דיימון אלברן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיימון אלברן
Damon Albarn
דיימון אלברן ב־2010
דיימון אלברן ב־2010
לידה 23 במרץ 1968 (בן 56)
אנגליהאנגליה וייטצ'אפל, לונדון, אנגליה, הממלכה המאוחדת
מוקד פעילות הממלכה המאוחדת, איסלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1988
מקום לימודים גולדסמית'ס, אוניברסיטת לונדון, The Stanway School עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה בריטפופ, רוק אלטרנטיבי, היפ הופ, מוזיקה אלקטרונית, מוזיקה אפריקאית
סוג קול בריטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה, מקלדת אלקטרונית, גיטרה בס, מכונת תופים, סינתיסייזר, כינור, פסנתר, מלודיקה, יוקולילי עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים פרלופון, Honest Jon's, וירג'ין רקורדס, פוד רקורדס, EMI עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים בלר, גורילז
בן או בת זוג ג'סטין פרישמן (19911998) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה קצין במסדר האימפריה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.damonalbarnmusic.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיימון אלברןאנגלית: Damon Albarn; נולד ב-23 במרץ 1968) הוא מוזיקאי, זמר ומפיק בריטי, זוכה פרס גראמי. במהלך הקריירה שלו היה אלברן שותף למספר הרכבים מצליחים: הוא הקים את להקת הבריטפופ "בלר", שותף בלהקה הווירטואלית "הגורילז" (תחת השם הבדיוני "2D"), ובלהקת סופרגרופ חסרת שם, שהוציאה את האלבום "The Good, the Bad & the Queen".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלברן נולד בוייטצ'אפל שבלונדון בשנת 1968, ולאחר מכן עזב עם משפחתו לקולצ'סטר. בבית הספר למד פסנתר, גיטרה, וכינור. בתקופה זו הכיר את גראהם קוקסון, כשהיה בן 12[1]. בהמשך למד דרמה, והצטרף להרכב הסינת'פופ "Two's a Crowd". בגיל 15 הוא זכה בתואר "המלחין הצעיר של השנה" בתחרות אזורית.

עם בלר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בלר

בזמן שהיה תלמיד, הקים יחד עם חברו קוקסון את הלהקה "The Circus" ("הקרקס"). בהמשך הוסיפו ללהקה את המתופף דייב רוונטרי ואת הבסיסט אלכס ג'יימס, ושינו את שם הלהקה ל־"Seymour". לאחר זמן קצר, שינו שוב את שם הלהקה, הפעם ל־"Blur". אלבומם הראשון, "Leisure"‏ (1991), אשר נטה בסיגנונו למוזיקת שוגייז קיבל ביקורות חיוביות לרוב, אך אלבומיהם הבאים "Modern Life Is Rubbish"‏ (1993), "Parklife"‏ (1994) ו-"The Great Escape"‏ (1995) הביאו להם תהילה ופרסום בבריטניה ובעולם, כשהלהקה הייתה מחלוצות הבריטפופ.

אלבומם החמישי, Blur‏ (1997), הציג שינוי סגנון המוזיקלי נוסף, הפעם ללו-פיי, ואלבומם הבא, 13 (1999), הושפע ממוזיקה אלקטרונית. אלבום זה מציג את הלהקה בפעם האחרונה בהרכבה המקורי, כשלפני הקלטת האלבום הבא והאחרון שלהם, Think Tank‏ (2003), עזב קוקסון את הלהקה.

הלהקה התפרקה בשנת 2003, והתאחדה בהרכבה המלא למספר מצומצם של הופעות בשנת 2009[2]. בשנת 2015 הוציאה הלהקה את האלבום "The Magic Whip", ‏12 שנה אחרי האלבום האחרון.

עם הגורילז[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גורילז

בשנת 1998 הקים אלברן יחד עם האנימטור ג'יימי האוולט את הגורילז, להקת רוק אלטרנטיבי / היפ-הופ בדיונית. הלהקה היא למעשה שיתוף פעולה עם מספר מוזיקאים, כשאלברן הוא המוזיקאי היחידי הקבוע בלהקה. בין היתר, מתארחים בלהקה גם שלושת חברי Deltron 3030, שאלברן השתתף באלבום הבכורה שלהם.

הגורילז הוציאו חמישה אלבומים: אלבום הבכורה הנושא את שמם, יצא בשנת 2001. האלבום היה מועמד לפרס מרקיורי, אך המועמדות הוסרה לבקשת הלהקה[3]. אלבומם השני "Demon Days", יצא בשנת 2005. האלבום היה מועמד לחמישה פרסי מרקיורי[4], מתוכם זכה בתואר שיתוף הפעולה הטוב ביותר בפופ[5]. אלבומם השלישי "Plastic Beach" והרביעי "The Fall", יצאו ב-2010. אלבום החמישי, "Humanz", יצא ב-2017.

פרויקט "הטוב, הרע והמלכה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־2005 התחיל לעבוד עם המפיק דיינג'ר מאוס על אלבום סולו, אך בהמשך הפך הפרויקט להרכב סופרגרופ, עם צירופם של בסיסט הקלאש לשעבר פול סימונון, הגיטריסט והקלידן של הוורב סיימון טונג, והמתופף טוני אלן. ההרכב הוציא את האלבום "The Good, the Bad and the Queen", אלבום קונספט על חיי לונדון, בשנת 2007.

קריירת סולו וכמפיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002 הוציא את אלבום המוזיקה האפריקאית "Mali Music" כפרויקט סולו. האלבום הוקלט במאלי, במהלך שהותו במדינה בשנת 2000 במסגרת פרויקט אוקספם. באותה שנה, כשהיה בניגריה, הקליט עם המתופף טוני אלן, לימים שותפו באלבום "The Good, the Bad & the Queen". בשנת 2003 הוציא את אלבום האוסף "Democrazy", אלבום שכולו הקלטות דמו שהקליט בבתי מלון בארצות הברית במהלך סיבוב ההופעות של בלר לקידום האלבום "Think Tank".

מבין שיתופי הפעולה שלו ניתן למנות את האמנים דלטרון 3030, מאסיב אטאק ואחרים.

במרץ 2010, הדמות הווירטואלית מורדוק ניקלס מהגורילז הודיעה כי אלברן התחיל לעבוד על אלבום סולו, תחת השם Prince Barry‏[6].

אלברן הוזכר כאחד מהמועמדים הסופיים לבימוי טקס הפתיחה באולימפיאדת לונדון 2012[7].

באפריל 2014 הוציא אלברן את אלבום הסולו הראשון שלו, "Everyday Robots"[8].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1990–1998 היה אלברן בזוגיות עם סולנית להקת "אלסטיקה", ג'סטין פרישמן. כיום הוא מתגורר עם בת זוגו האמנית הבריטית סוזי ווינסטנלי, ובשנת 1999 נולדה בתם המשותפת מיסי, אשר נקראה על שם מיסי אליוט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיימון אלברן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]