה לנשים. [16] ההיסטוריון פול סטורטבנט כתב ב-2018 כי לא רק שהפרנגי מונעים על ידי החוק החברתי ומוגדרים על ידי תאוות הבצע שלהם, דבר המזכיר סטריאוטיפים נפוצים של יהודים – אלא שהדמויות הראשיות הפרנגיות ב"חלל עמוק 9" גולמו כולן על ידי שחקנים יהודים (ארמין שימרמן, מקס גורדנצ'יק וארון אייזנברג. [20]

שימרמן התייחס לנושא כשנשאל עליו במפגש שאלות ותשובות בכנס מסע בין כוכבים. הוא אמר כי:

באמריקה, אנשים שואלים: "האם הפרנגי מייצגים יהודים?"; באנגליה שואלים: "האם הפרנגי מייצגים את האירים?"; באוסטרליה שואלים: "האם הפרנגי מייצגים סינים?"... הפרנגי מייצגים את המנודים והנידחים... אלו האנשים שחיים עימנו אבל אנחנו לא מבינים אותם לעומק.[21]

In America, people ask "Do the Ferengi represent Jews?" In England, they ask "Do the Ferengi represent the Irish?" In Australia, they ask if the Ferengi represent the Chinese ... The Ferengi represent the outcast ... it's the person who lives among us that we don't fully understand.[21]

רוברט יואיט וולף, כותב ב"חלל עמוק 9", הצהיר שהצוות היצירתי (שחלקו היה יהודי) היה מודע אז לכך שרבים כבר ראו בפרנגי סטריאוטיפים יהודיים, אך הם ניסו למתן זאת, הן באמצעות אפיון של דמויות פרנגי כאינדיבידואלים (שפועלים גם נגד הסטריאוטיפ), ובאמצעות שילוב היבטים של תרבויות אנושיות מרובות בתרבות הפרנגי. [22] 

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Star Trek writer Robert Hewitt Wolfe: "Ferengi is, after all, the Persian word for foreigner, particularly for European." (Cinefantastique, Vol. 27, No. 4/5, p. 114)
  2. ^ 1 2 Nemecek 1995, p. 38.
  3. ^ Nemecek 1995, p. 37.
  4. ^ Nemecek 1995, pp. 37–38.
  5. ^ Nemecek 1995, pp. 40–41.
  6. ^ 1 2 3 Nemecek 1995, p. 41.
  7. ^ Nemecek 1995, p. 108.
  8. ^ Erdmann & Block 2000, p. 14.
  9. ^ Winn 2003, p. 3.
  10. ^ DeCandido, Keith R.A (2 באוגוסט 2013). "Star Trek: Deep Space Nine Rewatch: "Rules of Acquisition"". Tor.com. נבדק ב-2 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ 1 2 Okuda, Michael; Okuda, Denise; Mirek, Debbie (1994). The Star Trek Encyclopedia. New York City: Pocket Books. p. 150. ISBN 0-671-03475-8.
  12. ^ Okuda, Michael; Okuda, Denise; Mirek, Debbie (2011). The Star Trek Encyclopedia. Pocket Books. ISBN 9781451646887.
  13. ^ Okuda, Michael; Okuda, Denise; Mirek, Debbie (2011-05-17). The Star Trek Encyclopedia (באנגלית). Simon and Schuster. ISBN 978-1-4516-4688-7.
  14. ^ 1 2 "Ferengi Shuttle Model". Christie's. באוקטובר 2006. נבדק ב-4 בנובמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "Ferengi Marauder Starship Model". Christie's. באוקטובר 2006. נבדק ב-4 בנובמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ 1 2 3 Kraemer 2001, p. 180.
  17. ^ Paul B. Sturtevant (14 באוגוסט 2018). "Science fiction's anti-Semitism problem". The Washington Post. נבדק ב-20 במאי 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  18. ^ Winn 2003, p. 4.
  19. ^ Goldberg, Jonah (28 בספטמבר 2007). "It's Time For A Confession". National Review. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ Sturtevant 2018.
  21. ^ 1 2 Whalen, Andrew (9 בפברואר 2016). "Are Ferengi Jewish? 'Star Trek: Deep Space Nine' Actor Armin Shimerman Answers". Player. אורכב מ-המקור ב-22 בדצמבר 2022. נבדק ב-10 באוגוסט 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  22. ^ writergeekrhw (2022-12-24). "I punched Q in the face!". Tumblr. נבדק ב-2022-12-29.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]