אוקיינוס (מיתולוגיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוקיינוס
Ὠκεανός
תרבות דת יוון העתיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ארקאדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
אב אורנוס עריכת הנתון בוויקינתונים
אם גאיה עריכת הנתון בוויקינתונים
אחים טתיס, היפריון, תמיס, יאפטוס, ריאה, קרונוס, תיאה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג טתיס, Pompholyge עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Alpheus, קְרֶאוּסָה, Daeira, נפלה, Chariclo, קלימנה, Amnisus, Anigrus, Anapos, Anaurus, אורסייס, Pamisus, Meliboea, Klytia, Acmon, Chrysas, Oceanids, Passalus, Acheron, Apidanus, Erasinos, Elisson, Cephissus, Caystrus, Ismenus, Cephissus, Clitumnus, קפיסוס, Ascanius, Hermus, Hebrus, Baphyras, Brychon, Hydaspes, Borysthenes, Haliacmon, Granicus, Chremetes, Phasis, Leuce, Plexaure, Thrace, Pasithoe, Amphiro, אוקיינידים, Cerceis, Pactolus, Ganges, Thoe, Argie, Leucippe the Oceanid, Astydameia, Ianire, Melobosis, Xanthe, Menestho, Ocyrhoe, Evphrátes, Eudore, Galaxaura, Hippo, Asterodeia, Almo, Neda, טריפטולמוס, Evenus, Beroe, Coryphe, Ephyra, Evagoréis, Bromie, Eidothea, Dmia, Dodone, Cladeus, Kydnos, Phyllis, ליסיתאה, Telesto, Eidyia, Enipeus, Clytie, קלירואה, דוריס, Periboea, בולבה, אורינומה, Adrasteia, Acaste, Admete, Ceto, Zeuxo, אכלואוס, Hesione, רודה, Europa, אמפיטריטה, מטיס, אמאלתיאה, נמסיס, קליפסו, Plouto, טיכה, Aethra, Chryseis, פייתו, פיליירה, אסיה (מיתולוגיה), פלאיונה, סטיקס, Polydora, Nilus, Scamander, Aegaeus, Aesar, Aesepus, Ardescus, אסופוס, Aeas, Eridanos, Evenus, Asterope, Termessus, Symaithos, Istrus, Zeuxippe, Caicus, Caanthus, אינכוס, Crinisus, אלקטרה, מאיאנדרוס, Simoeis, Spercheus, צברן, Sangarius, פניוס, Argeia, סטרימון, Axius, Capheira, Ianthe, Asterion, Dione, לאדון, Merope, Phaeno עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אוקיינוס

אוקיינוסיוונית עתיקה: Ὠκεανός; בלטינית: Oceanus) הוא טיטאן הים מהמיתולוגיה היוונית.

במלחמת הטיטאנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוב גרסאות הסיפור אודות מלחמת הטיטאנים ושנים-עשר האלים האולימפיים, הטיטאנומכיה, לא עמד אוקיינוס, יחד עם פרומתאוס ותמיס, לצדם של אחיו הטיטאנים כנגד אלי האולימפוס, ובמקום זאת פרש מן הקרב. בנוסף, הוא סירב להושיט עזרה לקרונוס, כשהלה מרד באביו אורנוס.

תיאוריו והתגלמויותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוקיינוס היה, על פי אמונת היוונים והרומאים הקדמונים, נהר ענק שהקיף את העולם. ליתר דיוק, הכוונה הייתה לזרם מים אוקייני בקו המשווה, שעליו צף "העולם הנושב" (אויקומנה, oikoumene). במיתולוגיה היוונית תואר אוקיינוס בדמותו של טיטאן, בנם של אורנוס וגאיה. באמנות היוונית העתיקה מתואר הטיטאן אוקיינוס לעיתים קרובות כבעל פלג-גוף עליון שרירי עם זקן ארוך וקרניים, ופלג-גוף תחתון של נחש.

חוקרים אחדים סבורים כי אוקיינוס גילם בתחילה את הים התיכון ואת האוקיינוס האטלנטי, שני אגני מי הים הגדולים ביותר שהיו ידועים ליוונים הקדמונים. ברם, עם התפתחות הידע הגאוגרפי נעשה אוקיינוס להתגלמות מימיו הבלתי-נודעים של האוקיינוס האטלנטי (שנקרא גם "ים האוקיינוס"), בעוד שפוסידון שלט על הים התיכון.

בת-לווייתו של אוקיינוס היא אחותו טתיס, ומזיווגם נולדו שלושת אלפים צאצאים הידועים בשם אוקיינידים.

אוקיינוס מופיע הן במיתוסים והן בקוסמוגרפיה היוונית. קרטוגרפים הוסיפו להציג במפותיהם את זרם המים המשווני המקיף את הארץ ממש כפי שהופיע על מגינו של אכילס.

סמליו של אוקיינוס הם רכיבה על סרטן ענק, ושימוש בנחש ים כמו בחרב.

מגן אכילס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמתואר באיליאדה של הומרוס, עיטר הפייסטוס את שולי מגינו של אכילס באוקיינוס, כמו העולם עצמו:

"הוסיף וצר גם את שטף מי האוקיינוס האיתן
סביב על-שפת אותה צנה - מעשה אמן להפליא"[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איליאדה, מעשה כלי המלחמה, 608-607, בתרגום שאול טשרניחובסקי.