טוני בנקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טוני בנקס
Tony Banks
טוני בנקס
טוני בנקס
לידה 27 במרץ 1950 (בן 74)
מזרח הות'לי, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Anthony George Banks עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות איסט הואות'לי, אנגליה
תקופת הפעילות מ-1967
מקום לימודים אוניברסיטת סאסקס, בית הספר צ'רטרהאוס עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק מתקדם
פופ רוק
רוק קל
מוזיקה קלאסית
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר, עוגב, ARP Pro Soloist עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Charisma Records
Virgin Records
Giant Records
Naxos
פרסים והוקרה עמית האיגוד האמריקני לסטטיסטיקה (2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר: ב-MTV
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנטוני ג'ורג' "טוני" בנקס (אנגלית: Anthony George "Tony" Banks; נולד ב-27 במרץ 1950) הוא קלידן/פסנתרן, כותב שירים וגיטריסט אנגלי. הוא אחד מחברי ומייסדי להקת הרוק הפרוגרסיבי והפופ "ג'נסיס", ואחד משני חברי הלהקה שהיו בה למשך כל ההיסטוריה שלה (כאשר השני הוא מייק ראת'רפורד).

טוני באנקס נחשב לאחד מהקלידנים הטובים ביותר בכל הזמנים. בשנת 2015 קיבל באנקס את תואר ה"Prog God" מאקדמיית הרוק המתקדם.[1] (רק שני אנשים קיבלו תואר זה, האדם הנוסף הוא פיטר גבריאל חברו ללהקה של באנקס).

בנקס הוא חבר הלהקה השומר על פרטיותו באופן מיוחד; רוב מה שידוע על חייו האישיים הוא מהספר על ג'נסיס שנכתב על ידי ארמנדו גאלו.

שנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנקס נולד בכפר מזרח הות'לי שבמחוז סאסקס שבאנגליה. הוא קיבל שיעורי פסנתר קלאסיים, ולימד את עצמו לנגן בגיטרה. הוא למד בבית הספר 'צ'ארטרהאוס' באמצע שנות ה-60, שם פגש לראשונה את חברו לספסל הלימודים פיטר גבריאל ב-1965. בנקס תכנן במקור ללמוד מתמטיקה כהשכלה גבוהה, אבל אחרי שנות בית-הספר הוא לקח "חופשה" מהשכלה גבוהה כדי לחקור את ג'נסיס, ולא חזר ללמוד מתמטיקה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנקס וגבריאל, יחד עם המתופף כריס סטיוארט שלמד איתם בבית הספר, הקימו להקה בשם "חומת הגינה" (The Garden Wall). להקה זו התמזגה עם הרכב אחר בשם "אנון" (Anon), שכללה את מייק ראת'רפורד ואת אנטוני פיליפס. הם הקליטו מספר קטעי דמו, מה שהוביל לבסוף ליצירת הלהקה שנהייתה ג'נסיס.

תפקידו בג'נסיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסולואים וקטעי הקלידים המסובכים של בנקס - כמו קטע הפתיח ל"Firth of Fifth" בפסנתר והקטע האינסטרומנטלי ב-"The Cinema Show" - הוסיפו לביסוס הסאונד של ג'נסיס. בנוסף לנגינה בפסנתר, בנקס תרם (יחד עם סטיב האקט וראת'רפורד) את נגינתו בגיטרה אקוסטית לקטעי המעבר (בשירים כמו "The Musical Box" ו-"The Cinema Show") ולקטע הפתיח ל-"Supper's Ready". בנוסף, ביצע בנקס שירות רקע ואף שירה ראשית חלקית.

הלחנותיו של בנקס נזקפות לזכות היותם הכוח המניע במוזיקה של ג'נסיס, בייחוד בחומר שהוקלט לפני 1979. מספר שירים ידועים שנכתבו על ידיו כוללים את "Mad Man Moon", את "One for the Vine", ואת הבלדה ההמנונית "Afterglow", שנשארה פופולרית ב"ערבוביה" (אוסף סולואים לקלידים משירי ג'נסיס) שהלהקה ניגנה במהלך הופעות חיות למשך שנים.

אחרי עזיבתם של גבריאל והגיטריסט סטיב האקט, בנקס היה הראשון מבין שלושת חברי הלהקה שנשארו שהוציא אלבום סולו. אבל בניגוד לחברי הלהקה האחרים ראת'רפורד וקולינס שזכו להצלחה גדולה בקריירת הסולו שלהם, תקליטיו של בנקס נמכרו רק לחסידים של ג'נסיס. ב-1998, מעריצים הקימו להקת מחווה שנקראה "Strictly Banks", שניגנה מספר שירי סולו של בנקס.

ב-7 בנובמבר 2006 אחרי הרהורים בקשר לאיחוד, במסיבת עיתונאים שנערכה על ידי בנקס, קולינס וראת'רפורד הכריזו חברי הלהקה על סיבוב הופעות של "Turn It On Again" ב-2007. הכרזה זו באה במלוא 40 שנה שהלהקה עוסקת בעסקי המוזיקה.

בין השאר, כתב בנקס מוזיקה לסרטים. סרטים אלו היו "The Wicked Lady", סרט שלא הצליח במיוחד, ו-"Quicksilver". בנוסף, בנקס הלחין קטעים לתזמורת שהולחנו ופורסמו ב-2004.

חידושי צלילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנקס יזם טכניקה של שימוש בממשק ה-MIDI למכונת התופים של Roland הפוך, כאשר הוא משתמש במכונת התופים כדי לכבות ולהדליק את הקלידים, ובכך ליצור את הצליל הרוטט ב-"Mama" (באלבום "Genesis" מ-1983) ובשיר "By You" באלבום The Fugitive.

בנקס משתמש בשיטת נגינה של יד-מעל-יד במספר שירים כדי לאפשר לעצמו לנגן מהר יותר. ניתן להבחין בשיטה זו ב-"The Carpet Crawlers", בשיר "The Lamb Lies Down on Broadway" (שניהם מאלבום The Lamb Lies Down on Broadway), ואחר-כך גם ב-"No Reply at All" (בקליפ של השיר הנ"ל ניתן לראות את השיטה בקצרה). שיטה זו אפשרה לבנקס לעבור מאקורד אחד להבא במהירות גבוהה מאוד. בנוסף, בנקס שילב בשיטה זו את הארפג'ו.

דיסקוגרפיית סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "A Curious Feeling" (משנת 1979)
  • "The Wicked Lady" (פסקול הסרט, משנת 1983)
  • "The Fugitive" (משנת 1983)
  • "Soundtracks" (משנת 1986)
  • "Bankstatement" (משנת 1989)
  • "Still" (משנת 1992)
  • "Strictly Inc" (משנת 1995)
  • "Seven: A Suite for Orchestra" (משנת 2004)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]