אמנדה לפור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמנדה לפור
Amanda Lepore
אמנדה לפור, 2014
אמנדה לפור, 2014
לידה 21 בנובמבר 1967 (בת 56)
סידר גרוב, ניו ג'רזי, ארצות הברית
מוקד פעילות ארצות הברית ארצות הבריתארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1989
עיסוק זמרת, דוגמנית, ידוענית, אמנית פרפורמנס
סוגה פופ, דאנס, טראנס
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
amandalepore.net
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמנדה לפור (באנגלית: Amanda Lepore, נולדה ב-21 בנובמבר 1967) היא סלבריטאית, דוגמנית, זמרת ואמנית פרפורמנס טרנסג'נדרית אמריקאית.

בשנות התשעים השתייכה לפור לחבורת ה-"קלאב קידס" בניו יורק. במשך השנים הופיעה בפרסומות עבור חברות רבות, וגם הייתה נושא קבוע בעבודתו של הצלם דייוויד לה-שאפל ושימשה כמוזה שלו, כמו גם באלה של צלמים רבים אחרים, כמו טרי ריצ'רדסון ורובן ון שאלם. היא השתתפה בתערוכתו של לה-שאפל "אמנים וזונות 1985-2005" בניו יורק, שעסקה במציצנות, ובה היא "גרה" בתוך תפאורה בגודל אמיתי.

בשנת 2011 הוציאה לפור את אלבום הבכורה שלה, I...Amanda Lepore. ארבע שנים לאחר מכן, הוציאה את אלבומה השני, I...Amanda Lepore – Make over sessions. במשך השנים השתתפה בווידאו קליפים של שירים רבים בהם, "Cotton Candy", "Marilyn", "Get Into It", "Turn Me Over", "Doin It My Way", "Doin It My Way", "Nerves of Steel".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפור נולדה בשנת 1967 וגדלה בקהילת מחוז אסקס בסידר גרוב, ניו ג'רזי. אביה היה מהנדס כימיה ממוצא איטלקי, ואימה הייתה עקרת בית ממוצא גרמני. אימה סבלה מסכיזופרניה ובילתה זמן ניכר במוסדות לחולי נפש. יש לה אח אחד גדול.

לפור כתבה מאוחר יותר: "מאז שאני זוכרת את עצמי, ידעתי שאני ילדה. לא הבנתי למה ההורים שלי הלבישו אותי בבגדי בנים. חשבתי שהם היו משוגעים." בשנות נעוריה המוקדמות שלה, לפור החלה להכין תלבושות עבור חברה טרנסג'נדרית שלה, בתמורה להורמונים נקביים. היא כבר הייתה מבודדת מהסובבים אותה. בשלב זה, הוריה משכו אותה מבית הספר הציבורי שבו למדה ושכרו עבורה מורה פרטי. הם לקחו אותה לפסיכולוג, שסייע לה בהשגת מרשם לטיפול הורמונלי.

כשהייתה בת 17, בניצול פרצה משפטית, לפור התחתנה עם גבר בעל חנות ספרים. לאחר מכן הותר לה לעבור ניתוח לשינוי מין, שבוצע בגיל 19 ביונקרס, ניו יורק. מאוחר יותר, לפור עזבה את בעלה, וב-1989 עברה לגור בעיר ניו יורק.

בתחילת שנות ה-1990, לפור ניסתה לבסס את עצמה כדמות בולטת בחיי הלילה של ניו יורק, כולל חברות ב"קלאב קידס". היא התפרנסה מעבודה במכון יופי, וכשולטת (בסד"מ), ואחר כך כאשת מכירות למותג הקוסמטיקה "פטרישיה פילד". היא החלה לשתף פעולה עם הצלם דייוויד לה-שאפל לאחר שנתקלו זה בזה בבר בניו יורק. בסופו של דבר היא התפרסמה בעולם כמוזה שלו.

דוגמנות ומשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפור הופיעה במגזיני אופנה שונים, כולל פלייבוי צרפת, פוניטייל, דאמנם וטוש וכן על עטיפות אלבומי מוזיקה. משנת 1998 ועד היום, לפור הופיעה בתפקידי אורח בכמה סרטים אמריקאיים, כמו הקומדיה "זולנדר" (2001) וסרט ההמשך של "עוד סרט גאה" (2008). ניתן לראותה גם בהופעת אורח בקליפים של אמנים בהם אלטון ג'ון, "The Dandy Warhols" וגרייס ג'ונס. לפור מופיעה בקליפים רבים של קאזוול.

