ירוק בעיניים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"ירוק בעיניים"
סינגל בביצוע חיים משה
יצא לאור 1994 עריכת הנתון בוויקינתונים
כתיבה עוזי חיטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן עוזי חיטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"ירוק בעיניים" הוא שיר אליפות של מועדון הכדורגל מכבי חיפה. השיר נכתב על ידי עוזי חיטמן לרגל זכייתה של חיפה באליפות המדינה לעונת 1993/1994, בוצע על ידי חיים משה ושחקני הקבוצה, ועובד על ידי דוד קריבושי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

את עונת 1993/1994 בליגה הלאומית בכדורגל סיימה מכבי חיפה במקום הראשון וזכתה באליפות. הזכייה לוותה בשבירת מספר שיאים ספורטיביים, ובהם השלמת העונה הארוכה ביותר ללא הפסד, מספר הנקודות הגבוה ביותר שנצבר בעונה ומספר השערים הרב ביותר בעונה. לקראת תום העונה, פנה דובר המועדון גיא פלג לקרוב משפחתו, הפזמונאי והמלחין עוזי חיטמן, בבקשה שייצור שיר אליפות עבור המועדון וזה נעתר לבקשה[1].

תחילה התלבט חיטמן אם לשיר את השיר בעצמו, ולבסוף החליט לפנות לזמר חיים משה וביקש ממנו לבצעו. משה, המזוהה עם קבוצת בני יהודה תל אביב התלבט גם הוא, אך השיב להצעה בחיוב[2]. לביצוע הבית האחרון בשיר הצטרפו שחקני הקבוצה באותה עונה, ואלה לוו בנגינת סינתיסייזר מאת חיטמן ונגינת גיטרה שעליה היה אמון אבי סינגולדה. לעיבוד השיר אחראי דוד קריבושי. השיר בו ביצעו שחקני מכבי חיפה את שיר האליפות נראה לראשונה בתוכנית "משחק השבת", תוכנית סיכום משחקי הליגה בערוץ הראשון.[3].

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

"ירוק בעיניים"

חַיפָה, חַיפָה, מכבי שלי
הגל הירוק, גל גלי, גבהּ גלי
חַיפָה, חַיפָה, את אלופה
תודה לך, מכבי, על עונה כה יפה

השיר מורכב מחמישה בתים מחורזים, שכל אחד מהם נפתח במשפט "אני רואה ירוק בעיניים", רמז לצבע מדי המשחק של הקבוצה, ומפזמון חוזר, המושרים מפיו של אוהד. בכל אחד מהבתים מתוארות במליצה ובפיוטיות, לאחר המשפט הפותח, רמתו של הכדורגל שהציגה מכבי חיפה באותה עונה ואיכותו והשמחה הרבה והגאווה שהסבה הקבוצה לקהל אוהדיה. כך למשל, מתואר משחקה של חיפה כ"מהפנט ומחשמל" ול"קונצרט" - מטפורה המציגה את שחקני הכדורגל כקבוצת נגנים מתואמת המפיקה יצירה איכותית ומלהיבה. במטפורה נוספת מתוארת הקבוצה כ"קטר" הדוהר לאירופה ועוצר בראש טבלת הליגה, רמז לכך שהזכייה באליפות מזכה את הקבוצה האלופה בהשתתפות במפעלים האירופיים בעונה הבאה.

בפזמון החוזר מודה האוהד לקבוצה במילים "תודה לך, מכבי, על עונה כה יפה", ואילו בבית האחרון, שבוצע בליווי שחקני הקבוצה, מתחלף האוהד-הדובר בשחקנים המודים לאוהדים. הבית נפתח במילים "אני רואה ירוק ביציע", המשכו מתאר את תרומתם של האוהדים להצלחת הקבוצה וסופו בהכרת תודה. בין הבית האחרון לפזמון החוזר שובצה הקלטה מתוכנית הרדיו "שירים ושערים" שבה נשמעים האות המבשר על כיבוש שער והשדרן דני דבורין המדווח על שער שהובקע לטובת מכבי חיפה - "1:0 לירוקים".

לאחר צאת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה הישראלית למדליות ולמטבעות צרפה את מילות השיר לעלון שהופץ עם המדליה שהנפיקה החברה לרגל האליפות.

פלג העיד כי חיטמן ומשה היססו תחילה אם להשתתף בפרויקט, בין היתר משום שיצירתם עד אז לא הייתה מזוהה עם הכדורגל, ומשום שהניחו שהשיר יישכח עד מהרה. בדיעבד התבדו השניים. לימים העידו חיטמן ומשה כי לא פעם התבקשו לבצע את השיר בהופעותיהם גם שנים לאחר שהושמע לראשונה. במשחקיה של מכבי חיפה הוסיף השיר להיות מושמע במשחקי הבית גם בעשור השלישי של המאה ה-21 ואוהדיה של מכבי חיפה שרים אותו בעצמם לפרקים במהלך משחקי הקבוצה.

במצעד שירי האליפות שערכו מספר אתרי ספורט ישראליים בעשורים הראשונים לשנות האלפיים הוזכר "ירוק בעיניים" בין עשרת שירי האליפות המוצלחים והיפים בכל הזמנים[4], ובחלקם אף דורג ראשון בין שירי האליפות[5].

חיפה שבה לזכות בתואר האליפות רק 7 שנים מאוחר יותר, בעונת 2000/2001. את שיר האליפות "הנה היא עולה" כתב והלחין חיטמן, שהפעם בחר לבצע את השיר בעצמו. בבית האחרון לשיר שיבץ חיטמן הֶרְמֵז לשיר ירוק בעיניים ("ושוב רואים את הירוק שבעיניים"). השיר זכה אף הוא להצלחה ונותר ברפרטואר השירים שמשמיעה הקבוצה במשחקי הבית שלה, אך הצלחתו לא עלתה על זו של קודמו, "ירוק בעיניים".

ביום פטירתו של חיטמן, 17 באוקטובר 2004, נערך משחק ליגה בין מכבי חיפה לבני יהודה. לפני שריקת הפתיחה ערכה הקבוצה דקת דומיה לזכרו של חיטמן, ובסופה פצחו אוהדי הקבוצה בשירת פזמון השיר[6].

בתום עונת 2020/2021 זכתה מכבי חיפה באליפות ראשונה מזה עשור. לרגל הזכייה, הקליטה עדן בן זקן, בהפקתם של עידו נצר ועמית מרדכי, גרסת כיסוי לשיר, שהווה כשיר האליפות של אותה העונה. השמעת הבכורה נערכה בתום משחק האליפות של חיפה נגד הפועל באר שבע באצטדיון סמי עופר. גרסת כיסוי נוספת לשיר הוקלטה באותו הקיץ גם על-ידי להקת האוהדים "חוות מזור".

ביולי 2021 יצא שיר האליפות "את מצילה אותי" בביצוע מועדון הקצב של אביהו פנחסוב, בו שובצו המילים "חיפה חיפה" (הנהגות ומושרות כבשיר "ירוק בעיניים").

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]