בורות הזפת בלה בריאה

בורות הזפת בלה בריאה
La Brea Tar Pits
דגמי ממותות הטובעות בבוץ הטובעני בבורות הזפת
דגמי ממותות הטובעות בבוץ הטובעני בבורות הזפת
תכונות
סוג תצורה
מיקום
אזור אמריקה הצפונית
מדינה קליפורניה, ארצות הברית
קואורדינטות 34°03′47″N 118°21′21″W / 34.063056°N 118.355833°W / 34.063056; -118.355833
(למפת לוס אנג'לס רגילה)
 
בורות הזפת בלה בריאה
בורות הזפת בלה בריאה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בורות הזפת בלה בריאהאנגלית: La Brea Tar Pits) היא תצורה של מאובנים משומרים בתוך פארק הנקוק הסמוך ללוס אנג'לס, קליפורניה. פארק זה מכיל מאות מאובנים של חיות שטבעו בבוץ טובעני בשכבות שונות והתמלאו בזפת ובאבק. האתר הוכרז כאתר טבע לאומי של ארצות הברית. מוזיאון פייג', הקרוי על שם החוקר ג'ורג' ס' פייג' (George C. Page) מציג את המאובנים שהשתמרו בהם ודגמי חיות שונות שנמצאו בתוכם. גם אוניברסיטת קליפורניה השקיעה הרבה בחילוץ המאובנים של האזור.

הבורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בורות הזפת בפארק נוצרו משכבה טבעית של שמנים כבדים מסוג גילסוניט (Gilsonite) שחילחלו מבטן כדור הארץ, והתכסו בשכבות נפט המופק מגופם של בעלי חיים. כשהנפט בא במגע עם האוויר הוא מתקשה ונדבק וכך יוצר אספלט גבישי. בורות תלולים נפוצים עד היום בפארק.

חלק מהמשקעים היו נוקשים יותר מאחרים, כך שהם יכלו ללכוד בקלות בעלי חיים שחצו אותם. השרידים המוקדמים ביותר בפארק הם בני 38,000 שנה, במהלך סוף הפליסטוקן כשרובם השתמרו בטווח של 10 עד 20 אלף שנה מהיום - במשך עידן הקרח האחרון. עד היום קיימים באתר בורות זפת טובעניים מסוכנים, אשר מגודרים מסביב.

פאונת הבורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר התהלכו באזור קליפורניה מינים רבים של בעלי חיים, ביניהם מינים ענקיים נכחדים כמו ממותות, טיגריסים שנחרביםמאובן הלאומי של קליפורניה), אריות אמריקאים, זאב בלהות, סוסים פרהיסטוריים, עצלני קרקע כמו המגלוניקס, דובי בולדוג ועוד. נמצאו גם יצורים קטנים יותר כמו עופות, חרקים, זרעי צמחים ועוד.

בבורות אלה יש את הריכוז הגבוה ביותר של מאובנים בתוך בורות זפת. ככל הנראה הסיבה היא שהבורות הפכו למלכודת טורפים (אנ') - נראה שפרטים שנתקעו בבורות בהם צעדו משכו אחריהם טורפים גדולים רעבים והללו נתקעו יחדיו. הנבלות עצמם משכו אוכלי נבלות שגם נתקעו בהם, כך שנוצרו שכבות רבות של בעלי חיים שנתקעו זה ליד זה בבורות, נוסף על כך שטורפים רבים כמו זאבי בלהות אולי צדו בלהקות.

בבורות נמצאה גם גולגולת אנושית בת 10,000 שנה, המכונה אשת לה-בריאה (אנ') וסימנים אפשריים לכלים שהיו במקום ואולי עזרו למלחמה בטיגריסים שנחרבים. נמצא גם כלב בית משומר מתקופה מודרנית יותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]