כמו כן, לפור שימשה כמובילת מצעד הגאווה של סידני באוסטרליה (המרדי גרא) ב-2010.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסינגל הראשון שלה, "Deeper", מ-2003, הוא שיר טראנס-דאנס שנכתב על ידי ליידי באני, דראג קווין ממובילות הויגסטוק. בשנת 2005 לפור הוציאה את אלבומה הראשון, Introducing... Amanda Lepore וב-2007 שני אלבומי רמיקסים.

לפור בהופעתה במונטריאול, קנדה 2006

בשנת 2006 לפור שרה את שיר הנושא בסרט "עוד סרט גאה", "I Know What Boys Like", וב-2008 ביצעה את שיר הנושא של סרט ההמשך "עוד סרט המשך גאה".

בשנת 2007 לפור השתתפה בסיבוב ההופעות של מופע הצדקה "צבעים אמיתיים" בצפון אמריקה, בחסות ערוץ הטלוויזיה האמריקאי לוגו טי-וי, בהנחיית הקומיקאית מרגרט צ'ו ובכיכובה של סינדי לאופר. סיבוב ההופעות נועד לגייס תרומות לארגוני הלהטב"ק: הקמפיין לזכויות אדם (HRC), פּי-פלאג וקרן מת'יו שפרד; וכלל את האמנים: אירייז'ר, דבי הארי, הגוסיפ, רופוס ויינרייט, הדרזדן דולס, המיסשייפס, רוזי אודונל, אינדיגו גירלז ועוד.

בשנת 2011 הופיעה עם אלבומה הראשון באורך מלא, I...Amanda Lepore.

בשנים 15–2013 ביצעה פרויקטים מוזיקליים נוספים, ביניהם הקלטת גרסה משלה לשיר של מרילין מונרו, כיכוב בשיר וקליפ של מלכת הדראג שרון נידלס ושיתוף פעולה עם המוזיקאי ממוצא בולגרי אלק סנדר. ב-31 ביולי 2015, לפור הוציאה את אלבום הרמיקסים I... Amanda Lepore - Make over sessions. האלבום כלל שני תקליטורים דיגיטליים, ובהם מיטב הרמיקסים מאלבומה שיצא ארבע שנים קודם לכן. ב-8 בדצמבר 2017, יצא "Buckle Up", הסינגל הראשון מהמיני-אלבום החדש שלה, Lepore, שיצא ב-16 בפברואר 2018. המיני-אלבום כולל שלושה שירים חדשים נוספים, וביניהם גרסה לשיר "The Jean Genie" של דייוויד בואי.

סחורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפור בווינה, אוסטריה, 2013

באוקטובר 1999 הוציאה סווטש את "Time Tranny", שעון שעוצב על ידי דייוויד לה-שאפל עם פניה של לפור, המציג סדק מודפס על זכוכית ופסים משיש כרקע. גרסה שנייה אינה מציגה זכוכית סדוקה ורקע של פסים כחול וצהוב.

באפריל 2006 השיקה צעצועים של אינטגריטי בובה של אמנדה לפור שהופקה על ידי האמן ומעצב אופנה היפני, ג'ייסון וו כתרומת צדקה למאבק במחלת האיידס.

לפור מחזיקה בקו קוסמטיקה בשותפות עם "CAMP Cosmetics", המכונה "Collection Lepore", לצד בושם ייחודי.[1]

ספריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-18 באפריל 2017, לפור הוציאה ספר אוטוביוגרפי בשם "Doll Parts" (חלקי בובות), שכתבה במשותף עם תומאס פלאנרי ג 'וניור. הספר כולל, בין היתר, תצלומים רבים של לפור שצולמו על ידי צלמים שונים, וביניהם דייוויד לה-שאפל, טינה פול, ג'וזף ג'סו, רוב לבואו וג'ואי פלסטה.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2011: I...Amanda Lepore
  • 2015: I...Amanda Lepore – Make over sessions

אלבומים אחרים - אוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2005: Introducing... Amanda Lepore
  • 2007: My Pussy
  • 2008: Fierce Pussy (The Remix Album)
  • 2010: Cazwell and Amanda
  • 2018: .Lepore

וידאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת תאריכי וידאו קליפים בכיכובה של לפור
שנה כותרת אמן מפיק
2009 "Cotton Candy" אמנדה לפור בשיתוף עם קזוול בק סטופאק
2010 "Marilyn" קזוול בשיתוף עם אמנדה לפור ליאו הררה
"Get Into It" מרקו אובנדו
2011 "Turn Me Over" אמנדה לפור מרקו אובנדו
"Doin It My Way" מרקו אובנדו
2012 "Doin It My Way" Remix סיד ליסיס
2020 "Nerves of Steel" אירייז'ר בראד האמר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמנדה לפור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Associated Press January 9, 2017, 17 arrested over Kardashian West jewelry heist in Paris, Macleans.ca, ‏2017-01-09 (באנגלית)