טיכה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיכה
Τύχη
טיכה של אנטיוכיה. העתק שיש מהתקופה הרומית של פסלו של הפסל היווני אוטיכידוס מהמאה השלישית לפנה"ס שהיה עשוי ברונזה
טיכה של אנטיוכיה. העתק שיש מהתקופה הרומית של פסלו של הפסל היווני אוטיכידוס מהמאה השלישית לפנה"ס שהיה עשוי ברונזה
תפקיד אלת המזל והמקרה
תרבות דת יוון העתיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
אלים מקבילים פורטונה עריכת הנתון בוויקינתונים
אב אוקיינוס עריכת הנתון בוויקינתונים
אם טתיס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Agathodaemon עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טיכה בבית שאן על ראשה כתר של חומות בית שאן
טיכה מחזיקה את פלוטוס בפסל שיש עם פוליכרום מהמאה ה-2 במוזיאונים לארכאולוגיה של איסטנבול

טיכהיוונית: Τύχη) היא אלת המקרה והמזל במיתולוגיה יוונית, מקבילתה של פורטונה במיתולוגיה הרומית.

דמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירוש השם ביוונית הוא מזל. טיכה מסמלת את התגלמות המקרה הטראגי והמזל הטוב. היא מיוצגת על יד מספר מאפיינים: עם גלגל בידה היא מסמלת את ניהול ענייני העולם, וככזאת היא נחשבת לאחת מהמוירות; עם כדור היא מסמלת את העולם המשתנה והבלתי צפוי; עם קרן השפע היא מסמלת את המזל הטוב והשופע.

בתקופה ההלניסטית עלתה קרנה של טיכה ודמותה מופיעה על מטבעות רבים, בעיקר בערים האגאיות. היא נחשבה לאלה הפטרונית של ערים רבות, והוקמו לכבודה מקדשים רבים בערים כמו קיסריה, אנטיוכיה, אלכסנדריה וקונסטנטינופול. לכל עיר הייתה גרסה מקומית לאלה, כשהיא חובשת לראשה כתר בדמות חומות אותה העיר.

קיימות גרסאות שונות בנוגע לאילן היוחסין שלה. יש הרואים בה את בתם של הרמס ואפרודיטה[1]. על פי הסיודוס טיכה היא אחת מבנות האוקיינידים. על פי פינדארוס, ביצירתו "האודה האולימפית השתים-עשרה", היא בתו של זאוס[2]. על פי אלקמן, היא בתו של פרומתאוס. בשירים של הומרוס היא מתוארת כאחת מבנות הלוויה של פרספונה[3].

בשל היותה הסיבה לתפניות בלתי צפויות של המזל, השתמשו בה הסופרים כדמות האחראית לתנודות ושינויים בחיי הגיבורים במחזותיהם. כך, למשל, בעלילות רומנטיות מהתקופה ההלניסטית, "קליטופון ולאוקיפה" או "דפניס וקלואה". טיכה מסמלת את היצירתיות, בשל כך היא נעשתה פטרוניתם של סופרים, משוררים ופילוסופים ביוון העתיקה.

פעם נוספת, עלתה חשיבותה בסוף המאה הרביעית, בזמנם של הקיסרים יוליאנוס הכופר ותאודוסיוס הראשון. בתקופה זו התאפיינה באי-יציבות ושינויים פתאומיים, שיוחסו לעיתים לרצונה ולגחמותיה[4].

אחת היצירות המפורסמות שמתארות אותה הוא פסל אגתה טיכה מעשה ידי פרקסיטלס. יצירה אחרת היא דמות טיכה שלראשה כתר דמוי מגדלים וחומה שנעשה עבור העיר אנטיוכיה בידי הפסל אוטיכידוס (Eutychides) מסקיון. העתק רומי של הפסל נמצא כיום במוזיאון הוותיקן. כן מופיעה טיכה בתבליט שנגלה בוויה אפיה, שם מופיעות שלוש דמוית של האלה עם כתר עיר על ראשן. התבליט נמצא כיום באוסף בורג'יה שבמוזיאון הלובר. לפי המשוער מקורו במבנה שבנה הרודס אטיקוס לזכר אשתו[5].

האסטרואיד 258 Tyche (אנ') שהתגלה על ידי רוברט לות'ר נקרא על שמה, וכך גם כוכב לכת משוער שקיומו הופרך.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיכה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]