אדיר שטיינר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדיר שטיינר

אדיר שטיינר (נולד ב-1966) הוא עובד בעיריית תל אביב, פעיל זכויות להט"ב, וההומוסקסואל הראשון שהוכר כאלמן של חייל צה"ל שנפטר במהלך שירותו.[1][2] נכון ל-2012, סגן מנהל השירות העירוני באגף פניות הציבור וממונה חופש המידע שבלשכת ראש עיריית תל אביב-יפו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטיינר היה לפני גיוס לצה"ל כשפגש את ד"ר דורון מייזל, שהיה אז קצין רפואה, גרוש ואב לשלוש בנות. השניים היו שותפים לחיים במשך שמונה שנים, עד לפטירתו של מייזל ממחלת הסרטן. כששקל צה"ל את קידומו של מייזל לתפקידי קצונה בכירה, עבר שטיינר את המבדקים הביטחוניים המיועדים לבן זוג של קצין בכיר.

מייזל נפטר בשנת 1991. שטיינר פתח במאבק של חמש שנים על זכויותיו של כאלמן צה"ל.[3] ב-1996, כשהגיש עתירה לבג"ץ בנוגע לזכויותיו באמצעות האגודה לזכויות האזרח, הכריע שר הביטחון, יצחק מרדכי, לטובתו וייתר את העתירה.[4] בדף הזיכרון למייזל באתר ההנצחה "יזכור" נכתב "הותיר אחריו אם, שלוש בנות, אח ובן זוג."[5] שטיינר אף נאבק על זכותו לעיין בפרוטוקולים של הוועדה הצבאית שדנה בזכותו להכרה כאלמן צה"ל. כשנחשפו הפרוטוקולים התברר שדיוני הוועדה כללו אמירות קשות על הומוסקסואלים.[4]

מאוחר יותר הכיר שטיינר את צח גרניט, שהיה לבן זוגו. לאחר מאבק משפטי, שוב באמצעות האגודה לזכויות האזרח, השיג הזוג זכויות במיסוי מקרקעין כשל זוג נשוי.[1][6] שטיינר ביקש להעביר לבן זוגו צח גרניט מחצית מזכויותיו בדירתם בתל אביב, וערער לבית המשפט העליון על החלטותיהם של המפקחת על שומת המקרקעין, מנהל מס שבח מקרקעין וועדת הערר למיסוי מקרקעין לא אישרו פטור ממס שבח ומס רכישה על ההעברה.[7]

באותה שנה החליט היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, כתשובת המדינה לבית המשפט העליון, לפטור העברת דירה לבן זוג מאותו המין ממס שבח מקרקעין ומס רכישה, כפי שנהוג בהעברה בין בני זוג ובין ידועים בציבור המתגוררים יחד יותר משנה.

שטיינר תורם מניסיונו למאבקיהם של חברים בקהילה וכדובר עיריית תל אביב - יפו, אימץ בתמיכת ראש העירייה חולדאי את אירועי הגאווה והפך את המצעד לאירוע דגל עירוני בהפקת העירייה.

ביחד עם חבר מועצת העיר, איתי פנקס יזם שטיינר את הקמתו של המרכז העירוני לקהילה הגאה שנחנך בחודש יוני 2008 בגן מאיר בת"א.

ביזמתו של שטיינר משקיעה העירייה משאבים מדי שנה, בחוף הגאווה - חוף הילטון, במהלך אירועי הגאווה, והופכת אותו למתחם צבעוני בו מתקיימות מסיבות חוף יומיות כחלק ממאמצי העירייה לקדם תיירות גאה לעיר.

ביוני 2015 במלאת 40 שנה לאגודת הלהט"ב זכה שטיינר להיכלל בין 40 המשפיעים בתולדות קהילת הלהט"ב.[8]

בן-זוגו, נכון ל-2012 של שטיינר הוא צח גרניט, מנכ"ל האופרה הישראלית תל אביב-יפו.

ראש הממשלה, אריאל שרון, נפגש עם נציגי הקהילה הגאה במשרדו בירושלים. אדיר שטיינר רביעי מימין, 26 בפברואר 2002

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]