קווין+פול רודג'רס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קווין +פול רודג'רס
Queen+Paul Rodgers
מקום הקמה אנגליה
תקופת הפעילות 2004–2009 (כ־5 שנים)
סוגה רוק
חברת תקליטים הוליווד רקורדספרלופון
queenonline.com
חברים
בריאן מיירוג'ר טיילורפול רודג'רס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קווין+פול רודג'רס (לפעמים נהגה כQ+PR או QPR) היה שיתוף פעולה מוזיקלי בין קווין (בריאן מיי ורוג'ר טיילור) לבין פול רודג'רס, לשעבר מהלהקות Bad Company, Free (להקה), The Firm ו-The Law. הגיטריסט בריאן מיי כבר הופיע קודם לכן עם רודג'רס במספר הזדמנויות, כולל הופעה באלברט הול. לאחר שהופיעו לראשונה ביחד ב־10 באוקטובר 2004 באירוע של הכרזה על כניסתה של קווין להיכל התהילה של המוזיקה הבריטית, הובהר כי רודג'רס לא יחליף את סולן להקת קווין פרדי מרקיורי שנפטר ב־24 בנובמבר 1991, ובמקום זאת, הוא פשוט יוצג עם חברי הלהקה לשעבר.[1] בסיסט הלהקה לשעבר, ג'ון דיקון, דחה את האפשרות ליטול חלק בשיתוף הפעולה הנ"ל, לאחר שפרש מקווין ב־1997. שלושת חברי ההרכב שהתגבש, מיי טיילור ורודג'רס, הוסיפו לסיבובי ההופעות שלהם את קלידן ההופעות לשעבר של קווין ספייק אנדיי, את גיטריסט הקצב ג'יימי מוזס, ואת הבסיסט דני מירנדה, שהיה חבר קודם לכן בלהקת בלו אויסטר קאלט. במהלך הקריירה של הלהקה, היא השלימה 2 סיבובי הופעות עולמיים, הוציאו לאור אלבום ראשון של קווין מזה כ־15 שנים (The Cosmos Rocks) והוציאו לאור 2 אלבומי לייב ו-3 DVD של הופעות.

רודג'רס הכריז במאי 2009 כי שיתוף הפעולה "קווין+פול רודג'רס" הגיע לסיומו, כשאמר "זה מעולם לא נועד להיות שיתוף פעולה קבוע" יחד עם זאת, הוא השאיר אפשרות פתוחה לשיתופי פעולה עתידיים.[2] שיתוף הפעולה הזה יצר בהמשך שיתוף פעולה מוזיקלי אחר, הפעם עם אדם למברט תחת השם קווין+אדם למברט.

ההתחלה (2004)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הניצנים לשיתוף הפעולה החלו כאשר מיי הופיע בקונצרט ה"Strat Pack" ב־2004. כפי שעשה הרבה פעמים לפני כן (אך קודם לכן שום דבר באמת לא קרה כל עוד קווין עדיין הופיעו), הוא הצטרף לרודג'רס לביצוע של הקלאסיקה של להקת Free (להקה) "All Right Now". לאחר מכן, מיי דיבר על הכימיה שנוצרה בינו לבין רודג'רס. בעקבות כך, הזמין מיי את רודג'רס להופיע עם קווין באירוע ההכרזה על כניסתה של הלהקה להיכל התהילה של המוזיקה הבריטית ב־10 באוקטובר 2004, שם ביצעו יחדיו את We Will Rock You, We Are the Champions ואת "All Right Now". כששוב צוטט הריגוש שנוצר מהכימיה עם רודג'רס, השלושה הכריזו על סיבוב הופעות עולמי ב־2005.

סיבוב ההופעות (Return of the Champions" (2005-2006"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההופעה הציבורית הראשונה של השלושה הייתה בהופעה בדרום אפריקה במרץ 2005 שנקראה "46664" והייתה בתמיכתו של נלסון מנדלה כקמפיין למועדות למחלת ה־AIDS. סיבוב ההופעות החל היטב בהופעה באולם באקדמיה של בריקסטון בלונדון, עם כרטיסים שנמכרו בעיקר לחברי מועדון המעריצים הרשמי של קווין. באביב 2005 נערך סיבוב הופעות בארנות באירופה, עם תאריכים במקומות כמו "ביתן וומבלי" (Wembley Pavilion), הקארדיף אינטרנשיונל ארנה, וב Le Zénith בצרפת. ארבעה תאריכים באצטדיונים חיצוניים נקבעו לראשונה בפורטוגל באסטדיו דו רסטלו בפורטוגל (לעיניי 30,000 צופים), באצטדיון ריין אנרגי בקלן, גרמניה (לעיניי 27,500 צופים), באצטדיון הגלרדום בארנהם, הולנד (לעיניי 25,000 צופים) ובהייד פארק, לונדון, בריטניה (לעיניי 65,000 צופים) בקיץ 2005.

