טאראס בולבה (סרט, 1962)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טאראס בולבה
Taras Bulba
טאראס בולבה (1962)
טאראס בולבה (1962)
טאראס בולבה (1962)
מבוסס על הרומן "טאראס בולבה" מאת ניקולאי גוגול
בימוי ג'ון לי תומפסון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי הרולד הכט
תסריט וולדו סולט, קרל טונברג, ניקולאי גוגול עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ין מילפורד, ויליאם ריינולדס, אדה וורן
שחקנים ראשיים יול ברינר
טוני קרטיס
קריסטין קאופמן
מוזיקה פרנץ וקסמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'וסף מקדונלד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Curtleigh Productions, יונייטד ארטיסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1962 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 124 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט הרפתקאות, סרט פעולה, סרט מלחמה, סרט דרמה, סרט שמבוסס על ספרים, סרט היסטורי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 6,000,000‏$
הכנסות 3,400,000‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טאראס בולבהאנגלית: Taras Bulba) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1962 המבוסס על חלק של רומן בשם זה מאת ניקולאי גוגול.

גוגול כתב את הרומן לראשונה ב-1835. הוא מתבסס על עובדות היסטוריות של המלחמות בין העות'מאנים, הקוזאקים והפולנים בסוף המאה ה-16. הדמויות בספר הן ספרותיות, פרי דמיונו של גוגול. המהדורה הראשונה הייתה פרו אוקראינית ובלחץ השלטונות הרוסים הוא פרסם גרסה שנייה ב-1841 עם מוטיבים רוסים לאומיים.

הפולנים בזו לקוזקים וראו בהם עם נחות שיודע רק ללחום. השנאה ביניהם הייתה גם דתית, הפולנים היו קתולים והקוזאקים היו אורתודוקסים. הקוזאקים ראו ביהודים משתפי פעולה עם הפולנים וערכו פוגרומים נוראים בהם. גוגול האנטישמי לא חסך תיאורים של הרג יהודים והטבעתם בנהר. בסרט לא מוזכרים היהודים כלל, כן לא מוזכר מותו של טאראס בולבה בקרב.

הסרט צולם בארגנטינה בסיוע צבא ארגנטינה ויש בו סצנות מרהיבות של קרבות עם מאות פרשים לוחמים. הפולנים מתוארים כמתורבתים בעוד שהקוזאקים חוגגים במסיבות הפרועות שלהם. טוני קרטיס המגלם את בנו של טאראס בולבה היה בן 37 בעת צילום הסרט וצעיר רק ב-5 שנים מאביו אותו גילם יול ברינר. הוא מתאהב בנערה פולנית אותה שיחקה השחקנית האוסטרית קריסטין קאופמן שהייתה צעירה ממנו ב-20 שנה. במשך ההסרטה הם התאהבו, נישאו והולידו שתי בנות.

המלחין פרנץ וקסמן היה מועמד לפרס אוסקר ופרס גלובוס הזהב על הלחנת הפסקול המקורי של הסרט.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרב גדול מתחולל בין העות'מאנים והפולנים. הפולנים עומדים להפסיד אבל לפתע מופיעים הקוזאקים בראשותו של טאראס בולבה (יול ברינר) ומניסים אותם. כעת דורש בולבה מהפולנים את זכויותיהם של הקוזאקים בסיץ' הזפורוז'י אבל הפולנים בוגדים בהם ומניסים אותם אל ההרים.

לאחר מספר שנים נולדים לטאראס שני בנים: אנדרי (טוני קרטיס) ואוסטאפ (פרי לופז). טאראס מחנך אותם להיות לוחמים אבל לבסוף מחליט לשלוח אותם ללמוד במנזר פולני בקייב כדי שיילמדו את אורחות הפולנים ויידעו יותר טוב איך להילחם בהם.

בקייב זוכים האחים ליחס משפיל מצד הסטודנטים הפולנים. אנדריי נפגש עם נטליה, בתו של המושל הפולני (קריסטין קאופמן), מתאהב בה ומחזר אחריה. דבר זה גורם לעימות בין האחים לבין הפולנים בראשותו של אחיה של נטלי. בקרב שמתחולל דוקר אוסטאפ את אחיה של נטליה ושני האחים מצליחים בקושי להימלט מהעיר ולהגיע לחווה של אביהם.

הפולנים מציעים שוב לקוזאקים להצטרף אליהם בקרבות בארצות הבלטיות. אנדריי מתנגד כי יודע את אופיים האמיתי של הפולנים אך לאחר שהוא מואשם בפחדנות, הוא מצטרף ללוחמים. בינתיים משנה טאראס בולבה את דעתו, הוא נפגש עם מפקד הצבא הפולני ליד דובנו ומחליט להתקיף. הפולנים נסוגים לדובנו והקוזאקים מטילים מצור על העיר.

בעיר יש רעב כבד ומגפות. לאנדריי נודע שנטליה נמצאת בעיר. הוא נקרע בין התחייבותו לקוזאקים ובין אהבתו לנטליה הפולניה. הוא מתגנב בלילה לעיר, פוגש בנטליה ושניהם מנסים לברוח בהסתתרם מעל עגלה הנושאת את המתים מחוץ לעיר אך הם נתפסים ונאסרים.

נטליה מועלית על המוקד מול תאו של אנדריי. הפולנים מציעים לאנדריי שאם הוא רוצה להציל אותה עליו להוביל יחידה של פולנים למקום שבו ריכזו הקוזאקים את השוורים כדי להכניס אותם לעיר המורעבת. מבחינת אנדריי זו בגידה אבל הוא מחליט להציל את אהובתו הפולניה.

הוא יוצא בראש יחידה לבוש בגדי לוחם פולני. הקוזאקים מתקיפים אותם ואנדריי נופל בשבי. הוא מתייצב לפני טאראס המוכיח אותו על בגידתו והורג אותו ביריית רובה.

בינתיים תוקפים הפולנים את צבא הקוזאקים. הקוזאקים משיבים מלחמה והודפים את הפולנים לעבר קניון עמוק אליו הם נופלים אל מותם עם סוסיהם. טאראס בולבה מחליט לקבור את אנדריי בדובנו ומבטיח כי ינהג בתושבי העיר יותר טוב מהפולנים.

גרסאות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2009 יצא לאקרנים סרט רוסי בעל אותו שם. סרט זה מתחיל מחזרתם של אנדריי ואוסטאפ לביתו של אביהם, טאראס, ומסתיים במותו של טאראס בולבה. בסרט זה נטליה אינה מועלית על המוקד אלא יולדת את בנו של אנדריי, אנדריי בוחר להצטרף לפולנים בשל אהבתו שנטליה, ונרצח על ידי אביו טאראס, ואוסטאפ נלכד על ידי הפולנים והם מוציאים אותו להורג בנוכחות אביו. בסרט רוסי זה, הקוזאקים, האוקראינים והרוסים מקבלים זהות ומייצגים כולם את ה"קומורדשיפ" (החברות) ואת הכנסייה האורתודוקסית (פראבוסלאבית) במאבקה בקתולים. בסרט זה ישנם מוטיבים אנטישמיים רבים שהופיעו אצל גוגול ונשמטו מהמהדורה האמריקנית של 1962. היהודים מתרפסים, מלשינים, חמדניים ותחמנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]