סים סיטי (סדרת משחקים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף SimCity (סדרת משחקים))
סים-סיטי
SimCity
כללי
סוגה סימולציה, משחקי בניית ערים
פיתוח Maxis
הוצאה לאור Brøderbund עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה הראשון:
SimCity
1989
האחרון:
SimCity (משחק מחשב, 2013)
5 במרץ 2013
דרישות תוכנה
מצבי משחק שחקן יחיד, מרובה משתתפים
פלטפורמות אייפון, OS X, Windows, Web
www.simcity.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סים סיטיאנגלית: SimCity) היא סדרת משחקי מחשב מסוג סימולציה בהן מנהל השחקן עיר. מפתח הסדרה הוא ויל רייט ואת המשחק מפיצה חברת Maxis (כיום, חברת בת של EA). מאז ראה הכותר המקורי אור בשנת 1989, הפיצה Maxis התאמות רבות לכותר המקורי, בהן גרסאות רשת מרובות משתתפים, גרסאות לקונסולות משחקים, וגם לאייפון וגרסת רשת. היבטים של המשחק, כגון התנהלות בתוך בניין בודד, והתנהלות תושבי העיר - זכו עם השנים למשחקי המשך עצמאיים. סדרת משחקי ההמשך "הסימס" הייתה לסדרת המשחקים הנמכרת בכל הזמנים[1].

תיאור המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן מתפקד בתור ראש עירייה ועליו לבצע תכנון עירוני ולדאוג לקיומה של העיר ותושביה לאור התכנון העירוני שבוצע. התכנון העירוני כולל בניית כבישים, שכונות, רשתות חשמל ומים, אזורי מגורים מסחר תעשייה ואפילו גורדי שחקים. בנוסף, יש לדאוג לגנים, לאיכות הסביבה ולפריסה טובה של גורמים ממגזר השירותים, כגון משטרה, מכבי אש, מוסדות חינוך. בנוסף לבניה, עליו לדאוג לגביית מסים, ולניהול התקציב השוטף של העיר, והקצאת כספים לשירותים הציבורים ופרויקטים עירוניים.

בגרסאות המתקדמות יותר ניתן לבנות מגוון רחב יותר של מבנים, גנים ושירותים ציבוריים. ניתן לבנות נמלי תעופה ונמלי ים ואף להשכיר שטחים למטרות שונות תמורת כסף. בנוסף, על השחקן לבנות צנרת מים ואף לדאוג לפינוי האשפה. ישנו מגוון תחנות כוח גדול וראש העירייה צריך לשקלל בין עלות, יעילות, בטיחות ורמת זיהום הסביבה שגורמת התחנה. ראשי ערים מצליחים מקבלים "בונוסים" כתגמול על ניהול טוב של העיר. לכל מתנה יש את הדרישות המקדימות שעל ראש העיר לבצע על מנת לקבל אותה - לבנות אחוזה, פסלים על שמם, מחנות צבא, אוניברסיטאות, בתי ספר פרטיים, מגרשי ספורט מקצועי ומרכזי כנסים.

בגרסאות המתקדמות ניתן לבנות כבישים מהירים, מחלפים, רכבות תחתיות, תחנות אוטובוסים, רכבת עילית, ושאר אמצעי תחבורה. השינוי הגדול בגרסאות אלה הוא "מצב אלוהים":

  1. לפני תחילת ניהול העיר, ניתן לעצב את פני השטח שעליהם תיבנה העיר. בין השאר ניתן לעצב הרים ונהרות בשטח המיועד
  2. במהלך ניהול העיר אפשר לזמן אסונות כמו התפרצות הר געש, מתקפת חייזרים, סופות הוריקן, שרפות וכו', ולראות כיצד מתמודדת העיר שתוכננה עם האסון שהושת עליה

כאשר יצא המשחק הראשון (ב־1989) הוא נחשב מהפכני, זכה לפופולריות רבה ואף תורגם לעברית והופץ רשמית בישראל ב־1992. הייחוד במשחק היה שלדמויות היו "חיים משלהם" והם קיבלו החלטות בהתבסס על פעולות השחקן. כאשר "התושבים" מגיבים להחלטות הניהוליות של השחקן על ידי הגעה או עזיבה.