ההופעה באסטדיו דו רוזלטו התקיימה ב-2 ביולי 2005. ההופעה "קווין+פול רודג'רס" תוכננה להיות אחת הבמות של הלייב 8 אבל רק הודעה נשלחה לפני ביצוע השיר '39. 2 שירים הוקדשו ללייב 8. "Say It's Not True", שיר של טיילור למאבקו של נלסון מנדלה ב־HIV/איידס באפריקה, הוצג על ידי טיילור בליסבון: "זהו שיר של נלסון מנדלה ועבור HIV/איידס אפריקה, במיוחד ליום הלייב-8. זהו שיר לליסבון". לאחר השיר הזה, מיי הקדיש את "'39" לבוב גלדוף והציג את השיר: "שלום ליסבון! ("Olá Lisboa!") אני רוצה להצדיע לכל החברים שלנו שעושים עבודה כל כך נפלאה ומנסים שילדים בכל העולם כבר לא יהיו רעבים; בואו נעשה רעש גדול לבוב גלדוף וללייב 8".

ההופעה בהייד פארק התרחשה ב־15 ביולי 2005. הלהקה וההנהלה העניקו אלפי כרטיסים חינם לאנשי שירותי החירום שעזרו והיו נוכחים בהפיגועים בלונדון (2005) מה שגרם לדחיית הקונצרט בשבוע. הקומיקאי הבריטי פיטר קיי, שהופיע גם במהלך ההדרן בהופעה שלהם במנצ'סטר במאי אותה שנה, חימם את הקהל, עם להקת רייזורלייט כמופע החימום. בהופעה נכחו כ-65,000 איש, וקווין + פול רודג'רס הופיעו במשך יותר משעתיים.

רשימת סט שירים אופייני התמקד בעיקר בלהיטיה הידועים ביותר של קווין, עם שירים כמו Crazy Little Thing Called Love, We Will Rock You, We Are the Champions ו-Bohemian Rhapsody. בראיון שהתפרסם ב־San Jose Mercury News, אמר רודג'רס שהשיר היחיד שהם לא יוכלו להשמיע בזמן סיבוב ההופעות הוא Killer Queen, בשל העובדה ש"המלודיות פשוט יותר מדי במקום". סט השירים הטיפוסי גם כלל מספר שירים מהקטלוגים של Free (להקה) ושל Bad Company כגון "All Right Now","Wishing Well","Feel Like Making Love" ו-"Bad Company". מיי וטיילור שרו לבדם כסולנים מספר שירים של קווין. מיי שר את Hammer to Fall (החלק הראשון בלבד), Love of My Life, ואת '39 (שאותו גם שר בהקלטה המקורית של השיר). טיילור שר את Radio Ga Ga (שר את 2 הבתים הראדשונים בשיר ואת 2 הפזמונים הראשונים), "Say It's Not True" (שיר חדש), These Are the Days of Our Lives ואת I'm in Love with My Car (שאותו הוא שר בהקלטת השיר המקורית גם כן).

טיילור עזב לעיתים קרובות את מערכת התופים שלו (ההחרגה הייתה על "I'm in Love with My Car") בזמן שמכונת התופים ניגנה ב-"Radio Ga Ga" ו-"These Are the Days of Our Lives". ב"Say It's Not True", ילוו אותו חברי הלהקה הנוספים מירנדה ומוזס, שניהם ניגנו בגיטרות אקוסטיות (למעט הקונצרט 46664, בו טיילור לווה על ידי מיי ומוזס - שהייתה הפעם היחידה שמיי ניגן בגיטרה על השיר הזה במהלך סיבוב ההופעות).

בנוסף לשירים המועדפים והמוכרים היטב וללהיטים, היו מספר תוספות של "הפתעות" מדי פעם לרשימת הסט, כולל: I Was Born to Love You (ביפן בלבד), Imagine (קאבר של ג'ון לנון, בהייד פארק בלבד), "Teo Torriatte" (ביפן בלבד), "Too Much Love Will Kill You" (ביחד עם קייטי מלואה, בדרום אפריקה בלבד), "Long Away" (במופעים נבחרים בלבד), "Tavaszi Szel" (בבודפשט בלבד), "Let There Be Drums" (קאבר של סנדי נלסון שבוצע ברוב ההופעות). Sunshine of Your Love נוגן בניוקאסל כעדות להופעת האיחוד של Cream בלונדון שהתקיימה במקביל (3 במאי). מיי נכח בהופעתם של הקרים ב-2 במאי, מה שאולי העניק לו השראה לעשות זאת. הלהקה גם הוסיפה את "Dragon Attack" למספר הופעות בסיבוב ההופעות בצפון אמריקה ב-2006.

