Under Pressure

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Under Pressure"
סינגל בביצוע קווין בהשתתפות דייוויד בואי
מתוך האלבום Hot Space
יצא לאור 26 באוקטובר 1981
פורמט תקליט ויניל עריכת הנתון בוויקינתונים
הוקלט יולי 1981
סוגה דאנס-רוק[1]רוק[2]פופ[3]
שפה אנגלית
בי-סייד Soul Brother
אורך 4:08
חברת תקליטים EMI
כתיבה קווין[4], דייוויד בואי
לחן קווין[4], דייוויד בואי
הפקה דייוויד בואי, קווין
כרונולוגיית סינגלים של קווין
"Flash"
(1980)
"Under Pressure"
(1981)
"Body Language"
(1982)
כרונולוגיית סינגלים של דייוויד בואי
"Up the Hill Backwards"
(1981)
"Under Pressure"
(1981)
"Wild Is the Wind"
(1981)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Under Pressureעברית: תחת לחץ) הוא שיר של להקת הרוק הבריטית קווין והזמר דייוויד בואי. במקור יצא כסינגל באוקטובר 1981, ונכלל מאוחר יותר באלבום של קווין Hot Space מ-1982. השיר הגיע למקום הראשון במצעד הסינגלים הבריטי, והפך ללהיט השני של קווין במדינת מולדתם (אחרי "Bohemian Rhapsody" מ-1975, שעלה לראשונה במצעד במשך תשעה שבועות) ולשלישי של בואי (לאחר ההוצאה המחודשת של "Space Oddity" ב-1975) ו-"Ashes to Ashes" בשנת 1980). השיר הגיע לעשירייה הראשונה בלמעלה מעשר מדינות ברחבי העולם, והגיע למקום מספר 29 בבילבורד הוט 100 בארצות הברית בינואר 1982.

קומפוזיציה ורקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

קווין עבדה על שיר בשם "Feel Like", אך לא הייתה מרוצה מהתוצאה. דייוויד בואי הלך במקור לאולפני מאונטיין כדי לשיר קולות רקע בשיר אחר של קווין, "Cool Cat", אך שירתו הוסרה מהשיר האחרון כיוון שהוא לא היה מרוצה מהביצועים שלו. ברגע שהוא הגיע לשם, הם עבדו זמן מה וכתבו את השיר. הגרסה הסופית, שהפכה ל"Under Pressure", התפתחה ממפגש ג'אם של סשן ג'אם שהיה לבואי עם הלהקה בסטודיו של קווין במונטרו, שווייץ. עם זאת, לדברי הבסיסט ג'ון דיקון (כפי שצוטט במגזין צרפתי בשנת 1984), הכותב העיקרי של השיר היה פרדי מרקיורי - אם כי כולם תרמו לשיר.

זה היה קשה, כי היו לך ארבעה אנשים מאוד טרודים ודיוויד שהיה מספיק טרוד לכולנו. דייוויד השתלט על השיר בצורה לירית. במבט לאחור, זה נהדר שפרדי ודייויד התנהלו בקרב קשה על זה. זה שיר משמעותי בגלל דייוויד ותכניו הליריים.

בריאן מיי

"הגרסה הקודמת והעוברית של השיר ללא בואי, "Feel Like", זמין ב-bootleg, ונכתב על ידי מתופף קווין רוג'ר טיילור."

היה גם מעט בלבול לגבי מי יצר את קו הבס של השיר. ג'ון דיקון אמר (במגזין היפני חיי המוזיקה בשנת 1982) כי דייוויד בואי יצר את זה. בראיונות האחרונים, בריאן מיי ורוג'ר טיילור זיכו את קו הבס לדיקון. בואי, באתר האינטרנט שלו, אמר שקו הבס כבר נכתב לפני שהוא התערב. רוג'ר טיילור, בריאיון לסרט הדוקומנטרי של ה-BBC Queen: the Days of Our Lives, הצהיר כי דיקון אכן יצר את קו הבס, וטען כי לאורך כל המפגשים באולפן הוא ניגן את הריף שוב ושוב. הוא גם טוען שכשהלהקה חזרה מארוחת ערב, דיקון, באופן משעשע, שכח את הריף, אך טיילור עדיין הצליח לזכור את זה. בריאן מיי הבהיר את העניינים במאמר של Mirror Online משנת 2016, וכתב שלמעשה בואי, לא טיילור, ששינה שלא בכוונה את הריף. הריף החל כ"דיסי החלה לשחק, 6 תווים זהים, ואז תו אחד ורביעי למטה ". לאחר הפסקת הארוחה, בואי שינה את זיכרון הריף ל- "דינג-דינג-דינג דידל אינג-דינג"

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפיקים מקוריים:

מוזיקאים בגרסה המקורית:

  • פרדי מרקיורי - שירה עיקרית וליווי, פסנתר, אורגן המונד, מחיאות כפיים, נקישות אצבעות
  • בריאן מיי - גיטרה חשמלית, מחיאות כפיים, נקישות אצבעות
  • רוג'ר טיילור - תופים, ליווי, מחיאות כפיים, נקישות אצבעות
  • ג'ון דיקון - גיטרה בס, מחיאות כפיים, נקישות אצבעות
  • דייוויד בואי - שירה עיקרית וליווי, סינתיסייזר, מחיאות כפיים, נקישות אצבעות

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום תארים מכירות
בריטניה (BPI)[5] פלטינה 3× 1,800,000

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Erlewine, Stephen Thomas (13 ביולי 2023). "Essential Queen: 40 songs that will rock you". The A.V. Club. The sleek dance-rock hybrid—informed by disco but not belonging to it—is essentially ephemeral and amorphous, built upon a lithe John Deacon bassline that anchors interwoven harmonies and melodies that build to an overwhelming crescendo culminating with Bowie and Freddie Mercury singing “This is our last dance.” {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Banas, Erica (25 במאי 2018). "A Look Back At "Under Pressure"". WMMR. נבדק ב-27 באוגוסט 2019. there was one monster rock track that stood out among the rest {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Whatley, Jack (24 בינואר 2019). "The story behind David Bowie and Queen's brilliant song 'Under Pressure'". Far Out Magazine. אורכב מ-המקור ב-14 באוגוסט 2019. נבדק ב-14 באוגוסט 2019. what remains is an incredibly powerful and poignant pop song {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 פרדי מרקיורי, בריאן מיי, רוג'ר טיילור, ג'ון דיקון
  5. ^ BRIT Certified, BPI (באנגלית)