גרסאות המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם המשחק תאריך יציאה הערות
SimCity 1989 המשחק הראשון בסדרה
SimCity 2000 1993
SimCity 3000 31 בינואר 1999
SimCity 4 14 בינואר 2003
SimCity 4: Rush Hour 22 בספטמבר 2003 תוספת למשחק אשר עוסקת בתחבורה
SimCity 4: Deluxe Edition חבילת משחק הכוללת את SimCity 4 ו-SimCity: Rush Hour ביחד וכולל תוספות קטנות הכוללות סוגי מבנים חדשים
SimCity Societies 13 בנובמבר 2007
SimCity Creator 19 בספטמבר 2008
SimCity Box 23 ביוני 2008 חבילת משחקי SimCity
SimCity 5 במרץ 2013

SimCity 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

החידוש הראשון ב-SimCity 4 הוא ה"מחוז". זהו השטח הכללי של המשחק, והשחקן יכול לבנות עיר אחת גדולה המתפרסת על כל המחוז. המחוז מחולק לעשרות מקטעים בגדלים שונים, וכל קטע מייצג שכונה בעיר. לשחקן יש אפשרות לבחור את החלקים שברצונו להפוך לשכונת גורדי השחקים או הפרברים הנחותים של העיר. עוד חידוש היא המנוע הכלכלי של המשחק, לכל פעולה של ראש העיר ישנה השפעה ישירה על כלכלת העיר, לכל פרט בעיר ישנו תקציב משלו, החל מכבישים ועד מיסים, ובניהם הקצבה של בתי הספר, בתי החולים והמרפאות, תחנות המשטרה והכיבוי, בנין העירייה, אצטדיונים פארקים ועוד. על ראש העיר לעצב את המצב הכלכלי של העירייה ולהחליט כיצד להשקיע את התקציבים, והאם התקציב יהיה מאוזן, בהפסד או ברווח. בנוסף לפעילות של ראש העיר (השחקן), ישנם 5 יועצים שכל אחד מהם אחראי על תחום אחר: איכות הסביבה, חינוך ורפואה, משטרה וכוחות כיבוי, כלכלה, מגורים ותעשייה ותחבורה. בכל פעם שמתעוררת בעיה כלשהי, היועץ המתאים נותן עצות לשיפור המצב או לפתרונו. כאשר אם ראש העיר מספק טיפול טוב לעיר, היועצים שקטים, או מפרגנים לראש העיר. אך אם ראש העיר יוצר מצב רע לתושבי העיר, היועצים ידווחו על הבעיות, ואף יהוו בעיה בפני עצמם. בנוסף לתחום בניית העיר במשחק, יכול ראש העיר לממן "סימים" שיחיו בעיר שלו, יעבדו וישמשו בעצם כ"יועצים" נוספים המדווחים על מצבם ישר מהאזור. סימים יכולים לדווח על בעיות בחינוך, בתחבורה (לדוגמה: קושי להגעה לעבודה) ועוד, כדי לעזור לראש העיר לנהל את העיר בצורה טובה יותר.

SimCity 4: Rush Hour[עריכת קוד מקור | עריכה]

SimCity 4: Rush Hour (שעת השיא) הוא תוסף למשחק אשר מתעסק בתחבורה. בתוסף זה מתווספים סוגים שונים של כבישים מהירים, כבישים ראשיים, רכבות עיליות ותחתיות, מעבורות ועוד. תוסף זה מדמה את בעיות התחבורה העירונית. הפעם משימתו העיקרית של ראש העיר היא לבנות תשתית תחבורה רחבה ויעילה ככל הניתן של תחבורה ולפעול על מנת שלא ייווצרו עומסי תנועה כבדים או נזקים לאיכות החיים בעיר.

SimCity Societies[עריכת קוד מקור | עריכה]

החידוש העיקרי ב-SimCity Societies הוא המנגנון הגרפי שלו, כשבכל סוגי ה-SimCity הקודמים היה יכול השחקן לצפות בעיר מזווית מסוימת, כאן השחקן יכול לסובב את ה"מצלמה" של המשחק מכל זווית שרק ירצה, חידוש נוסף היא היכולת של השחקן לבחור איזה מבנים לבנות בעיר, שלא כמו בכל משחקי ה-SimCity הקודמים שהשחקן היה מגדיר אפיון לאזורים (תעשייה, מגורים וכלכלה) - כאן ראש העיר בונה בעצמו כל מבנה ומבנה. החידוש השלישי והאחרון במשחק הוא ה"חברות". על ראש העיר לייצב ככל הניתן את היחס החברתי בעיר, כאשר לכל מבנה שיבנה בעיר תהיינה השפעה על היחס החברתי בעיר ועל המראה העתידי של העיר.

(SimCity (2013[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – SimCity (משחק מחשב, 2013)

החידוש המרכזי ב-(SimCity (2013 הוא מצב מרובה שחקנים והאפשרות לבניית עיר מתמחה. בעזרת האפשרות למצב מרובה שחקנים השחקן יוכל לשחק באותו המחוז עם עוד שחקנים ברשת ולשתף פעולה אחד עם השני. השחקנים יוכלו לסחור ולהחליף משאבים בעזרת השוק הגלובלי שקיים במשחק, כמו כן המשחק כולל את מנוע ה-GlassBox שאמור להעצים את רמת הסימולציה במשחק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סים סיטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]