אחרי סיבוב ההופעות שלקווין + פול רודג'רס באירופה, הגיעה גם סדרה של הופעות בסתיו 2005, במקומות מגוונים כמו ארובה, יפן ובארצות הברית. סלאש (מוזיקאי), הגיטריסט הראשי של Guns N' Roses, וחבר לשעבר בלהקת ולווט ריבולבר, הצטרף ללהקה כדי לבצע את "Can't Get Enough" במהלך ההופעה שלהם בהוליווד בול האגדי, השני מתוך 2 ההופעות שלהם בצפון אמריקה (22 באוקטובר 2005).

בתחילת 2006, קווין + פול רודג'רס יצאו לסיבוב הופעות של 23 תאריכים בצפון אמריקה. סיבוב ההופעות החל בקסייה ארנה במיאמי (תאריך ראשון בפלורידה מאז 1978, סיבוב הופעות רשמי ראשון בארצות הברית מאז 1982) והסתיימה בהופעה סולד אאוט בוונקובר, קנדה (ששם גם ביצעו קאבר לשירו של ג'ימי הנדריקס "Red House" - שהיה הביצוע היחיד לשיר הזה בסיבוב ההופעות).

(The Cosmos Rocks (2006-2008[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 באוגוסט 2006, אישר מיי דרך אתר האינטרנט שלו ודרך מועדון המעריצים שלו כי קווין + פול רודג'רס יתחילו להפיק את אלבום האולפן הראשון שלהם באוקטובר, שיוקלט ב"מיקום סודי". האלבום, שכותרתו The Cosmos Rocks, יצא באיחוד האירופי ב-15 בספטמבר 2008 ובארצות הברית ב-28 באוקטובר 2008. זה היה אלבום האולפן השישה-עשר של קווין והראשון מאז Made in Heaven ב-1995. מיי נזכר מאוחר יותר: "בילינו כמות עצומה של זמן בהכנת האלבום הזה ביחד עם פול רודג'רס, עברנו לא מעט כאב, ואני לא חושב שזה פגע ולו במעט בתודעה הציבורית. אז אני הייתי נזהר בנוגע בלהיות בהקלטות של להקה הנקראת קווין ללא פרדי".[3]

סיבוב ההופעות (Rock the Cosmos (2008[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-27 ביוני 2008, קווין + פול רודג'רס הופיעו בהייד פארק בלונדון, לרגל חגיגות יום הולדתו ה-90 של נלסון מנדלה. ההופעה כללה חלק מהשירים כמו "One Vision", "Tie Your Mother Down", "Show Must Go On", "We Will Rock You", "We Are the Champions" ו-"All Right Now". בעקבות כך, הלהקה יצאה לסיבוב ההופעות "The Cosmos Rocks", שנפתח ב-12 בספטמבר בנשף צדקה למען המועדות במחלת האיידס לעיניי קהל של למעלה מ-350,000 איש בחרקוב, אוקראינה. לאחר מכן עבר סיבוב ההופעות לרוסיה, לפני שהמשיך ברחבי אירופה. הקונצרט באוקראינה נעשה מאוחר יותר לסרט ליום האיידס העולמי ולאחר מכן ל־DVD בשם "Live in Ukraine". סיבוב ההופעות כלל ביצוע נדיר של Las Palabras de Amor, וביצוע ראשון אי פעם בהופעה חיה לשיר "Bijou".

הפיצול (2009)[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2009, כשסיבוב הופעות קיץ יחד עם Bad Company בפתח, אמר רודג'רס לבילבורד ששיתוף הפעולה של קווין ופול רודג'רס הסתיים, למעשה, וללא טינה.[2] "בנקודה הזו, אנחנו הולכים לסגת מזה." אמר רודג'רס, "ההסדר שלי עם (חברי להקת קווין בריאן מיי ורוג'ר טיילור) היה דומה לסידור שלי עם ג'ימי (פייג') בלהקת ה־The Firm בכך שהוא אף פעם לא נועד להיות סידור קבוע. אני חושב שעשינו מזה הצלחה אדירה. אנחנו עשינו שני סיבובי הופעות בעולם וכמה הקלטות חיות, ו...עשינו אלבום אולפן [...] שהיה די היסטורי עבור (חברי קווין בריאן מיי ורוג'ר טיילור) כי הם לא ממש הלכו לאולפן עם מישהו כדי להקליט משהו כזה במשך הרבה מאוד זמן. אז זה היה די הישג, אני חושב". עם זאת, רודג'רס אינו שולל את האפשרות לעבוד יחד שוב. "זה סוג של ספר פתוח, באמת. אם הם יפנו אלי לעשות משהו למען צדקה, למשל, או משהו כזה... אני מאוד ארצה לעשות את זה, בטוח."[2]

איחוד אפשרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2011, סולן הג'יינז אדיקשן, פרי פארל, ציין כי קווין גיששו אחר האפשרות לצרף את הבסיסט שלהם לשעבר והנוכחי כריס צ'אניי ללהקה. פארל אמר: "אני צריך להרחיק את כריס מקווין, שרוצה אותו, והיא לא הולכת לקבל אותו, אלא אם לא נעשה שום דבר בנדון. אז הם יוכלו לקבל אותו." באותו חודש, רודג'רס הצהיר שהוא עשוי להופיע עם קווין שוב בעתיד הקרוב, והצהיר שהוא נהנה משיתוף הפעולה ואולי יעבוד איתם שוב בקרוב. עם זאת, ב-3 ביוני, בריאן מיי הכחיש את השמועות על איחוד מחודש, ואמר: "אין דיבור על כך שזה יקרה."[4] באפריל 2012, פול רודג'רס הציע שהם יעשו כמה הופעות בעתיד, למרות שבמהלך העשור הבא, שום דבר לא התממש.

בהופעות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קווין + פול רודג'רס הופיעו ב־VH1 Rock Honors ב-2006 כשביצעו את The Show Must Go On, We Will Rock You (ביחד עם דייב גרוהל וטיילור הוקינס בתופים), We Are the Champions ו-Under Pressure. קווין+פול רודג'רס הופיעו בתוכנית האירוח "Al Murray's Happy Hour" באפריל 2008 כשביצעו את השיר "C-lebrity" בפעם הראשונה מתוך אלבום הבכורה שלהם The Cosmos Rocks.

קווין+פול רודג'רס הופיעו באלבומו של אמינם Relapse בשנת 2009. השיר "Beautiful" דוגם ב"Reaching Out" ששימש כפתיח בהופעות של קווין+פול רודג'רס בסיבוב ההופעות שלהם ב־2005-2006. "Reaching Out" שוחרר במקור כסינגל צדקה על ידי Rock Therapy, להקה שהכילה גם את רודג'רס וגם את מיי.

הוצאות לאור במדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קווין+פול רודג'רס הוציאו לאור סינגל עבור יום האיידס העולמי (1 בדצמבר) ב־2007. הרצועה, שנקראה "Say It's Not True", נכתבה על ידי רוג'ר טיילור, והפכה להיות זמינה קודם להורדה חופשית ב־30 בנובמבר, והוצאה לאחר מכן כסינגל תואם על דיסק ב־31 בדצמבר. קודם לכן, הוציאו קווין+פול רודג'רס דיסק של הופעות חיות שנקרא Return of the Champions ו־DVD באותו השם. שניהם כללו הקלטות מהקונצרט שלהם בהאלאם FM ארנה (Hallam FM Arena) בשפילד. סינגל שהציג את "Reaching Out" ביחד עם Tie Your Mother Down ו-Fat Bottomed Girls הוצא לאור גם כן. בנוסף, פרומו אמריקאי הכולל שני רצועות שנלקחו מהשלב האיטלקי של סיבוב ההופעות האירופי היה זמין עם כמה עותקים של Return of the Champions.

קיימות הקלטות לוח סאונד של כל המופעים האירופיים, מלבד אלו באירלנד ובשוודיה. הקונצרטים של שפילד, ליסבון, הייד פארק וכנראה גם של בודפשט צולמו בצורה מקצועית. ההופעה בטוקיו ב־26 באוקטובר 2005 צולמה ושודרה באופן מקצועי, ולאחר מכן שוחררה ב-DVD בלעדית ביפן באפריל 2006, בשם "Super Live in Japan". הקלטות לוח סאונד רבות של רצועות שוחררו להורדה באתר הרשמי של קווין, עם תקליטורי Q+PR ריקים לצריבת רצועות אלו אשר היו זמינים לרכישה.

ישנם גם בוטלגים רבים כמעט מכל הופעה של סיבוב ההופעות של 2005/2006 באודיו, וקצת בווידאו.

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקאים בסיבובי ההופעות
  • ספייק אדניי - קלידיים, קולות רקע.
  • ג'יימי מוזס - גיטרת קצב, קולות רקע.
  • דני מירנדה - גיטרה בס, קולות רקע.
  • נייל מוראיי - גיטרה בס (ל-2 הופעות).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קווין+פול רודג'רס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nick DeRisoNick DeRiso, 15 Years Ago: Queen Re-Form With Bad Company's Paul Rodgers, Ultimate Classic Rock, ‏2019-10-25 (באנגלית)
  2. ^ 1 2 3 https://www.billboard.com/music/music-news/queen-paul-rodgers-split-up-268645/
  3. ^ Hasted, Nick (February 2015). "Queen reborn". Classic Rock. pp. 40–41.
  4. ^ Queen, Freddie Mercury (באנגלית בריטית)